/jes skrev:- Trafikverkets inställning generellt till utökad trafik med pendeltågen, både dagtid och i synnerhet eventuell nattrafik? När det gäller tunnelbanetrafiken kontrollerar Trafikförvaltningen hela kedjan från att äga infrastrukturen till förvaltning och drift om än upphandlade. Det är dock en viss skillnad. I Köpenhamn är S-tågsystemet infrastrukturmässigt helt skilt från den vanliga järnvägen vilket kan ha betydelse.
Öresundstågen har regelbunden nattrafik alla dagar på Trafikverkets dubbelspår mellan Öresundsbron och Lund. Runtom i landet har Trafikverket även enkelspår med enstaka nattåg och nattliga godståg. Mellan Södertälje och Uppsala borde det inte vara något problem att ha avbrottsfri trafik. Där finns många spår, inklusive den gamla Getingmidjan.
Nynäshamn kan dock behöva nöja sig med några enstaka avgångar. Å andra sidan behövs inte mer än några enstaka avgångar söder om Västerhaninge. Utbyggnaden av Mälarbanan kan också vara problematisk, men där sker avstängningar även dagtid vid behov. Givetvis stoppas inte trafiken alla dagar bara för att den stoppas ibland.
Dagtid är det inget problem att utöka trafiken utanför rusningen. Det finns plats för fler tåg, och med ett bra trafikupplägg skulle återställningsförmågan kunna vara bättre än nu.
/jes skrev:- Det måste rimligtvis finnas någon analys om fördelar och nackdelar med nattrafik helger för pendeltågen i Stockholm. Det finns säkert ekonomiska argument emot, spårburen nattrafik är väl per definition dyr? Fördelarna sett ur resenärernas synvinkel är ju uppenbar om anslutningstrafiken kan upprätthållas!
Det är rusningstrafiken som är dimensionerande för både infrastrukturen och fordonsflottan. Nattrafik kräver ersättning för obekväm arbetstid och utökade öppettider på stationerna, men annars är den inte dyrare än vanlig trafik utanför rusningen. Dessutom skulle nattrafik minska behovet av uppställningsplatser (alla tåg underhålls inte varje natt).
Givetvis kostar tågtrafik mer än busstrafik, men tåg kan hantera betydligt fler resenärer. 30-minuterstrafik med korta tåg ger cirka 700 sittplatser/h. 10-minuterstrafik med ledbussar ger cirka 330 sittplatser/h. På Södertäljelinje övergår 30-minuterstrafik med korta tåg till just 10-minuterstrafik med ledbussar, d.v.s. mer än en halvering av kapaciteten.
De sista tågen på helger brukar ha en
ganska hög beläggning när det är 30-minuterstrafik. Min uppskattning är att resandet mer än halveras när tågen ersätts av bussar. Det blir fortfarande stående resenärer på nattbussarna, men många väljer alternativa färdmedel. Räknat per resenär är det långtifrån givet att tåg är dyrare. Det beror på hur många nattbussarna avskräcker.
Sedan är det tämligen löjligt att prata om kostnader när SL kör många bussar
helt i onödan. Pengar är egentligen inget problem.
/jes skrev:- Har Trafiknämnden haft ärenden om nattrafik för pendeltågen uppe på dagordningen? I så fall måste det finnas någon form av tjänsteutlåtande som presenterats för nämnden. Vänsterpartiet i Stockholm har haft nattrafik uppe som valfråga men hur agerar man i Trafiknämnden?
För sex år sedan
behandlades en motion om nattrafik på pendeltågen i landstingets trafiknämnd. Den styrande majoriteten med Tamsons i spetsen röstade ner förslaget, men lovade att utreda frågan "till dess att Citybanan är intrimmad". Av detta blev intet. Således har frågan aldrig utretts ordentligt, men i den stora pendeltågsutredningen konstaterades det att "som nattrafikupplägg som alltid går kan då stompendeltåget Södertälje – Stockholm – Arlanda – Uppsala fungera".
/jes skrev:- Rättvisa, ett ord som kan röra upp känslor, enklast är ibland att inte göra någonting. Sett till behovet, har man i något sammanhang ens övervägt begränsad nattrafik, till exempel Upplands Väsby (ev Märsta)-Södertälje, Jakobsberg (ev Kallhäll av infrastrukturskäl)-Västerhaninge? Jag har inte superkoll längre, Bagarmossen hade väl busstrafik nattetid tidvis, Skarpnäck har byte i Gullmarsplan nattetid?
Det stämmer att alla tunnelbanegrenar inte alltid har haft nattrafik, men det var väldigt länge sedan. Det största - och kanske enda - problemet just nu är att det saknas vilja att göra förändringar. Nattlig pendeltågstrafik skulle kräva att någon tittar på vilka matarbussar som behövs hela natten. Ingen gör detta längre, och det kanske inte ens finns någon som har koll.
Egentligen är det inte mycket som behöver göras. SL har redan gjort ett urval för den begränsade anslutningstrafiken efter klockan 1 på helger. I stort sett är det dessa linjer som skulle gå hela natten. Det är ju så SL gjorde med tunnelbanans matarbussar. Vissa linjer behöver dock kanske inte gå hela natten, speciellt då nattbussarna inte heller trafikerar alla områden.
Att SL inte vill - eller kan - göra den här typen av anpassningar är ett stort problem även utan nattrafik för pendeltågen. Samhället förändras, områden växer och nya verksamheter uppstår. Det går inte att låta bli att anpassa utbudet till efterfrågan i en dynamisk storstad. Se exempelvis tråden om "Arninge/Ullna-området". Det planeras för minst 3 000 bostäder, men SL satsar på befintlig nattrafik och
gör inte nödvändiga förändringar. Resurser är som vanligt inget problem - det går
dubblerade bussturer från Danderyds sjukhus som hade kunnat utnyttjas bättre.