Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Hur ser förutsättningarna ut för dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby på Lidingöbanan? Det kommer ju krävas antingen sprängning av berg, bygge av en bank ut mot vattnet eller en kombination av båda för att fixa detta.
Är det en rimlig fortsatt bygge om AGA-depån skall bli vagnhall för innerstadsvagnar?
Är det en rimlig fortsatt bygge om AGA-depån skall bli vagnhall för innerstadsvagnar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Det är rimligt att bygga dubbelspår till AGA-depån, men inte på befintlig sträckning. För närvarande fungerar Ropsten som knutpunkt för kollektivtrafiken på Lidingö, men det är inte särskilt attraktivt att behöva åka över bron två gånger för resor på tvären. Därför finns det några tvärgående bussar, men det är inte särskilt effektivt att ha sådana linjer. Kollektivtrafik måste vara både attraktiv och effektiv. Således behöver dubbelspåret dras via Lidingö centrum.
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Ska lidingöbanan dras till Lidingö centrum bör man väl slå på stort och dra tunnelbanan dit också
(Ja, jag vet att Lidingöbanan kör vänstertrafik på bilden och ja, om tunnelbanan förlängs till norra Lidingö och Bogesund kommer röda linjen troligtvis behöva två sträckningar genom innerstan.)

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Att Agadepån ska användas för innerstadsvagnar är ju planerat sen länge, och kräver inget dubbelspår Torsvik - Baggeby. Man prioriterade att bygga dubbelspår längre ut på ön i stället. Då var förutsättningen två enkelspår i följd (Ropsten - Torsvik och Torsvik - Baggeby). Man hastighetsoptimerade en del av enkelspåret västerut från Baggeby och flyttade växeln. Båda dessa åtgärder kortade tiden på enkelspåret. Nu blir ju situationen ännu bättre än vad man planerade då, eftersom den nya bron får dubbelspår.Odd skrev: ↑torsdag 22 juni 2023 16:02 Hur ser förutsättningarna ut för dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby på Lidingöbanan? Det kommer ju krävas antingen sprängning av berg, bygge av en bank ut mot vattnet eller en kombination av båda för att fixa detta.
Är det en rimlig fortsatt bygge om AGA-depån skall bli vagnhall för innerstadsvagnar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Jag tänker att en kortare enkelspårstunnel under Herserud skulle räcka och att man behåller det befintliga spåret. Tillsammans bildar de ett dubbelspår.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Om behovet av detta dubbelspår hänger på att vagnhallen Aga är full med vagnar för innerstadsspårvägen så torde detta vara en så kalkad hypotetisk fråga.
Om 50 år så kommer de då unga spårvägsjuniorerna få lära sig varför vagnhallen på Lidingö är så oerhört mycket större än vad som krävs för att härbergera de vagnar som åtgår för trafiken på Lidinglbanan Rposten — Gåshaga.
Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Om 50 år så kommer de då unga spårvägsjuniorerna få lära sig varför vagnhallen på Lidingö är så oerhört mycket större än vad som krävs för att härbergera de vagnar som åtgår för trafiken på Lidinglbanan Rposten — Gåshaga.
Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Bäckström vänder sig i sin grav... 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Titta på en karta. Det är trångt mellan Brevik och Käppala. Däremot skulle banan kunna bli dubbelspårig mellan Högberga och Brevik utan större problem.Hechtwagen skrev: ↑fredag 23 juni 2023 9:07 Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7519
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Då gör vi väl det, då:Enceladus skrev: ↑fredag 23 juni 2023 11:13Titta på en karta. Det är trångt mellan Brevik och Käppala. Däremot skulle banan kunna bli dubbelspårig mellan Högberga och Brevik utan större problem.Hechtwagen skrev: ↑fredag 23 juni 2023 9:07 Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... ries=false
Där ser man att det inte alls är speciellt "trångt". Det finns i själva verket relativt gott om plats, även om man på sträckan Hövdingevägen - Bovetevägen kanske skulle behöva lösa in några meter tomtmark. Det som ställer till det är terrängen. Det skulle krävas mycket sprängning och schaktning där, frågar är hur kostnadseffektivt det är. På sträckan Högberga - Brevik är det däremot egentligen bara att "maka ihop lite grus".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
Högberga-Brevik fanns med i planen för upprustning 2013 men ströks av ekonomiska skäl.
Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby
I det första samrådet föreslogs dubbelspår Brevik - Käppala. Det var inte så populärt bland de boende, och planen ändrades till dubbelspår Högberga - Brevik och Käppala - Gåshaga brygga. Sen ströks Högberga - Brevik som en besparing.Enceladus skrev: ↑fredag 23 juni 2023 11:13Titta på en karta. Det är trångt mellan Brevik och Käppala. Däremot skulle banan kunna bli dubbelspårig mellan Högberga och Brevik utan större problem.Hechtwagen skrev: ↑fredag 23 juni 2023 9:07 Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Som svar på Hechtwagens fråga: Dubbelspåren byggdes för en tidtabell med 10 minuters trafik. Nu kör man i stället 7,5 minuters trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10