"Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Som bekant har Region Stockholm fått ett nytt styre. Styret kallas "Mittenkoalitionen" och här är dess politiska plattform. En del av plattformen är att utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala". Centerpartiet gick till val på just nattrafik mellan Uppsala och Stockholm. Hemming (C) är tydligen en gammal Uppsalastudent och förstår därför behovet av sådan trafik. Men ambitionen är att utveckla nattrafiken i hela länet, inte bara till Uppsala.
För drygt tio år sedan skrev Madon (L) att "citypolitiker ger tusan i förorten", och då i synnerhet nattrafiken. Det går inte att förneka att nattrafiken i Stockholm är usel på sina håll - speciellt utanför tullarna. Även Socialdemokraterna gick till val på att införa nattrafik på pendeltågen, och Tamsons lovade samma sak. Detta löfte syns dock varken i årets trafikförändringsremiss eller tågplan. Det går att göra ändringar utanför dessa dokument, men det kan ha varit ett tomt löfte.
Nu finns för första gången en tydlig ambition att utveckla nattrafiken i Stockholm. Frågan är då hur den borde utvecklas - i detalj.
Tunnelbanan har nattrafik på helger. Blå linjen har 15-minuterstrafik till klockan 2 och därefter 30-minuterstrafik till klockan 6. När blå linjen förlängs till Nacka/Hagsätra och får genomgående resenärer kan det vara aktuellt att införa 20-minuterstrafik som grund, speciellt om samma utbud införs på tunnelbanans övriga linjer. Det är oklart om det går att införa nattrafik på vardagar på grund av det föråldrade signalsystemet.
Röda linjen har 15-minuterstrafik till klockan 1 och därefter 30-minuterstrafik till klockan 6. Det finns emellertid extratåg mellan Tekniska högskolan och Sätra som ger 10-minuterstrafik på den gemensamma sträckan till klockan 3. Skärholmen - Norsborgsgrenens största stationen - har dock bara 30-minuterstrafik med nuvarande trafikupplägg. Därför kan jämn 20-minuterstrafik vara fördelaktig på röda linjen. Precis som blå linjen har röda linjen ett föråldrat system.
Gröna linjen har också 15-minuterstrafik till klockan 1 och därefter 30-minuterstrafik till klockan 6. En av grenarna trafikeras bara till klockan 3, vilket ger exakt samma trafikutbud på den gemensamma sträckan som röda linjen. Innan klockan 1 har gröna linjen tätare trafik. När Hagsätragrenen kopplas loss kan det vara aktuellt att införa 20-minuterstrafik som grund, inte minst på Hässelbygrenen. Gröna linjen har ett modernt signalsystem som medger avbrottsfri trafik. 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Fridhemsplan på vardagsnätter skulle eliminera många nattbussar. Alvik kan också övervägas om Tvärbanan går.
Tvärbanan har fler resenärer än endera av blå linjens grenar och har inga kostnader för att bemanna stationer. Nattrafik på helger borde vara en självklarhet, med samma utbud som blå linjen. Stockholm behöver bättre nattliga tvärförbindelser och mindre krångel med speciella busslinjer som bara går på natten. Med tanke på den relativt låga kostnaden och den relativt höga efterfrågan kan avbrottsfri trafik övervägas, precis som på gröna linjen. 30-minuterstrafik räcker. Det kan diskuteras var Kistagrenen ska vända, men även den behöver nattrafik.
Pendeltågen har numera fler resenärer per gren än tunnelbanan och är svårare att ersätta med buss. Nattrafik på helger borde också vara en självklarhet. Sträckorna Södertälje-Upplands Väsby och Västerhaninge-Kungsängen behöver minst samma utbud som tunnelbanans minimiutbud. Utbudet till Uppsala, Märsta, Arlanda, Bålsta, Nynäshamn och Gnesta kan diskuteras. Sträckan Södertälje-Uppsala behöver även avbrottsfri trafik som Öresundståg.
Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Nockebybanan är i dagsläget Stockholms tyngsta matarlinjer - möjligen med undantag för linje 807. 30-minuterstrafik på helgnätter är ett rimligt utbud, vilket många av tunnelbanans matarbussar har. Timmestrafik räcker på Näsbyparksgrenen - jämför Göteborgs Alependel som har något färre resenärer. På vardagsnätter saknas underlag, åtminstone till dess att Roslagsbanan förlängs till Värmdö/Tyresö. Spårväg City kan däremot ha avbrottsfri trafik mellan T-Centralen och Ropsten (enligt centraleuropeisk tradition), i alla fall om resandeprognoserna uppfylls.
För drygt tio år sedan skrev Madon (L) att "citypolitiker ger tusan i förorten", och då i synnerhet nattrafiken. Det går inte att förneka att nattrafiken i Stockholm är usel på sina håll - speciellt utanför tullarna. Även Socialdemokraterna gick till val på att införa nattrafik på pendeltågen, och Tamsons lovade samma sak. Detta löfte syns dock varken i årets trafikförändringsremiss eller tågplan. Det går att göra ändringar utanför dessa dokument, men det kan ha varit ett tomt löfte.
Nu finns för första gången en tydlig ambition att utveckla nattrafiken i Stockholm. Frågan är då hur den borde utvecklas - i detalj.
Tunnelbanan har nattrafik på helger. Blå linjen har 15-minuterstrafik till klockan 2 och därefter 30-minuterstrafik till klockan 6. När blå linjen förlängs till Nacka/Hagsätra och får genomgående resenärer kan det vara aktuellt att införa 20-minuterstrafik som grund, speciellt om samma utbud införs på tunnelbanans övriga linjer. Det är oklart om det går att införa nattrafik på vardagar på grund av det föråldrade signalsystemet.
Röda linjen har 15-minuterstrafik till klockan 1 och därefter 30-minuterstrafik till klockan 6. Det finns emellertid extratåg mellan Tekniska högskolan och Sätra som ger 10-minuterstrafik på den gemensamma sträckan till klockan 3. Skärholmen - Norsborgsgrenens största stationen - har dock bara 30-minuterstrafik med nuvarande trafikupplägg. Därför kan jämn 20-minuterstrafik vara fördelaktig på röda linjen. Precis som blå linjen har röda linjen ett föråldrat system.
Gröna linjen har också 15-minuterstrafik till klockan 1 och därefter 30-minuterstrafik till klockan 6. En av grenarna trafikeras bara till klockan 3, vilket ger exakt samma trafikutbud på den gemensamma sträckan som röda linjen. Innan klockan 1 har gröna linjen tätare trafik. När Hagsätragrenen kopplas loss kan det vara aktuellt att införa 20-minuterstrafik som grund, inte minst på Hässelbygrenen. Gröna linjen har ett modernt signalsystem som medger avbrottsfri trafik. 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Fridhemsplan på vardagsnätter skulle eliminera många nattbussar. Alvik kan också övervägas om Tvärbanan går.
Tvärbanan har fler resenärer än endera av blå linjens grenar och har inga kostnader för att bemanna stationer. Nattrafik på helger borde vara en självklarhet, med samma utbud som blå linjen. Stockholm behöver bättre nattliga tvärförbindelser och mindre krångel med speciella busslinjer som bara går på natten. Med tanke på den relativt låga kostnaden och den relativt höga efterfrågan kan avbrottsfri trafik övervägas, precis som på gröna linjen. 30-minuterstrafik räcker. Det kan diskuteras var Kistagrenen ska vända, men även den behöver nattrafik.
Pendeltågen har numera fler resenärer per gren än tunnelbanan och är svårare att ersätta med buss. Nattrafik på helger borde också vara en självklarhet. Sträckorna Södertälje-Upplands Väsby och Västerhaninge-Kungsängen behöver minst samma utbud som tunnelbanans minimiutbud. Utbudet till Uppsala, Märsta, Arlanda, Bålsta, Nynäshamn och Gnesta kan diskuteras. Sträckan Södertälje-Uppsala behöver även avbrottsfri trafik som Öresundståg.
Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Nockebybanan är i dagsläget Stockholms tyngsta matarlinjer - möjligen med undantag för linje 807. 30-minuterstrafik på helgnätter är ett rimligt utbud, vilket många av tunnelbanans matarbussar har. Timmestrafik räcker på Näsbyparksgrenen - jämför Göteborgs Alependel som har något färre resenärer. På vardagsnätter saknas underlag, åtminstone till dess att Roslagsbanan förlängs till Värmdö/Tyresö. Spårväg City kan däremot ha avbrottsfri trafik mellan T-Centralen och Ropsten (enligt centraleuropeisk tradition), i alla fall om resandeprognoserna uppfylls.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Jasså ni?
Borde inte en så oerhört eftersatt verksamhet lämna fältet öppet för kommersiella aktörer?
Borde inte en så oerhört eftersatt verksamhet lämna fältet öppet för kommersiella aktörer?
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
SJ kör ett dagligt fakirtåg från Stockholm till Uppsala. Ironiskt nog går det nattbussar på samma sträcka samtidigt som mellanmarknaden lämnas åt sitt öde:Hechtwagen skrev: ↑söndag 23 oktober 2022 23:32Jasså ni?
Borde inte en så oerhört eftersatt verksamhet lämna fältet öppet för kommersiella aktörer?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Går det ens att hitta personal som vill utföra all önskad nattrafik? Det är redan svårt nog att rekrytera petsonal till spårtrafiken, eller i vart fall att få dem att stanna kvar.
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Innan upphandlingarna började hade väl tutf som arbetade sen kväll/natt 35-36 timmars veckoarbetstid?
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Vore ju himla trevligt att få veta vad "tutf" står för ? Eller ska alla som inte bor i Stockholm gissa ?
Arbetstid för olika typer av tjänstgöring regleras ju i olika kollektivavtal, även ren nattjänst.
Blir mer och mer en grupp för inbördes beundran här, vilket nog inte är meningen.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Tunneltågförare är i sin tur SL-slang för tunnelbaneförare. Intressant nog ger "tunneltågförare" fler sökträffar på nätet, men bland nyhetsartiklar och böcker är "tunnelbaneförare" betydligt populärare. Det finns tydligen några grupper för inbördes beundran på nätet...
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Nej, så lång var den inte ens för dagpersonal. Den avtalsenliga veckoarbetstiden för tunneltågförarna (jo, yrket heter så, det är ”tunnelbaneförare” som är slang precis som man säger sotare i dagligt tal) med växlande fridagar var och är fortfarande drygt 36 timmar oavsett vilka tider på dygnet man arbetar (längre tillbaka var den kanske t o m 38 h). Verklig veckoarbetstid var dock betydligt kortare för nattpersonalen då deras tjänster fick vara högst 6 timmar långa. Även för dagpersonalen fanns det vissa begränsningar av tjänsternas längd som förkortade veckoarbetstiden, men inte lika mycket.
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Så blir Stockholms nya tunnelbana
Betyder detta att Stockholm får avbrottsfri trafik? Även gröna linjen skulle kunna ha avbrottsfri trafik tack vare sitt relativt moderna signalsystem.DN skrev:Den planerade linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska få stationer i Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga. Regionen undersöker möjligheten att trafikera linjen med förarlösa tåg, precis som i exempelvis Köpenhamns tunnelbana. Färg på linjen är inte beslutad.
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Du får vänta tills "SLs trafikförändringar 2041" publiceras så får du svaret 

-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Varför skulle det vara problem ? Min erfarenhet från posten är att vi inte hade några problem att få personal utanför vanlig dagtid.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 16:35 Går det ens att hitta personal som vill utföra all önskad nattrafik? Det är redan svårt nog att rekrytera petsonal till spårtrafiken, eller i vart fall att få dem att stanna kvar.
Natt-helger-sena kvällar . Det fanns många som motiverades av udda erbetstider och scheman. Ob-ersättning, kortare arbetstid, långa ledigheter var några exempel. Själv kunde jag med lite trixande få ihop 12-13 veckors semester från ett nattschema
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Det ÄR problem att behålla folk i kollektivtrafiken, inklusive järnvägen. Det finns ju t ex andra jobb, där man får bra betalt utan att jobba på konstiga tider. Trafikföretagen har inte speciellt lätt att få folk att stanna kvar ens när de försöker vara snälla mot personalen, och många gånger kan de inte vara det heller, då det är en konkurrensutsatt verksamhet där det gäller att klara budgeten. Det där med ledigheten som du nämner var nog en grej i gamla statliga avtal, den effekten du talar om har man aldrig kunnat uppnå i SL-trafiken.
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Delar av tunnelbanan kan dock ha avbrottsfri trafik redan idag. För några år sedan föreslog "Lars_L" följande upplägg:
Speciellt på sträckan Fridhemsplan-Gullmarsplan finns det väldigt många nattbussar att eliminera. Ett sådant upplägg skulle göra det enklare att åka till andra sidan stan, t.ex. Fridhemsplan-Södertälje eller Gullmarsplan-Uppsala. Det är också enklare att hitta till bussar i bussterminaler än på olika platser runt om i City.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Nej det hade inget med statliga avtal att göra, vi hade kvar våra scheman även efter bolagisering.daniel_s skrev: ↑lördag 29 oktober 2022 20:16 Det ÄR problem att behålla folk i kollektivtrafiken, inklusive järnvägen. Det finns ju t ex andra jobb, där man får bra betalt utan att jobba på konstiga tider. Trafikföretagen har inte speciellt lätt att få folk att stanna kvar ens när de försöker vara snälla mot personalen, och många gånger kan de inte vara det heller, då det är en konkurrensutsatt verksamhet där det gäller att klara budgeten. Det där med ledigheten som du nämner var nog en grej i gamla statliga avtal, den effekten du talar om har man aldrig kunnat uppnå i SL-trafiken.
Utan i stället var det avtal med facket som kunde ge avsteg från arbetstidslagen.
Men några problem att få personal utanför vanlig dagtid fanns inte.
Och i samhället finns ju mycket stora grupper som jobbar utanför dagtid. Polis,räddningstjänst,vård,trafik, affärer
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Ja, och flera av de där branscherna har väl också problem med att få personalen att räcka till...
Om vi återgår till järnvägen som den här frågan handlade om så är det ju ett faktum att tågoperatörerna har personalbrist och ställer in en massa tåg på grund av det. Så i nuläget är det inte så realistiskt att utöka trafiken med ännu mer nattrafik.
Om vi återgår till järnvägen som den här frågan handlade om så är det ju ett faktum att tågoperatörerna har personalbrist och ställer in en massa tåg på grund av det. Så i nuläget är det inte så realistiskt att utöka trafiken med ännu mer nattrafik.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Det är säkert sant att det är personalbrist i många yrken men jag tror inte det är arbetstider direkt som är orsaken.daniel_s skrev: ↑lördag 29 oktober 2022 22:52 Ja, och flera av de där branscherna har väl också problem med att få personalen att räcka till...
Om vi återgår till järnvägen som den här frågan handlade om så är det ju ett faktum att tågoperatörerna har personalbrist och ställer in en massa tåg på grund av det. Så i nuläget är det inte så realistiskt att utöka trafiken med ännu mer nattrafik.
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Nattrafiken utgör en otroligt liten del av den totala trafiken. De få turer det handlar om gör ingen större skillnad.daniel_s skrev: ↑lördag 29 oktober 2022 22:52 Ja, och flera av de där branscherna har väl också problem med att få personalen att räcka till...
Om vi återgår till järnvägen som den här frågan handlade om så är det ju ett faktum att tågoperatörerna har personalbrist och ställer in en massa tåg på grund av det. Så i nuläget är det inte så realistiskt att utöka trafiken med ännu mer nattrafik.
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Så länge det inte ens finns tillräckligt med personal till dagtrafiken så är det en stor skillnad. Frågan är ju då vilka tåg man ska ställa in på dagtid för att i stället bemanna nattrafiken.
På lite längre sikt är ju kanske inte personalbristen akut på det sättet men det behöver i alla fall anställas fler förare (cirka 4 förare räknar jag med för 1-timmestrafik till Uppsala) och det ska ju byggas upp.
På lite längre sikt är ju kanske inte personalbristen akut på det sättet men det behöver i alla fall anställas fler förare (cirka 4 förare räknar jag med för 1-timmestrafik till Uppsala) och det ska ju byggas upp.
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"
Jomenvisst hade sena nattin tjänster på Liljeholmen tills dom drog in dom som T-baneförare, trivdes utmärkt med dom. Det var 6 timmars sträcktjänster utan rast, dessutom var dom 6:dags lediga. först började man vid 21-tiden, slutade vid 3-tiden. Sedan kom elkrisen med indragna sista turerna så att man började vid 20-tiden samt slutade vid 2-tiden Det var på det glada 70-talet
