Detta med övertid inom tågtrafiken är ju kanske inte så himla enkelt. Rent generellt så bör ju övertidsarbete vara på frivillig basis, dock när man som tågpersonal åker långa sträckor och det uppstår förseningar, stora som små, så blir ju inte den övertiden särskilt frivillig. Dock är det nog ingen tågpersonal som inte accepterar just den typen av övertid.
Sen finns ju övertid på ledig dag och på semesterdag, som ju alltid lockar en viss kategori personal och som gärna ställer upp på sådant, frivilligt. Oftast är det människor som helt kan disponera sin tid och inte har krav från barn och anhöriga...
Så finns det personal som har mer uppstyrt liv, med bl.a dagishämtningar och partner som jobbar så att barnpassning måste ske osv. och då har svårt att ställa upp på övertidsarbete. För denna grupp kan ju även förseningsövertiden bli svår att hantera.
Kommer vi då till att järnvägsoperatörerna börjar beordra övertid och det sker gång på gång, samtidigt som man uppenbart har svårt planera verksamheten på bra sätt, så sliter man ju helt enkelt ut sin personal och även de som normalt frivilligt tar övertid tröttnar till slut. Fortsätter sånt över tid, så börjar ju personalen se sig om efter andra jobb, i synnerhet de som inte får får ihop sin privata vardag utan stora besvär.
För egen del, när jag själv jobbade på tågen, så fick man på ett år oftast ihop övertid så man kunde få 1-2 veckors extra ledighet, bara på förseningsövertiden. Så länge man kunde få tillbaka övertiden i ledig tid, så fungerade ju detta bra, men går det aldrig att få extra ledighet när man vill det, så tröttnar man ju på att ställa upp. 30% reservhållning var det som gällde på den tiden och då klarade firman driften utan att beordra övertid, utan bara frivilligt.