Hur tänker portugiserna?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur tänker portugiserna?
Efter flera resor till Portugal och speciellt Lissabon genom åren har jag funderat på ovanstående fråga men aldrig hittat ett bra svar. Nu når mig nyheten att man lagt ner linje 25E av "säkerhetsskäl". Detta efter att man alldeles nyligen byggt en genväg från "snabbspåret" på 24 juli avenyn till rua dos Santos, gissningsvis för att undvika de massiva förseningar som varuleveranser orsakade på 25:ans väg från Corpo Santo. Vi kan notera att de omfattande spårläggningarna vid Cais sodre för att ansluta den nedlagda linjen till praca de Luis Camoes aldrig fick någon kontaktledning eller återställdes uppe i backen och det nylagda spåret till färjeterminalen (också det en tidigare nedlagd sträcka) slutar blint och så här har det sett ut i flera år. Den mycket pittoreska vändslingan uppe i Carmo har tagits i besittning av diverse krogar och en av växlarna från rua San Pedro har tagits bort trots att man tills man helt nyligen gjorde renoveringar av spår och kontaktledning tydande på att man tänkt sig en fortsatt trafik här. Ser jag möjligen lite paraleller till Spårväg City?
- Stefan Widén
Re: Hur tänker portugiserna?
Nej
Utan att i detalj studerat men Nej finns inga paralleller med SpvC
Utan att i detalj studerat men Nej finns inga paralleller med SpvC
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Njaee... Jag inte så säker på det. Varför bygger man en enorm vagnhall på Lidingö för att husera 9 spårvagnar, Varför gräver man upp distala Strandvägen för kabelläggning, Varför testar man bärighet av klarabergsviadukten om man inte hade planer som lika fort övergavs?
- Nils Carl Aspenberg
Lisboa har bestilt et større antall nye vogner og skal forlenge linje 15.
Vi får väl se. Spåret ligger kvar mellan Alge's och Cruz Quebrada men växeln till kvarvarande nät är borttagen sedan flera år. Å andra sidan minns jag att man för några år sedan fick för sig att avkorta 28E till Graca. Man bröt spåret ner till Martim Moniz och byggde en ny vändslinga däruppe istället. Året efter var gatan uppgrävd igen, spåret återanslutet och slingan istället ansluten via nyinlagda växlar. Används nu för extravagnar. Och hur man kan släpa ut museivagn 525 till ett ödsligt torg i Amoreiras, inreda med neonslingor och kalla det för "monument" är också något som är lite svårförståeligt. Redan för ett år sedan hade vandaler gått ganska hårt åt den och det lär inte vara bättre nu. Någon som vet?