Hålltider i Tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

wheniwasinspace skrev: Det som kan disskuteras är vilken tid som ska visas i tidtabellerna... och hur stor intervallet ska vara.
Jag som resenär skiter som sagt fullständigt i det här fönstret som hela tiden diskuteras. Jag vill bara att det som står i tidtabellen är TIDIGAST MÖJLIGA avgång. Jag kan inte förstå, hur mycket ni försöker förklara, varför ett tåg ska ha möjligheten att avgå innan utsatt tid. Om det måste ske så är tidtabellen felkonstruerad.
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

okej.. mitt sista försök jag lovar...

jag ska förklara detta i form av två frågor.

1. Om tåg tidigast får komma klockan XX:YY och som mest vara 4 minuter sent. Vilken tid kan tåget komma om det står 12:00 i tidtabellen?

2. Om tåget får komma 1 minut före utsatt tid, och 3 minuter efter utsatt tid, vilken tid kan tåget komma om det står 12:01 i tidtabellen?

svaret på _båda_ frågorna är: tåget kommer mellan 12:00 och 12:04

för min del (även som resenär) kan SL få sägfa att tåget kommer att gå "13:03 fast en timma och tre minuter tidigare".

Precis som jag skiter i om ICA låter mig betala för 3 äpplen plus 1 äpple. eller för 4 äpplen. eller för 2äpplen + + äpplen...

SUMMAN blir den samma, PRISET det samma...
hur ICA sen skriver sina kvitton det spelar ingen större roll...

det samma med tidtabellen...

nu går jag och sover.

sov gott!
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

wheniwasinspace skrev:okej.. mitt sista försök jag lovar...

jag ska förklara detta i form av två frågor.

1. Om tåg tidigast får komma klockan XX:YY och som mest vara 4 minuter sent. Vilken tid kan tåget komma om det står 12:00 i tidtabellen?

2. Om tåget får komma 1 minut före utsatt tid, och 3 minuter efter utsatt tid, vilken tid kan tåget komma om det står 12:01 i tidtabellen?

svaret på _båda_ frågorna är: tåget kommer mellan 12:00 och 12:04

för min del (även som resenär) kan SL få sägfa att tåget kommer att gå "13:03 fast en timma och tre minuter tidigare".

Precis som jag skiter i om ICA låter mig betala för 3 äpplen plus 1 äpple. eller för 4 äpplen. eller för 2äpplen + + äpplen...

SUMMAN blir den samma, PRISET det samma...
hur ICA sen skriver sina kvitton det spelar ingen större roll...

det samma med tidtabellen...

nu går jag och sover.

sov gott!
Men fortfarande, eftersom SL i tidtabellen säger att tåget ska gå 12:00 så ska det inte gå FÖRE den tiden. Om de vill ha ett fönster så får de väl skriva 11:59-12:03 i tabellen.
Om de helt enkelt anger första minuten i fönstret i tabellen så kommer tågen aldrig gå för tidigt.
Är det jag som är jättedum, eller vore inte det enklast för alla parter?

Fråga alla passagerare på ett tåg i morgonrusningen om de känner till dessa fönster som ni pratar om så kommer ni inse att 99,8% inte har den blekaste aning om att tågen faktiskt får gå upp till en minut före tidtabellstiden.
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Her tok det jo helt av... Dessverre har jeg ikke mulighet til å legge ut en kjøretavle (=turlista) her hvor jeg sitter nå, men for trafikanter og førere er det angitt tidligste passeringstid. Dette betyr at på noen stasjoner vil som dere har skrevet flere ganger toget kanskje gå 40 sekunder for sent på alle avganger (hvis avgangen er i rute).

Fra endeholdeplasser er av og til avgangen oppgitt med minuttall + 30 sekunder fordi det ikke er et helt minutts kjøretid til neste stasjon.

Er toget for tidlig ute venter det til avgangstiden.

Lars Fr.
Som ikke helt ser problemstillingen...
Daniel

Inlägg av Daniel »

MartinW skrev:
Daniel skrev:
MartinW skrev: Det har inte med saken att göra, för så länge man är på plats innan tidtabellsenlig avgångstid så ska man hinna. Förare ska INTE åka före tiden i tabellen.
Javisst, jag håller med dig om att förare inte ska lämna station före avgångstid. Men nu är den faktiska verkligheten så att du riskerar att missa tåget om du kommer när det är 20 sekunder till avgånstid.
Ja, det är faktisk verklighet. Men det betyder väl inte att det är korrekt? Jag borde inte missa tåget om jag är där 20 sekunder före avgång.

Ser du någonstans i det jag sagt att jag påstår att det är korrekt? Nej. Det jag erbjuder är en lösning på problemet att missa tåget, en lösning som gäller i detta nuet när det de facto finns tåg som avgår för tidigt.

Sen huruvida det är korrekt eller inte att avgå för tidigt är en helt annan diskussion.
GN

Inlägg av GN »

Förmodligen är det så att SL vill låtsas som man håller tidtabellen en minut, eller en halv blir det väl snarare, bättre än man egentligen gör. Förmodligen är väl en stor del av förseningarna just mellan tre och tre och en halv minut, så på det här sättet förbättrar man säkerligen statistiken avsevärt. Skulle vara intressant att veta om man alltid gjort så här och om inte när man började. Sedan kan man se om man samtidigt uppnådde fiktivt färre förseningar.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Daniel skrev:Sen huruvida det är korrekt eller inte att avgå för tidigt är en helt annan diskussion.
Men det är precis vad den här diskussionen handlar om.
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

Intressant diskution (eller egentligen inte :roll: ) Står det i tidtabellen att avgångstiden är 00.13 så skall man avgå 00.13.00. Då gäller det för en resenär att vara på plats i tid för att hinna med detta. På en buss handlar det om 2-3 sekunder innan och för ett X2000-tåg runt 10-15 sekunder.

Sen finns det givetvis hålltider i lokaltrafiken (de flesta) som är ungefärliga men då skall det gå att utläsa att det är så. Problemet med att vara för tidig till hållpunkter förekommer emellanåt. I de flesta fall (för det finns undantag) är det bara att stå och invänta tiden. Givetvis talar man om det för resenärerna i högtalarna så de slipper undra varför man står still (gissa om folk blir glada på fredag och lördag-kvällar när man säger att det är 2 min pisspaus vid Kulla vägskäl på 670 mot Vaxholm... Halva bussen kutar ut i skogen och lättar på trycket :D )
Undantagen jag talar om (sorry, Stockholmsperspektiv) är t.ex 670 åt andra hållet (dvs från Vaxholm mot Stockholm) på morgnarna. Där händer det emellanåt att man blir nästan 10 min tidig till Danderyds sjh om trafiken flyter på bra. I ett sådant tillfälle kan man inte stå och vänta in tiden då linjen trafikeras i 10-minuterstrafik, tunnelbanan går i minst 5-minuterstrafik och man dessutom skulle blockera terminalen med ett sådant uppehåll.

Jaja, tänk om livet vore lätt att leva...

/J
Daniel

Inlägg av Daniel »

kildor skrev:
Daniel skrev:Sen huruvida det är korrekt eller inte att avgå för tidigt är en helt annan diskussion.
Men det är precis vad den här diskussionen handlar om.
Ja, den här diskussionen handlar om det. Men MartinW svarade på mitt inlägg som var ett tips om hur man löser problemet med att man missar tåget när det avgår före utsatt tid - det ligger utanför huvuddiskussionen. Eftersom jag aldrig kom med något argument från början som sa något om huruvida det var okej eller inte att avgå före utsatt tid.
Martin A

Inlägg av Martin A »

MartinW skrev:
wheniwasinspace skrev: Det som kan disskuteras är vilken tid som ska visas i tidtabellerna... och hur stor intervallet ska vara.
Jag som resenär skiter som sagt fullständigt i det här fönstret som hela tiden diskuteras. Jag vill bara att det som står i tidtabellen är TIDIGAST MÖJLIGA avgång. Jag kan inte förstå, hur mycket ni försöker förklara, varför ett tåg ska ha möjligheten att avgå innan utsatt tid. Om det måste ske så är tidtabellen felkonstruerad.

Alla lokaltrafikbolag jag känner till anger i tidtabellen vilka tider som är definitivt tidigast möjliga avgångstider och vilka som är ungefärliga hålltider. Om inte SL också har det så kanske de borde fundera på det?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Nu backar jag en bra bit i tråden, för jag kan inte låta bli att kommentera följande:
wheniwasinspace skrev:Fast om tågen aldrig skulle få kunna gå lite för tidigt från någon hållplats måste ju föraren ha en tidtabell med alla stationer i, och läsa den på varje station för att kontrollera avgångstiden. För att ha tid att läsa tidtabell på varje station skulle man behöva fler minuter på sig mellan Hässelby och Hagsätra. Tid som bara skulle användas till att kontrollera att tåget faktiskt är i rätt tid.
Detta borde naturligtvis lösas så att föraren hela tiden kan se den faktiska tiden och avgångstiden för den station han befinner sig vid i en display vid förarplatsen. Det är ingen avancerad applikatíon som behövs för det, bara datorn har en klocka som går rätt och att aktuell turlista finns inlagd. Man skulle till och med kunna tänka sig att det lyser rött fram till 15 sek före avgångstid och därefter gult (förbered avgång) för att sedan slå över till grönt vid avgångstid. Den applikationen skulle jag nog kunna skriva ihop på säg två dagar.
Och är det sedan så att det regelmässigt lyser grönt redan när tåget kommer in till vissa stationer så är väl det inget som helst problem?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

MartinW! Jag håller helt med dig. SL säger ingenstans att tåget kan gå tidigare. Och det är väl egentligen där problemet ligger. Så nu tror jag faktiskt vi har kommit ganska överrens. Det är okej att säga att tåget alltid avgår en timma och 3 minuter före utsatt tid. Trycka tiden 13:03 i tabellen och låta tåget avgå 12:00. Tåget går ju inte då för tidigt, utan precis i tid. SLs problem är väl att dom glömt att lämna ut den extra informationen, varför 13:03-människorna missar sitt tåg.

Nu var det länge sen jag läste en busstidtabell eftersom jag har tiderna i huvudet, men jag är bergsäker på att 198:ans tabell i alla fall längst ner till vänster säger att tiderna är ungefärliga.

Vad det gäller X2000 så är det en helt annan sak. Där kan man mycket väl senarelägga avångstiden med exemplevis 20 sekunder vid varje station av den anledningen att det inte finns så mycket stationer. X2000 stannar juh inte för av och påstigning varannan minut.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

wheniwasinspace skrev:Nu var det länge sen jag läste en busstidtabell eftersom jag har tiderna i huvudet, men jag är bergsäker på att 198:ans tabell i alla fall längst ner till vänster säger att tiderna är ungefärliga.
I ficktidtabellerna finns bara hålltiderna, så där står det inget om ungerfärliga tider. I hållplatstidtabellerna står det Alla tider är ungefärliga på de hållplatser som inte har hålltider. I tunnelbanans tidtabeller står inget om ungefärliga tider.

Vad gäller tiderna i tunnelbanan så finns det fyra olika sätt att se på problemet:

1. Det är inget problem. Väldigt få tåg går före utsatt tid, och i de fall de går för tidigt får resenärer som inte varit ute i god tid helt enkelt vänta på nästa tåg.

2. Man anpassar tidtabellerna så att det verkligen inte går att åka för tidigt. Det innebär att tiderna för flera mellanliggande stationer justeras ned med en minut. Det innebär också att resenärer kommer uppleva det som att tågen oftare är försenade.

3. Man informerar resenärerna om den nu rådande verkligheten, dvs att vissa stationer har hålltider, och tiderna för övriga stationer är ungefärliga.

4. Förarna får tillgång till tider för samtliga stationer och ser till att vänta in rätt avgångstid om de är tidiga. Som det fungerar i Oslo om jag förstod det rätt.

Jag tycker valet är enkelt.
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

kildor skrev: 4. Förarna får tillgång till tider för samtliga stationer och ser till att vänta in rätt avgångstid om de är tidiga. Som det fungerar i Oslo om jag förstod det rätt.
Nok en gang; T-baner, trikker og busser evt båter og fly kan ikke går før oppsatt avgangstid fra holdeplasser. Det gjør det jo helt håpløst for de reisende.

Her er to eksempler på det vi kaller kjøretavle i Oslo; en fra T-banen og en fra trikken. Som dere ser så er det litt forskjell på tavlene, trikkens er endret slik at den er litt lettere å lese siden det i stor grad kjøres kombinerte linjer. Ellers er designet likt som det har vært "i alle år". På T-banen går togene på samme linje hele dagen. Ved dette grepet har man mistet noen passeringstider på trikkens kjøretavler, men i praksis er dette ikke noe problem.

Bild

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

När vi nu ska köra enligt tidtabell vore det väl också skoj om man visste vad tiden i tabellen avser. Som jag uppfattar det borde alla tider vara avgångstider utom den "sista" som borde vara ankomsttid till slutstation. Kanske är detta en missuppfattning, men låt oss för enkelhets skull säga att detta gäller.

Nu kan man fråga sig vad som ska hända när avgångstid infaller. Är det då dörrstäning ska påbörjas eller vara avslutad? Är det då tåget ska sättas i rörelse? Kanske är det då tåget med sin främsta del ska lämna plattformen eller i sin helhet ha lämnat plattformen? Eller varför inte dito stationsgräns? Man kan ju tänka sig att det är när första spårledningen efter plattformssträckan kortsluts som är det som räknas osv.
Om man t ex drar snabbstarten TEH n-ut ca tolv sekunder före avgångstid så kommer man med största sannolikhet att lämna stationen exakt i tid...
Kommer man till slutstation för tidigt, vad ska man göra då? Hålla dörrarna stängda och invänta ankomsttid? Knappast.

Rimligtvis bör tiden i trafikanttidtabellen avse när trafikant senast måste vara på plats för att beredas möjlighet att resa med tåget respektive när tåg förmodligen ankommer till slutstation.
Men detta, oavsett vilket som gäller, måste klart och tydligt framgå för att vi ska någon som helst chans att köra med sekundpassning.
Användarens profilbild
Jan-Olov Hammarström

Inlägg av Jan-Olov Hammarström »

Hej!
På gröna linjen i Stockholm finns hålltider vid Gup(gullmarsplan) Tce(T-centralen) Odp(Odenplan) Alv(Alvik) Åkh(Åkeshov) Vby(Vällingby)

Både norr och söderut. De ska hållas och de som kommer i tid ska få åka med. Tåg ska inte avgå före angiven tid. Om annat förekommer har utbildningsavdelningen problem.

Mvh
Janne
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Anonymous skrev:Rimligtvis bör tiden i trafikanttidtabellen avse när trafikant senast måste vara på plats för att beredas möjlighet att resa med tåget respektive när tåg förmodligen ankommer till slutstation.
Men detta, oavsett vilket som gäller, måste klart och tydligt framgå för att vi ska någon som helst chans att köra med sekundpassning.
Låter rimligt tycker jag. Annan rimlig tolkning är att tåget börjar rulla tidigast den angivna tiden. Att man måste vara på plats några sekunder innan för att vara säker på att komma med tror jag de flesta kan acceptera.
Jan-Olov Hammarström skrev:På gröna linjen i Stockholm finns hålltider vid Gup(gullmarsplan) Tce(T-centralen) Odp(Odenplan) Alv(Alvik) Åkh(Åkeshov) Vby(Vällingby)
Tack! Någon som vet stationerna på röda linjen?
Gunnar Eriksson

fel tid vann

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Några röster ur den intressanta och kanske principiellt viktiga diskussionen om hur tider i tidtabeller ska annonseras:
kildor skrev:Är tiderna som finns i tidtabellen för tunnelbanan att betrakta som hålltider, dvs tidigaste avgångstid, eller är de bara ungefärliga?
kildor skrev:läste ett inlägg för ett tag sedan om en förare som tyckte det var helt ok att åka en halv minut för tidigt
wheniwasinspace skrev:Fast om tågen aldrig skulle få kunna gå lite för tidigt från någon hållplats måste ju föraren ha en tidtabell med alla stationer i, och läsa den på varje station för att kontrollera avgångstiden. För att ha tid att läsa tidtabell på varje station skulle man behöva fler minuter på sig mellan Hässelby och Hagsätra. Tid som bara skulle användas till att kontrollera att tåget faktiskt är i rätt tid.
MartinW skrev:Varför kan inte SL bara helt enkelt dra bort en minut på alla sina tidtabeller om nu detta är fallet?
MartinW skrev:Men jag är väl totalt ointresserad av när tåget kommer, utan vill ju veta när det ska åka?
MartinW skrev:Jag vill bara att det som står i tidtabellen är TIDIGAST MÖJLIGA avgång.
GN skrev:Förmodligen är det så att SL vill låtsas som man håller tidtabellen en minut, eller en halv blir det väl snarare, bättre än man egentligen gör. Förmodligen är väl en stor del av förseningarna just mellan tre och tre och en halv minut, så på det här sättet förbättrar man säkerligen statistiken avsevärt. Skulle vara intressant att veta om man alltid gjort så här och om inte när man började.
Med ovanstående citat som grund spånar jag lite fritt kring det här med tider och tidtabeller. Allra först konstruerar jag en fiktiv historia (som jag för säkerhets skull återger i "kursiv stil") kring den fiktiva järnvägsknutpunkten Vinkelboda.

Till denna station kommer och går tåg i olika riktningar. Jag tänker mig att göra en resa med tågbyte i Vinkelboda. Det första tåget ("tåg 1") jag tänker resa med, som körs av ett stort nationellt järnvägsföretag, ankommer Vinkelboda 11:00 och avgår lite senare 11:10. Mitt anslutningståg ("tåg 2"), som körs av ett länstrafikbolag, ankommer Vinkelboda 10:55 och avgår från Vinkelboda 11:05. Om nu den nationella operatören har som princip att alltid bara ange AVGÅNGStider i sina tidtabeller, så ser jag för tåg 1 tidpunkten 11:10 i tidtabellen. Om däremot operatören av länståget har som princip att bara ange ANKOMSTtider, så ser jag tidpunkten 10:55 i deras tidtabell. Aha, tänker jag, helt obevandrad i respektive tågoperatörs tidtabellsprinciper. Det går alltså inte att byta på det sättet, eftersom det första tåget inte är i Vinkelboda förrän 11:10, medan anslutningståget avgått redan 10:55 en kvart tidigare. Så kan det gå "i kompromissens namn".

I verkligheten uppstår ju inte den här situationen, eftersom tågsoperatörer i sina tabeller skriver in ankomsttid eller avgångstid utifrån vad som passar bäst i den givna situationen. I järnvägstrafik skiljer ju ofta flera minuter (eller kanske ännu längre tid) mellan ankomsttid och avgångstid vid stationerna.

När det gäller tidtabellsinformation vid mellanstationer i lokaltrafik, som ju är det som diskuteras (inte avgångtiderna från ändstationerna) så finns ingen skillnad på flera minuter mellan ankomsttid och avgångstid. Istället gäller det att finna bästa möjliga kompromiss mellan den avstigande resenärens behov av att få veta när t ex ett tunneltåg SENAST ankommer en station för eventuellt byte till buss och den påstigande resenärens behov av att få veta när tunneltåget TIDIGAST går. Som en ytterligare komponent i soppan gäller att man måste hitta vettiga platser för där föraren kan tänkas kontrollera hur tåget ligger till i förhållande till den verkliga tidtabellen. Och tillkommer ytterligare en liten detalj som ingen hittills nämnt, trafikledningens behov när det gäller tidtabellen.

Trafikanttidtabellen är inte användbar som information för förarna (varken av tunnelbana eller buss) eftersom där inte framgår hur den egna turen ska köras. Det måste alltså framställas en förarturlista (OBS! ordet TURLISTA och inte TIDTABELL). Den här förarturlistan används gemensamt av förarna och trafikledningen i trafiken. Men förarnas behov och trafikledningens behov är inte alls likadana. Förarnas behov är att se hur den egna turen ska köras. Medan trafikledningens behov är att se hur turerna ligger i förhållande till varandra men också att se hur man lämpligen disponerar en tur som är kraftigt försenad. Man ska i förarturlistan på ett lämpligt sätt kunna se var man tidigarelägger vändning av en tur som är kraftigt försenad. Den avvägning som trafikledningen då måste göra är hur långt ut turen kan köra av hänsyn till de medföljande resenärerna, innan den dessvärre måste vända för att inte bli försenad i andra riktningen. Av det skälet finns behov av relativt täta tidsangivelser i förarturlistan, tätare än vad som kanske skulle behövas för föraren, där det i princip skulle räcka med avgångstid, ankomsttid och möjligen någon enstaka hålltid längs linjen (nu bortser jag temporärt från kopplingen till hur informationen ges till resenärerna).

Resenärerna har alltså behov av tidsinformation vid VARJE tänkbar hållplats/station, trafikledningen har behov av tidsinformation för STÖRRE TRAFIKPLATSER där tåg/bussar kan tänkas vända eller där det finns anslutning till andra linjer, medan föraren i princip bara behöver veta AVGÅNGSTIDEN (det finns många förare som bara tittar på den och inget mer).

Så till frågan om hur man avrundar sekunder till minuter. När det gäller pengar så ifrågasätter ingen att 1:51 avrundas till 2:- medan 1:49 avrundas till 1:-. Däremot verkar folk bli skogstokiga om t ex klockslaget 11:05:30 avrundas nedåt till 11:05 eller uppåt till 11:06, beroende på om man vill veta "tidigaste möjliga avgång" eller "senast tidtabellsplanerade ankomst". Vissa av nedåtrundandeförespråkarna hävdar t o m att 11:05:59 ska avrundas nedåt till 11:05. Vem sitter inne med sanningen om detta? Det förefaller som om tid är viktigare än pengar ;-)

Nu till nästa principiellt viktiga fråga, ska tiderna i förarturlistan exakt överensstämma med de annonserade tiderna till resenärerna? Svaret är att på den punkten har det tid för annan varit olika policy inom SL och även skillnader mellan olika trafikområden inom SL (liksom andra lokaltrafikföretag). En falang hävdar att om man alltid anger tiderna till resenärerna en minut tidigare än i förarturlistan (utom vid avgångsstationer), så minskar man risken med "för tidiga tåg/bussar", vilket är som ovan synes ett vanligt klagomål. Systemet med en minut för tidigt angivna tider i trafikanttidtabellen jämfört med förarturlistan, har använts frekvent och systematiskt inom SL (och andra lokaltrafikföretag). Detta är dock inte helt oproblematiskt. Vid störningar kan det hända t ex inom tunnelbanan att trafikledningen, som tittar i förarturlistan, hävdar att ett tågs "ordinarie tidtabellstid" är t ex 11:06, medan resenärern som tittar i trafikanttidtabellen ser den en-minut-för-tidiga-annonseringen 11:05.

Som "bot" mot den här "minutdifferenssjukan" införde man då (på sina håll) att alla tider som syntes i förarturlistan skulle annonseras med samma minuttal i trafikanttidtabellen. På så sätt löste man problemet med minutdifferensen mellan utropen från trafikledningen jämfört med de tider resenärerna såg på t ex plattformstidtabeller. Å andra sidan skapades då ett annat problem, nämligen att den tidigare tidmarginalen mot för tidiga tåg försvann, och problemet med för "tidiga tåg" ökade.

Av det skäl jag angav ovan, trafikledningens behov av att se tider för olika platser, anges alldeles för många olika tider i förarturlistan för förarna. Det är inte rimligt att förarna vid varje station som återfinns i förarturlistan ska kontrollera hur det egna fordonet befinner sig i förhållande till den. Förutom ändstationer så kan det finnas behov vid någon enstaka kontrollpunkt mitt på linjen, vid anslutningsstation/grenstation och vid avlösningsplats (som i regel sammanfaller med anslutningsstation). Den rutinerade föraren "känner i kroppen" om man är någorlunda i rätt tid eller ej.

Valet av hur tiderna ska annonseras, om det ska vara tidigast möjliga ankomst, senast tidtabellsenliga avgång, om det ska vara exakt enligt förarturlistan eller någon minut före för att ge lite marginal, hur sekunder ska avrundas uppåt eller nedåt, allt detta är policyfrågor som påverkar minutangivelserna märkbart både uppåt och nedåt. De principer som finns för tidtabellsangivelserna idag är nog den kompromiss mellan de olika synpunkterna som bäst tilltalar resenärerna! Det är ju inget självändamål med att välja det ena eller andra alternativet för tidtabellsangivelser. Syftet är ju att få resenärerna så nöjda som möjligt, och med så få klagomål som möjligt. Hur man än gör så får man klagomål. Tid efter annan så görs någon liten justering i principerna för tidtabellsangivelserna. Blir det positiv respons så fortsätter man på samma sätt, blir det negativ respons så återgår man till de tidigare principerna. Erfaranhetsmässigt kan man nog säga att det ger färre negativa reaktioner om tågen går några minuter för sent, jämfört med om de skulle gå någon minut för tidigt. Självklart färgar detta av sig på principerna för hur tiderna anges.

När det gäller ficktidtabeller jämfört med plattformstidtabeller, så har de olika användningsområden. En ficktidtabell tas ofta för att man med hjälp av den och från en given utgångsstation vill veta när man KOMMER FRAM till en given avstigningsstation. Här har man behov enligt principen "senast tidtabellsplanerade ankomst". Den som står på plattformen eller hållplatsen vill nog helst veta "tidigaste möjliga avgång". Skulle man då kunna tänka sig att tiderna anges enligt olika principer i ficktidtabellen respektive plattformstabellen? Javisst, skulle man kunna göra det... tills den dag "vän av ordning" påpekar att det står olika tider i ficktidtabellen och plattformstidtabellen. Hur man än vänder sig har man näsan fram (ibland uppåt).

På senare år har även en annan omständighet tillkommit som leder till fler "för tidiga tåg", och det är införande av "böter" som styrmedel vid upphandling av trafik, om alltför många turer är försenade. Ett sätt att förhindra böter är givetvis att helt enkelt förlänga körtiderna så att färre turer riskerar att bli försenade jämfört med en väl tilltagen tidtabell. Med en förlängning av körtiderna utan att det motsvaras av att det "i verkligheten" tar längre tid att köra sträckorna, ökar givetvis riskerna för att turer kommer för tidigt. Förarna måste "hålla igen" för att inte komma för tidigt med de alltför generösa körtiderna. Det går kanske att "maska" i tunneltågtrafik, men säg den bussförare som vill lägga sig som en bromskloss på vägen bara för att körtiderna är alldeles för generösa därför att arbetsgivaren vill undvika "förseningsböter". Detta är ytterligare en faktor som påverkar hur tiderna anges på tidtabellerna.

Frågan är alltså ganska komplex, och låter sig nog inte så lätt lösas genom teoretiska diskussioner. Vi kan nog alla vara ganska vissa om att det sätt att ange tiderna som nu tillämpas, är det som empiriskt visat sig bäst ur de flesta synpunkterna, gentemot trafikanter och uppdragsgivare. Det är ganska lång erfarenhet SL och de olika lokaltrafikbolagen har av att prova lite olika system. Tid efter annan vågar man sig på någon liten justering, vilket omedelbart orsakar reaktioner, inte minst här. Jag ville bara försöka antyda lite av de olika svårigheterna kring att ange "rätt tid".

I samband med melodifestivaler brukar man understundom mötas av braskande kvällstidningsrubriker dagen efter: "Fel låt vann". När det gäller tidtabellsangivelser så gäller samma tänkande hos medborgarna. Varför inte en ny braskande tråd i samband med varje tidtabellsskifte: "FEL TID VANN" ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Gäst

Inlägg av Gäst »

Röda linjen har hålltider Teh, Tce, Lih, Axb (förutom ändstationer).
Det är därför man brukar stå två min extra Axb n-ut och Teh s-ut...
Gäst

Inlägg av Gäst »

I Moskva så har de systemet med lysdiodskyltar som hänger över tunnelmyningen. Så fort tåget startar och passerar fotocell så nollställs tiden. När nästa kommer så ser han direkt hur denna ligger i tiden för att kunna köra exakt 1 minutstrafiken i rusningstrafik. Det fungerar faktisk ganska bra, för trafikanter ser den informationen också.
Skriv svar