Inför Ryssarnas invasion (2022)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 13:11 Will the Ukraine war force ESA to pass on Arianespace, use SpaceX?
Ars Technica skrev:The European Space Agency had been on the verge of launching the billion-euro Euclid satellite, which is designed to address the most pressing unsolved questions in astronomy: What are the true natures of dark matter and energy? ESA had scheduled a March 2023 launch for Euclid from French Guiana—but it was on a Soyuz rocket. The war in Ukraine brought an end to Soyuz operations from Guiana and started a period of uncertainty for Euclid’s team.
Hur var det nu igen med Europas förmåga att utföra rymduppdrag på egen hand?
Ja, ESA gjorde misstaget (skulle det visa sig) att inleda ett samarbetet med Ryssland/Roscosmos, delvis därför att NASA började inta en mer protektionistisk attityd, lite som när britterna slängdes ut från Manhattanprojektet efter slutet på WW2.

Nu har tjänsten raketuppskjutningar kommersialiserats, och förutom Ariane finns ju både SpaceX och ULA att tillgå. Det är väl mest en prisfråga, liksom den faktiska tillgången på raketer. Vad det handlar om här, fastän Enceladus-kollektivet försöker suggerera fram någonting annat, är att Arianespace (liksom ULA, för den delen) befinner sig i ett teknikskifte, och det var den luckan Soyuz-raketerna fyllde (ryssarna kanske var billigare också).

Dessutom är ju detta lika sönderpolariserat som allt annat i USA: Är man republikan håller man på SpaceX, är man demokrat håller man på Boeing/Lockheed/ULA. Precis som om det vore en basebollmatch.

Den som vill dregla över lite vackra raketbilder kan titta på Arianespace reklamsidor här: https://www.arianespace.com/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 13:11 En av de mest pålitliga källorna avseende "vad som händer på slagfältet" har nyligen redovisat en lägesbild:
Jomini of the West skrev:5/ Donetsk Oblast OD. The capture of Luhansk Oblast is the first real tangible success Russia has experienced since 24 Feb 2022. The OGRFR is in an ideal position to punch through the weakest part of UAF defenses in north Donetsk Oblast if it can isolate the close fight.

6/ UAF long range artillery strikes are the main obstacle to the VSRF. If the UAF can continue to strike deep and destroy Russian ammo and fuel depots they can replicate the success they experienced in grinding the Russian offensive before Kyiv to a halt.

[...]

8/ Odesa-Kherson OD. The Ukrainian counteroffensive into northern Kherson Oblast and Kherson city has been the most profitable for the UAF over the past 24 days. UAF units have been able to push within 10-12km of Kherson, well into the interior of Russian fortified defenses.

9/ UAF & VSRF units remain at a level of relative parity along an extended front. If the VSRF is unable to rapidly adapt to the targeting of its command posts, supply depots, and key GLOCs it is likely the UAF will be able to cause a breakdown in the cohesion of Russian defenses.
Om de ryska styrkorna inte anpassar sig snabbt så kan Cherson-området snart vara taktiskt förlorat. Samtidigt har Donbas-området fortfarande inte fallit...
Återigen ett Twitterrykte.

Alltnog, om Ukraina lyckas driva bort ryssarna från Kherson och nå fram till Dneprs västra strand vore det en strategisk framgång för Ukraina, inte taktisk! Det har jag försökt förklara åtskilliga gånger. I synnerhet som området inte är lika sönderskjutet som Donbass-området, och förefaller vara något slags centrum för russificeringskampanjerna. Ovanstående borde möjligen ligga inom räckhåll, att gå över Dnepr och avancera mot öster blir en betydligt svårare operation.

Hur ryssarna ser på saken struntar jag fullkomligt i, förstås.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Den gamle högerreaktionären Nils Bildt (detta vet jag, eftersom jag träffade vederbörande i politiska sammanhang i slutet av 1960-talet, samtidigt med då eldröde mao-kommunisten, numera historikern och mysfarbrorn i "På Spåret" Gunnar Wetterberg) har skrivit en ledare i SvD som är så Ukraina-vänlig att man skulle kunna tro att den var skriven av Enceladus-kollektivet: Stödet från väst är avgörande för Ukraina (något som han kanske inte kommit på alldeles själv).

Alltnog är sagde Bildt inne på behovet av pålitlig topografisk information, något som har en viss betydelse där artilleriet ska ta ut målkoordinater för sin eldgivning. Ämnet tangeras i denna intervju med överstelöjtnant Paasikivi: Därför missar ryska raketer militära mål
SvD skrev:Programmering av rätt koordinater är direkt avgörande för om målangivelsen blir ordentlig. Ryssland har uppenbarligen misslyckats med att mäta in sina mål. Det kan bero på att föråldrade kartor används. Man hittade till exempel en karta från 60-talet i fickan på en stupad soldat där halva Charkiv inte var med, säger Joakim Paasikivi.

Utredare från Ukrainas säkerhetstjänst upptäckte till sin förvåning att kartornas topografi över Charkiv, som nu användes av den 138:e ryska motoriserade gevärsbataljonen, inte uppdaterats sedan 1969. Bostadsområdet Saltivskyj och vattenreservoarerna Murom och Travjansk, som uppfördes under 70-talet, saknades till exempel helt.

Själva statsgränsen mellan Ukraina och Ryssland var dessutom utmärkt med en kulspetspenna då den inte fanns på kartorna, som ändå var märkta med moderna registreringsnummer och sekretesstämpel.
Själv tycker jag att det verkar tveksamt att dra för långtgående slutsatser av kartmateriel som påträffas på stupade ryska infanterister, och frågan är hur stort intresset av träffsäkerhet är från ryskt håll, något som jag var inne på här: viewtopic.php?p=407248#p407248 Men det är klart, dålig träffsäkerhet leder per definition till slöseri med ammunition.

Sedan kan man fråga sig om den ryska satellitspaningen verkligen är av så låg kvalitet. N. Bildt framhåller tillgången till amerikansk sk. synthetic aperture radar-teknik för att mäta in aktuell topografi för Ukrainas del. Aktiv satellitspaning, dvs satellitburen radar (i motsats till passiv spaning med kameror eller andra sensorer) var något som Sovjetunionen jobbade mycket på när det begav sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 16:18 Den gamle högerreaktionären Nils Bildt (detta vet jag, eftersom jag träffade vederbörande i politiska sammanhang i slutet av 1960-talet, samtidigt med då eldröde mao-kommunisten, numera historikern och mysfarbrorn i "På Spåret" Gunnar Wetterberg) har skrivit en ledare i SvD som är så Ukraina-vänlig att man skulle kunna tro att den var skriven av Enceladus-kollektivet:
I början av tråden förutspådde skribenten att Ryssland skulle ta Ukraina. Så blev det inte. Senare förebådade skribenten att Ryssland skulle ta Svartahavskusten. Så blev det inte heller. Längre fram förkunnade skribenten att Ryssland skulle ta Donbas. Men inte heller det blev av.

Skribenten är väl medveten om att Sovjetunionen har fallit och att Ryssland inte ens har hälften av dess folkmängd? Utan denna insikt kan opartiska artiklar och ledare lätt framstå som ukrainsk propaganda. Gamla veteraner som Kissinger och Chomsky är säkert helt förvirrade.

US assesses Ukraine has taken out more than a hundred “high value” Russian targets
Egypt Independent skrev:Russian fatalities include “thousands” of lieutenants and captains, “hundreds” of colonels, and “many” generals, the official said. “The chain of command is still struggling.”

The US estimates Russia has committed nearly 85% of its army to the invasion of Ukraine.
Det här låter inte som en armé som har tiden på sin sida.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 13:51 En amerikansk omsvängning kan komma fortare än man tror, och det är Kongressen som sitter på kassakistan.
'Long overdue': Pelosi affirms support for labeling Russia a sponsor of terrorism
POLITICO skrev:Speaker Nancy Pelosi said Thursday that she’s urging the State Department to label Russia as a state sponsor of terrorism, just as a Senate-led effort on the subject gains momentum.

Every senator except for Sen. Rand Paul (R-Ky.) has agreed to quick consideration of a resolution calling on Secretary of State Antony Blinken to make the designation. All 100 senators must consent to a bill in order for it to be fast-tracked on the floor. Paul is still reviewing the measure, his office said.
Det krävs mer än en senator för att få till en omsvängning.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 13:51 Om Nato är världshistoriens starkaste militärallians vet jag väl inte heller, den starkaste militärmakten däri, efter USA, är Turkiet, som har sin alldeles egen agenda.
Det är inte många rangordningar av militärmakter som placerar Turkiet före UK och Frankrike, även utan att beakta kärnvapen.

U.N. brokers deal to release Ukraine grain on world market
Stars and Stripes skrev:The final agreement over Ukrainian grain shipments rests on a complex regime that establishes safe channels through the Black Sea and inspections to ensure that weapons are not sent to Ukraine through those channels, the U.N. officials said. Despite early speculation, there is to be no large-scale demining of Ukraine’s ports, a process that was considered too time consuming. Ukrainian pilots will guide commercial vessels from the ports. Minesweepers will be used as needed, officials said.
Ukraina fick sin önskan uppfylld. Så blir det när någon förhandlar från en position av styrka.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 15:07 Alltnog, om Ukraina lyckas driva bort ryssarna från Kherson och nå fram till Dneprs västra strand vore det en strategisk framgång för Ukraina, inte taktisk! Det har jag försökt förklara åtskilliga gånger. I synnerhet som området inte är lika sönderskjutet som Donbass-området, och förefaller vara något slags centrum för russificeringskampanjerna. Ovanstående borde möjligen ligga inom räckhåll, att gå över Dnepr och avancera mot öster blir en betydligt svårare operation.
Ukraine: Torture, Disappearances in Occupied South
Human Rights Watch skrev:“Russian forces have turned occupied areas of southern Ukraine into an abyss of fear and wild lawlessness,” said Yulia Gorbunova, senior Ukraine researcher at Human Rights Watch. “Torture, inhumane treatment, as well as arbitrary detention and unlawful confinement of civilians, are among the apparent war crimes we have documented, and Russian authorities need to end such abuses immediately and understand that they can, and will, be held accountable.”
Rysk terror förekommer i alla ockuperade områden, inklusive Krym.

I Once Supported Putin. Now I Know the Truth.
Everything I believed about Russia, the world and myself came crashing down. It was disorientating and lonely. I couldn’t talk to my parents because they were still pro-Putin. I couldn’t talk to my Russian friends about it either — they either ignored politics or got defensive, pushing whatever views they had as the only correct ones. My friends in the U.S. couldn’t grasp the magnitude of personal loss. I didn’t know who I was or what I believed anymore.
Det kan vara en chock att upptäcka världen utanför Russkiy mir.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 17:35
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 13:51 Om Nato är världshistoriens starkaste militärallians vet jag väl inte heller, den starkaste militärmakten däri, efter USA, är Turkiet, som har sin alldeles egen agenda.
Jag har inte sett någon rang­ordning som placerar Turkiet före UK och Frankrike, utan att beakta kärnvapen.
Men herre :evil: -lar, här får väl Enceladus-kollektivet försöka lyfta lite på vald kroppsdel och göra någonting själv, istället för att bara sprida twitterrykten. . Måste allting serveras på silverbricka:

Turkiet – Utrikespolitik och försvar

Frankrike – Utrikespolitik och försvar
Frankrike har inte uträttat mycket i ex.vis Mali, och bygger i huvudsak sin militärmakt på sina kärnvapen. Det var också ett av syftena när de Gaulle skapade den franska kärnvapenstyrkan. Däremot är Frankrikes militärmakt sannolikt tekniskt bättre beväpnad - landet har ju också en förhållandevis stor militärindustri. Det senare är något Turkiet gärna vill ta efter.

Storbritannien – Utrikespolitik och försvar
Storbritanniens militärmakt är ett korthus (smoke and mirrors), det framgår av tidigare inlägg i tråden.

Efter det att jag citerat Enceladus-kollektivets inlägg enl. ovan ändrades formulering i originalinlägget till "Det är inte många rangordningar av militärmakter som placerar....". Tvärsäkerheten var tydligen inte lika stor längre.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 22 juli 2022 19:01, redigerad totalt 6 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 17:35
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 16:18 Den gamle högerreaktionären Nils Bildt (detta vet jag, eftersom jag träffade vederbörande i politiska sammanhang i slutet av 1960-talet, samtidigt med då eldröde mao-kommunisten, numera historikern och mysfarbrorn i "På Spåret" Gunnar Wetterberg) har skrivit en ledare i SvD som är så Ukraina-vänlig att man skulle kunna tro att den var skriven av Enceladus-kollektivet:
I början av tråden förutspådde skribenten att Ryssland skulle ta Ukraina. Så blev det inte. Senare förebådade skribenten att Ryssland skulle ta Svartahavskusten. Så blev det inte heller. Längre fram förkunnade skribenten att Ryssland skulle ta Donbas. Men inte heller det blev av.

Skribenten är väl medveten om att Sovjetunionen har fallit och att Ryssland inte ens har hälften av dess folkmängd? Utan denna insikt kan opartiska artiklar och ledare lätt framstå som ukrainsk propaganda. Gamla veteraner som Kissinger och Chomsky är säkert helt förvirrade.
Enceladus-kollektivet bland struntprat med osanningar, som vanligt. Det där analyserade jag redan den 5 juni: viewtopic.php?p=406464#p406464
Dessutom förefaller Enceladus-kollektivet och jag att ha ganska olika definitioner av begreppet "opartisk", för att uttrycka sig försiktigt. Men det är klart, allt beror på vilken färg man har på glasögonlinserna, tydligen. Kissinger tog jag hand om redan den 8 juni: viewtopic.php?p=406591#p406591

Jag har varit noga med att jag inte försöker förutsäga krigsförloppet. Det kan jag inte, och inte Enceladus-kollektivet heller.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 22 juli 2022 18:13, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 17:35
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 15:07 Alltnog, om Ukraina lyckas driva bort ryssarna från Kherson och nå fram till Dneprs västra strand vore det en strategisk framgång för Ukraina, inte taktisk! Det har jag försökt förklara åtskilliga gånger. I synnerhet som området inte är lika sönderskjutet som Donbass-området, och förefaller vara något slags centrum för russificeringskampanjerna. Ovanstående borde möjligen ligga inom räckhåll, att gå över Dnepr och avancera mot öster blir en betydligt svårare operation.
Ukraine: Torture, Disappearances in Occupied South
Human Rights Watch skrev:“Russian forces have turned occupied areas of southern Ukraine into an abyss of fear and wild lawlessness,” said Yulia Gorbunova, senior Ukraine researcher at Human Rights Watch. “Torture, inhumane treatment, as well as arbitrary detention and unlawful confinement of civilians, are among the apparent war crimes we have documented, and Russian authorities need to end such abuses immediately and understand that they can, and will, be held accountable.”
Rysk terror förekommer i alla ockuperade områden, inklusive Krym.
På vilket sätt är min analys relaterad till det som Enceladus-kollektivet klippt in här?. Är det bara den vanliga klåfingrigheten? Att våld och terror förekommer överallt på ockuperat är knappast någon nyhet, men jag syftade på de politiska aktiviteterna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 17:35
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 13:51 En amerikansk omsvängning kan komma fortare än man tror, och det är Kongressen som sitter på kassakistan.
'Long overdue': Pelosi affirms support for labeling Russia a sponsor of terrorism
POLITICO skrev:Speaker Nancy Pelosi said Thursday that she’s urging the State Department to label Russia as a state sponsor of terrorism, just as a Senate-led effort on the subject gains momentum.

Every senator except for Sen. Rand Paul (R-Ky.) has agreed to quick consideration of a resolution calling on Secretary of State Antony Blinken to make the designation. All 100 senators must consent to a bill in order for it to be fast-tracked on the floor. Paul is still reviewing the measure, his office said.
Det krävs mer än en senator för att få till en omsvängning.
Enceladus-kollektivet förstår säkert att jag inte syftade på det sk. nuläget (och det gör inte analysen i YLE-podden heller). Jag hoppas det i alla fall, annars kan man undra hur det står till med läsförståelsen.

Jag har tagit upp och analyserat detta tema åtskilliga gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Pensionerade överstelöjtnanten Jörgen Elfving skisserar några möjliga scenarier. Jörgen Elfving har varit underrättelseofficer och vet en del om hur ryssen gör.

Sex scenarion – Så kan kriget sluta
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 18:02 På vilket sätt är min analys relaterad till det som Enceladus-kollektivet klippt in här?. Är det bara den vanliga klåfingrigheten? Att våld och terror förekommer överallt på ockuperat är knappast någon nyhet, men jag syftade på de politiska aktiviteterna.
Finns det något som tyder på att de politiska aktiviteterna är intensivare i Cherson än i andra ockuperade områden?

Russia Considers Annexing Ukrainian Territories Through Referendums (Part One)
Jamestown skrev:Some Russian-installed officials in the occupied territories have considered staging referendums on September 11, symbolically coinciding with Russia’s own countrywide local elections scheduled to be held on that day. The target date will, however, most likely be missed in the occupied territories. Donetsk and Luhansk possess the machinery for staging pseudo-referendums, but ongoing combat actions do not allow this. Kherson and Zaporyzhzhia are currently experiencing only low-intensity combat, but the regions lack the political and logistical machinery for staging any sort of voting.
11 september är minsann ett symboliskt datum...

Russia Considers Annexing Ukrainian Territories Through Referendums (Part Two)
Jamestown skrev:First, the civil-military administrations (CMAs, local proxies of the Russian military occupation) are far from fully established. Moscow has installed them in the city of Kherson and in Melitopol (“temporarily” there while the city of Zaporyzhzhia remains unoccupied). But the CMAs are not yet fully constituted even in those two centers, let alone at the district level and in smaller towns. The CMAs would eventually be tasked with handling the nuts and bolts for the referendums, but they need a period of Russian training for this.
Russificeringskampanjerna verkar ha kommit längre i Donbas-området, för att inte tala om Krym. Zaporizjzja oblast är lite speciellt eftersom den administrativa huvudorten inte är ockuperad.

The authorities of the Kherson region blocked Google
CMIO.org skrev:Earlier, the decision to block Google was made in the Donetsk and Lugansk People’s Republics. The reason is the propaganda of terrorism and violence against all Russians and especially the population of Donbass, as well as the imposition of lies and disinformation. Prior to this, YouTube, Viber, Instagram (recognized as extremist in Russia and banned) and a number of other Western services and resources were blocked in the Kherson region.
Inte ens i Ryssland har Google blockerats. Dessa blockeringar kan bero på militärstrategiska överväganden snarare än russificeringskampanjer.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 15:07 Återigen ett Twitterrykte.
More than 1000 Russians surrounded in Cherson
The Global Domain News skrev:According to information from Kyiv, more than 1,000 Russian soldiers have been surrounded by Ukrainian forces in the occupied southern Ukrainian region of Cherson. Not far from the Vysokopillya settlement, the Russians got into a “tactical encirclement,” said President Volodymyr Zelenskyi’s adviser, Oleksiy Arestovych, on Friday evening.
Duger Zelenskyjs rådgivare Arestovitj som källa?
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 03 juni 2022 8:15 Time will tell, kära kollektiv, time will tell. Båda sidor gör betydande personella förluster, president Zelensky har angivit 100 stupade ukrainska soldater varje dag. Det är så omfattande förluster att man kan fråga sig hur längre Ukraina kan upprätthålla sin slagordning i öst, om inget vapentekniskt genombrott sker.
Det gör det sannerligen.

Ukraine’s Zelensky Says a Cease-Fire With Russia, Without Reclaiming Lost Lands, Will Only Prolong War
WSJ skrev:Recent shipments of U.S. and allied weapons, notably the Himars multiple-launch rocket techniques and 155 mm howitzers, have helped to blunt Russia’s offensive in Donbas and stabilize the state of affairs there, Mr. Zelensky stated. The Russians used to fireside 12,000 artillery shells each day towards 1,000 to 2,000 by Ukraine, he stated. Now, he added, Ukraine can fireplace some 6,000 shells a day whereas Russia is starting to really feel a scarcity of ammunition and troops.

This change within the steadiness of firepower has stemmed Ukrainian casualties, Mr. Zelensky stated. At the height of combating in May and June, he stated, Ukraine was dropping between 100 and 200 troops a day; now, it’s all the way down to some 30 fatalities a day and round 250 wounded.
Det visar sig att tiden var på Ukrainas sida, precis som de flesta bedömare förutsade, även om detta ofta har avfärdats som ukrainsk propaganda.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 17:51 Efter det att jag citerat Enceladus-kollektivets inlägg enl. ovan ändrades formulering i originalinlägget till "Det är inte många rangordningar av militärmakter som placerar....". Tvärsäkerheten var tydligen inte lika stor längre.
Jag ändrade formuleringen till något mindre anspråksfullt, men det är fortfarande tveksamt att hävda att Turkiet är den näst starkaste militärmakten i Nato. Global Firepowers omstridda 2022 Military Strength Ranking placerar Turkiet på trettonde plats, efter bland annat Frankrike, UK och Italien.

Förvisso är den här typen av rangordningar tämligen vilseledande - det går ju inte att mäta militärmakter enbart i siffror. Exempelvis rankas Ryssland som tvåa, vilket i och för sig förklarar varför Ryssland aldrig tycks få slut på ammunition. Ryssland har uppenbarligen fundamentala brister som gör att all denna utrustning inte kan användas effektivt. Emellertid är det sannolikt att Ryssland tappar sin andra plats till Kina även här efter invasionen av Ukraina.

När det gäller Sveriges Nato-ansökan är det intressant att notera att de nordeuropeiska länderna prioriterar frågan mycket högre än de sydeuropeiska länderna. Precis hälften av länderna har i fredags avslutat ratificeringsprocessen, men i princip samtliga Medelhavsländer återstår. Det är ju inte oväntat att ett svenskt medlemskap i Nato ses som mer angeläget i Estland än i Grekland. Förutom Finland kan även de baltiska länderna ha påverkat den svenska processen.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 17:56 Men det är klart, allt beror på vilken färg man har på glasögonlinserna, tydligen.
Ja, färgen på glasögonlinserna har stor betydelse. I Tyskland kan hela 95 procent av de grönas väljare tänka sig att stödja Ukraina trots högre energipriser. Motsvarande andel för högerextremisterna AfD är ynka 14 procent. För hela befolkningen är andelen 70 procent, med en majoritet i alla icke-extrema partier.

Trots flera värmerekord i extremhettans Europa fortsätter Europas gasreserver att öka oavbrutet. Nu har reserverna nått nästan 66 procent, vilket är högre än de värsta scenarierna i flertalet analyser. Putin vågade inte helt stänga av gaskranen, och snart blir det för sent att stoppa Europa från att fylla på sina reserver.

Fram till nästa års vinter är det gott om tid att hitta andra energikällor, givet att viljan finns. Ungerns utrikesminister valde istället att åka till Moskva för att tigga...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

U.S. Releases $270 Million In Military Aid, Four More HIMARS For Ukraine
RFE/RL skrev:The United States has signed off on another $270 million in military aid to Ukraine, including four more high-mobility artillery rocket systems (HIMARS), bringing the number sent to 20.

[...]

Kirby said the fresh aid will also include 500 portable drones that detonate on their targets and 36,000 rounds of artillery ammunition.
Sakta men säkert får Ukraina det som har efterfrågats. Utöver dessa 20 Himars-fordon från USA är det känt att Norge, Tyskland och UK skickar tre M270-fordon var. Därmed borde fordonen kunna "få någon strategisk betydelse". De amerikanska drönarna är givetvis också välkomna.

Hur blir det då med de iranska drönarna? Igår förstörde Israel en iransk verkstad för drönare i Syrien. Enligt ukrainska rykten var drönarna avsedda för Ryssland, men dessa uppgifter kan inte bekräftas. Varken Israel eller Iran avslöjar mer än nödvändigt. Därtill tillkommer Erdogans "speciella militäroperation"...

Budanov announced Ukraine’s readiness to help Moldova expel Russian occupiers from Transnistria
The Odessa Journal skrev:The head of the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine, Kirill Budanov, said that the special services are ready to help Moldova get rid of the Russian military in so-called Transnistria.
Ryssland kan förlora mer än bara Krym...
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 19:27 Pensionerade överstelöjtnanten Jörgen Elfving skisserar några möjliga scenarier. Jörgen Elfving har varit underrättelseofficer och vet en del om hur ryssen gör.

Sex scenarion – Så kan kriget sluta
Det låter ju som att helgardera på stryktipset.
Jag tror nog att 1,2,3 och 6 är mindre sannolika men inte osannolika.
4 och 5 ganska sannolika, man förhandlar fram en fred där U avstår från Krim och de så kallade folkrepublikerna
Eller så fastnar man i skyttegravarna ungefär där man är nu.
Ännu ett alternativ är en stilleståndslinje ungefär som mellan Nord och Sydkorea.
Än värre ett upptrappat krig med fler inblandade (Moldavien, Georgien, Litauen! ) men ingen vågar trycka på knappen för ww3.
Utvecklingen i Ryssland är ju också svårbedömd, ett krig brukar vara alldeles utmärkt för en diktatur och ekonomiska försakelset går lätt att förklara och få acceptans för. Men landet är komplicerat , det är ju en federation och den som åkt i Ryssland vet ju att överallt finns det autonoma områden, autonoma republiker och det finns ett 100tal folkgrupper med en mängd identiter, Tjetjenien känner vi. En republik som Tannu Tuva har inskrivet i sitt anslutningsavtal med Ryssland att man närsomhelst får utträda ur federationen.
Ovanpå den röran fanns sedan Sovjetunionen som ett än mer komplicerat statsbygge. Som min kollega Tommy uttryckte det: när man såg att det stod text från 15 språk på sedlarna så var det ju klart att det skulle gå åt helvete. När man lättade lite på diktaturens tryckkokare så flög allt i bitar.
Ungefär samma hände för Jugoslavien, den som är diktator bör tänka sig för...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 17:35
Stars and Stripes skrev:The final agreement over Ukrainian grain shipments rests on a complex regime that establishes safe channels through the Black Sea and inspections to ensure that weapons are not sent to Ukraine through those channels, the U.N. officials said. Despite early speculation, there is to be no large-scale demining of Ukraine’s ports, a process that was considered too time consuming. Ukrainian pilots will guide commercial vessels from the ports. Minesweepers will be used as needed, officials said.
Ukraina fick sin önskan uppfylld. Så blir det när någon förhandlar från en position av styrka.
Om det här är tecken på någon ukrainsk styrkeposition är väl tveksamt. Snarare skulle det väl kunna vara så att Putin fått klart för sig att "vänskapligt sinnade" nationer i tredje världen inte uppskattar ev. planer på att använda svält som vapen: Putin is 'preparing to starve much of the developing world' in order to win Russia's war in Ukraine
och att de låtit honom få veta det.

Men att skriva avtal med Putin är att göra pakt med :evil: och man vet aldrig hur ryssarna kommer att hantera och förvalta detta. Idag kommer uppgifter om att ryssarna riktat nya missilattacker mot Odessa, t.ex. Ukraine says Russian missiles hit Odesa, dealing blow to grain export deal
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 0:06
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 18:02 På vilket sätt är min analys relaterad till det som Enceladus-kollektivet klippt in här?. Är det bara den vanliga klåfingrigheten? Att våld och terror förekommer överallt på ockuperat är knappast någon nyhet, men jag syftade på de politiska aktiviteterna.
Finns det något som tyder på att de politiska aktiviteterna är intensivare i Cherson än i andra ockuperade områden?

Russia Considers Annexing Ukrainian Territories Through Referendums (Part One)
Jamestown skrev:Some Russian-installed officials in the occupied territories have considered staging referendums on September 11, symbolically coinciding with Russia’s own countrywide local elections scheduled to be held on that day. The target date will, however, most likely be missed in the occupied territories. Donetsk and Luhansk possess the machinery for staging pseudo-referendums, but ongoing combat actions do not allow this. Kherson and Zaporyzhzhia are currently experiencing only low-intensity combat, but the regions lack the political and logistical machinery for staging any sort of voting.
11 september är minsann ett symboliskt datum...

Russia Considers Annexing Ukrainian Territories Through Referendums (Part Two)
Jamestown skrev:First, the civil-military administrations (CMAs, local proxies of the Russian military occupation) are far from fully established. Moscow has installed them in the city of Kherson and in Melitopol (“temporarily” there while the city of Zaporyzhzhia remains unoccupied). But the CMAs are not yet fully constituted even in those two centers, let alone at the district level and in smaller towns. The CMAs would eventually be tasked with handling the nuts and bolts for the referendums, but they need a period of Russian training for this.
Russificeringskampanjerna verkar ha kommit längre i Donbas-området, för att inte tala om Krym. Zaporizjzja oblast är lite speciellt eftersom den administrativa huvudorten inte är ockuperad.
Man kan ju försöka tänka och analysera lite själv också, istället för att bara citera ändlösa klipp från diverse sajter. Gör man det kommer man fram till att Kherson-området borde lämpa sig alldeles utmärkt som västligt (det borde jag kanske ha tillagt, men jag ansåg det för självklart då) centrum för russificeringen; det erövrades tidigt, har inte utsatts för några mer omfattande krigshandlingar och har en förhållandevis oförstörd infrastruktur.

Vilka formalia som tillämpas inför en annektering är mindre intressant, för ingen utomstående kommer ju ändå att erkänna dessa, som quislingarna i de ockuperade områdena säger. Det är en av orsakerna till att det är så viktigt för Ukraina att kunna befria Kherson före hösten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 0:51
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 22 juli 2022 17:51 Efter det att jag citerat Enceladus-kollektivets inlägg enl. ovan ändrades formulering i originalinlägget till "Det är inte många rangordningar av militärmakter som placerar....". Tvärsäkerheten var tydligen inte lika stor längre.
Jag ändrade formuleringen till något mindre anspråksfullt, men det är fortfarande tveksamt att hävda att Turkiet är den näst starkaste militärmakten i Nato. Global Firepowers omstridda 2022 Military Strength Ranking placerar Turkiet på trettonde plats, efter bland annat Frankrike, UK och Italien.

Förvisso är den här typen av rangordningar tämligen vilseledande - det går ju inte att mäta militärmakter enbart i siffror. Exempelvis rankas Ryssland som tvåa, vilket i och för sig förklarar varför Ryssland aldrig tycks få slut på ammunition. Ryssland har uppenbarligen fundamentala brister som gör att all denna utrustning inte kan användas effektivt. Emellertid är det sannolikt att Ryssland tappar sin andra plats till Kina även här efter invasionen av Ukraina.
Något mindre anspråksfullt - ja, det kan man säga.

De flesta europeiska militärmakter är korthus, med för små stående styrkor och för liten arsenal. Finland är möjligen ett undantag. Det ligger något i den amerikanska högerns analyser, i de referenser jag lämnat tidigare, om Europas svagheter. Därför var det märkligt att klantskalllen Doug Bandow pekade ut just Finland som ett exempel på detta (Italiens största tillgång är att kunna designa snygga uniformer för tjänstgörande personal :) )

Natos militärdoktrin bygger på förhållandevis lågt bemannade styrkor utrustade med högteknologiska vapen. Och att man på ett tidigt stadium lyckas få luftherravälde. Exemplet Rysslands anfallskrig visar på svagheten i det resonemanget. Hade ryssarna lyckats skaffa sig luftherravälde på ett tidigt stadium av anfallet hade vi sett en helt annan utveckling. Krig handlar fortfarande om att ha personal på marken, och eldkraft. Samt att kunna balansera dessa förmågor.

Iofs. kan man fråga sig om Rysslands luftförsvar hade varit varit tillräckligt för att bekämpa Nato-flyget vid en konflikt dem emellan, men det är delvis en annan fråga. Den mest fundamentala bristen hos Ryssland, för att försöka återföra inlägget till trådens ämne, verkar vara (bristen på) befälsföring. Med tanke på vad Ryssland hade att disponera i krigets inledning borde ryssarna har uppnått avsevärt bättre resultat, sett ur ryska ögon. Istället gjorde man hårresande taktiska misstag och förlorade mängder av personal och materiel. Därför kan man med fog fråga sig hur det står till med kvaliteten på på Rysslands officerskår. Bidragande är säkert också det sovjetiska arvet, där lägre befälhavare inte har något större manöverutrymme utan att tillfråga sina överordnade. Antalet stupade ryska högre officerare tyder också på det.

Jämför t.ex. med den tyska krigsmaktens förmåga att improvisera och omorganisera, alltefter stridens gång, under WW2. Självständigt taktiskt tänkande uppmuntrades. På den strategiska nivån var det som bekant annorlunda, där bestämde A. Hitler.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 23 juli 2022 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 19 juli 2022 14:35
Enceladus skrev: måndag 18 juli 2022 13:00 Hungary: Is this the beginning of the end of Orban's model?
DW skrev:Hungarian leader Orban looks increasingly isolated —his pro-Putin stance has cost him most of his allies in the EU; the bloc could end up blocking all funds. And, there are protests at home for the first time in years.

[...]

He has repeatedly accused the EU of financing war rather than peace, saying that there are "business circles" at work in the West who are "warmongers," symbolized by US billionaire George Soros. He has also spoken out against the EU sanctions imposed on Russia. The Hungarian government also successfully vetoed an EU attempt to slap sanctions on Patriarch Kirill, the head of the Russian Orthodox Church, who has glorified war crimes.
Orban borde kanske fokusera på att behålla sitt försprång i batteritillverkning när förbränningsmotorer är på väg att förbjudas i EU...
Hungary in talks to redirect all Russian gas shipments to Turkstream
Reuters skrev:Hungary is in talks with Russia about redirecting all of its gas shipments under a long-term supply deal to the Turkstream pipeline that brings gas to Hungary via Serbia, Foreign Minister Peter Szijjarto said on Monday.

This is needed to ensure security of supply as the levels of gas shipments from Austria into Hungary are lowered by insecurity in Western Europe's pipeline system, Szijjarto said.
Ungern är - precis - kustlöst och därmed beroende av sina grannländer för Rysslands gasleveranser. Bulgarien kan också sätta hårt mot hårt:
Omni skrev:Avtalet går ut på att Nordmakedonien erkänner den bulgariska minoriteten i sin konstitution i utbyte mot att EU-medlemmen Bulgarien slutar blockera landets medlemsförhandlingar.
Hungarian FM: EU passes new sanctions against Russia
Daily News Hungary skrev:The package does not include sanctions concerning Russia’s Gazprombank, Szijjártó said, adding that the Hungarian government had “very firmly” indicated earlier that it would not support such measures.
Hur mycket av Ungerns agerande är bara ett spel för galleriet?
Svårt att säga, men Orban envisas uppenbarligen (nu i Rumänien): Orban urges new EU strategy on Ukraine, says sanctions have failed

Själv ser han ju inte direkt svältfödd ut:
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 21 juli 2022 1:09
Odd skrev: onsdag 20 juli 2022 15:04 Om vi av ryss-skäl skulle gått in i NATO så skulle vi gjort det för länge sedan. Nu spelar det varken till eller från, men vi riskerar att hamna i en oönskad situation med en NATO-anslutning, när den väl genomförs, som i sin tur kommer ligga Sverige till last om Ryssland kollapsar (vilket jag tror det gör).
Det är troligt att ekonomin kraschar. Det är också möjligt att angriparna drar sig tillbaka från alla ockuperade territorier. Det är även tänkbart att regimen faller. Men det är ytterst osannolikt att det här kriget blir slutet för Ryssland som stat. På sin höjd startar ett inbördeskrig i Tjetjenien.
Ett citat ur artikeln om ett möjligt inbördeskrig i Tjetjenien:
Fox News skrev:It is unclear if the Chechen volunteer forces are strategizing with Kyiv by creating a second front, but Koffler noted that even if a second front is not fully launched in Chechnya, it could still strain Putin’s forces.
Russian Offensive Campaign Assessment, July 22
ISW skrev:Head of the Chechen Republic Ramzan Kadyrov announced on July 22 that personnel of the Chechen “West-Akhmat” Battalion (the formation of which was announced on June 26) will remain in Chechnya to further develop their skills and defend Chechen land if necessary.[29] Kadyrov had previously stated that this battalion was formed with maximum urgency for deployment into Ukraine, which is consistent with ISW’s observations that the Kremlin likely seeks to deploy non-Russian ethnic minority groupings to support operations in Ukraine in the short term.[30] However, Kadyrov now appears to be de-emphasizing the exigency of deployment, which may indicate that he is facing increasing domestic pressure to stop sending Chechens to fight in Russian operations in Ukraine.[31] Russian and Russian-backed proxy authorities may experience increasing internal pressure to scale down deployments of ad hoc battalions in minority enclaves.[32]
Då är målet uppfyllt, åtminstone från ett ukrainskt perspektiv.
Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 0:51 Fram till nästa års vinter är det gott om tid att hitta andra energikällor, givet att viljan finns. Ungerns utrikesminister valde istället att åka till Moskva för att tigga...
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 23 juli 2022 13:27 Svårt att säga, men Orban envisas uppenbarligen (nu i Rumänien): Orban urges new EU strategy on Ukraine, says sanctions have failed
Hungary Picked the Dark Side. Over Again, as in 1939
European Pravda skrev:It started back in 1914 when Hungary found itself on the wrong side of history. It was then part of Austria-Hungary, which attacked Serbia in response to the assassination of the heir to the Austrian throne, Franz Ferdinand.

[...]

Budapest was ready to be part of the alliance with absolute evil to achieve it. And it did so in 1939 when Hungary joined the Hitler coalition.
Ukraina ökar trycket på Ungern genom att jämföra nuvarande ställningstagande med landets mörka historia under de två världskrigen. Artikeln avslutar med elefanten i rummet:
European Pravda skrev:Currently, Hungary depends on 85% on Russia for gas, 65% on oil, and 100% on nuclear fuel. It does not take a single step to diversify, as if it does not understand its vulnerability.
Ungern har mycket att förlora, mycket mer än Tyskland...

(Notera att European Pravda inte är samma tidning som Ukrainska Pravda!)
Senast redigerad av Enceladus den lördag 23 juli 2022 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 2:02 U.S. Releases $270 Million In Military Aid, Four More HIMARS For Ukraine.
RFE/RL skrev:The United States has signed off on another $270 million in military aid to Ukraine, including four more high-mobility artillery rocket systems (HIMARS), bringing the number sent to 20.

[...]

Kirby said the fresh aid will also include 500 portable drones that detonate on their targets and 36,000 rounds of artillery ammunition.
Sakta men säkert får Ukraina det som har efterfrågats. Utöver dessa 20 Himars-fordon från USA är det känt att Norge, Tyskland och UK skickar tre M270-fordon var. Därmed borde fordonen kunna "få någon strategisk betydelse". De amerikanska drönarna är givetvis också välkomna.

Hur blir det då med de iranska drönarna? Igår förstörde Israel en iransk verkstad för drönare i Syrien. Enligt ukrainska rykten var drönarna avsedda för Ryssland, men dessa uppgifter kan inte bekräftas. Varken Israel eller Iran avslöjar mer än nödvändigt. Därtill tillkommer Erdogans "speciella militäroperation"...

Budanov announced Ukraine’s readiness to help Moldova expel Russian occupiers from Transnistria
The Odessa Journal skrev:The head of the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine, Kirill Budanov, said that the special services are ready to help Moldova get rid of the Russian military in so-called Transnistria.
Ryssland kan förlora mer än bara Krym...
Ja, allt handlar om eldkraft.

I övrigt ska man inte sprida rykten., vare sig om UAV-er eller annat!

Transnistrien? Behöver Ukraina fler krigsäventyr? Det skulle vara om man upplever de ryska styrkor som finns i kvar landet (resterna av den 14:e sovjetiska gardesarmén) som ett hot. Just nu verkar de vara rätt kraftlösa och inte särskilt hågade att slåss. Ukraina stödde faktiskt Transnistrien mot Moldova under kriget 1990-92.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 23 juli 2022 13:55, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Inför Ryssarnas invasion (2022)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 23 juli 2022 13:36
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 23 juli 2022 13:27 Svårt att säga, men Orban envisas uppenbarligen (nu i Rumänien): Orban urges new EU strategy on Ukraine, says sanctions have failed
Hungary Picked the Dark Side. Over Again, as in 1939
European Pravda skrev:It started back in 1914 when Hungary found itself on the wrong side of history. It was then part of Austria-Hungary, which attacked Serbia in response to the assassination of the heir to the Austrian throne, Franz Ferdinand.

[...]

Budapest was ready to be part of the alliance with absolute evil to achieve it. And it did so in 1939 when Hungary joined the Hitler coalition.
Ukraina ökar trycket på Ungern genom att jämföra nuvarande ställningstagande med landets mörka historia under de två världskrigen. Artikeln avslutar med elefanten i rummet:
European Pravda skrev:Currently, Hungary depends on 85% on Russia for gas, 65% on oil, and 100% on nuclear fuel. It does not take a single step to diversify, as if it does not understand its vulnerability.
Ungern har mycket att förlora, mycket mer än Tyskland...

(Notera att European Pravda inte är samma tidning som Ukrainska Pravda!)
Ja, jag försökte ju ge perspektiv på Ungerns agerande genom att "besvara" Enceladus-kollektivets fråga
Enceladus skrev: måndag 18 juli 2022 13:00 Hur mycket av Ungerns agerande är bara ett spel för galleriet?
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 23 juli 2022 13:27 Svårt att säga, men Orban envisas uppenbarligen (nu i Rumänien): Orban urges new EU strategy on Ukraine, says sanctions have failed
Men det klipptes behändigt nog bort. I övrigt ser man att det är mycket psykologisk krigföring just nu, men Ungern (eller åtminstone Fidez) verkar inte skämmas särskilt mycket över landets förflutna. Oavsett vad som står på spel fortsätter Orban att agera femtekolonnare inom EU, och nu fick han tillfälle att tala i ett grannland också.

Bild
Men Orbans utrikesminister, Péter Szijjártó, såg faktiskt inte så glad ut när han träffade torpeden Lavrov nu senast

PS. Man kunde önska att Enceladus-kollektivet inte skrev minestronesopp-liknande inlägg, där allt möjligt blandas och pennan fäktas åt alla håll, utan istället kunde behandla ett ämne i taget. Men det är väl att hoppas på för mycket.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 23 juli 2022 16:25, redigerad totalt 5 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar