Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus skrev: ↑fredag 18 november 2022 18:01
...
Det finns fortfarande inget beslut om att bygga ihop Spårväg Syd med Tvärbanan. Varför är det inte logiskt att göra sig av med A32 från Tvärbanan?
Det är varken ologiskt eller logiskt. Om man gör det är det för att det är praktiskt.
Ur en prestigesynvinkel så är det bättre med helt nya vagnar, helst av en typ som inte går att köra på Tvärbanan så de kan vara säkra på att inte någon skulle få för sig att knyta ihop systemen i framtiden.
Hopkopplingen som berörs här avser väl sträckningen Älvsjö - Globen. Den har vi berört åtskilliga gånger här och jag ids inte återge några länkar här. Någon som både jag och hr. Odd skrivit om är möjligheten att utnyttja/återanvända T-banans spårområde och järnvägsinfrastruktur söder om Globen, när ovanjordssträckan Gullmarsplan - Sockenplan läggs ned. Görs inte det i rimlig tid så kommer detta område att exploateras för andra ändamål och då är det kört!
Hechtwagen skrev: ↑lördag 08 april 2017 13:43
Är det rimligt och önskvärt att för en merkostnad bygga ihop spårväg syd med tvärbanan? Antingen för att kunna köra trafik i fler riktningar eller bara ett förbindelsespår för att kunna utnyttja vagnhallar och verkstäder effektivare.
Har det föreslagits någon sammankoppling? Eller ska spårväg syd ha ett annat signalsystem och annan atc/atp?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 24 februari 2023 8:37
Hr. Gädda fronderar, som vanligt.
Hechtwagen skrev: ↑lördag 08 april 2017 13:43
Är det rimligt och önskvärt att för en merkostnad bygga ihop spårväg syd med tvärbanan? Antingen för att kunna köra trafik i fler riktningar eller bara ett förbindelsespår för att kunna utnyttja vagnhallar och verkstäder effektivare.
Har det föreslagits någon sammankoppling? Eller ska spårväg syd ha ett annat signalsystem och annan atc/atp?
Jag tänker mig att spårväg syd kommer vara rätt så Tvärbanig när det gäller planskildhet, avstånd mellan stationer, etc.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 24 februari 2023 8:37
Hr. Gädda fronderar, som vanligt.
Hechtwagen skrev: ↑lördag 08 april 2017 13:43
Är det rimligt och önskvärt att för en merkostnad bygga ihop spårväg syd med tvärbanan? Antingen för att kunna köra trafik i fler riktningar eller bara ett förbindelsespår för att kunna utnyttja vagnhallar och verkstäder effektivare.
Har det föreslagits någon sammankoppling? Eller ska spårväg syd ha ett annat signalsystem och annan atc/atp?
Jag tänker mig att spårväg syd kommer vara rätt så Tvärbanig när det gäller planskildhet, avstånd mellan stationer, etc.
SL jobbar på att få de olika spårvägarna mer lika varandra. Spårväg syd kan ses som en del av Tvärbanan även om banorna till en början kommer att vara separata.
Gällande Masmoberget och exploatering beror det helt och hållet på hur de politiska vindarna i Huddinge blåser. Idag är området ett naturreservat men ett kommunalt sådan så frågan om exploatering ligger alltså i Huddinge kommunfullmäktiges händer. Att kommunala naturreservat får nya gränser är inte ovanligt men i Huddinges fall råder det inte precis brist på annan bra mark att bygga på.
Hechtwagen skrev: ↑lördag 25 februari 2023 17:39
Inget svar på min fråga till hur Tragikförvaltningen ställer sig till en sammankolling av de två banorna?
Dialogen om fördelarna med att koppla ihop systemen har pågått sedan 2010 i alla fall. SSS_S lade fram ett förslag till ihopkoppling av SpvC och tvären via karolinska, Hade löst många problem med vagnar och underhåll mm. Inte minst den eviga frågan om hjulsvarv. Även på infraunderhållet kunde man få till bättre lösningar ex en bra spårslip som regelbundet kunde köra på alla banor, i pågående trafik. Även snölok kan merutnyttjas, framförallt skapa redundans om ett går sönder.
Så visst finns det många fördelar utöver de trafikala, och jag tror att många på TF känner till det men det var just det där med pengar. Inte minst alla tunnelbanebyggen som gör att man inte vill investera. Bra sätt att köpa sig tid om inte annat.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Mitt i skrev:Minst 18 000 nya bostäder har planerats längs sträckan. Den socialt sammanbindande effekten har prisats av kommunpolitiker och trafikplanerare.
Vill Huddinge kommun verkligen förbruka 18 000 bostäder på blålackerade bussar? Kan vara bättre att spara dessa inför eventuella tunnelbaneförhandlingar.
Mitt i skrev:Minst 18 000 nya bostäder har planerats längs sträckan. Den socialt sammanbindande effekten har prisats av kommunpolitiker och trafikplanerare.
Vill Huddinge kommun verkligen förbruka 18 000 bostäder på blålackerade bussar? Kan vara bättre att spara dessa inför eventuella tunnelbaneförhandlingar.
Det här är ju ett fall där tunnelbana faktiskt skulle vara en bra lösning. i stället för att vända tåg i Sätra kan de köras vidare på en ny gren från Vårby gård till den södra halvan av Spårväg syd och fram till Flemingsberg. En på vissa sätt mer funktionell lösning än spårväg i relationen. Det skulle också vara tänkbart med en lokal linje i relationen Norsborg - Flemingsberg, vilket dock kräver mer infrastruktur.
I förhandlingen skulle man ju också kunna lägga tillbaka den ursprungliga lösningen för västlig tunnelbana, med kopplingen Fridhemsplan - Aspudden. På så sätt har man tillräcklig kapacitet för en ny gren av Norsborgsgrenen. En ny linje skulle alltså kunna gå Fridhemsplan - Flemingsberg, via Norsborgsgrenen.
Den s k gulalinjen skall betjäna ca 11000 bostäder. Spårväg Syd skall betjäna inte långt ifrån 70% fler hushåll, initialt. Det bör ju vara rätt uppenbart att den s k gulalinjen skall stoppas snarast möjligt för att få loss pengar till Spårväg Syd. Redan investerade medel får helt enkelt bränna inne, det är priset för ett fiasko.
Odd skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 18:21
Den s k gulalinjen skall betjäna ca 11000 bostäder. Spårväg Syd skall betjäna inte långt ifrån 70% fler hushåll, initialt. Det bör ju vara rätt uppenbart att den s k gulalinjen skall stoppas snarast möjligt för att få loss pengar till Spårväg Syd. Redan investerade medel får helt enkelt bränna inne, det är priset för ett fiasko.
Skillnaden är väl att gula linjen är påbörjad, flera stationer är väl redan utsprängda, Spårväg Syd har väl inte kommit sådär jättelångt direkt?
Odd skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 18:21
Den s k gulalinjen skall betjäna ca 11000 bostäder. Spårväg Syd skall betjäna inte långt ifrån 70% fler hushåll, initialt. Det bör ju vara rätt uppenbart att den s k gulalinjen skall stoppas snarast möjligt för att få loss pengar till Spårväg Syd. Redan investerade medel får helt enkelt bränna inne, det är priset för ett fiasko.
11 000 är antalet nya bostäder som ska byggas längs med den nya tunnelbanegrenen till Arenastaden. Det blir naturligtvis mycket mer om man räknar in de befintliga bostäderna längs med linjesträckningen redan nu, för att inte tala om ett stort antal arbetsplatser.
Odd skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 22:05
Det finns en till viktig skillnad.. prestige.
Fast hur mycket skulle man spara på att bara avsluta ett jobb som är påbörjat? Låter snarare som det är slöseri med skattebetalarnas pengar..
Man sparar in de pengar som det kostar att bygga klart. Om man skulle avsluta nu har man bara slösat bort de pengar som har investerats hittils. Att fortsätta är ännu mer slöseri.
Odd skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 22:05
Det finns en till viktig skillnad.. prestige.
Fast hur mycket skulle man spara på att bara avsluta ett jobb som är påbörjat? Låter snarare som det är slöseri med skattebetalarnas pengar..
Man sparar in de pengar som det kostar att bygga klart. Om man skulle avsluta nu har man bara slösat bort de pengar som har investerats hittils. Att fortsätta är ännu mer slöseri.
Inte om linjen är lönsammare än befintlig kollektivtrafik när den är klar.