Nu byggs ju inte långa plattformar på Blå linjen. Tunnelbana till Orminge finns det inga beslut om. Roslagsbanans utbyggnad ligger åtminstone bortom 2040 och är inte heller beslutad Fördubblad trafik på Saltsjöbanan kräver nya dubbelspår som inte är beslutade. Östlig förbindelse är osäkert om den någonsin kommer att byggas och om det är en bra idé. Trafikuppgiften är alltså precis det jag beskrev, att mata Orminge och Värmdölandet till tunnelbana. Blå linjens gren till Nacka kan inte hantera detta.Enceladus skrev: ↑måndag 27 februari 2023 15:12Vilka trafikbehov ska lösas? Tunnelbana till Nacka samt fördubblad trafik på Saltsjöbanan kan i princip ersätta nuvarande busstrafik till Slussen. Visserligen har tunnelbanan ett större upptagningsområde än bara Ostsektorn, och dessutom växer Ostsektorn, men utökad busstrafik till City/Karolinska kan vara en tillfällig lösning.twr skrev: ↑måndag 27 februari 2023 14:10 En bussterminal i Slussen är motiverad eftersom spårtrafiken endast går till Nacka centrum. Det är inte möjligt för en gren av Blå linjen att hantera alla matarbussar från Ormningelandet och Värmdö och därför behövs en bussterminal vid Gröna och Röda linjen i Slussen.
På längre sikt försvinner behovet av busstrafik till Slussen med exempelvis Roslagsbana till Värmdö och Älta samt Östlig förbindelse. Den gigantiska Slussenterminalen är en gigantisk felsatsning. Långa plattformar på blå linjen samt en förlängning till Orminge hade gett större nytta för pengarna...
Förutom att Nackagrenen inte har tillräcklig kapacitet motiveras bussterminalen i Slussen även av restidsnytta. Det långväga resandet från Värmdölandet behöver snabb busstrafik till Slussen snarare än långsam tunnelbana från Nacka.
"Den gigantiska bussterminalen" är en felsatsning i den här formen eftersom den är så dyr. Det var därför jag ställde frågan om billigare alternativ har övervägts.