Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Odd »

Hörde på Stockholmsnytt på SR P4 Stockholm idag (börjar ca 3:10 in i klippet) att landstinget och Stockholms Stad skall utreda en ny stomlinje, alternativt en spårväg, mellan Gullmarsplan och Älvsjö.

Det är, enligt mig, helt rimligt att bygga spårväg denna sträcka, av flera anledningar som jag har redovisat tidigare i inlägg här och på Facebook.
Då skulle man kunna utnyttja nuvarande t-banesträckan mellan Gullmarsplan pfd 2-3 till strax innan Enskede Gård för spårväg, och dessutom få en smidig förbindelse med nuvarande Tvärbanan vid Gup-Glb. Ett sammanhållet system med flera linjer ger stordriftfördelar och man kan samnyttja infrastrukturella delar som vagnhallar, verkstäder och personal.
Genius on call
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av haba »

Den föreslagna sträckningen missar väl effektivt att ha max 5 min gångväg till de nya bostäderna på Årstafältet och de befintliga och planerade i Östberga.

Harald.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av ADDE »

SVD-Artikel med grafisk karta över föreslagen spårsträckning och nybyggnadsområden!

Spårvägen går mycket rakt och det blir då snabba resor mellan Gullarmsplan och Älvsjö, men den missar både Årstafältet och större delar av Östberga. Om den gick lite väster ut och igenom Östberga till stockholmsmässan så hade det gett Östberga det lyft som man hade föreslagit en hel tunnelbanesystem för!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Inge skrev:Fanns en artikel om det på SvD igår också. Väsentligen verkar det handla om en linje längs Huddingevägen. Enligt kartan i kombination med att man öppnar för genomfart mellan Bägerstavägen och Sockenvägen så att det blir snabbare ut från Gullmarsplan.

Varför inte?

Spårväg, visst det passar väl i hop med spårväg syd? Men samtidigt går bussar på Huddingevägen förmodligen snabbare.
Kanske läge för lite källhänvisningar.

Artikeln i SvD är förmodligen denna: https://www.svd.se/ny-tvarbana-och-2000 ... -stockholm
(PS: Adde kom före, det är samma tidningsartikel vi båda länkat till)

Behovsanalysen finns i detta TF-dokument:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... derort.pdf

Jag har svårt att inse att en spårvägslösning skulle kunna komma till stånd om inte Spårväg Syd realiseras. En spårvägslösning har också fördelen att den - i en avlägsen framtid - möjliggör en linje Älvsjö - Högdalen - Hökarängen - Skarpnäck. En annan fundering är om detta omöjliggör eller onödiggör en sträckning Årstaberg/Årstafältet - Älvsjö, så som det ursprungligen planerades för Tvärbanan? Möjligheten att trafikförsörja Östberga via ett stickspår från befintlig Tvärbama berörs på sid. 7 - 8 i behovsanalysen, liksom en hänvisning till en detaljplan för (delar av ) Östberga:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2013-00525
(sid. 38)
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 14 mars 2017 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av ADDE »

Här har jag skissat på en alternativ dragning som fokuserar mer på Tillgänglighet för kringboende i Östberga & Örby Slott! (Rött är mina förslag, varav två sträckningsförslag har jag gjort)

Det kanske inte blir en "Snabbspårväg" då den måste gå på gata kring Örby Slott och i alt. 1 även in mot Älvsjö! Men det ökar tillgängligheten enormt!
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png (1.12 MiB) Visad 8484 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev:Här har jag skissat på en alternativ dragning som fokuserar mer på Tillgänglighet för kringboende i Östberga & Örby Slott! (Rött är mina förslag, varav två sträckningsförslag har jag gjort)

Det kanske inte blir en "Snabbspårväg" då den måste gå på gata kring Örby Slott och i alt. 1 även in mot Älvsjö! Men det ökar tillgängligheten enormt!
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png
Som jag påpekat ovan tänker sig TF eventuellt att i alla fall realisera sträckan Årstaberg/Årstafältet - Östberga genom ett stickspår. Det omöjliggör i alla händelser inte ditt förslag, som jag begriper det. Frågan är om man har hamnat i en antingen-eller-situation.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Odd »

haba skrev:Den föreslagna sträckningen missar väl effektivt att ha max 5 min gångväg till de nya bostäderna på Årstafältet och de befintliga och planerade i Östberga.

Harald.
Den sträckningen skulle nog passa bättre med en T-banelinje, tex (Långbro-)Älvsjö-Östberga-Valla/Årsta Torg-Södra Station/Zinken-Rådhuset-Odenplan-Karolinska-Norröver eller liknande. Men vad jag sett så har alla partier och intressegrupper riktat in sig på antingen en blindtarm mellan Odenplan och Solna Station eller en linje Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska-Solna-Täby eller varianter på denna. Alla de förslag som ligger missar i stort sett att förse nya områden med kollektivtrafik utan vill enbart binda samman knutpunkter.
dr Cassandra Nojdh skrev:...
Jag har svårt att inse att en spårvägslösning skulle kunna komma till stånd om inte Spårväg Syd realiseras. En spårvägslösning har också fördelen att den - i en avlägsen framtid - möjliggör en linje Älvsjö - Högdalen - Hökarängen - Skarpnäck. En annan fundering är om detta omöjliggör eller onödiggör en sträckning Årstaberg/Årstafältet - Älvsjö, så som det ursprungligen planerades för Tvärbanan? Möjligheten att trafikförsörja Östberga via ett stickspår från befintlig Tvärbama berörs på sid. 7 - 8 i behovsanalysen, liksom en hänvisning till en detaljplan för (delar av ) Östberga:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2013-00525
(sid. 38)
Så är det absolut. Gup-Älvsjö är nog inte aktuell utan Spårväg syd. I så fall är det nog snarare Årstaberg-Älvsjö som gäller, enligt Dennispaketets förslag.

En grej som är lite kul, och som visar på vansinnet med att profilera linjefärger så hårt, är att man illustrerat den nya linjen med färgen gul...
gulalinjen.jpg
gulalinjen.jpg (69.43 KiB) Visad 8468 gånger
Senast redigerad av Odd den tisdag 14 mars 2017 12:03, redigerad totalt 2 gång.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det är kanske bra att diskutera utifrån de sträckningsstudier som finns i behovsanalysen, inte någon karta i någon tidning.

Bussbranschen gottar sig redan: http://www.bussmagasinet.se/2017/03/ny- ... stockholm/ (minnsann, är det inte Tulo Knasing, känd från Radio Urban, som skrivit)
I texten sägs i alla fall att ärendet ska upp till beslut "I nästa vecka" i TF vilket väl måste avse nämndens sammanträde 21/3. Men jag kan inte finna ärendet på agendan då:
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... mars-2017/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av haba »

Kollektivtrafiksdelen för Årstafältsplaneringen var ju lättciterad.
Kollektivtrafik
Årstafältet planeras med ett utökat kollektivtrafiknät. Inom planområdet finns
Årstafältets tvärbanehållplats. Genom planområdet möjliggörs dessutom en
förlängning av tvärbanan mot Östberga. Denna linje är tänkt att fungera som
ett stickspår för trafik som vänder efter Årstaberg i östergående riktning för att
kunna ha tätare trafik mellan sträckan Årstaberg och Alvik. Så som sträckan är
planerad passerar vagnar som ska till och från Östberga inte hållplatsen
Årstafältet. För att möjligöra en förläggning av tvärbanan behöver en del av
tunnellocket över Södra länken utökas och förstärkas vid den norra delen av
tunnelmynningen.
Även busslinjer mot Gullmarsplan och Skanstull samt mot Årstaberg och
Hornstull är tänkt att trafikera huvudgatan genom planområdet.
Vad de exakt menar med "östergående" vet jag inte och att inte göra ett stopp vid Årstafältet för sticklinjen är nog bara dummt. Skall då passagerare mot Linde åka först til Årstaberg och springa över spåret där för att ta en vagn åt andra hållet?

Harald.
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av haba »

Inge skrev: Men även med busslösning tycker jag att man kunde prioriterat tillgänglighet lite mer.
Tja, en busslinje som delar körfält med alla bilar kommer ju få en obefintlig reshastighet alla morgonar då det är kövarning i södra länken och bilarna som inte får köra ner i tunneln förvandlar alla gator på ytan till P-plats. Alternativet är att gödsla med busskörfält vilket ökar mängden hårda ytor i motsats till spårvagn i "grässpår" eller vad det kallas.

Harald.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

haba skrev:Kollektivtrafiksdelen för Årstafältsplaneringen var ju lättciterad.
Kollektivtrafik
Årstafältet planeras med ett utökat kollektivtrafiknät. Inom planområdet finns
Årstafältets tvärbanehållplats. Genom planområdet möjliggörs dessutom en
förlängning av tvärbanan mot Östberga. Denna linje är tänkt att fungera som
ett stickspår för trafik som vänder efter Årstaberg i östergående riktning för att
kunna ha tätare trafik mellan sträckan Årstaberg och Alvik. Så som sträckan är
planerad passerar vagnar som ska till och från Östberga inte hållplatsen
Årstafältet. För att möjligöra en förläggning av tvärbanan behöver en del av
tunnellocket över Södra länken utökas och förstärkas vid den norra delen av
tunnelmynningen.
Även busslinjer mot Gullmarsplan och Skanstull samt mot Årstaberg och
Hornstull är tänkt att trafikera huvudgatan genom planområdet.
Vad de exakt menar med "östergående" vet jag inte och att inte göra ett stopp vid Årstafältet för sticklinjen är nog bara dummt. Skall då passagerare mot Linde åka först til Årstaberg och springa över spåret där för att ta en vagn åt andra hållet?

Harald.
Tja, man kan ju säga "östergående" om man vill, just där går ju Tvärbanan i stort sett i öst-västlig riktning. Uttrycket måste förstås som det som i banbok mm. kallas söderut, dvs. körriktning mot Gullmarsplan/Sickla (Udde): http://www.rtcon.se/sakdok/ban/Banbok%2 ... -08-15.pdf
Om du tittar på plankartan (jag lämnar här länken till samtliga plandokument i ärendet:
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... &docview=1 )
så ser du att avgreningen planeras mellan Årstaberg och Åstafältet. Det verkar i så fall inte bli någon spårtriangel, utan resande med södergående tåg (mot Sickla) som ska till Östberga får gå av i Årstaberg och invänta nästa tåg mot Östberga (och vice versa), utan plattformsbyte. Resande med norrgående tåg (mot Alvik/Solna) som ämnar sig till Östberga måste byta i Årstaberg, men här krävs förstås plattformsbyte. Om det är en bra eller dålig lösning vet jag inte, men den bör kunna utföras förhållandevis billigt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av gbd »

Odd skrev: Den sträckningen skulle nog passa bättre med en T-banelinje, tex (Långbro-)Älvsjö-Östberga-Valla/Årsta Torg-Södra Station/Zinken-Rådhuset-Odenplan-Karolinska-Norröver eller liknande. Men vad jag sett så har alla partier och intressegrupper riktat in sig på antingen en blindtarm mellan Odenplan och Solna Station eller en linje Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska-Solna-Täby eller varianter på denna. Alla de förslag som ligger missar i stort sett att förse nya områden med kollektivtrafik utan vill enbart binda samman knutpunkter.

[/attachment]
Eller om man skulle återuppliva twrs gamla käpphäst, förläng RB söderut istf en ny t-banelinje, ta slutstationen korsningen huddingevägen-örbyleden
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Ute och åker »

Ännu en länk till en tidningsartikel: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/e ... D11TKGezw/

Det fanns en karta där också, i sin utformning ännu en variant på de som redan finns högre upp i tråden. För denna angavs Foto: SL/Stockholms läns landsting. :)

Bild

Älvsjö är en populär "spårknut" att lösa upp just nu. Spårväg till Skärholmen-Flemingsberg, tunnelbana till Liljeholmen-Fridhemsplan, Spårväg(stombuss) till Gullmarsplan(-Nacka). Man får hoppas att man noga utvärderar hur dessa olika spår kan samverka till ett attraktivt kollektivtrafiknät för nuvarande och kommande bostäder/serviceställen/arbetsplatser. Och förstås gör de justeringar som kan behövas, några redan föreslagna, några återstår att föreslå. ;)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av LÅ1 »

Ute och åker skrev:Älvsjö är en populär "spårknut" att lösa upp just nu. Spårväg till Skärholmen-Flemingsberg, tunnelbana till Liljeholmen-Fridhemsplan, Spårväg(stombuss) till Gullmarsplan(-Nacka). Man får hoppas att man noga utvärderar hur dessa olika spår kan samverka till ett attraktivt kollektivtrafiknät för nuvarande och kommande bostäder/serviceställen/arbetsplatser. Och förstås gör de justeringar som kan behövas, några redan föreslagna, några återstår att föreslå. ;)
Bland annat gäller det att placera och utforma hållplatserna så att bytena blir så lätta som möjligt. Man frilade ju ett område med öppna ytor, men de byggdes igen snabbt. Nu är där många busshållplatser, och det känns som om man placerat ut dem utefter trottoarerna lite här och där, där det gick att klämma in dem. Och nu skall kanske två spårvägslinjer in där där på något sätt. Och sedan föreslås det ju att man skall dra fram en eller rent av två T-banelinjer dit också. Men de kanske hamnar under mark. Det är ju grundtanken med T-bana.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Christian Spår »

Jag har minne om att man skulle ta bort den överdimensionerade upphöjda Magelungsvägen med dess av/påfartsramper vid mässan och köra den till en vanlig korsning. Händer det något där?
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Majkey »

Är tanken snabbspårväg på egen banvall merparten av vägen?
Med tanke på att Älvsjö är på väg att bli Stockholms största knutpunkt söder om Centralen så hoppas jag att man planerar därefter och flyttar regionaltågen dit istället för Flemingsberg som​ ligger relativt off i kollektivtrafiken. Fattas bara beslut om att förlänga tunnelbanan den korta biten från Hagsätra till Älvsjö.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Odd »

Jag rotade fram en bild över Gullmarsplan som jag slängde ihop för ett tag sedan appropå detta projekt.
Gup3.png
Gup3.png (39.04 KiB) Visad 7995 gånger
Min tanke var att man kan bredda t-baneplattformarna och ha två säckspår för Tvärbanans vändning mellan tubens spår. Tvärbanan och Spårväg Syd går alltså på helt separata spår, den senare på nuvarande tunnelbanans spår mellan Globen och nästan Enskede gård, med en enkel övergångsmöjlighet mellan de två systemen. Anslutning till tuben anordnas från spår 3 mot Skärmarbrink.

En smidig och integrerad lösning som verkligen kan ge snabba byten a la Alvik/Nockebybanan.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av ADDE »

På tal om skisser så gjorde jag en skiss på spårkomplexet i Älvsjö!
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (32.53 KiB) Visad 7908 gånger
Bilden blev lite tokigt då jag var tvungen att vrida på den om jag skulle få ladda upp den!

Tanken är att Tunnelbanans plattform skulle ligga parallellt med pendeltågens. På så vis så har de en gemensam spärrlinje över gångbron.
Arbetet är inte så värst komplicerat, bara en massa bergsprängningar och en tillfällig gångförbindelse till mässan under tiden man spränger så får man plats med en till platform.
Detta krävs att tunnelbanan kommer hit först. (Alt. att Spårväg Syd Älvsjö-Skärholmen har en "tillfällig" ändhållplats på gatan).

Nästa steg är att bygga spårvägen över järnvägsspåren. Antingen med en stor böj direkt väster om plattformarna, eller att spåren går över som en diagonal över järnvägsspåren.
Sidoplattformar! Detta krävs att man har övergångsställen på varsin sida av plattformsändarna, så att folk som hamnar på den vänstra plattformen i bild kan komma att ta sig till gångbron!
Den extra nedgången till Tunnelbanan är för att ge fler vägar ut, men också som en bra byte till spårvagnarna på Spårväg Syd! - Kan bygga motsvarande för Pendeltågen!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Stefan Widén »

Eller så lägger man spåren nere vid bussarna. De har ju redan hängt upp kontaktledningen.... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inlägg av Majkey »

Jag tror man ska i första hand satsa på att bygga ytterligare en plattform för regionaltåg istället med den lilla plats som finns i Älvsjö.
Skriv svar