Ja, det var exakt den reaktion jag hade förväntat mig från Encedadus-kollektivet, som viftar undan det inträffade med den tjeckiska regeringens påståenden.Enceladus skrev: ↑söndag 04 september 2022 18:15Det är mycket möjligt att det blir fler protester, men så länge deltagandet är begränsat till extremister (företrädesvis fascister och kommunister) blir effekten marginell. Premiärminister Fiala kommenterade att protesten är arrangerad av "proryska grupper med extremistiska åsikter" och i strid med Tjeckiens intressen.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 04 september 2022 10:22Kommer vi att få ser mera sådant?SvD skrev:Omkring 70 000 människor samlades i centrala Prag på lördagen för att protestera mot den tjeckiska regeringen.
Demonstranterna hävdar att landets ledning ägnar krigshärjade Ukraina mer uppmärksamhet än sina egna medborgare.
Min fråga är och förblir obesvarad. Eller som det formuleras nedan – "Vilka politiker kommer vi att välja? Hur kommer den europeiska opinionen att se ut? Det var länge sedan vi hade en sådan inflation och stod inför en situation där vi kan hamna i energiransonering".
---------------------------------------
Intressant artikel i SvD, med en intervju med Magnus Christiansson vid försvarshögskolan: Desperat drag – Putin har svårt att backa ur
Det är som Christiansson säger "Inom några år kommer Europa att ha byggt bort den här möjligheten till strategisk påverkan". Det går, men det kommer inte att bli lätt. Möjligheterna att göra fel, eller låta ändamålen helga medlen, är många. Risken finns att man inbillar sig att "bara vi får fram kol, olja och gas från annat håll så ordnar det sig".SvD skrev:Ryssland har olika strategiska verktyg för att påverka väst. Det handlar om militär, västvärldens energiberoende, kärnvapen, cyberattacker och förmågan att lägga sig i de europeiska ländernas inrikespolitiska angelägenheter.
– Den militära förmågan har visat sig vara ihålig. Vi är inte heller lika skrämda längre av Rysslands förmåga att lägga sig i våra inrikespolitiska affärer, eftersom de sedan den 24 februari fokuserar mer på Ukraina. Men att Ryssland nu använder energivapnet har fått hela Europa att vakna till.
Men det är ett högt spel som Ryssland spelar, menar Magnus Christiansson. Inom några år kommer Europa att ha byggt bort den här möjligheten till strategisk påverkan. Att Putin ändå är beredd att spela ut energikortet tror han beror på att hela Ukrainakriget är en plan som gick snett från början.
– Det finns en anledning till att man har byggt Nord Stream och knutit upp den tyska energimarknaden till rysk naturgas. Men att man skulle behöva spela ut det i en konflikt som rör Ukraina, det tror jag inte tillhörde grundplanen. På det viset är det ett desperat drag som hänger ihop med att Putinregimen har svårt att backa ur kriget och nu försöker knäcka Europa.
Magnus Christiansson tycker att det är svårt att säga hur effektiv gasen är som vapen i dagsläget. De europeiska statsledarna ställer sig alla bakom Ukraina, men samtidigt har Europa inte drabbats av liknande situation tidigare. Han tror att den avgörande frågan är de europeiska medborgarna agerar.
– Vilka politiker kommer vi att välja? Hur kommer den europeiska opinionen att se ut? Det var länge sedan vi hade en sådan inflation och stod inför en situation där vi kan hamna i energiransonering, säger han.
Jag har i min hand en tidskrift där, på en helsida, en viss partiledare, utklädd i motorcykelhjälm och -jacka, tittar emot en med ett solvargsgrin, under texten "gör det billigare att tanka". Av allt att döma är bilden från förra året, när vederbörande träffade mc-branschen och provkörde några eldrivna(!) tvåhjulingar.