Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Försökte hitta någon allmän Tvärbanan-tråd, men hittade ingen (Moderatorn får flytta om en sådan finns).
Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Tunnelbanan går som bekant söder om Danvikshalvön, då hade denna fått Tvärbana istället.
Tänker något i stil med detta. Att den kan följa vissa gator och vägar samt gå i tunnel där det behövs (något som krävs i dessa kuperade områden)
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59
Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Både styrande politiker och beslutad kollektivtrafikplan föreslår en förlängning till Täby.
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Precis, det finns inga planer på att konvertera Saltsjöbanan till spårväg. En av Tvärbanans linjer kan däremot utnyttja Saltsjöbanans spår (se sidan 30).
ADDE skrev: ↑onsdag 21 september 2022 13:31
Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också
Ja såklart, det glömde jag. Det hade ju varit dumsnålt annars.
Själv har jag tänkt att Tvärbanan går gemensamt med Saltsjöbanan till Lillängen och där nånstans går de i egna spår upp till Nacka forum och vidare ner till Nacka strand för att därifrån gå under Saltsjön till Kottla, med triangelspår vid båda anslutningspunkterna. Har dock aldrig tänkt på att dra spårväg till Kvarnholmen.
Diripsi skrev: ↑torsdag 22 september 2022 14:55
Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 september 2022 20:57
Diripsi skrev: ↑torsdag 22 september 2022 14:55
Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.
Henriksdalsberget också.
Henriksdalsberget skulle behöva en rulltrappsschakt ner till Henriksdals station, eller en egen nybohovshiss.
Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Enceladus skrev: ↑lördag 19 november 2022 20:34
Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
Enceladus skrev: ↑lördag 19 november 2022 20:34
Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
Det är nog olika tidsperspektiv. Nu vänder den i Alviks strand. Förhoppningsvis förlängs den till Årstaberg snart. På sikt ska den vända i Mårtensdal. Medan Solnagrenen hela tiden kommer att vända i Sickla.
Fast det där är ju egentligen ungefär som att diskutera vart ”gula linjen” ska gå på södra sidan. Vad är det som säger att man inte gör någon tidtabell där vartannat tåg går tvärtom för att spara ett tågsätt, till exempel?