SL förlänger inte avtalet med MTR
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL förlänger inte avtalet med MTR
Enligt medieuppgifter utnyttjar inte SL optionen om förlängning på fyra år för pendeltågen med MTR utan avtalet löper ut 2026. Ny upphandling.
(V) kan ju nu utnyttja sin maktposition som stödparti i Region Stockholm och kräva trafik i egen regi.
(V) kan ju nu utnyttja sin maktposition som stödparti i Region Stockholm och kräva trafik i egen regi.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Det var väl inte heller väntat att det skulle förlängas. Pendeltågen kommer dock att få plågas drygt två år till.
Genius on call
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Det är ju inte ointressant om Region Stockholm bestämmer sig för att driva trafiken i egen regi. Jag är allvarlig, att kasta in en pinne i brasan som heter upphandling. Tiden är kort till 2026 och det är 25 år sedan tunnelbanan gick ut på entreprenad med SL Tunnelbanan AB som ett steg på vägen. Inte mycket kunskap finns kvar.
Eftersom MTR Pendeltåg sägas vara en förlustaffär så gör det kanske inte så ont för MTR. Ur strategisk synvinkel är det förstås mindre bra med tanke på MTR:s övriga affärer. Eller så är det kanske lika bra att lämna den svenska marknaden om det inte vore för just lönsamma tunnelbanan som i sig ska ut på upphandling.
Nya lagar är på gång vad gäller utländska företags investeringar i strategisk infrastruktur som förmodligen tunnelbanan är en del av. Förutom att den är unik förstås.
Sedan har jag alltid undrat över MTR som arbetsgivare för tunnelbanan i förhållande till pendeltågen/Mälartåg? Som natt och dag? Eller spelar Trafikverkets nyckfulla tågplanering en viktig roll i det hela och förutsättningarna blir omöjliga för nå uppsatta mål på Trafikverkets spår.?
Eftersom MTR Pendeltåg sägas vara en förlustaffär så gör det kanske inte så ont för MTR. Ur strategisk synvinkel är det förstås mindre bra med tanke på MTR:s övriga affärer. Eller så är det kanske lika bra att lämna den svenska marknaden om det inte vore för just lönsamma tunnelbanan som i sig ska ut på upphandling.
Nya lagar är på gång vad gäller utländska företags investeringar i strategisk infrastruktur som förmodligen tunnelbanan är en del av. Förutom att den är unik förstås.
Sedan har jag alltid undrat över MTR som arbetsgivare för tunnelbanan i förhållande till pendeltågen/Mälartåg? Som natt och dag? Eller spelar Trafikverkets nyckfulla tågplanering en viktig roll i det hela och förutsättningarna blir omöjliga för nå uppsatta mål på Trafikverkets spår.?
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Får vi se Stockholmståg V.2? Hur som helst måste det här beslutet svida för MTR. Tvillingarna gör nu "High five" samt skålar i Moselvin även om dom lämnade det nu sjunkande skeppet för ett bra tag sedan.
Hur är det kan MTR häva avtalet i förväg? Borde i sådana fall vara belagt att dom måste hosta upp ett gäng stålar. Frågan är vilken som vill ta över Pendeltågen med den röran som är nu (före strejken)?
Hur är det kan MTR häva avtalet i förväg? Borde i sådana fall vara belagt att dom måste hosta upp ett gäng stålar. Frågan är vilken som vill ta över Pendeltågen med den röran som är nu (före strejken)?
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
SL sparkar ut MTR – får inte köra pendeltrafiken
Både trafikregionrådet, SL och MTR säger att avtalet har stora brister. Vill MTR ens förlänga nuvarande avtal?Mitt i skrev:– Pendlarna ska kunna lita på att tågen går i tid, och vi ser inte att det nuvarande avtalet ger rätt förutsättningar för det[, säger trafikregionrådet Anton Fendert].
[...]
– Sedan i höstas har dock problemen varit stora och den utvärdering som vi genomfört visar att avtalet har brister som försämrar leveransen. Därför väljer vi att inte förlänga avtalet[, säger SL:s vd David Lagneholm].
[...]
[Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR pendeltågen,] medger att den senaste tiden har varit utmanande. Det har varit svårt för MTR att bedriva trafik på ett långsiktigt hållbart sätt med tanke på hur avtalet varit utformat. Och då det är svårt att få långsiktig lönsamhet som operatör, enligt honom.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Förmodligen inte.Enceladus skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 19:15 SL sparkar ut MTR – får inte köra pendeltrafiken
Både trafikregionrådet, SL och MTR säger att avtalet har stora brister. Vill MTR ens förlänga nuvarande avtal?Mitt i skrev:– Pendlarna ska kunna lita på att tågen går i tid, och vi ser inte att det nuvarande avtalet ger rätt förutsättningar för det[, säger trafikregionrådet Anton Fendert].
[...]
– Sedan i höstas har dock problemen varit stora och den utvärdering som vi genomfört visar att avtalet har brister som försämrar leveransen. Därför väljer vi att inte förlänga avtalet[, säger SL:s vd David Lagneholm].
[...]
[Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR pendeltågen,] medger att den senaste tiden har varit utmanande. Det har varit svårt för MTR att bedriva trafik på ett långsiktigt hållbart sätt med tanke på hur avtalet varit utformat. Och då det är svårt att få långsiktig lönsamhet som operatör, enligt honom.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
I princip ingenting hade varit bättre för resenärer eller personal om "SL" hade kört pendeltågen i "egen" regi.
Egen för vem? Personalen som arbetar där hade garanterat inte upplevt "SL" som något annat än en rätt kass arbetsgivare. Stockholmståg har varit den entreprenör som personalen identifietade sig mest med och det var ju ett statligt bolag. "SL" har noll och ingen kompetens att driva pendeltågen i egen regi, det är bara nostalgiska vänsterdrömmar.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Du måste tänka på den demokratiska aspekten att vi samhällsmedborgare genom politikerna får både insyn och inte minst möjlighet till påverkan. Och de ekonomiska fördelarna då kollektivtrafikbolagens mångmiljardvinster stoppas vilket gynnar oss skattebetalare och säkert också den anställda med bättre arbetsvillkor (högre lön, kortare arbetstid, längre semester). Att pendeltågen skulle vara en förlustaffär för MTR är säkert bara bokföringstricks...Hechtwagen skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 8:47
I princip ingenting hade varit bättre för resenärer eller personal om "SL" hade kört pendeltågen i "egen" regi.
Egen för vem? Personalen som arbetar där hade garanterat inte upplevt "SL" som något annat än en rätt kass arbetsgivare. Stockholmståg har varit den entreprenör som personalen identifietade sig mest med och det var ju ett statligt bolag. "SL" har noll och ingen kompetens att driva pendeltågen i egen regi, det är bara nostalgiska vänsterdrömmar.
Region Stockholm är en utmärkt arbetsgivare det ser vi på sjukvården. Alltså borde alla som arbetar i kollektivtrafiken vara direktanställda i regionen (inte via aktiebolag), bli kommunalanställda på nytt och med Kommunal som facklig organisation.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
MTR förlorar mångmiljonbelopp varje år på pendeltågstrafiken så några miljardvinster finns det inte där och det skulle inte bli billigare om regionen skötte trafiken.
Du har nog sett bilderna med tunnelvagnsinredningarna tagna på 80-talet när trafiken sköttes i egen regi, det är onekligen renare nu när rovkapitalisterna sköter tunnelbanan.
Regionen har mycket synpunkter men ingen kompetens att köra tågen själva.
Jes inlägg ovan är nog menat som ett humorinlägg!
Du har nog sett bilderna med tunnelvagnsinredningarna tagna på 80-talet när trafiken sköttes i egen regi, det är onekligen renare nu när rovkapitalisterna sköter tunnelbanan.
Regionen har mycket synpunkter men ingen kompetens att köra tågen själva.
Jes inlägg ovan är nog menat som ett humorinlägg!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1984
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
I Oslo er det kommunen som eier og driver sporvei og tunnelbane. Nylig overtok sporveien også mye av busstrafikken etter å ha vunne upphandlingen. Det er ikke noe politisk klima for å redusere kommunens virksomhet, så T-banen vil fortsette i kommunal regi. Den forrige regjeringen la ut togtrafikken, og SJ vant alt nord for Hamar. Men det er ikke noe stort press for å legge ut mer.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Regionen saknar väl egentligen inte mer kompetens än någon annan saknar för själva driften. Den kunskapen finns ju hos den personal som varje operatör i vilket fall som helst behöver rekrytera.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Visst är det så, men till exempel MTR på pendeln hade ju den kompetensen tillgänglig inhouse eftersom pendeltågen fungerar exakt som tunnelbanan i alla jämförbara delar, trafikförvaltningen måste ju rekryteta externt och då importerar de ju dagens tjänstemän som tydligen är inkompetenta för uppgiften? Eller så hittar de talanger hos SAS?
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Hur bra eller mindre bra SL skulle driva trafiken 2026 kan ingen veta. Att man inte har erfarenhet idag säger inget om vilken erfarenhet personal man kommer ha 2026. Vilken erfarenhet hade MTR av att driva pendeltågstrafik i Stockholm när man la sitt förta bud? Om man inte har erfarenhet så ser man till att anställa erfaren personal, så fungerar det i alla branscher.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
MTR gör en förlust på pendeln på ca: 8 miljoner i månaden, och de kommer lägga nytt bud vid nästa upphandling av pendeln. Det har de redan berättat, samtlig personal på pendeln vill ha bort MTR då de har en personalpolitik som får slaveri att verka lindrigt.De sparkar folk utan giltiga skäl.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 11:51 MTR förlorar mångmiljonbelopp varje år på pendeltågstrafiken så några miljardvinster finns det inte där och det skulle inte bli billigare om regionen skötte trafiken.
Du har nog sett bilderna med tunnelvagnsinredningarna tagna på 80-talet när trafiken sköttes i egen regi, det är onekligen renare nu när rovkapitalisterna sköter tunnelbanan.
Regionen har mycket synpunkter men ingen kompetens att köra tågen själva.
Jes inlägg ovan är nog menat som ett humorinlägg!
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Är fackföreningar bannlysta på MTR? Tanken har aldrig slagit dig att företaget och facket är överens om ”giltiga skäl” även om du inte tycker det!Vislaren skrev: ↑måndag 03 juli 2023 9:40MTR gör en förlust på pendeln på ca: 8 miljoner i månaden, och de kommer lägga nytt bud vid nästa upphandling av pendeln. Det har de redan berättat, samtlig personal på pendeln vill ha bort MTR då de har en personalpolitik som får slaveri att verka lindrigt.De sparkar folk utan giltiga skäl.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 11:51 MTR förlorar mångmiljonbelopp varje år på pendeltågstrafiken så några miljardvinster finns det inte där och det skulle inte bli billigare om regionen skötte trafiken.
Du har nog sett bilderna med tunnelvagnsinredningarna tagna på 80-talet när trafiken sköttes i egen regi, det är onekligen renare nu när rovkapitalisterna sköter tunnelbanan.
Regionen har mycket synpunkter men ingen kompetens att köra tågen själva.
Jes inlägg ovan är nog menat som ett humorinlägg!
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Facket kan inte göra så mycket, mer än att begära skadestånd, om ett företag säger upp någon på ogiltiga skäl. Ett skadestånd som många gånger inte är mycket att hänga i julgranen./jes skrev: ↑måndag 03 juli 2023 12:57Är fackföreningar bannlysta på MTR? Tanken har aldrig slagit dig att företaget och facket är överens om ”giltiga skäl” även om du inte tycker det!Vislaren skrev: ↑måndag 03 juli 2023 9:40MTR gör en förlust på pendeln på ca: 8 miljoner i månaden, och de kommer lägga nytt bud vid nästa upphandling av pendeln. Det har de redan berättat, samtlig personal på pendeln vill ha bort MTR då de har en personalpolitik som får slaveri att verka lindrigt.De sparkar folk utan giltiga skäl.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 11 maj 2023 11:51 MTR förlorar mångmiljonbelopp varje år på pendeltågstrafiken så några miljardvinster finns det inte där och det skulle inte bli billigare om regionen skötte trafiken.
Du har nog sett bilderna med tunnelvagnsinredningarna tagna på 80-talet när trafiken sköttes i egen regi, det är onekligen renare nu när rovkapitalisterna sköter tunnelbanan.
Regionen har mycket synpunkter men ingen kompetens att köra tågen själva.
Jes inlägg ovan är nog menat som ett humorinlägg!
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Det är nog dina kunskaper som inte är mycket att hänga i julgranen. Facket kan driva saken till Arbetsdomstolen som i sin tur kan ogiltigförklara uppsägningen med bindande verkan vilket innebär att vederbörande får tillbaka jobbet.
Skadestånden för att inte följa AD:s domslut är förhållandevis höga (16-32 månadslöner).
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Även om AD dömer till återanställning så kan företaget ignorera beslutet och döms då till skadestånd och sedan är saken ur världen. Om man bara betalar så blir man av med den man vill.daniel_s skrev: ↑måndag 03 juli 2023 18:54Det är nog dina kunskaper som inte är mycket att hänga i julgranen. Facket kan driva saken till Arbetsdomstolen som i sin tur kan ogiltigförklara uppsägningen med bindande verkan vilket innebär att vederbörande får tillbaka jobbet.
Skadestånden för att inte följa AD:s domslut är förhållandevis höga (16-32 månadslöner).
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ibland kan det vara så att kollegor till den förfördelade i tysthet gillar att en person blir uppsagd eller köps ut. Det finns ju de som vill koncentrera sig på jobbet och inte leva i ständigt krig med arbetsgivaren.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ytterst sannolikt hade MTR tackat nej till att förlänga avtalet eftersom det är allt för förlustbringande för MTR.
MTR avser lägga ett bud i nästa upphandling och kan mycket väl vinna trafiken igen.
Att "SL" "slänger ut" MTR är rent skitsnack.