Enceladus skrev: ↑tisdag 14 mars 2023 17:53 Den högerkonservativa regeringen i Polen är i alla fall
ingen anhängare av elektriska fordon. Politico kallar detta för ett
inbördeskrig:
POLITICO skrev:It’s Team Germany vs. Team France going toe-to-toe over the the EU’s automotive industry.
[...]
“Economically it is incoherent, industrially it is dangerous, it is not in our national interest, it is not in the interest of our national manufacturers and above all it is not in the interest of the planet,” Le Maire said of efforts to stall the plan.
[...]
“For the French, this situation also represents an opportunity,” said one diplomat from a country in favor of an engine ban. “The more they can contribute to the idea that Germany goes at it alone, the more it strengthens the view that the Germans are an unreliable partner in Europe.”
Frankrike passar på att ge Tyskland en känga för sin klimatfientliga politik. Polens regering kan däremot bara tiga eller kasta sten i glashus i denna fråga.
Ja, som jag skrev ovan så ingår detta i de europeiska högerextremisternas ansats att etablera ett kulturkrig och etablera en europeisk koalition för detta. Den polska regeringen är duktig på att kasta sten i glashus och har dessutom - till skillnad från Viktor Orbans Ungern - lyckats undgå att halvt om halvt få en pariastämpel på sig genom sin Ukraina-vänliga politik. Därför anser de sig ha goda möjligheter att ta ledningen för detta. I övrigt ska ju miljöproblemen lösas med (massor av) kärnkraft, har jag hört.
Det intressanta är att den sverigedemokratiska utläggningen ovan har fått så lite mothugg från moderat håll, endast en moderatpolitiker på låg nivå har gått in i den debatten:
SD måste sluta med sitt klimatförnekande (AB)
Här ryker denne Fjellner ihop med en sverigedemokrat, Martin Kinnunen - en av
skribenterna i den ovan nämnda Sd-artikeln i AB:
SD enda riksdagspartiet som inte stöttar EU-stopp för bensinbilar (SR)
Det tolkar jag som att EU-fientliga och nationalistiska strömningar har börjat göra sig breda även inom andra delar av högerblocket än Sd, vilket också framskymtar - som en bisats - i denna ledarpodd från SvD (som har EMU som huvudämne):
Vill regeringen införa euron?