Annorlunda lokaltrafik

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Jonas Strömblad
Inlägg: 647
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09

Annorlunda lokaltrafik

Inlägg av Jonas Strömblad »

I den baskiska staden Bilbao hittade jag en annorlunda form av lokaltrafik. En hängfärja som transporterar både bilar och gående passagerare går fram och tillbaka över Ria de Bilbao.
Bron/färjan invigdes 1893 och heter Puente Colgante.


Bild

Så här ser det ut på lite håll.


Bild

På lite närmare håll ser gondolen/färjan ut så här. 6 bilar tar man med.


Bild

Så här ser det ut som en vanlig bilfärja... :shock:


Bild

Interiör från passagerardelen av gondolen


Bild

Framme vid andra sidan...


Det är tur att det finns en "visa bilder"-avdelning här på forumet, annars vet jag inte vilket fack man skulle stoppat in detta... Flygtrafik, fast inte riktigt... :)
/J
Jakob
Inlägg: 18
Blev medlem: tisdag 19 augusti 2003 20:49
Ort: Fuskbygge

Inlägg av Jakob »

Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
/Jakob - ledamot i USI's styrelse.
Besök gärna http://www.sparvagn.tk
Jonas Strömblad
Inlägg: 647
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09

Inlägg av Jonas Strömblad »

Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
Det är möjligt. Jag hade aldrig hört talas om transportmedlet överhuvudtaget förut...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jonas Strömblad
Inlägg: 647
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09

Inlägg av Jonas Strömblad »

Se där ja... Mycket man inte vet :lol:
Men nu vet man, och så gäller det att komma ihåg det till nästa gång man besöker brittiska öarna oxå :roll:
/J
Hans Råberg

Hängfärja

Inlägg av Hans Råberg »

Festligt!

Finns även i nordtyskland NV om Kiel fast den är mycket kortare

Mvh
Hans
Jonas Strömblad
Inlägg: 647
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09

Inlägg av Jonas Strömblad »

Frågan är varför man bygger en sådan konstruktion istället för en vanlig färja? :roll:
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Stora tidvattenskillnader var ofta en viktig orsak till att välja denna typ av konstruktion.

Thomas Å
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Thomas Åkerblad skrev:Stora tidvattenskillnader var ofta en viktig orsak till att välja denna typ av konstruktion.

Thomas Å
Om man tittar på algbeväxningen eller sedimenteringen utmed kajskonigarna kan man ana tidvattenskillnaderna, nu vet man ju inte om det var ebb eller flod (eller mitt emellan) då bilden togs, annars kunde man ju tycka att denna ganska moderata skillnad som man ser på bilderna inte hade hindrat byggandet av en traditionell linfärja, en sådan hade säkerligen också blivit billigare såväl i byggande som i underhållskostnader.

Bj.
Vadå jag dyster?
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Du bygger inte linfärjor över vattendrag med stark trafik. Dessutom minskar kabeln tillgängligt vattendjup.

Thomas Å
Andreas

Inlägg av Andreas »

Jakob skrev:Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
Nja, tänker du inte på Middlesbrough?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Thomas Åkerblad skrev:Du bygger inte linfärjor över vattendrag med stark trafik. Dessutom minskar kabeln tillgängligt vattendjup.

Thomas Å
Ja det är säkert så.
Men undrar om inte en konventionell bro i längden(!) ändå är billigare.
Men varför göra någonting enkelt, det finns ju tekniska lösningar, även för de problem som inte existerar.

Rasta Mutta Zimmerlainen!

Bj.
Vadå jag dyster?

Inlägg av »

Andreas skrev:
Jakob skrev:Finns/ fanns det inte något liknande i Newcastle?
Nja, tänker du inte på Middlesbrough?
Var det den som var med i teve-serien "Vi sess i Arezona"? (Handlade om nermonteringen av en sådan konstruktion!)
Andreas

Inlägg av Andreas »

Vet ej.

Men jag vill minnas att jag såg en liknande anordning i den staden när jag var där 94...
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Hittade en förteckning över "transporter bridges/transbordeurs" i franska La vie du rail no 2351/25 juni 1992. Listan ser ut så här med invigningsåret först och vattendraget i parentes:

Tyskland
1909 Kiel
1909 Osten-Basbeck (Elbe)
1913 Rendsburg (Kielkanalen)
Storbritannien
1905 Widnes (Mersey)
1906 Newport (Tee)
1911 Middlesbrough (Tee)
1916 Warrington (Mersey)
Brasilien
1915 Rio de Janeiro
Spanien
1893 Portugalete
USA
1905 Duluth
Frankrike
1898 Rouen (förstörd 1940)
1903 Nantes (skrot 1957)
1900 Martrou-Rochefort (under restaurering!)
1905 Marseille (förstörd 1943)
1909 Brest (skrotad 1947)
Tunisien
1896 Bizerte (nedmonterad 1907)

Thomas Å
Skriv svar