Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3081
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Hej!
I Stockholm så var och även är det brukligt att man kallar spårvägar som helt eller delvis går utanför innerstaden för banor. Göteborg har bara en spårvägslinje, Angeredsbanan, som tillämpar denna princip.
När infördes detta bruk i Stockholm?
Och vilka banor har historiskt skyltats på långskyltarna på de spårvagnar som gick på dessa banor? Och efter långskyltarnas slopande på blå plåtskyltar på vagnssidorna.
Spontant tänker jag på
Örbybanan
Enskedebanan
Tellusborgsbanan
Sundbybergsbanan
Ulvsundabanan
Nockebybanan
Gröndalsbanan
Ängbybanan
Hur länge höll detta skyltande i sig?
När spårvägen drogs ut till Fruängen 1956, stod det då Fruängenbanan på vagnarna?
Vilka banor har skyltats utöver de som nämns ovan?
I Stockholm så var och även är det brukligt att man kallar spårvägar som helt eller delvis går utanför innerstaden för banor. Göteborg har bara en spårvägslinje, Angeredsbanan, som tillämpar denna princip.
När infördes detta bruk i Stockholm?
Och vilka banor har historiskt skyltats på långskyltarna på de spårvagnar som gick på dessa banor? Och efter långskyltarnas slopande på blå plåtskyltar på vagnssidorna.
Spontant tänker jag på
Örbybanan
Enskedebanan
Tellusborgsbanan
Sundbybergsbanan
Ulvsundabanan
Nockebybanan
Gröndalsbanan
Ängbybanan
Hur länge höll detta skyltande i sig?
När spårvägen drogs ut till Fruängen 1956, stod det då Fruängenbanan på vagnarna?
Vilka banor har skyltats utöver de som nämns ovan?
Senast redigerad av Hechtwagen den tisdag 03 januari 2023 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Brommabanan skyltade man väl innan Nockeby- resp. Ulvsundabanan?
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Jag har en spårvägskarta från 1928 med tillhörande tidtabeller. Där kallas SS egna förortslinjer för linjer, t.ex. Ålstenslinjen, medan Lidingöbanorna kallas Norra resp. Södra Lidingöbanan. År 1937 har man bytt till bana även för de egna linjerna. Skönviksbanan kallades så i tidtabellerna men hade inga skyltar. Åtminstone Norra Lidingöbanan skyltade så på långskyltar. När man skaffade Ängbyvagnarna började man köra vartannat varv på vardera banan så då hade man omställbara skyltar där SS hade linjenumret. Där fick det bara plats NORRA LIDINGÖ resp. SÖDRA LIDINGÖ. Banan till Fruängen hette förstås Fruängsbanan och utöver de banor som nämns i det första inlägget fanns Mälarhöjdsbanan. Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Vad är en långskylt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3081
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
- Hechtwagen
- Inlägg: 3081
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Tack Harald, men fanns det långskyltar med texten Fruängsbanan? Hade A23/24/29 sådana mindre i plåt på sidan?Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 20:30 Jag har en spårvägskarta från 1928 med tillhörande tidtabeller. Där kallas SS egna förortslinjer för linjer, t.ex. Ålstenslinjen, medan Lidingöbanorna kallas Norra resp. Södra Lidingöbanan. År 1937 har man bytt till bana även för de egna linjerna. Skönviksbanan kallades så i tidtabellerna men hade inga skyltar. Åtminstone Norra Lidingöbanan skyltade så på långskyltar. När man skaffade Ängbyvagnarna började man köra vartannat varv på vardera banan så då hade man omställbara skyltar där SS hade linjenumret. Där fick det bara plats NORRA LIDINGÖ resp. SÖDRA LIDINGÖ. Banan till Fruängen hette förstås Fruängsbanan och utöver de banor som nämns i det första inlägget fanns Mälarhöjdsbanan. Det har aldrig skyltats Angeredsbanan på vagnarna, men namnet har nog använts i diverse informationsmaterial.
Och gick det annat än A23/24/29 till Fruängen? Var A11 och A12 borta på brännkyrkalinjerna 1956 när spårvägen drogs ut till Fruängen? Sista A29 levererades ju 1955.
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Exempel på långskylt:
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Angeredsbanan
ja, och på en ljusskylt vid slutstationen Polhemsplatsen samt skyltar som visade vägen till den i början ganska undanskymda hållplatsen vid Gamlestadstorget.
/Gunnar Ekeving
- Hechtwagen
- Inlägg: 3081
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Exakt! 335 som är blå och vit med dörrarna målade i samma färg som vagnskorgen ska inte ha lpngskyltar på taket ihop med den målningen men det har den nu.Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 23:36 Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2235
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Bruket att kalla förotsspårvägar för "banor"?
Men på 335 står inte viss bana utan SVENSKA SPÅRVÄGSSÄLLSKAPET och om det får man väl säga att dubbla fel tar ut varandra!Hechtwagen skrev: ↑måndag 02 januari 2023 23:53Exakt! 335 som är blå och vit med dörrarna målade i samma färg som vagnskorgen ska inte ha lpngskyltar på taket ihop med den målningen men det har den nu.Harald skrev: ↑måndag 02 januari 2023 23:36 Långskyltarna ersattes nog av plåtskyltar på sidan även på A11/A12. På bilder från 50-talet har de inga långskyltar. Jag har inte hittat några bilder där man kan läsa vad som står på plåtskyltarna, men det ser ut att vara en längre text i två rader. Antagligen ville man ange ändstationerna eftersom det fanns två ändstationer i staden så att det stod t.ex. Fruängen-Fridhemsplan. Ytterligare en långskyltstext hittade jag när jag letade bilder, Södra Förstadsbanan. och en plåtskylt med texten Västertorpsbanan.
Ju förr dess bättre.
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Hos Digitalt Museum hittade jag några bilder som bekräftar mina antaganden ovan.
A11 311 på linje 13 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Mälarhöjden: https://digitaltmuseum.se/021018459675/ ... ia?slide=0
B24 637 på linje 14 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Västertorp: https://digitaltmuseum.se/021018459666/ ... ia?slide=0
Vagnen, som ännu inte är ombyggd till manövervagn, går mitt i tåget och har en pappskylt med texten Vagnen går endast till Brännkyrkahallen. Antingen kortade man till enkelvagn eller så gjorde man sig besvär med att växla ut släpvagnen.
Jag hittade också ytterligare en variant på långskylt, Midsommarkransbanan: https://digitaltmuseum.se/021018451490/ ... ss-a11-274
A11 311 på linje 13 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Mälarhöjden: https://digitaltmuseum.se/021018459675/ ... ia?slide=0
B24 637 på linje 14 med plåtskylt Fridhemsplan-Hornsplan-Västertorp: https://digitaltmuseum.se/021018459666/ ... ia?slide=0
Vagnen, som ännu inte är ombyggd till manövervagn, går mitt i tåget och har en pappskylt med texten Vagnen går endast till Brännkyrkahallen. Antingen kortade man till enkelvagn eller så gjorde man sig besvär med att växla ut släpvagnen.
Jag hittade också ytterligare en variant på långskylt, Midsommarkransbanan: https://digitaltmuseum.se/021018451490/ ... ss-a11-274
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Kikade även jag på bilder hittade inga vagnar med blåa dörrar och långskyllt. Så Uppenbarligen när man inte orkade måla bruna dörrar så hängde det ihop med att man inte orkade byta långsskyltar vilket inte är så himla enkelt.
Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
'
Stefan
Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
'
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Mja, det var ju egentligen inget problem då den i detta skick endast gick på en enda linje. Men träskyltar behöver mycket underhåll, och nyare vagnar (buggar, ängbyvagnar och mustanger) saknade ju långskyltar så det var ju inkonsekvent att ha det på vissa vagnar men inte på andra.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 19:48 Kikade även jag på bilder hittade inga vagnar med blåa dörrar och långskyllt. Så Uppenbarligen när man inte orkade måla bruna dörrar så hängde det ihop med att man inte orkade byta långsskyltar vilket inte är så himla enkelt.
Spännande att veta vad som var den verkliga orsaken men jag gissar på att det var ett himla sjå att byta alla skyltar då vagnen skulle ut på en annan linje.
Alltså, jag företog faktiskt en smärre utredning inför den senaste omskyltningen av vagnen och är mycket väl medveten om att den inte ska ha långskyltar (och i synnerhet inte med denna oautentiska text). Men vi lät dem sitta kvar ändå, alltid retar det nån
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
"Bruket" har ju fortlevt med Tvärbanan, även om vagnarna inte skyltas så. Även SL:s järnvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan benämns ju på så sätt. Fast det kanske ursprungligen var "populärnamn". Nya projekt nu kallas dock sådant som "Spårväg syd".
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
I princip är det väl banor som till större delen går på egen banvall som fått heta banor.
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
För järnvägar är ju namn på -banan det vanliga, men för spårvägar har det nog bara funnits två "banor" utanför Stockholm, Skönviksbanan i Sundsvall och Angeredsbanan i Göteborg. I Gävle hette det Bomhuslinjen, i Uppsala Mälarlinjen och i Göteborg Långedragslinjen. Men hur var det i Helsingborg, Råålinjen eller Rååbanan?Anders Hanquist skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 22:08 "Bruket" har ju fortlevt med Tvärbanan, även om vagnarna inte skyltas så. Även SL:s järnvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan benämns ju på så sätt. Fast det kanske ursprungligen var "populärnamn". Nya projekt nu kallas dock sådant som "Spårväg syd".
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Nä även Nockebybanan, Tvärbanan och Lidingöbanan benämns som spårvägar (med spårvagnstrafik) i kommunikation med allmänheten.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 03 januari 2023 22:29 I princip är det väl banor som till större delen går på egen banvall som fått heta banor.
Och med ett linjenummer för de vagnar som trafikerade-trafikerar.
Spårväg Syd kanske kommer att bryta det mönstret om den nu får heta så i färdigt skick.
Annars är det väl bara linje 7 som SL kallar för spårväg .
Avd ordmärkeri: Linje 7 är inte en spårväg, det är en spårvagnslinje. Flera linjer kan ju trafikera samma spårväg vilket exempelvis förekommer på Tvärbanan.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Jag kan absolut hålla med om detta. Men språkbruket svajar rätt mycket ändå. Fast principen bör ju vara att "banan" är infrastrukturen med spåranläggning, stationer/hållplatser etc, medan "linjen" är trafikupplägget mellan två ändpunkter. Fast redan våra tre tunnelbanor bryter mot detta "Gröna linjen", "Röda linjen" och "Blå linjen" borde rimligen heta "Gröna banan" etc och linjerna då vara de nummer som tågen mellan ändpunkterna har. Svårt kanske att ändra på efter så många årtionden. Sedan är det väl också problem med den engelskspråkiga information eftarom "line" även där används lite hur som helst. När det gäller bussar brukar dock "route" användas. I finlandsvenska förekommer som jag ser ibland ordet "rutt". Men det värsta är dock när ordet "bana" används om den rörliga materielen. "En tvärbana" är ju en spåranläggning som går "på tvärs" så att säga. Vi har en spårväg i Stockholm med detta namn och några norrländska järnvägar. Men att kalla en spårvagn eller ett tåg så är rätt bisarrt. Ingen säger faktiskt "en roslagsbana" eller "en saltsjöbana", så man undrar hur det uppstått och spritt sig.
Re: Bruket att kalla förortsspårvägar för "banor"?
Det där är väl ett rätt uttjatat ämne men jag kan repetera en viktig sak: ”Gröna linjen” är inte en beskrivning, det är ett egennamn. I verkligheten är ju banan varken grön eller en linje.
Det var London som var inspirationskällan när man införde ban-namnen på tunnelbanan typ 1994. Även i London finns ju grenar på Northern Line osv.
Det var London som var inspirationskällan när man införde ban-namnen på tunnelbanan typ 1994. Även i London finns ju grenar på Northern Line osv.
Senast redigerad av daniel_s den torsdag 05 januari 2023 8:01, redigerad totalt 1 gånger.