Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av Odd »

Hur ser förutsättningarna ut för dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby på Lidingöbanan? Det kommer ju krävas antingen sprängning av berg, bygge av en bank ut mot vattnet eller en kombination av båda för att fixa detta.

Är det en rimlig fortsatt bygge om AGA-depån skall bli vagnhall för innerstadsvagnar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av Enceladus »

Det är rimligt att bygga dubbelspår till AGA-depån, men inte på befintlig sträckning. För närvarande fungerar Ropsten som knutpunkt för kollektivtrafiken på Lidingö, men det är inte särskilt attraktivt att behöva åka över bron två gånger för resor på tvären. Därför finns det några tvärgående bussar, men det är inte särskilt effektivt att ha sådana linjer. Kollektivtrafik måste vara både attraktiv och effektiv. Således behöver dubbelspåret dras via Lidingö centrum.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 287
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av Fyrgeit »

Ska lidingöbanan dras till Lidingö centrum bör man väl slå på stort och dra tunnelbanan dit också :D
lidingö.png
lidingö.png (481.37 KiB) Visad 1000 gånger
(Ja, jag vet att Lidingöbanan kör vänstertrafik på bilden och ja, om tunnelbanan förlängs till norra Lidingö och Bogesund kommer röda linjen troligtvis behöva två sträckningar genom innerstan.)
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 22 juni 2023 16:02 Hur ser förutsättningarna ut för dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby på Lidingöbanan? Det kommer ju krävas antingen sprängning av berg, bygge av en bank ut mot vattnet eller en kombination av båda för att fixa detta.

Är det en rimlig fortsatt bygge om AGA-depån skall bli vagnhall för innerstadsvagnar?
Att Agadepån ska användas för innerstadsvagnar är ju planerat sen länge, och kräver inget dubbelspår Torsvik - Baggeby. Man prioriterade att bygga dubbelspår längre ut på ön i stället. Då var förutsättningen två enkelspår i följd (Ropsten - Torsvik och Torsvik - Baggeby). Man hastighetsoptimerade en del av enkelspåret västerut från Baggeby och flyttade växeln. Båda dessa åtgärder kortade tiden på enkelspåret. Nu blir ju situationen ännu bättre än vad man planerade då, eftersom den nya bron får dubbelspår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2109
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av ADDE »

Jag tänker att en kortare enkelspårstunnel under Herserud skulle räcka och att man behåller det befintliga spåret. Tillsammans bildar de ett dubbelspår.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av Hechtwagen »

Om behovet av detta dubbelspår hänger på att vagnhallen Aga är full med vagnar för innerstadsspårvägen så torde detta vara en så kalkad hypotetisk fråga.

Om 50 år så kommer de då unga spårvägsjuniorerna få lära sig varför vagnhallen på Lidingö är så oerhört mycket större än vad som krävs för att härbergera de vagnar som åtgår för trafiken på Lidinglbanan Rposten — Gåshaga.

Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av roggek »

Bäckström vänder sig i sin grav... :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 23 juni 2023 9:07 Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Titta på en karta. Det är trångt mellan Brevik och Käppala. Däremot skulle banan kunna bli dubbelspårig mellan Högberga och Brevik utan större problem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7519
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 23 juni 2023 11:13
Hechtwagen skrev: fredag 23 juni 2023 9:07 Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Titta på en karta. Det är trångt mellan Brevik och Käppala. Däremot skulle banan kunna bli dubbelspårig mellan Högberga och Brevik utan större problem.
Då gör vi väl det, då:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... ries=false

Där ser man att det inte alls är speciellt "trångt". Det finns i själva verket relativt gott om plats, även om man på sträckan Hövdingevägen - Bovetevägen kanske skulle behöva lösa in några meter tomtmark. Det som ställer till det är terrängen. Det skulle krävas mycket sprängning och schaktning där, frågar är hur kostnadseffektivt det är. På sträckan Högberga - Brevik är det däremot egentligen bara att "maka ihop lite grus".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 737
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av /jes »

Högberga-Brevik fanns med i planen för upprustning 2013 men ströks av ekonomiska skäl.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 23 juni 2023 11:13
Hechtwagen skrev: fredag 23 juni 2023 9:07 Vad gäller dubbelspåren på Lidingö så hade väl Högberga - Käppala varit väsentligt mer angeläget än Käppala - Gåshaga, möts det ens några tåg där tidtabellsenligt?
Titta på en karta. Det är trångt mellan Brevik och Käppala. Däremot skulle banan kunna bli dubbelspårig mellan Högberga och Brevik utan större problem.
I det första samrådet föreslogs dubbelspår Brevik - Käppala. Det var inte så populärt bland de boende, och planen ändrades till dubbelspår Högberga - Brevik och Käppala - Gåshaga brygga. Sen ströks Högberga - Brevik som en besparing.

Som svar på Hechtwagens fråga: Dubbelspåren byggdes för en tidtabell med 10 minuters trafik. Nu kör man i stället 7,5 minuters trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lidingöbanan: Dubbelspår Torsvik-Baggeby

Inlägg av Hechtwagen »

/jes skrev: fredag 23 juni 2023 16:48 Högberga-Brevik fanns med i planen för upprustning 2013 men ströks av ekonomiska skäl.

Mmm...
14 miljoner sparade man på det.
Lägg det till de 4 miljoner kronor man sparade på att göra lidingöbron enkelspårig 1986.
Skriv svar