Självkörande elpendelbåtar kan bli ett vanligt inslag i Stockholms stadsbild. Dessvärre gäller inte SL-taxa på den nämnda båten. SL satsar visserligen stora pengar på egen trafik med pendelbåtar, men då är det dieselbåtar som gäller - dessutom med mänskliga förare. Driftskostnaderna är därefter - se linje 85.DN skrev:Efter att ha fraktats på ett lastfartyg från ett norskt varv så är den nu på plats i centrala Stockholm: MF Estelle. Den högteknologiska skapelsen kommer att gå mellan en kajplats på Kungsholmen och över till Södermalm.
På torsdagseftermiddagen klippte finansborgarrådet Karin Wanngård (S) bandet och båten gjorde sin första vända med en skara utvalda premiärgäster. Allmänheten välkomnas den 12 juni.
I och med färjans lansering ger sig det norska rederiet Torghatten nu in på ett område där SL tidigare har gått på grund. 2016 startade pendelbåtslinje 85 som gick mellan Klara Mälarstrand och Kungsholmstorg, via Söder Mälarstrand. Men den skrotades bara två år senare. Enligt SL var resenärsunderlaget skralt.
[...]
En enkelresa kostar 35 kronor, det är några kronor mindre än vad SL tar för en resa.
Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Det framgår ju av artikeln att även om den är självkörande så är den inte obemannad, eftersom det måste finnas en befälhavare ombord. Det spekuleras om att man skulle kunna ändra sjölagen. Då måste man förstås först utreda om det är försvarligt att transportera passagerare till sjöss med en obemannad farkost. Det kan man ju tvivla på. Man kan förstås tänka sig någon form av fjärrövervakning och tillgång till undsättningsresurser. Det är väl inte gratis.
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Stockholm satsar på eldriven båttrafik – ”En bättre upplevelse”
Själkörande system kan tydligen bana väg för avbrottsfri trafik till sjöss. Däremot har personalen svårt att förklara sin roll för passagerarna.DN skrev:Redan nästa år ska Estelle få sällskap av två självkörande eldrivna trafikfärjor. Det är Trafikverkets färjerederi som lagt ordern som blir deras största någonsin.
Totalt har fyra eldrivna vägfärjor beställts – med prislappen på en knapp miljard. Båtarna är ungefär 100 meter långa, 15 meter breda och rymmer 60 bilar var. Planen är att den första färjan, som sjösätts i september 2024, ska trafikera Vaxholmsleden i Stockholms skärgård.
[...]
Även om autonoma system inte är ett självändamål i sig kan själkörande system dra ner kostnaderna vilket i sin tur gör att färjeturerna kan bli fler och köras dygnet runt. Bland annat genom att i framtiden förflytta driften till land för att i större omfattning styra övervakningen därifrån.
[...]
Han har arbetat på båten hela sommaren och var bland annat med på jungfrufärden som gick av stapeln i början av juni. Då tyckte Joakim Söderlindh att uppståndelsen var kul, men med tiden har han tröttnat något på att behöva förklara sin roll på den automatiserade båten.
– Vad gör du här om båten är självkörande, frågar passagerarna. Då måste jag förklara att den fungerar autonomt men fortfarande är bemannad.
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Självkörande bussarna i Barkarbystaden försvinner
Stockholm bryter ny mark med självkörande färjor. Samtidigt försvinner stadens förarlösa - liksom passagerarlösa - bussar. Hade det varit lättare med BRT?Mitt i skrev:Det var en stor nyhet när de självkörande bussarna började rulla i Barkarbystaden i Järfälla. De var nämligen världens första självkörande bussar i reguljär trafik.
[...]
Kristoffer Tamsons menar att detta innebär en alldeles för kortsiktig nedskärning.
– Styret vill nu backa in i framtiden och skrota en av kollektivtrafikens mest prestigefyllda pilotprojekt. Vi har haft inte mindre än 200 studiebesök från ett trettiotal länder som varit här och imponerats av det här.
[...]
– De har rullat över fem varv runt jorden och har kört omkring 200 personer i veckan. Men syftet med projektet var aldrig att ta stora resenärsströmmar utan kunna prova de allra senaste tekniska innovationerna inom ai och autonoma fordon. Det här har varit ett sätt att bryta ny mark.
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Förarlösa färjor och förarlösa bussar är två helt olika saker. Försöket med förarlösa bussar har ju tydligt visat att det i dagsläget inte finns några förutsättningar, varken tekniskt eller operativt, för sådana. Kanske i framtiden...
Jag tror att förarlösa spårvagnar har betydligt större förutsättningar att fungera. Till skillnad från förarlösa vingliga fordon, som kräver extremt komplexa system för att styra sig igenom alla möjliga hinder, så behöver spårgående fordon inte hantera styrning i sidled vilket avsevärt underlättar uppgiften.
BRT är alltid fel.
Genius on call
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Jag ska vara ärlig och säga att du ibland har lite pessimistiska inslag här - även om de troligen gränsar till realistiska. Men det jag citerar här ovan är bland det mest sanna som skrivits på detta forum.
Professionell tyckare
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Nu rullar den självkörande bussen i Barkarbystaden för sista gången – nästan
Framtiden är uppenbarligen nu...Järfälla kommun skrev:Lördagen den 30 september är det sista chansen att åka med den självkörande bussen i Barkarbystaden. Då går den i linjetrafik för sista gången. Därefter går projektet in i en ny fas där två bussar ska rulla på ett mindre område utan operatör och övervakas från en kontrollcentral.
Nästa steg i pilotprojektet handlar om att testa helt självkörande bussar, utan operatör. Det är två bussar som kommer att trafikera ett mindre område i Barkarbystaden och övervakas från en kontrollcentral, ungefär som ett flygledartorn. Boende och besökare kommer alltså även framöver att kunna se de självkörande bussarna i staden.
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Vaxholm elektrifieras – grävs upp för nya elfärjan
De fyra nya automatiska färjorna som i framtiden ska trafikera Ljusteröleden och Vaxholmsleden blir förstås elektrifierade - och tar bara fyra minuter att ladda!Mitt i skrev:När det gäller Färjerederiets nya elfärja ”Abisko” som ska trafikera Vaxholmsleden är den redan beställd från Holland, tillsammans med ytterligare tre automatiska färjor i det som Trafikverket kallar ”den största investering som Färjerederiet någonsin gjort”.
Redan höst är det tänkt att en av dessa, ”Alvaret” ska börja trafikera sträckan Östanå–Ljusterö i Österåker och nästa år ska Abisko trafikera Vaxholmsleden till Rindö.
[...]
Tiden under lossning och lastning, bara fyra minuter, ska användas till laddning av batterierna.
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Bolt går till sjöss i Stockholm
Synd att det fortfarande inte är SL-taxa på denna rutt. Nu finns det ju faktiskt anslutningsmöjligheter med linje 405 vid Münchenbryggeriet. Är det inte billigare?Di skrev:Norska Torghatten har sedan i fjol trafikerat en rutt mellan Norr och Söder Mälarstrand i Stockholm med sin eldrivna – och dessutom självkörande – färja Zeam. Från och med på fredag kommer den att bära Bolts logga och dessutom vara gratis för de som ansluter med antingen en taxi eller elsparkcykel från bolaget.
[...]
Kruxet med kombinerade resor är man behöver lösa flera biljetter om man vill byta fordonsslag på sin resa – därför har många av elsparkcykelaktörerna propagerat för möjligheten att kunna lösa en enda biljett för hela resan, som gör att man kan kombinera kollektivtrafik med mikromobilitet. Det har ännu inte blivit verklighet i Sverige, men Bolts nya satsning går i den riktningen. Lina Dahlander hoppas på fler liknande initiativ framöver.
[...]
För resenärer som inte ansluter med Bolts bilar eller elsparkcyklar så kostar en resa med Zeam 35 kronor för vuxna och 20 kronor för ungdomar och seniorer. Barn åker gratis. Den vattenburna resan mellan stadsdelarna Kungsholmen och Södermalm tar cirka sex minuter.
DN skrev:Anledningen till att Torghatten börjat utforska området med självkörande båtar är att man hoppas att det kan möjliggöra fler båtturer på olika platser.
– När du kan minska kostnaderna både för drivmedel, genom att använda elbåtar, och bemanning så kan du få ekonomi på turer där det tidigare inte har burit sig med båttrafik, säger Reidun Svarva.
Re: Stockholm först i världen med självkörande elpendelbåt
Här är färjan i Stockholm som fjärrstyrs från Norge
Denna norska färja är i princip Stockholms enda fördel gentemot Köpenhamn avseende kollektivtrafik, och den drivs inte ens av SL...DN skrev:Fram tills nyligen var systemet helt lokalt. All teknik sköttes från båten. Men nu kan alltså MF Estelle styras och köras på distans. Det lär emellertid dröja ett tag innan det blir aktuellt med fjärrstyrd passagerartrafik. Tills dess kommer ett slags befälhavare att finnas ombord för att hålla koll på att allt går som det ska, som en mänsklig autopilot, samtidigt som en person i Trondheim finns på plats i en kopia av MF Estelles styrhytt.
[...]
– Vår vision är att ha ett operationscenter på land, därifrån ska en befälhavare kunna övervaka flera olika båtar samtidigt. Det innebär stora fördelar. Ett problem i dag är att det råder brist på sjökaptener över hela världen, och trenden förvärras hela tiden. Med den här tekniken behövs färre sjökaptener, säger Carl Petersson och framhåller att det även finns stora kostnadsfördelar med fjärrstyrningen.
– Många färjor finansieras med skattepengar. Med fjärrstyrning kan du få fler färjor i trafik för mindre pengar.
[...]
– Om vattnet går från att vara ett hinder till en möjlighet så skulle det påverka hela stadsutvecklingen. Vi vill att det ska vara lika enkelt att resa på vattnet som att åka hiss. Man ska bara trycka på en knapp och så är man på andra sidan.
[...]
En enkelresa kostar 35 kronor, det är några kronor mindre än vad SL tar för en resa.