Råkade läsa en artikel i Modern Tramway mars 1987; C J Monks skriver en rapport från ett föredrag som Göteborgs spårvägsdirektör Curt M. Elmberg höll för LRTA (Light Rail Transit Association). Bland annat nämner Elmberg att de nya ledvagnarna (M21) får sensorer som hindrar alltför snabb acceleration vid färd ut ur kurva. Sensorn släpper inte hastigheten fri förrän vagnens båda halvor i det närmaste bildar en rät linje.
Bra för framför allt stående passagerare, men även de som sitter på ytterplats och riskerar att slungas av sätet. Men infördes sådana hastighetsbegränsare faktiskt i M21? Och hur är det på andra ledvagnar?
Vridningsvinkelstyrd hastighetsbegränsare i GS M21 och andra ledspårvagnar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vridningsvinkelstyrd hastighetsbegränsare i GS M21 och andra ledspårvagnar?
Enligt en uppgift jag nyligen förvärvade så försågs M21 verkligen med en sådan begränsning, som dock mycket snart måste kopplas ur då det inte fungerade bra med hänsyn till underredets utsatthet i förekommande väglag.
För säkerheten var de ju inte heller till någon större hjälp egentligen; det som man har mest nytta av är att begränsa hastigheten vid ingången till tvära kurvor men vagnen vet ju inte att det svänger förrän den är inne i kurvan och då är det redan för sent.
För säkerheten var de ju inte heller till någon större hjälp egentligen; det som man har mest nytta av är att begränsa hastigheten vid ingången till tvära kurvor men vagnen vet ju inte att det svänger förrän den är inne i kurvan och då är det redan för sent.
Re: Vridningsvinkelstyrd hastighetsbegränsare i GS M21 och andra ledspårvagnar?
Att vagnen är på väg mot en kurva ser ju föraren och anpassar hastigheten därefter. Däremot kan det vara förare som glömmer hur många meter tåg de har bakom sig, och drar på för tidigt (jämför bilister som vid högersväng har glömt att de körde om en cyklist för två sekunder sedan). Jag minns inte när eller varför de kopplades bort, men det hade i varje fall inget med underredet att göra eftersom de satt på ledens tak.
Re: Vridningsvinkelstyrd hastighetsbegränsare i GS M21 och andra ledspårvagnar?
Det är nog lite skillnad på hur ofta respektive händelse inträfffar.daniel_s skrev: ↑torsdag 15 juni 2023 22:19Eller inte: https://www.gov.uk/government/news/repo ... on-croydon
Re: Vridningsvinkelstyrd hastighetsbegränsare i GS M21 och andra ledspårvagnar?
Urspåringar (och ibland sammanstötningar med byggnader eller andra fordon) på grund av för hög fart vid ingång i kurva har även förekommit när föraren missat att en motväxel inte låg för körning rakt fram. Men det är oerhört mycket vanligare att föraren drar på så snart främre delen av vagnen passerat kurvan. Antagligen ger detta ökat slitage på spår och vagnar, utöver att det är okomfortabelt för passagerarna baktill i vagnen eller i bakre vagn i ett spårvagnståg med flera vagnar.
/Gunnar Ekeving