En snabbare avgångsprocedur skulle innebära avsevärda förbättringar i många avseenden - kortare restider, högre kapacitet och minskat vagnbehov. Men blir det verkligen så? Hittills har budskapet varit att det huvudsakliga syftet är att spara pengar, vilket i och för sig inte behöver vara fel, givet att trafiken utvecklas.
Seko: 400 anställda på pendeltågen kan ersättas av kameror
Om pengarna däremot går till MTR så är det ju inte lika intressant. Det är också intressant att avståndet till bilvägar används som ett argument för att pendeltågen har andra förutsättningar än tunnelbanan. Ändå är det pendeltågen - och inte tunnelbanan - som kan ersättas av nattbussar.Sekotidningen skrev:Planen är att SL ska kompensera MTR för att ha kvar de 400 anställda. De kommer att erbjudas omplacering till någon av MTR:s andra verksamheter, såsom tunnelbanan i Stockholm, MTR X, Mälartåg och MTR Tech.
[...]
– De blir ensamma på persontåg med uppåt 1 200 resenärer. Till skillnad från tunnelbanan där man har kort mellan varje station, så kör de här på regional järnväg, oftast långt ifrån bilväg och liknande. Normalt har man ett stöd av varandra om något skulle hända. Så blir det inte nu. Folk får en mer utsatt situation än de haft tidigare.
Enligt en färsk artikel börjar utfasningen redan i september, vilket råkar sammanfalla med valet:
Slopade tågvärdar ett svek mot både resenärer och personal
Det nämns även ett exempel där en tågvärd har varit behjälplig. Är det bråttom att genomföra förändringen som inte verkar komma resenärerna till del?Länstidningen skrev:Under våren inträffade ett sjukdomsfall ombord på ett av SL:s pendeltåg. Det var ett barn som blev allvarligt sjukt. Tack vare att en tågvärd, utbildad i att hantera akuta situationer, var på plats kunde problemet snabbt identifieras, föraren på tåget informeras och räddningstjänst tillkallas.
I september ska tågvärdarna på pendeltågen börja fasas ut, och ersättas av övervakningskameror. Detta trots massiva protester från personal, funktionsrättsorganisationer, allmänhet och den politiska oppositionen.