Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:13
Lite konstigt egentligen för folk har ju ofta en tendens att föredra kortare uttryck, exempel bil, tv
och tunneltåg är ju kortare än tunnelbanetåg som är lite otympligt.
Men jag har hört unga människor som sagt tunnelbana om själva tåget, ungefär så här hörde jag en gång mellan två flickebarn: ”skynda dig det går en tunnelbana om två minuter”
Att "ta sista tunnelbanan" är ett vanligt uttryck. Detta beror väl som sagt på att ordet tunnelbanetåg är otympligt medan få känner till ordet tunneltåg.
FUT skrev:För att kunna nå befintliga depåer krävs också att en spåranslutning byggs mellan den nya linjen och till antingen Röd eller Grön linje. Bedömningen är också att befintliga signalsystem behöver byggas om, vilket är mycket kostsamt, för att de nya tunnelbanetågen ska kunna trafikera linjerna. Röd och Grön linje har idag dessutom två olika signalsystem.
Kommer de nya tunnelbanetågen inte att kunna trafikera befintliga linjer?
FUT skrev:För att kunna nå befintliga depåer krävs också att en spåranslutning byggs mellan den nya linjen och till antingen Röd eller Grön linje. Bedömningen är också att befintliga signalsystem behöver byggas om, vilket är mycket kostsamt, för att de nya tunnelbanetågen ska kunna trafikera linjerna. Röd och Grön linje har idag dessutom två olika signalsystem.
Kommer de nya tunnelbanetågen inte att kunna trafikera befintliga linjer?
Jag hoppas det blir nån smått förändrad variant av C30. Byggda för nytt signalsystem, men får förhoppningsvis köra på andra linjer.
Mitt i skrev:Region Stockholm ska borra fram en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, men först behöver man spränga fram arbetstunnlar till Fridhemsplan.
[...]
På Kungsholmen är etableringsytan tänkt att ligga vid rondellen på Lindhagensplan eller i den gröna slänten mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden.
– Vi fick en fullständig chock, det handlar om ofattbara störningar, säger Marianne Hühne Von Seth som bor vid Norr Mälarstrand.
[...]
Ytan kan behövas i upp till nio år, mest buller beräknas det bli under de 3-4 första åren. Det handlar om sprängningar och tunga transporter till och från arbetsplatsen.
Rålis kan bli en väldigt annorlunda plats under de närmaste åren...
DN skrev:Region Stockholm har två alternativ till var Fridhemsplans arbetstunnel ska ligga: vid bensinmacken på Lindhagensplan eller i grässlänten norr om Rålambshovsleden – ett kort stenkast från Rålambshovsparken.
[...]
Vid en inventering av bensinstationer i Stockholms stad framgår dock att bensinstationen vid Lindhagensplan är viktig att ha kvar. En tillfällig flytt under byggtiden är därmed Regionens ansvar, menar Stockholms stad.
Svårt val för bensinpopulister, men är det inte dags att förbjuda bensinbilar i Stockholms innerstad?
Känns det inte som man hade kunnat göra det tvåfiligt (1 per riktning) på Norr Mälarstrand just där arbetstunneln ska vara, så kan rampen vara på den ordinarie västergående körbanan?
DN skrev:Region Stockholm har två alternativ till var Fridhemsplans arbetstunnel ska ligga: vid bensinmacken på Lindhagensplan eller i grässlänten norr om Rålambshovsleden – ett kort stenkast från Rålambshovsparken.
[...]
Vid en inventering av bensinstationer i Stockholms stad framgår dock att bensinstationen vid Lindhagensplan är viktig att ha kvar. En tillfällig flytt under byggtiden är därmed Regionens ansvar, menar Stockholms stad.
Svårt val för bensinpopulister, men är det inte dags att förbjuda bensinbilar i Stockholms innerstad?
Nej, då måste ju alla handla bil av högerextremisten Elon Musk och det vore väl hemskt. Då kanske den stackars Biden besegras!
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 26 april 2023 10:41
Nej, då måste ju alla handla bil av högerextremisten Elon Musk och det vore väl hemskt. Då kanske den stackars Biden besegras!
Sedan när har Musk monopol på elbilar? Om man är lagt åt andra hållet går det utmärkt att köpa elbil av Kina-kommunister eller göra som flertalet andra och välja något annat märke.
Infrastrukturnyheter skrev:En stor förändring är att man planerar att köra 70 meter långa tåg i stället för nuvarande längd som är 140 meter i högtrafik. Perrongerna blir kortare men tågen ska i stället gå i tätare trafik. Att köra tunnelbanan med automatisk drift är ett alternativ som man överväger.
– Det är mer i linje med hur man bygger ut tunnelbanan internationellt, sa Stefan Persson.
Just nu pågår järnvägsmässan Train & Rail i Älvsjö. Hitachi Rail, företaget bakom den automatiska driften i Köpenhamns metro, har en tydlig närvaro. Försöker företaget marknadsföra sig inför byggandet av Stockholms nya tunnelbana med automatisk drift?
twr skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 18:44
Nu är det officiellt! Den nya banan Älvsjö - Fridhemsplan är Gula linjen. Trafikregionrådet förklarade det på SVT:s lokalnyheter alldeles nyss. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... n-byggs-ut
Jag kollade på Denna video av RMTransit på YouTube där han tar upp om höggolvsspårvagnar och deras flexibilitet att fungera både som gatuspårväg, lokalbana, tunnelbana och, även om det inte togs upp i videon, kanske även som tramtrain. Spårvägens karaktär ändras efter området den trafikerar och vilket behov den uppfyller.
Och tanken slog mig, vore det inte smartare om denna västliga tunnelbana, som planeras bygga för halvlånga tunneltåg, borde byggas som en snabbspårväg i tunnel istället? Banan skulle kunna kopplas ihop med Spårväg syd i Älvsjö och från Fridhemsplan gå upp i markytan och fortsätta vidare någonstans... kanske till Hornsberg?
FUT skrev:Under hösten 2023 planerar Region Stockholm för två samråd, ett om var en framtida depå kan ligga och ett om utformningen av tunnelbanan till Älvsjö – var stationerna hamnar, hur linjen planeras gå och vilka arbetsområden som behövs ovan jord. Det är inte helt enkelt att få plats med en ny linje nära tätbebyggda områden, befintliga tunnelbanor och Mälaren, så det är mycket som behöver vägas in.
De skribenter som har intressanta idéer om gula linjen till Älvsjö kan passa på att framföra dessa under årets kommande två samråd.
ADDE skrev: ↑lördag 01 juli 2023 17:37
Jag kollade på Denna video av RMTransit på YouTube där han tar upp om höggolvsspårvagnar och deras flexibilitet att fungera både som gatuspårväg, lokalbana, tunnelbana och, även om det inte togs upp i videon, kanske även som tramtrain. Spårvägens karaktär ändras efter området den trafikerar och vilket behov den uppfyller.
Och tanken slog mig, vore det inte smartare om denna västliga tunnelbana, som planeras bygga för halvlånga tunneltåg, borde byggas som en snabbspårväg i tunnel istället? Banan skulle kunna kopplas ihop med Spårväg syd i Älvsjö och från Fridhemsplan gå upp i markytan och fortsätta vidare någonstans... kanske till Hornsberg?
Väldigt intressant. Jag tror dock Liljeholmen-Fridhemsplan skulle behöva större kapacitet än spårvagnståg, då får man bygga Kungsholmenbanan också
(Det hade nog varit smidigare/billigare att ha spårvagnar på Västerbron. Det är trevligt med stationer/hållplatser som inte är flera tiotals meter under marken.)
Reece har tidigare hyllat snabbspårvägen Tvärbanan trots dess låggolvsvagnar i denna videon (som jag bidrog med filmmaterial till )
Fyrgeit skrev: ↑lördag 01 juli 2023 23:39
(Det hade nog varit smidigare/billigare att ha spårvagnar på Västerbron. Det är trevligt med stationer/hållplatser som inte är flera tiotals meter under marken.)
Det beror väl på om målpunkten finns under eller ovan jord. En regional förbindelse utan uppehåll mellan Liljeholmen och Fridhemsplan har sannolikt övriga tunnelbanelinjer som målpunkt. En lokal förbindelse med uppehåll i Hornstull och Västerbroplan har emellertid själva omnejden som målpunkt.
Att gula linjen får djupa stationer i Liljeholmen och Fridhemsplan behöver alltså inte vara en nackdel om resenärerna ändå ska ner under jorden. Däremot riskerar Årstaberg att bli en riktigt usel knutpunkt enär pendeltågsstationen är belägen på en viadukt. Tar bytet för lång tid så gör resenärerna det i Älvsjö.
Den gulrosagrönprickiga linjen är egentligen en variant på den pendeltågstunnel som föreslagits av en grupp tänkare för mer än 20 år sedan. Den finns beskriven på Wikipedia.
Att jag skulle föredra en pendeltågstunnel i stället för ännu en, och denna gång helt isolerad, tunnelbanelinje, har väl knappast gått någon förbi. För- och nackdelar med dessa två alternativ har jag redovisat i flera andra inlägg.