x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 16:00, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Odd

Re: Grafiskt bottennap

Inlägg av Odd »

Johan Eriksson skrev:Sitter med den nya SL schematiska linjenätskartan som sitter i sommartidtabellen för innerstadsbussarna och det är ingen grafisk höjdare precis. Det är inte längre viktigt med stomlinjernas färgkoder då 1an är grå (egentligen grön), 3an är turkos (röd) och 4an rosa (blå)!

Tunnelbanans färgkoder visas dock men man lyckats missa att märka ut alla T-banans stationer utom Skanstull, Slussen, "Sergels torg", Fridhemsplan, Odenplan, Ropsten och Östra station!

Har ni sett den?
Ta en titt på pendeltågens scematiska karta.. enligt den så går tågen mellan sthlm C och Södertälje sträckningen Södertälje C - Södertälje syd - Södertälje Hamn - Östertälje - ...etc... men om jag minns rätt så går den inte så i verkligheten...
Bild
Användarens profilbild
kildor

Re: Grafiskt bottennap

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Ta en titt på pendeltågens scematiska karta.. enligt den så går tågen mellan sthlm C och Södertälje sträckningen Södertälje C - Södertälje syd - Södertälje Hamn - Östertälje - ...etc... men om jag minns rätt så går den inte så i verkligheten...
Nej, det gör den förstås inte. Det finns flera fel i linjekartorna. I innerstadskartan går t.ex. 2:an inte förbi Odenplan, och 1:an svänger upp på Linnégatan istället för Karlavägen...

Nej, den nya layoten på linjekartorna är ingen hit...
Axel
Kontakt:

Re: Grafiskt bottennapp, utan datorhjälp

Inlägg av Axel »

Johan Eriksson skrev:Sitter med den nya SL schematiska linjenätskartan som sitter i sommartidtabellen för innerstadsbussarna och det är ingen grafisk höjdare precis. Det är inte längre viktigt med stomlinjernas färgkoder då 1an är grå (egentligen grön), 3an är turkos (röd) och 4an rosa (blå)!

Tunnelbanans färgkoder visas dock men man lyckats missa att märka ut alla T-banans stationer utom Skanstull, Slussen, "Sergels torg", Fridhemsplan, Odenplan, Ropsten och Östra station!

Har ni sett den?
Nej, den går inte att se i datorn,
SL skrev:Tyvärr har vi för tillfället problem med presentationen av våra linjekartor. Så snart vi kan kommer vi återigen presentera översiktskartor för våra linjer här.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Axel skrev:Nej, den går inte att se i datorn,
SL skrev:Tyvärr har vi för tillfället problem med presentationen av våra linjekartor. Så snart vi kan kommer vi återigen presentera översiktskartor för våra linjer här.
Hm, undrar varför...! :lol:

/or
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

stockholm79 skrev:
Axel skrev:Nej, den går inte att se i datorn,
Hm, undrar varför...! :lol:

/or
Finns ingen som orkar göra sej besväret att scanna in kartan för oss som inte har sett den och inte har nåt SL-Center i närheten?
Så länge SL inte klarar att få ut den på sin webbsida... :roll:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Finns ingen som orkar göra sej besväret att scanna in kartan för oss som inte har sett den och inte har nåt SL-Center i närheten?
Så länge SL inte klarar att få ut den på sin webbsida... :roll:
Visst...
Bild
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Det här måste vara en av de fulaste och sämsta schematiska kartorna jag har sett på länge.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Det var f-n i mig det sämsta jag har sett. Och det vill inte säga lite när det gäller sådan produktion från SL. Inte ovanligt med små missar annars i de senaste decenniernas alster från det företaget. Men, här är det fråga om grova felaktigheter, som kan göra att trafikanter som följer kartan kommer att åka fel. Finns så många fel att listan över dessa skulle bli lång.

Vad används denna karta till? I trycksak till resenärer, anslås på hållplatser etc?

Blir intressant att se SL:s reaktion om felen påtalas.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

MartinW Skrivet: Tis 22 Jun, 2004 8:58 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Det här måste vara en av de fulaste och sämsta schematiska kartorna jag har sett på länge.

Du kan väl för farao inte härma mig 2 minuter innan jag skickat mitt inlägg heller. :evil:
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Den inscannade innerstadskartan ovan var nog den värsta innerstadskartan jag sett. Nu har SL verkligen gjort en dundermiss. Varför ska man över huvudtaget ändra ett väl inprövat tidtabellsystem som är lättläst & bra. Man förstår sig ju knappt på kartan ovan. SL, skärp er nu. :? :? :evil:
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

MJ skrev:Den inscannade innerstadskartan ovan var nog den värsta innerstadskartan jag sett. Nu har SL verkligen gjort en dundermiss. Varför ska man över huvudtaget ändra ett väl inprövat tidtabellsystem som är lättläst & bra. Man förstår sig ju knappt på kartan ovan. SL, skärp er nu. :? :? :evil:

mmm snygg var den inte.... men det finns ju dom som måste ändra på saker och ting bara för ändringens egen skull :roll:
Marcus A

Re: Grafiskt bottennap SL!

Inlägg av Marcus A »

Har ni sett den?

(laggt till SL! i rubriken)
Man har också lyckats missa att märka ut alla pendeltågsstationer utom Karlberg. Man kan tydligen inte längre stiga på pendeltåg vid Centralen eller Södra station.

Enligt kartan kan man hoppa på en lokalbana vid Östra station men inte vid Ropsten eller slussen...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Hmm, då ska ni ta en titt i Solna/Sundbybergskartan. Där finns även tunnelbana och pendeltåg inritat som linjer (dock har man glömt gröna linjen vid Brommaplan och Odenplan), men det är svårt att se var bytesmöjligheterna finns.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

66an ser ut att gå via Hornstulls T-banestation -som inte är utmärkt!- och inte Högalidsgatan rakt fram.

- -3an vid SöS ser ut att sluta ute i vattnet.
Det finns så många fel så det inte är sant. Har aldrig sett något liknande under mer än 40 års intensivt studium av SS/SL-kartor. Själv tror jag att den här kartan kommer att bli klassisk. Det går helt enkelt inte att göra en sämre karta. Om den nu finns i tryck. Måste se till att komma över några ex innan den dras in, för jag kan aldrig tänka mig att den går att distribuera och anslå. Blir kul att se hur det avlöper faktiskt.

Började skriva ned fel på ett papper, tänkte ett tag rabbla upp dem här. Men, de är så otroligt många så jag gav upp. Sen är jag väl själv lite osäker på hur någon linje går. Det är det jag brukar använda kartan till annars.

Vad gäller Johans iakttagelser vill jag ändå kommentera ovanstående två.

Jag kan inte se att 66:an går till Hornstull. Den enda linje jag kan se vid Hornstull är 77:an. Varken linje 4 eller 40 går dit om jag läser kartan rätt. Om nu t-banestation ligger där pricken finns. Ingen t-banestation är annars utmärkt vid Hornstull, som t ex vid Mariatorget. Osäkert var den ligger ändå om man ska tro på kartan.

Linje 3 har ändstation på Årsta holmar, det är väl ändå entydigt om man läser kartan som folk gör i gemen.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Att göra en schematisk karta ovanpå en geografisk karta måste vara det dummaste SL någonsin har försökt med. Det fungerar ju uppenbart inte, då som det har nämnts vänder bussar på Årstaholmarna...
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:Varför finns de cirklar kring vissa byteshållplatser till T-banan (men inte alla): KS, Fridhemsplan, Odenplan, Ropsten, Karlaplan, Östra station, Slussen, Södra station, Skanstull men KS och Vasamuseet :!: :?: När öppnades dessa T-stationer :?: :wink:
Men där får jag nog försvara den usla kartan. Ingenstans framgår att cirklarna skulle vara förbehållna bytespunkter med tunnelbanan. Vasamuseet, liksom Kaknästornet är sannolikt så stora mål att de erhållit cirkel. Att cirklar sedan i de flesta andra kollektivtrafikkartor är förbehållna viktigare bytespunkter eller ändhållplatser är en annan story.
tomsa
Kontakt:

Inlägg av tomsa »

Mr G skrev:
MartinW Skrivet: Tis 22 Jun, 2004 8:58 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Du kan väl för farao inte härma mig 2 minuter innan jag skickat mitt inlägg heller. :evil:
Det här måste nästan ges titeln "årets inlägg" :)
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Skriv svar