Hålltider i Tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Hålltider i Tunnelbanan

Inlägg av kildor »

Är tiderna som finns i tidtabellen för tunnelbanan att betrakta som hålltider, dvs tidigaste avgångstid, eller är de bara ungefärliga?

Saxat från tråden från http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=5079:
timk skrev:
kildor skrev:Och för övrigt så pratade jag precis med SL:s kundstjänst som bekräftade att tiderna för tunnelbanan är tidigaste avgångstider, och att tågen inte får gå före utsatt tid.
SL:s kundtjänst har som så ofta är fallet ringa kunskaper om hur verksamheten drivs. (Jag har tidigare varit med om att SL:s kundtjänst försäkrade en boende utmed Lidingöbanan om att det var fel av mig att ge ljudsignal mellan Kottla och Parkvägen trots att jag gjorde detta i enlighet med gällande Trafiksäkerhetsinstruktion för Lidingöbanan.)

De enda tider som kan sägas gälla är de som förekommer i tunnelbanans turlistor. För Tub3 finns tider för följande stationer i turlistan:

Kungsträdgården
T-Centralen
Fridhemsplan
Västra skogen
Rinkeby
Hjulsta
Hallonbergen
Akalla

Tutf på Tub3 har ej tillgång till några andra tider under körning och kan således inte förväntas hålla några sådana tider.
Intressant. Det finns inget i kommunikationen med resenärerna som tyder på att tiderna är att betrakta som ungefärliga, och att vissa stationer är hålltider medan andra inte är det. Så någonstans är det fel - antingen borde SL vara tydligare i sina tidtabeller, eller så får man ändra direktiven till tunneltågförarna.

Som resenär är det bra att kunna veta att tåget inte avgår före utsatt tid. Man måste ju ta hänsyn till att tåget kan vara försenat. Måste man dessutom ta hänsyn till att tåget kan vara för tidigt måste man öka sina marginaler ännu mer.

Så jag tycker ju tutf skulle ha turlistor som har tider för alla stationerna...
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

De tider som anges för övriga stationer ska vara av den karaktären att tåget inte avgår tidigare trots att föraren inte känner till avgångstiden. Så var det i alla fall förr.
Men då var ju allting bättre. Förr alltså.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Kristofer skrev:De tider som anges för övriga stationer ska vara av den karaktären att tåget inte avgår tidigare trots att föraren inte känner till avgångstiden. Så var det i alla fall förr.
Det kanske är tänkt att det ska vara så nu. Men att tågen ändå blir tidiga kanske beror på att vissa förare ibland smiter tidigare från de hålltider som faktiskt finns (läste ett inlägg för ett tag sedan om en förare som tyckte det var helt ok att åka en halv minut för tidigt), eller att man inte stannar tillräckligt länge på stationerna. Eller så är tiderna i tidtabellen dåligt anpassade till verkligheten. För uppenbarligen går det fortare i lågtrafik än i högtrafik, men körtiderna är trots det desamma.
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Körtidenerna är faktiskt annorlunda beroende på tid. Rusnings tid är det 10 mintuer TCE-ALV och TCE-GUP. Kvällarna 8 minuter. Mellan där 9 mintuer.

Typiska ställen där tågen lätt blir lite för tidiga är tex Skanstull söder ut, om det har flytit på genom stan. När man kommer upp till GUP så är det 2-3 min till avgångstid. Så har man undrat varför folk sprang så jävligt... :?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Har inte C20 något smart sätt att hålla koll på tiderna, typ någon display som visar hur man ligger till i förhållande till tidtabell? Något sådant system finns väl på blåbussarna om jag förstått det rätt...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:
Kristofer skrev:De tider som anges för övriga stationer ska vara av den karaktären att tåget inte avgår tidigare trots att föraren inte känner till avgångstiden. Så var det i alla fall förr.
Det kanske är tänkt att det ska vara så nu. Men att tågen ändå blir tidiga kanske beror på att vissa förare ibland smiter tidigare från de hålltider som faktiskt finns (läste ett inlägg för ett tag sedan om en förare som tyckte det var helt ok att åka en halv minut för tidigt), eller att man inte stannar tillräckligt länge på stationerna. Eller så är tiderna i tidtabellen dåligt anpassade till verkligheten. För uppenbarligen går det fortare i lågtrafik än i högtrafik, men körtiderna är trots det desamma.
(1) Det är naturligtvis inte OK att åka en halv minut för tidigt där man har hålltid. Men tänk vad som händer om man som förare ändå kommer till stationen för tidigt. Ska man stå kvar och orsaka irritation bland de som sitter på tåget, eller ska man köra lite före hålltiden och riskera att en del trafikanter inte kommer med? Inget lätt val egentligen.
(2) Vad betyder "att man inte stannar tillräckligt länge på stationerna"?
(3) Att tiderna kan vara dåligt anpassade till verkligheten är en möjlighet just nu bl.a. på Tub3 (och, misstänker jag, på Tub2 också) därför att de måste anpassas till Cx-tåg som är långsammare, samtidigt som många turer förstås körs med snabbare C20-tåg.
(4) Körtiderna är inte desamma i lågtrafik som i högtrafik, i alla fall inte på Tub3 på ett sådant sätt som påverkar detta. Körtiderna på Tub3 är lite kortare tidigt på morgonen och sent på kvällen. Att de i övrigt är likadana i låg- som i högtrafik beror på att belastningen per tåg inte är SÅ annorlunda eftersom det är färre tåg i trafik i lågtrafiken, så körtiderna påverkas inte så mycket.

Mvh Tim
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:Har inte C20 något smart sätt att hålla koll på tiderna, typ någon display som visar hur man ligger till i förhållande till tidtabell? Något sådant system finns väl på blåbussarna om jag förstått det rätt...
Finns på blåbussarna, finns inte i C20. C20 har ingen aning om tidtabellen alls. Det är t.o.m. så att klockorna i C20-vagnarna endast uppdateras när vagnarna går på Tub1 eftersom de är beroende av det signalsystemet för att uppdatera klockan. Skönt va? ;-) Jag åkte i sluthytt i lördags på väg hem från tjänstgöring på Lidingöbanan, och när jag gick in i hytten var klockan 18.28. Klockan i displayen visade då 17.26. Vagnen vet ju inte ens om att det är sommartid! :roll:

Mvh Tim
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

timk skrev:Finns på blåbussarna, finns inte i C20. C20 har ingen aning om tidtabellen alls. Det är t.o.m. så att klockorna i C20-vagnarna endast uppdateras när vagnarna går på Tub1 eftersom de är beroende av det signalsystemet för att uppdatera klockan. Skönt va? ;-) Jag åkte i sluthytt i lördags på väg hem från tjänstgöring på Lidingöbanan, och när jag gick in i hytten var klockan 18.28. Klockan i displayen visade då 17.26. Vagnen vet ju inte ens om att det är sommartid! :roll:
Jo, jag minns ju när C20 var nya och displayerna inne i vagnen visade texten "Rätt tid: hh:mm" som förstås alltid var fel tid... :?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

timk skrev:(1) Det är naturligtvis inte OK att åka en halv minut för tidigt där man har hålltid. Men tänk vad som händer om man som förare ändå kommer till stationen för tidigt. Ska man stå kvar och orsaka irritation bland de som sitter på tåget, eller ska man köra lite före hålltiden och riskera att en del trafikanter inte kommer med? Inget lätt val egentligen.
Naturligtvis ska man vänta. Jag tycker det är viktigare att hålla de utfästelser man gjort (dvs att inte avgå före utsatt tid). Men jag förstår problemet.
timk skrev:(2) Vad betyder "att man inte stannar tillräckligt länge på stationerna"?
Jag upplever att vissa förare är väldigt snabba på att stänga dörrarna ibland under lågtrafik. Jag spekulerade därför i att det kanske finns någon föreskriven minsta tid för dörröppning som ingår i beräkningarna för vilka tider man tror att tågen tidigast kan gå från vissa stationer.

Men grundproblemet är iaf att SL påstår att tiderna i tidtabellen är tidigaste avgångstid, trots att så inte är fallet. Då vore det bättre att markera hålltider i tidtabellerna med fet stil så vet man vilka tider man faktiskt kan lita på.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:
timk skrev:(1) Det är naturligtvis inte OK att åka en halv minut för tidigt där man har hålltid. Men tänk vad som händer om man som förare ändå kommer till stationen för tidigt. Ska man stå kvar och orsaka irritation bland de som sitter på tåget, eller ska man köra lite före hålltiden och riskera att en del trafikanter inte kommer med? Inget lätt val egentligen.
Naturligtvis ska man vänta. Jag tycker det är viktigare att hålla de utfästelser man gjort (dvs att inte avgå före utsatt tid). Men jag förstår problemet.
Och ändå svarar du så?

Det finns ingen riktig lösning på problemet. Bl.a. kan man inte ens vara säker på att det kommer någon som vill åka med, och då har man utsatt en massa trafikanter för en fördröjning helt i onödan.
kildor skrev:
timk skrev:(2) Vad betyder "att man inte stannar tillräckligt länge på stationerna"?
Jag upplever att vissa förare är väldigt snabba på att stänga dörrarna ibland under lågtrafik. Jag spekulerade därför i att det kanske finns någon föreskriven minsta tid för dörröppning som ingår i beräkningarna för vilka tider man tror att tågen tidigast kan gå från vissa stationer.

Men grundproblemet är iaf att SL påstår att tiderna i tidtabellen är tidigaste avgångstid, trots att så inte är fallet. Då vore det bättre att markera hålltider i tidtabellerna med fet stil så vet man vilka tider man faktiskt kan lita på.
Det finns mig veterligt inga föreskrifter som anvisar hur länge man ska ha dörrarna öppna vid station. Svaret är i praktiken att man väntar tills man inte längre ser några tecken på vare sig på- eller avstigning, med undantag för t.ex. T-Centralen där man förstås inte alltid kan vänta tills påstigning är klar -- det strömmar ju till folk hela tiden. Ibland får man försöka hitta bästa lucka där det är så få som möjligt som ser ut att vilja kliva på. Någon gång måste man ju komma iväg.

Jag håller med dig om att det vore mycket bättre om man märkte ut hålltiderna i ficktidtabellerna och annan information.

Mvh Tim
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

timk skrev:
kildor skrev:
Och ändå svarar du så?

Det finns ingen riktig lösning på problemet. Bl.a. kan man inte ens vara säker på att det kommer någon som vill åka med, och då har man utsatt en massa trafikanter för en fördröjning helt i onödan.
Som sagt, jag förstår problematiken. Men passagerarna på tåget kan inte räkna med att komma fram före utsatt tid. Däremot måste resenärer som ska med tåget kunna räkna med att tåget inte går före tidtabell. Därför får man ta att några resenärer på tåget blir irriterade.
timk skrev:Jag håller med dig om att det vore mycket bättre om man märkte ut hålltiderna i ficktidtabellerna och annan information.
Hur svårt skulle det vara att hålla ordning på tider vid samtliga stationer?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

kildor skrev:Har inte C20 något smart sätt att hålla koll på tiderna, typ någon display som visar hur man ligger till i förhållande till tidtabell? Något sådant system finns väl på blåbussarna om jag förstått det rätt...
Paris Metro har ett härligt system. Det finns displayer på varje station som visar (tror jag) tre olika tider, en för varje körtidsmönster. Om man avgår från ändstationen 17:23:30 så ska displayen för aktuellt körtidsmönster stå på 17:23:30 vid avgång från varje station. Gör den inte det ligger man före eller efter turlistan. Enkelt och praktiskt för föraren. Men antagligen alldeles för gammaldags för SL.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

timk skrev: (1) Det är naturligtvis inte OK att åka en halv minut för tidigt där man har hålltid. Men tänk vad som händer om man som förare ändå kommer till stationen för tidigt. Ska man stå kvar och orsaka irritation bland de som sitter på tåget, eller ska man köra lite före hålltiden och riskera att en del trafikanter inte kommer med? Inget lätt val egentligen.
Jodå, jättelätt.. man tar fram sin tidning, mobiltelefon etc och fördriver tiden tills det är dax för avgång. Ibland kommer man nån minut eller två för tidigt till Liljeholmen mot Alvik (linje 22 givetvis) och då kan detta med fördel praktiseras. Om någon klagar så hänvisar man till tidtabellen.
timk skrev: (2) Vad betyder "att man inte stannar tillräckligt länge på stationerna"?
timk skrev: (3) Att tiderna kan vara dåligt anpassade till verkligheten är en möjlighet just nu bl.a. på Tub3 (och, misstänker jag, på Tub2 också) därför att de måste anpassas till Cx-tåg som är långsammare, samtidigt som många turer förstås körs med snabbare C20-tåg.
(4) Körtiderna är inte desamma i lågtrafik som i högtrafik, i alla fall inte på Tub3 på ett sådant sätt som påverkar detta. Körtiderna på Tub3 är lite kortare tidigt på morgonen och sent på kvällen. Att de i övrigt är likadana i låg- som i högtrafik beror på att belastningen per tåg inte är SÅ annorlunda eftersom det är färre tåg i trafik i lågtrafiken, så körtiderna påverkas inte så mycket.
Belastningen påverkar körtiden mer än man tror. Ta tid på hur lång tid det tar att utbyta trafikanter där de som vill in står i vägen för de som vill ut med de tillfällen detta inte uppstår.. många sekunder.. blir lätt minuter...
timk skrev: Mvh Tim
Mvh Odd
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jaha. Jag kan konstatera att jag levt i villfarelsen att tiderna i spårtrafikens tidtabeller var tider man kunde lita på :cry: . Tanken tycks vara att tiderna ska vara satta så att tågen inte ska kunna åka före den utsatta tiden, men detta fungerar ibland inte i praktiken. Visserligen är körtiderna till viss del anpassade efter hög- och lågtrafik, men för samma turtäthet är körtiderna desamma. Det innebär att i tidtabellen så är körtiderna en söndagkväll kl 20 samma som i rusningstrafiken, vilket naturligtvis stämmer dåligt med verkligheten. Då är det nästintill oundvikligt att tågen blir nån minut tidiga på vissa stationer.
Daniel

Inlägg av Daniel »

De ytterst få gånger jag åker tunnelbana privat ser jag alltid till att stå på plattformen minst tre minuter före utsatt avgånstid.

Gör det du också istället för att gå ut i sista sekund så lär du öka dina chanser att komma med tåget.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Daniel skrev:De ytterst få gånger jag åker tunnelbana privat ser jag alltid till att stå på plattformen minst tre minuter före utsatt avgånstid.

Gör det du också istället för att gå ut i sista sekund så lär du öka dina chanser att komma med tåget.
Det har inte med saken att göra, för så länge man är på plats innan tidtabellsenlig avgångstid så ska man hinna. Förare ska INTE åka före tiden i tabellen.
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Ett tunneltåg är för tidigt om det avgår tidigare än 1 min före utsatt tid, och försenat om de avgår mer än 3 min efter utsatt tid. Så fönstret är alltså 4 min brett.

Dett gäller egentligen _alla_ stationer. Men föraren har som sagt inte tider för alla stationer. Avgår man dock i "mitten" av ett fönster borde man fortfarande vara inom fönstret vid nästa station med hålltid.

Om tåget ligger mer än 1 min före avgångstiderna kan dock trafikledningen se detta på sinna skärmar, och be föraren att avvakta rätt avgångstid HH:MM från en station utan hålltid i förartabellen.

Alexander
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

wheniwasinspace skrev:Ett tunneltåg är för tidigt om det avgår tidigare än 1 min före utsatt tid, och försenat om de avgår mer än 3 min efter utsatt tid. Så fönstret är alltså 4 min brett.

Dett gäller egentligen _alla_ stationer. Men föraren har som sagt inte tider för alla stationer. Avgår man dock i "mitten" av ett fönster borde man fortfarande vara inom fönstret vid nästa station med hålltid.

Om tåget ligger mer än 1 min före avgångstiderna kan dock trafikledningen se detta på sinna skärmar, och be föraren att avvakta rätt avgångstid HH:MM från en station utan hålltid i förartabellen.

Alexander
Om det nu är så att tågen får åka en minut före avgångstid utan att vara för tidig så ska detta meddelas till resenärerna. Tänk dig själv att varje dag komma till perrongen en minut före avgångstid, vilket borde räcka för att hinna med tåget, och varje dag se tåget åka en minut för tidigt. Visst skulle du bli irriterad?
Daniel

Inlägg av Daniel »

MartinW skrev:
Daniel skrev:De ytterst få gånger jag åker tunnelbana privat ser jag alltid till att stå på plattformen minst tre minuter före utsatt avgånstid.

Det har inte med saken att göra, för så länge man är på plats innan tidtabellsenlig avgångstid så ska man hinna. Förare ska INTE åka före tiden i tabellen.
Javisst, jag håller med dig om att förare inte ska lämna station före avgångstid. Men nu är den faktiska verkligheten så att du riskerar att missa tåget om du kommer när det är 20 sekunder till avgånstid.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Daniel skrev:
MartinW skrev:

Javisst, jag håller med dig om att förare inte ska lämna station före avgångstid. Men nu är den faktiska verkligheten så att du riskerar att missa tåget om du kommer när det är 20 sekunder till avgånstid.
Ja, det är faktisk verklighet. Men det betyder väl inte att det är korrekt? Jag borde inte missa tåget om jag är där 20 sekunder före avgång.
Skriv svar