Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Det här forumet bevakar ju tyvärr inte längre nyheter.
Sedan i måndags är åter trafiken inställd med A35 på linje 7.
Det framgår inte på SL:s app men är väl beskrivet blan trafikstörningar på SL:s hemsida.
Djurgårdslinjens museivagnar rullar på.
Sedan i måndags är åter trafiken inställd med A35 på linje 7.
Det framgår inte på SL:s app men är väl beskrivet blan trafikstörningar på SL:s hemsida.
Djurgårdslinjens museivagnar rullar på.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Och trafiken är förstärkt med linje 30E Nybroplan-Allmäna Gränd. Åkte så i gårkväll, som enda passagerare.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Samma som i januari står det på SS hemsida:
:Det som hänt är att en av vagnarna på Spårväg City visat sig ha ett bromsfel. Sannolikt är det samma fel som upptäcktes på en annan vagn i januari. Då ställdes all vår spårvagnstrafik in. Efter en riskanalys beslutades att trafiken kunde starta igen, i väntan på att leverantören löste problemet. Nu när ytterligare en vagn drabbats av bromsfel har Stockholms Spårvägar och SL gemensamt beslutat att alla vagnar av samma modell har körförbud på Djurgården tills vidare."
:Det som hänt är att en av vagnarna på Spårväg City visat sig ha ett bromsfel. Sannolikt är det samma fel som upptäcktes på en annan vagn i januari. Då ställdes all vår spårvagnstrafik in. Efter en riskanalys beslutades att trafiken kunde starta igen, i väntan på att leverantören löste problemet. Nu när ytterligare en vagn drabbats av bromsfel har Stockholms Spårvägar och SL gemensamt beslutat att alla vagnar av samma modell har körförbud på Djurgården tills vidare."
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Tydligen lär även A35-vagnarna i Ulvsunda stå stilla. Blir stoppet långvarigt så blir det rejäl vagnbrist när vintertidtabellen startar, om det är så.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Vagnarna är nu åter igång.
Stoppet denna gång uppmärksammades först av VR som stoppade trafiken i förra fredagen. När det stod klart att även A35 B kunde ha samma fel stoppades trafiken helt. Det fel som uppmärksammats har ingen med vinterna bromsfel att göra utan är ett nytt fel.
Som alla förstår så blir effektern av totalstopp på SpvC mer påverkande än på Tbv, som har A32 att ändå kunna upprätthålla en viss trafik.
Stoppet denna gång uppmärksammades först av VR som stoppade trafiken i förra fredagen. När det stod klart att även A35 B kunde ha samma fel stoppades trafiken helt. Det fel som uppmärksammats har ingen med vinterna bromsfel att göra utan är ett nytt fel.
Som alla förstår så blir effektern av totalstopp på SpvC mer påverkande än på Tbv, som har A32 att ändå kunna upprätthålla en viss trafik.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Ha ha ha Braaa grejer...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 2127
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Kasta ut dom felbeställda grejorna, köp mera beprövade A32...
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
A32 går inte att köpa längre, dessutom är de inte godkända för banans kurvradier.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 16 augusti 2023 12:57 Kasta ut dom felbeställda grejorna, köp mera beprövade A32...
Men det finns ju andra vagnar som visat sig pålitliga.
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Var i Istanbul förra veckan och såg och åkte med många "A32":or. De kördes i vild galopp på reserverat utrymme mitt i gatan, även över Galatabron. Långa hållplatsavstånd. I den mycket kurviga och ej trafikseparerade sträckan mellan bron och de kända moskéerna gick det betydligt lugnare. Intervall, förlåt headway heter det numera
, inte längre än fem minuter, alltid multipelkopplade vagnar och alltid fullt. Luftkonditionering. En intressant detalj-eftersom alltid samma vagnslängd fanns ett fast hinder på varje plattform vid multipelkopplingen. Inte en chans att ta en genväg där. Blipp-spärr för att komma in på plattformen, automater överallt.
Marmara-tunneln en upplevelse i sig, 13,5 kilometer mellan den europeiska och asiatiska sidan. Åkte med fullsmockat pendeltåg (typ Tokyo) under Marmarasjön/Bosporen och med tanke på längden får man inte tänka på brand, utrymning och sådana tråkigheter. Aluminiumskena för strömmatningen.
"A32":orna var ändå i förhållandevis gott skick med tanke på uppdraget och är väl lika gamla som våra. Noterade två nummerserier (700 respektive 800) men såg ingen direkt skillnad.
Om någon tycker om att motionera på flygplats rekommenderas den nya IST Istanbul Airport (Europas största). Dessbättre finns det gott om toaletter längs löparbanan.
Svensk i Istanbul? Inga problem, alla mycket vänliga. Invånarna i Istanbul läser inte /ser inte på svenska medier.

Marmara-tunneln en upplevelse i sig, 13,5 kilometer mellan den europeiska och asiatiska sidan. Åkte med fullsmockat pendeltåg (typ Tokyo) under Marmarasjön/Bosporen och med tanke på längden får man inte tänka på brand, utrymning och sådana tråkigheter. Aluminiumskena för strömmatningen.
"A32":orna var ändå i förhållandevis gott skick med tanke på uppdraget och är väl lika gamla som våra. Noterade två nummerserier (700 respektive 800) men såg ingen direkt skillnad.
Om någon tycker om att motionera på flygplats rekommenderas den nya IST Istanbul Airport (Europas största). Dessbättre finns det gott om toaletter längs löparbanan.

Svensk i Istanbul? Inga problem, alla mycket vänliga. Invånarna i Istanbul läser inte /ser inte på svenska medier.
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
Det som fungerar någon annanstans behöver inte fungera i Stockholm. I SL:s värld gäller nämligen andra naturlagar än i resten av världen./jes skrev: ↑onsdag 16 augusti 2023 16:50 Var i Istanbul förra veckan och såg och åkte med många "A32":or. De kördes i vild galopp på reserverat utrymme mitt i gatan, även över Galatabron. Långa hållplatsavstånd. I den mycket kurviga och ej trafikseparerade sträckan mellan bron och de kända moskéerna gick det betydligt lugnare. Intervall, förlåt headway heter det numera, inte längre än fem minuter, alltid multipelkopplade vagnar och alltid fullt. Luftkonditionering. En intressant detalj-eftersom alltid samma vagnslängd fanns ett fast hinder på varje plattform vid multipelkopplingen. Inte en chans att ta en genväg där. Blipp-spärr för att komma in på plattformen, automater överallt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Åter inställd trafik på Spårväg City i Stockholm
En googling av "Tram accident Istanbul" visar att samma naturlagar gäller där som i övriga världen.Enceladus skrev: ↑onsdag 16 augusti 2023 20:49Det som fungerar någon annanstans behöver inte fungera i Stockholm. I SL:s värld gäller nämligen andra naturlagar än i resten av världen./jes skrev: ↑onsdag 16 augusti 2023 16:50 Var i Istanbul förra veckan och såg och åkte med många "A32":or. De kördes i vild galopp på reserverat utrymme mitt i gatan, även över Galatabron. Långa hållplatsavstånd. I den mycket kurviga och ej trafikseparerade sträckan mellan bron och de kända moskéerna gick det betydligt lugnare. Intervall, förlåt headway heter det numera, inte längre än fem minuter, alltid multipelkopplade vagnar och alltid fullt. Luftkonditionering. En intressant detalj-eftersom alltid samma vagnslängd fanns ett fast hinder på varje plattform vid multipelkopplingen. Inte en chans att ta en genväg där. Blipp-spärr för att komma in på plattformen, automater överallt.