Strejkvarsel för Öresundståg, Stockholms T-bana mm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Strejkvarsel för Öresundståg, Stockholms T-bana mm
Seko varslar om strejk på spårtrafikområdet. Det gäller såväl Tunnelbana 2 i Stockholm, Stockholms pendeltåg, Mälartåg, SJ, Öresundståg och godstrafik.
Första vågen (11 maj) omfattar växlare och reparatörer för Stockholms Pendeltåg, men endast Älvsjöverkstan. Även lokförare på de svenska Öresundstågen och verkstadspersonal på Euromain i Olskroken drabbas.
Andra vågen (15 maj) gäller Mälartåg vars förare tillhör Stockholm och Eskilstuna, förarna på Tunnelbana 2 i Stockholm samt SJs lokförare som tillhör Göteborg.
Tredje vågen (18 maj) omfattar reparatörer i Hagalund och Malmö, SJs lokförare i Stockholm, Green Cargos lokförare i Boden utom tisdagar och onsdagar, Hectors i Piteå, även där utom på tisdagar och onsdagar, Pågatågens lokförare tillhörande Malmö samt Green Cargos växlare i Kville i Göteborg.
Vad är det som gör att man undantar godstrafiken i norr på tisdagar och onsdagar?
Första vågen (11 maj) omfattar växlare och reparatörer för Stockholms Pendeltåg, men endast Älvsjöverkstan. Även lokförare på de svenska Öresundstågen och verkstadspersonal på Euromain i Olskroken drabbas.
Andra vågen (15 maj) gäller Mälartåg vars förare tillhör Stockholm och Eskilstuna, förarna på Tunnelbana 2 i Stockholm samt SJs lokförare som tillhör Göteborg.
Tredje vågen (18 maj) omfattar reparatörer i Hagalund och Malmö, SJs lokförare i Stockholm, Green Cargos lokförare i Boden utom tisdagar och onsdagar, Hectors i Piteå, även där utom på tisdagar och onsdagar, Pågatågens lokförare tillhörande Malmö samt Green Cargos växlare i Kville i Göteborg.
Vad är det som gör att man undantar godstrafiken i norr på tisdagar och onsdagar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Strejkvarsel för Öresundståg, Stockholms T-bana mm
Man vill väl inte stöta sig med S-väljarna i Norrland för mycket genom att döda alla deras företag. Eller om man kanske t o m riskerar att strejken räknas som samhällsfarlig.
Rätt skall vara SJ Götalandstågs lokförare i Göteborg.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Pendeltågen kör i strejktrafik – även om det inte blir någon
Vad är skillnaden mot nuvarande reducerade trafik på grund av personalbrist?Mitt i skrev:Men redan nu har MTR tagit höjd för att det blir strejk. Det innebär att pendeltågen kommer köras med reducerad trafik från och med fredag.
- Kristofer
- Kontakt:
Man kör följande linjer i 30-minuterstrafik:
Jämfört med nuvarande reducerade trafik så tar man bort snabbtågen Märsta/Kallhäll - Nynäshamn, minskar trafiken Upplands Väsby - Tumba från 6 till 4 tåg per timme, inför byte för Märsta- och Nynäshamnstrafikanter och minskar Gnestatrafiken. Och ingen skillnad på rusnings- och mellantrafiken.
Detta vardagar. Helgtrafiken har jag inte kollat ännu.
Med Kantorns ord: Jag kan ha fel.
- Uppsala - Arlanda - Stockholm City - Södertälje C
- Upplands Väsby - Stockholm City - Södertälje C
- Märsta - Upplands Väsby
- Bålsta - Stockholm City - Västerhaninge
- Kungsängen - Stockholm City - Västerhaninge
- Västerhaninge - Nynäshamn
Jämfört med nuvarande reducerade trafik så tar man bort snabbtågen Märsta/Kallhäll - Nynäshamn, minskar trafiken Upplands Väsby - Tumba från 6 till 4 tåg per timme, inför byte för Märsta- och Nynäshamnstrafikanter och minskar Gnestatrafiken. Och ingen skillnad på rusnings- och mellantrafiken.
Detta vardagar. Helgtrafiken har jag inte kollat ännu.
Med Kantorns ord: Jag kan ha fel.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Hechtwagen
Är Upplands-Väsby — Märsta en linje för sig?
Det har nog inte undgått någon, men strejkvarslet är framflyttat med fyra dygn. Måndag kl 15:00 smäller det om det vill sig illa.
Parterna är tillräckligt överens för att det inte skall bli strejk. Således återgår väl allt till det normala inom kort.
Seko och Almega Tågföretagen överens – strejken blåses av
Skall bli intressant att se detaljerna om avtalet.
Seko och Almega Tågföretagen överens – strejken blåses av
Skall bli intressant att se detaljerna om avtalet.
Det ska bli ännu mer spännande att se vad nästa veckas pendeltågsstörningar beror på 

Efter strejkhotet: Då går pendeln som vanligt
Redan på tisdag ska pendeltågen gå "som vanligt", d.v.s. reducerad trafik p.g.a. personalbrist istället för reducerad trafik p.g.a. varsel om strejk.Mitt i skrev:Från och med på tisdag kommer 90 procent av pendeltågen vara i trafik, istället för 75 procent som varit fallet under strejkhotet.
– Att vi inte når upp till full trafik beror på förarbrist, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu.
- Kristofer
- Kontakt:
Igår måndag körde man ju strejktidtabell trots att strejken inte börjat. Kvartstrafik på båda grenarna, och helt inställt Märsta - Upl Väsby och Västerhaninge - Nynäshamn. Detta borde ju lett till ett kraftigt överskott på tåg, och trots detta körde man minst ett kort tåg Upl Väsby - Södertälje i värsta rusningen (Stockholm City runt 7:40). Det känns ju ganska obegripligt. Men det är klart, depåerna ligger ju ganska illa till om ett tåg slutar fungera på Norra stambanan...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Det blir nog lättare att förstå om du försöker se det ur ett produktionsperspektiv! Tänk på vilken personal det var som skulle tas ut i strejk liksom!Kristofer skrev: ↑tisdag 16 maj 2023 15:35 Igår måndag körde man ju strejktidtabell trots att strejken inte börjat. Kvartstrafik på båda grenarna, och helt inställt Märsta - Upl Väsby och Västerhaninge - Nynäshamn. Detta borde ju lett till ett kraftigt överskott på tåg, och trots detta körde man minst ett kort tåg Upl Väsby - Södertälje i värsta rusningen (Stockholm City runt 7:40). Det känns ju ganska obegripligt. Men det är klart, depåerna ligger ju ganska illa till om ett tåg slutar fungera på Norra stambanan...
- Hechtwagen
Norra stambanan går från Gävle till Ånge, du har helt rätt i art det vore problematiskt om en SL-pendel körde sönder där.Kristofer skrev: ↑tisdag 16 maj 2023 15:35 Igår måndag körde man ju strejktidtabell trots att strejken inte börjat. Kvartstrafik på båda grenarna, och helt inställt Märsta - Upl Väsby och Västerhaninge - Nynäshamn. Detta borde ju lett till ett kraftigt överskott på tåg, och trots detta körde man minst ett kort tåg Upl Väsby - Södertälje i värsta rusningen (Stockholm City runt 7:40). Det känns ju ganska obegripligt. Men det är klart, depåerna ligger ju ganska illa till om ett tåg slutar fungera på Norra stambanan...
- Kristofer
- Kontakt:
Jag tycker att min fråga är relevant även ur ett produktionsperspektiv. Upplys mig, jag är inte i branschen. Är så många tågsätt avställda att man inte ens klarar av att köra denna kraftigt begränsade trafik med fullängdståg? Strejken hade ju inte inletts ännu, så all personal var väl fortfarande på plats?
Senast redigerad av Kristofer den tisdag 16 maj 2023 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
- Kristofer
- Kontakt:
Det är tråkigt att du väljer att hålla den tonen. Norra stambanan byggdes från Stockholm via Uppsala och Krylbo norrut. Sedan har något av Ban- eller Trafikverken valt att omdefiniera de järnvägsinterna beteckningarna för våra järnvägssträckningar. Alla som läst mitt inlägg - där jag tydligt talar om ett tåg som utgått från Upplands Väsby - förstår vad jag menar. Ord kan ha mer än en betydelse, och namn kan ändra innehåll.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 16 maj 2023 15:51 Norra stambanan går från Gävle till Ånge, du har helt rätt i art det vore problematiskt om en SL-pendel körde sönder där.
Om detta varit ett forum avsett endast för internt bruk för anställda inom Trafikverket och andra inom järnvägssektorn aktiva företag - och inte ett forum för personer intresserade av nutida eller historisk lokaltrafik - då hade du haft en poäng. Men nu blev det bara mästrande. Forumet vinner på att vi alla försöker hålla en trevlig ton.
- Hechtwagen
Jag ber om ursäkt! Jag kallar själv felaktigt på samma grunder som du Södra stambanan Åby – Järna för Nyköpingsbanan.
-
Från början Statsbanan Åby-Järna”. Men vi har två olika läror. De utsprungliga beteckningarna på stambanorna, som också ändrades lite.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:04 Jag ber om ursäkt! Jag kallar själv felaktigt på samma grunder som du Södra stambanan Åby – Järna för Nyköpingsbanan.
Och så gjorde då arane Banverket en rejäl omstuvning med helt nya begrepp. Så anses t.ex både vägen över Katrineholm och Nyköping ingå i Södra stambanan. Det har kommit nya begrepp som ”stråk” o.s.v