Spårvägarkeologi Jönköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
220

Spårvägarkeologi Jönköping

Inlägg av 220 »

Vid ett besök i den vackra staden vid Vätterns strand nyligen kom jag att hamna i stadsparken och kom då att fundera över spårvägens sträckning genom den. Var den vek av från Hallmansvägen är inte svårt att se. Jag tror gångstigen är uppkallad efter Elin Wägner men hur gick bågen genom parken sedan? Det finns en nybyggd gångbro över en ganska obetydlig försänkning i marken lite längre fram och det fick mig att fundera över om det var just i den försänkningen banvallen låg. Det finns ju en ikonisk färgbild av Lennart Welander med två f.d stockholmsvagnar som möts på dubbelspåret i parken och jag undrar om det kan vara där som den bilden är tagen. Någon som vet?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Spårvägarkeologi Jönköping

Inlägg av Stefan Widén »

Enklaste är att kolla på vår egna hemsida ..där inns en ritad karta så man får en snabb bild av linjerna sam en massa text om de olika utbyggnaderna.

https://www.sparvagssallskapet.se/atlas ... tlas_id=14

Här är länk till sidan.

Sen kan det vara smart att på Komunens hemsida, leta efter historiska kartor mm

Hoppas du kommer vidare

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

På den ekonomiska kartan från 50-talet är spåret borta, men man kan se var det gick. På den länkade kartbilden har jag ritat en linje i sträckningen. Om man byter till sattelitbild, ser man var det är nu.
https://kartbild.com/#18/57.78556/14.14329/0x10000
Man kan anta att mötesspåret låg i den nedre delen där spårområdet på kartan är bredare.
Användarens profilbild
220

Inlägg av 220 »

Tack för en mycket intressant kartlänk. Den kan bilda underlag för ett flertal kommande arkeologiska expeditioner, tex Bomhusbanan i Gävle.
Skriv svar