
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto ... banevagnen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Odd skrev: ↑söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Det handlar om vagnparet 2783-2784 som (väldigt lågintensivt tydligen) håller på att byggas om till C10/C11.Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 maj 2023 21:50 Vad är detta för formulering i texten?
"Några vagnar ska sparas och renoveras, men resten ska skrotas i Årsta i södra Stockholm."
Man fattar ju noll!
Saltsjöbanan ska nog ha nya vagnar, som också utnyttjar banprofilen fullt ut.Hechtwagen skrev: ↑söndag 07 maj 2023 9:29Odd skrev: ↑söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
10-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,Odd skrev: ↑söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Ja vad kostar det inte att ha ca 150 vagnar som man egentligen inte behöver..? Bara uppställningsplats lär ju kosta en duktig slant per år, sen ska ju vagnarna underhållas om de ska gå att använda, lixom personalen ska fortbildas och nyutbildas på dessa, såväl förare som verkstadspersonal. Grovt gissat så pratar vi nog om minst en halv miljon kronor per år och vagn i onödiga kostnader. Behovet av kapacitetsreserv har jag svårt att förstå, det får man väl lösa på andra sätt. Just nu är väl en av orsakerna att man skrota, att det är för trångt i depåerna, finns för många vagnar.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 07 maj 2023 19:0710-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,Odd skrev: ↑söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.
Det kan man ju hoppas på, det har ju varit spårvagnar på tal förut men det höll inte i kontakt med verklighetenLennart Petersen skrev: ↑söndag 07 maj 2023 19:02Saltsjöbanan ska nog ha nya vagnar, som också utnyttjar banprofilen fullt ut.Hechtwagen skrev: ↑söndag 07 maj 2023 9:29Odd skrev: ↑söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Eller så sätter man in dem på Saltsjöbanan, deras vagnar är helt slut i korgarna men det låtsas ingen om.
Lennart Petersen skrev: ↑söndag 07 maj 2023 19:0710-15 , det är ju 150 vagnar ? Nej allt tyder väl på att de är för rukade och har gjort sitt,Odd skrev: ↑söndag 07 maj 2023 0:01 Borde man inte lära sig. De skulle spara kanske 10-15 fullängdståg och låta dom gå i omloppen så dom hålls i bruksskick, så har man en kapacitetsreserv under överskådlig tid. Då hålls även kunskapen, verkstads- och körkompetensen igång. Så dåliga är dom ju inte så de måste skrotas bara för skrotandets skull.
Jo dom är dåliga, jag gillar inte skraltiga Cx-tåg.