Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Det är möjligt att det bara är mina fördomar, men en gissning är att i stort sett alla som skriver här tillhör kategorin "vita gubbar", i något fall kanske "yngre vita gubbar"!

Thomas K Ohlsson
vit gubbe
"Vita blivande gubbar" kan man ju alltid säga! Frågan är dock vem man försöker förolämpa.

Men om vi tar oss tillbaka till det här med bränsleceller, så är det ju ett modeord sedan lång tid tillbaka, och frågan är om det någonsin blir så mycket mer?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6094
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: Men om vi tar oss tillbaka till det här med bränsleceller, så är det ju ett modeord sedan lång tid tillbaka, och frågan är om det någonsin blir så mycket mer?
Det var väl ungefär det jag försökte säga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av TKO »

Under en period av mitt liv hade jag ett närmast osunt intresse för de brittiska järnvägarna, vilket gjorde att jag läste flera facktidningar.
De brittiska järnvägarna har en stor andel oelektrifierade banor - även sådan med mycket stor trafik. Ända sedan 50-talet har det funnits ett program för att stegvis bygga ut elektrifieringen, takten har varierat efter hur mycket pengar den sittande regeringen velat anslå. Men det har gått framåt.

För cirka 15 år sedan stog man i begrepp att öka takten, när plötsligt någon höjdare på Network Rail (brittiska banverket) kom på att bränsleceller var framtidens melodi - här behövdes inga nya kontaktledningar. Tvärt om skulle man planera för att riva de befintliga när de var i behov av större reparationer. Det tog väl minst 5 år innan man insåg att detta kanske inte var en framkomlig idé, så för att vinna tillbaka den förlorade tiden skulle nu en snabb elektrifiering av både Midland mainline och Great Western mainline ske förutom ett stort antal regionala linjer. Detta blev för mycket för de resurser som fanns till buds och allt har blivit ett fiasko.

Vad kan vi lära av detta? Ja inte vet jag...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6094
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Men det är väl alldeles uppenbart. Det inser t.o.m. jag, som inte är ingenjör. Det oöverträffade sättet att överföra elenergi till (eldrivna) spårtrafikfordon är via kontaktledning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6094
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hittade denna Youtube-film, som (på ett något pratigt sätt) redogör för vissa grundläggande förhållanden när det gäller drift av elfordon som medför eget energilager:
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av Enceladus »

Några kommentarer:

*Videon fokuserar främst på bilar. Alla typer av bilar - inklusive batteribilar och vätgasbilar - är fruktansvärt ineffektiva för persontransporter. Förutsättningarna är annorlunda för bussar.
*Videon tar inte hänsyn till produktionen av batterier. Detta gör jämförelsen orättvis.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6094
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Några kommentarer:

*Videon fokuserar främst på bilar. Alla typer av bilar - inklusive batteribilar och vätgasbilar - är fruktansvärt ineffektiva för persontransporter. Förutsättningarna är annorlunda för bussar.
*Videon tar inte hänsyn till produktionen av batterier. Detta gör jämförelsen orättvis.
Det där är struntprat, och typiskt för de tomtekommentarer man hittar på Youtube (eller för den delen "Ny Teknik)". De grundläggande fysikaliska förutsättningarna som redogörs för gäller oavsett fordonets storlek. Uppskattningarna av förlustfaktorerna kan variera något, men inte så mycket att det förändrar jämförelserna som görs nämnvärt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Är bränslecellsbussar äntligen redo för marknaden?

Inlägg av TKO »

Nu var det ungefär hundra år sedan jag läste Ny Teknik - det var väl när jag var med i SIF och den var inkluderad i medlemsavgiften eller åtminstone starkt reducerat pris - men doktorn verkar ha ett horn i sidan till nämnda tidskrift! Jag trodde dom var seriösa men det verkar finnas avvikande åsikter...

Jag får väl försöka få tag i ett ex och bilda mej en egen uppfattning!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar