CityPendeln V2

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit

Re: CityPendeln V2

Inlägg av Fyrgeit »

Odd skrev: tisdag 13 december 2022 15:38 Kan nuvarande situation med tågvakterna och indragna tåg göra att tågvakterna blir en säkerhetsrisk? Jag bevittnade idag en situation där ett flertal personer klämdes i dörrar samtidigt för att tågvakten inte orkade vänta på att de hittade ett ledigt dörrpar.

Jag vet inte hur reglerna är på MTR men när jag körde tunneltåg så fick man inte göra så.
Tri tub §33, Åtgärder före tunneltågs avgång från station skrev: 3.
Före avgång från ändstation skall föraren kontrollera att HS i
körhytt fungerar och att nödbrytaren är plomberad i tilläge.
Före avgång från station skall föraren själv
  • sedan av- och påstigning bedömts avslutad stänga dörrarna,
  • observera tågsidan under och efter dörrstängningen,
  • kontrollera att ingenting fastnat och att gula dörrsignaler
    slocknat,
  • kontrollera att dörrarna stängts och att indikering för
    stängda dörrar erhållits,
  • se att dörrstängningen inte förorsakat någon särskild reaktion.
Jag förstår att pendeltågen inte har Tri Tub, men de bör ju rimligen ha motsvarande instruktion, eller är det så illa att det inte finns några sådana regler på pendeltågen?
Det är nog inte tillåtet. Jag har sett det på tunnelbanan också, minst två gånger i gamla stan, troligtvis för att tåget är lite sent efter långt uppehåll i slussen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Flera pendeltågslinjer inställda
DN skrev:I fråga om kapacitet är det dock knepigt att ersätta pendeltågstrafik med bussar.

– Nu blir antalet resenärer färre ju längre ut i systemet du kommer, men det är svårt att ersätta pendeltågens kapacitet, säger Andreas Strömberg.

Full kapacitet på ett pendeltåg är 1 800 passagerare. Korta tåg rymmer hälften så många resande. En buss i ersättningstrafik tar ungefär 70 passagerare, men siffran skiljer sig något beroende på vilken modell det handlar om.
SL:s tjänstemän upptäcker vad deras nattliga resenärer har vetat om i decennier. Hur många av dessa tjänstemän använder ens kollektivtrafiken? :roll:
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Odd skrev: tisdag 13 december 2022 15:38 Kan nuvarande situation med tågvakterna och indragna tåg göra att tågvakterna blir en säkerhetsrisk? Jag bevittnade idag en situation där ett flertal personer klämdes i dörrar samtidigt för att tågvakten inte orkade vänta på att de hittade ett ledigt dörrpar.
Måhända var tåget redan försenat? Då är det inte rimligt att vänta tills alla personer på plattformen hunnit tränga sig ombord. Dessutom har pendeltågen numera ljud- och ljussignaler som varnar innan dörrarna stängs, så ingen någorlunda observant passagerare borde behöva skadas genom att fastna i dörrar. Vid tunnelbanan är det nästan överdrivet mycket utrop om "rör aldrig dörrar som stängs - du kan skada dig". Kanske borde detta införas även på pendeltågen.

Men om tågvakten stängde dörrarna innan tågets avgångstid enligt tidtabell var det ett dåligt agerande från tågvaktens sida.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tåget var inte fullt så tågvakten hade enkelt kunna hänvisa trafikanter längre bak där det fanns plats. Problemet är att hen gjorde inte det utan valde i stället att riskera liv och hälsa på resenärerna för att spara maximalt 30 sekunder. När jag körde tunneltågförarna så var det en säkerhets- och hederssak att inte stänga på det sättet. Man fick vara tuff, men att klämma resenärer med flit för att ”hålla tidtabellen”, det är aldrig ok.
F ö så var tåget i tid men Uppsalatåget som skulle ha gått innan verkade ha varit inställt vilket väl var orsaken till att det var så mycket folk. Den omständigheten i sig är anledning till att tågvakten måste vara förstående för situationen.

Nä, den tågvakten gjorde helt enkelt en dundertabbe men även om nån skulle anmäla det till MTR så skulle det troligen viftas bort eftersom ingen blev dödad eller skadad.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Den där paragrafen från Säo Tub gällde även när jag började köra på Tuben på 70-talet även för förarna när tågvakterna kickades ut. Inom parantes så blev dom förare som satte säkerheten först när tågvakterna blev historia på Bana 2 samt regelbundet blev sena till slutstationerna uppkallades för en utskällning (jag klarade mig). Det gällde att säga exempelvis " Tåg till förorten, lämna plats för avstiganden, tag plats, se upp för dörrarna, dörrarna stängsss - i samma sekund stängs dörrarna, inget dörröppnande för att tant Agda kommer springande.

Nackdelen med "kännande dörrar" blev att trafikanterna lärde sig att det var bara att stoppa in något mellan dörrarna så gick dom upp igen.

Kolla nere i Tyskland, när utropet Zurückbleiben bitte hörs stannar dom till (för det mesta).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag vet inte hur reglerna är på MTR men när jag körde tunneltåg så fick man inte göra så.
Tri tub §33, Åtgärder före tunneltågs avgång från station skrev: 3.
Före avgång från ändstation skall föraren kontrollera att HS i
körhytt fungerar och att nödbrytaren är plomberad i tilläge.
Före avgång från station skall föraren själv
  • sedan av- och påstigning bedömts avslutad stänga dörrarna,
  • observera tågsidan under och efter dörrstängningen,
  • kontrollera att ingenting fastnat och att gula dörrsignaler
    slocknat,
  • kontrollera att dörrarna stängts och att indikering för
    stängda dörrar erhållits,
  • se att dörrstängningen inte förorsakat någon särskild reaktion.
Jag förstår att pendeltågen inte har Tri Tub, men de bör ju rimligen ha motsvarande instruktion, eller är det så illa att det inte finns några sådana regler på pendeltågen?
Jag förstår inte vad du menar att någon skulle ha brutit mot. Det som föraren i tunnelbanan ska göra före dörrstängning är att bedöma när av- och påstigningen är avslutad och då stänga dörrarna. Om någon ändå lyckas bli fastklämd så får man inte köra iväg. Allt däremellan handlar om att man ska vara uppmärksam så att det inte slutar med att man kör iväg med någon fastklämd (s k efterkontroll). Liknande regler gäller rimligen för pendeltågens tågvakter.

Om folk inte kliver på i första bästa dörr och kanske inte i nästa heller för att det är fullproppat innanför dörrarna då måste föraren/tågvakten givetvis kunna dra slutsatsen att av- och påstigningen är avslutad och stänga dörrarna. Om man då märker att folk blir besvikna för att de inte kom med tåget så är det inte någon särskild reaktion utan en helt vanlig reaktion. Då får de vänta på nästa tåg och där kommer det troligen att finnas mer plats.

Det kan inte vara meningen att ett redan överbelastat tåg ska vänta hur länge som helst bara för att det verkligen ska fyllas till exakt sista plats, det är mycket bättre för trafiken totalt om det åker iväg måttligt försenat så att trafiken kan fortsätta flyta. En större överbelastning får betas av bit för bit, men det är samma princip, varje tåg kan inte stå i två minuter extra och lasta folk bara för att det är orättvist att inte alla får plats!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Tamsons (M): Tågkaoset är det nya styrets fel
Mitt i skrev:– Det pågående idiotstoppet av pendeltågens modernisering, som nu genomförs utan vara sig riskanalys eller åtgärdsplan, är en stor bidragande orsak till kaoset vi nu ser i trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), tidigare trafikregionråd.
Pajkastningen fortsätter, men grundproblemet kvarstår. Trafikutbudet kan inte vara så slimmat att det blir kaos så fort några avgångar behöver ställas in.

Ilska i Nynäshamn när pendeltågstrafiken ligger nere
DN skrev:Hon suckar stilla och konstaterar att de är högst opålitliga. Ibland kommer de, ibland inte. Somliga är proppfulla. Då tvingas du stå upp under den knappt timslånga färden mot Stockholm. En man kväver en svordom och påpekar att han tvingades vänta i en och en halv timme på en ersättningsbuss häromdagen.

– Pendeltågen är något av en livsnerv för oss. När de inte går så är vi verkligen utsatta, säger Ellinor Molin.
Molin har uppenbarligen aldrig åkt nattbuss. Nej, just det. Nynäshamn har inte ens nattbussar!
DN skrev:– Ska vi värna om miljön så kan det inte fortsätta såhär. Den här ovissheten gör att de som åker bil aldrig någonsin kommer att välja kollektivtrafiken. Du måste kunna lita på att det funkar, fortsätter han.

[...]

– Kommunikationerna betyder så mycket för oss. Vi har inte så många stora arbetsgivare så det är många som pendlar.
Mitt tips är att flytta. Pendeltågen har haft lägst kundnöjdhet så långt tillbaka jag kan minnas. Det blir inte bättre än så här. Den som bor så långt ut förväntas tyvärr åka bil, och den som inte har råd har ändå inget val, varför ambitionsnivån på kollektivtrafiken i förorten ser ut som den gör.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I dag skedde det totalt motsatta. Efter mer än 20 minuters väntan med flera inställda pendeltåg så kom det äntligen ett, och denna gång agerade tågvakten exemplariskt, och med utrop uppmanade resenärerna att gå till de bakre dörrarna där det fanns mer plats. Jag kan inte påstå att det tog längre tid än när tågvakten klämde resenärer, men fler fick plats och färre fick vänta.

Det är nog insikt och yrkesskicklighet som avgör skillnaden mellan olika tågvakters agerande, men jag undrar om inte stressen över om man har kvar något arbete snart spelar in hos en del.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: torsdag 15 december 2022 10:10 I dag skedde det totalt motsatta. Efter mer än 20 minuters väntan med flera inställda pendeltåg så kom det äntligen ett, och denna gång agerade tågvakten exemplariskt, och med utrop uppmanade resenärerna att gå till de bakre dörrarna där det fanns mer plats. Jag kan inte påstå att det tog längre tid än när tågvakten klämde resenärer, men fler fick plats och färre fick vänta.

Det är nog insikt och yrkesskicklighet som avgör skillnaden mellan olika tågvakters agerande, men jag undrar om inte stressen över om man har kvar något arbete snart spelar in hos en del.
Alla behåller jobbet, men får andra uppdrag inom MTR. Ja, utom de som MTR har anställt med nån form av tidsbegränsad anställning för att ersätta omplacerad tågvärdar. Vilket tydligen är ganska många.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: tisdag 13 december 2022 18:37 Tåget var inte fullt så tågvakten hade enkelt kunna hänvisa trafikanter längre bak där det fanns plats. Problemet är att hen gjorde inte det utan valde i stället att riskera liv och hälsa på resenärerna för att spara maximalt 30 sekunder. När jag körde tunneltågförarna så var det en säkerhets- och hederssak att inte stänga på det sättet. Man fick vara tuff, men att klämma resenärer med flit för att ”hålla tidtabellen”, det är aldrig ok.
F ö så var tåget i tid men Uppsalatåget som skulle ha gått innan verkade ha varit inställt vilket väl var orsaken till att det var så mycket folk. Den omständigheten i sig är anledning till att tågvakten måste vara förstående för situationen.

Nä, den tågvakten gjorde helt enkelt en dundertabbe men även om nån skulle anmäla det till MTR så skulle det troligen viftas bort eftersom ingen blev dödad eller skadad.
Du ska inte övedriva farorna med det dom hände!!!
Dörrarna har ljud och ljussignaler vid stängning, klämskydd som gör att de går upp igen om något kommer i kläm samt en funktion som gör att tåget inte kan köras innan alla dörrar är ordentligt stängda vilket de inte kan vara om en person sitter i kläm. Lägg till detta att tågvärden även tittar med sina egna ögon innan det ges avgpng till föraraten och att föraren även har backspeglar att se i.

Allt detta har du koll på.

Farligt? Nej knappast!
Olämpligt? Ja.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: tisdag 13 december 2022 11:49
Enceladus skrev: måndag 12 december 2022 23:34
Lennart Petersen skrev: måndag 12 december 2022 22:49
18 Oktober skedde skiftet vad jag kan se
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/
MTR fortsätter avveckla tågvärdarna
Mitt i skrev:Men det formella beslut om pausning kan inte tas förrän i januari 2023, då den nya majoriteten tar över ordförandeskapet i trafiknämnden. Därför fortsätter just nu avvecklingen.
Dessutom är det Tamsons som har varit ansvarig för att ta fram T23 där nattrafiken inte utökades, utan till och med minskades!
Men varifrån fick du idén att Tamsons skulle sitta kvar året ut? Valet var ju i september.
Jag vet inte hur det är i Region Stockholm men det vanliga är att nämnderna är valda till 31/12 även när det är valår.
Skriv svar