Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanan i Stockholm är under fem veckor avstängd för underhåll på sträckan Stora Essingen - Sickla. Utöver arbeten vid vägövergångar, bron över Sickla kanal mm byter man spåret i kurvan vid Lustikulla i Liljeholmen. Såvitt jag kunde se när jag åkte förbi i ersättningsbuss byts båda spåren i kurvan. Förra gången spår byttes på denna plats var 2014:
Som det ser ut på bilden var det nog endast ena spåret som byttes 2014. Men nu är det uppenbarligen dags för byte igen. Är inte åtta år ganska kort livslängd? Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
gek skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 0:00
Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?! Men A35 trafikerade väl bara Solna-grenen fram tills dess att trafiken till Sickla öppnades? Var det 2017? Innan dess såg man väl knappast någon A35 i Gröndal. Eller minns jag fel? Åker så gott som aldrig kollektivt sedan jag köpte min skoter.
Vi får konsultera Daniel S här, tror jag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gek skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 0:00
Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?! Men A35 trafikerade väl bara Solna-grenen fram tills dess att trafiken till Sickla öppnades? Var det 2017? Innan dess såg man väl knappast någon A35 i Gröndal. Eller minns jag fel? Åker så gott som aldrig kollektivt sedan jag köpte min skoter.
Vi får konsultera Daniel S här, tror jag.
Du har helt rätt. Före sammankopplingen hösten 2017 var det enbart A32 söder om Alvik och enbart A35 norr om Alvik.
gek skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 0:00
Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?!
Nej, jag menade faktiskt A32, men jag har förstås ingen möjlighet att bedöma riktigheten i påståendet; det handlade nog om att löpboggin orsakade slitage. Jag har inte sett några uppgifter om att motsvarande vagnar i t ex Köln skulle slita ut spåren i förtid (däremot har Kölns vagnar tydligen slitit ut sig själva ovanligt snabbt).
Kurvan vid Sickla udde byttes 2013, efter elva års trafik (i och för sig första åren mest enkelvagnar i som bäst tiominuterstrafik) men jag tror det nämndes att dessa spår avsiktligt byggts på billigaste sätt eftersom de efter några år skulle försvinna i och med "Danviks lösen".
gek skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 0:00
Jag tror mig ha läst eller hört att A32 sliter hårt på spåren, ligger det möjligen någon sanning i detta?
Undrar om inte Gunnar råkade skriva fel på sista siffran. Det är väl, som Odd säger, A35 som sliter hårt på spåren?!
Nej, jag menade faktiskt A32, men jag har förstås ingen möjlighet att bedöma riktigheten i påståendet; det handlade nog om att löpboggin orsakade slitage. Jag har inte sett några uppgifter om att motsvarande vagnar i t ex Köln skulle slita ut spåren i förtid (däremot har Kölns vagnar tydligen slitit ut sig själva ovanligt snabbt).
Kurvan vid Sickla udde byttes 2013, efter elva års trafik (i och för sig första åren mest enkelvagnar i som bäst tiominuterstrafik) men jag tror det nämndes att dessa spår avsiktligt byggts på billigaste sätt eftersom de efter några år skulle försvinna i och med "Danviks lösen".
Ja, alltså, trafiken mellan Liljeholmen och Alvik inleddes ju sommaren år 2000 - hur mycket som var enkelvagnståg minns ju nu inte, inte heller turtätheten. Eller om spårbyte ägde rum någon gång mellan 2000 och 2014. Vad jag däremot minns är när tätmassan i spåren lossnade och kletade in vagnshjulen något alldeles för -ligt (Thomas Johanssons Tvärbanebok, sid. 75 ).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Här i Göteborg behöver vi bara gräva upp hela Redbergsvägen vart 11:e år. (För det var väl 2011 sist?)
Men ni kanske slipper avstängning i flera månader i alla fall?
Frågan återstår hur ofta tätrafikerade kurvspår på gatuspårvägar behöver nya räler.
I många mindre nogräknade städer hade nog trådens kurva fått nöja sig med rälsbyte var tjugonde år, men vi kansle vill hålla högre standard här än i valfritt stanland?
Ban/signal-underhållet på tvärbanan kostar lika mycket varje år som spårvagnstrafiken men det talas det väldigt lite om.
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 20:41
Frågan återstår hur ofta tätrafikerade kurvspår på gatuspårvägar behöver nya räler.
I många mindre nogräknade städer hade nog trådens kurva fått nöja sig med rälsbyte var tjugonde år, men vi kansle vill hålla högre standard här än i valfritt stanland?
Ban/signal-underhållet på tvärbanan kostar lika mycket varje år som spårvagnstrafiken men det talas det väldigt lite om.
Ja, uppenbarligen, eftersom det inte redovisas någon källa för påståendet ovan (om det nu inte är en av hr. Gäddas vanliga provokationer).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Alltså det finns en väldigt tydlig norm för kurvslitage hos TF, visst kan man i olika städer ha andra normer vilket man kan se om man åker runt i världen. Men det är ju många faktorer som avgör, man kanske har som i detta fall planerat för en större avstängning och då kan man välja att antingen gå lite över eller byte lite i förväg för att just minska påverkan på trafiken. Man kan även påläggsvetsa en kurva för att förskjuta rälbytet vilket är effektivt.
Så man måste ju veta hela bakgrunden innan man kan avgöra vad som är rätt eller fel.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 20:41
Frågan återstår hur ofta tätrafikerade kurvspår på gatuspårvägar behöver nya räler.
I många mindre nogräknade städer hade nog trådens kurva fått nöja sig med rälsbyte var tjugonde år, men vi kansle vill hålla högre standard här än i valfritt stanland?
Ban/signal-underhållet på tvärbanan kostar lika mycket varje år som spårvagnstrafiken men det talas det väldigt lite om.
Ja, uppenbarligen, eftersom det inte redovisas någon källa för påståendet ovan (om det nu inte är en av hr. Gäddas vanliga provokationer).
Visst är det så, men dessvärre innehåller det åtskilliga uns av sanning.
ADDE skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 23:56
Vad annat görs under sommarens avstägning? för jag tänker att man hade kunnat använda klätterspår och byta ut ett kurvspår i taget?
Kanske det, men det kanske är svårt på en sträcka med blandtrafik.
ADDE skrev: ↑torsdag 14 juli 2022 23:56
Vad annat görs under sommarens avstägning? för jag tänker att man hade kunnat använda klätterspår och byta ut ett kurvspår i taget?
Kanske det, men det kanske är svårt på en sträcka med blandtrafik.
Nu är väl övrig trafik under arbetena i kurvan vid Lustikulla avstängd i båda riktningarna (ersättningsbussen jag åkte med körde en lång omväg) så enkelspårstrafik hade kanske varit möjlig, men antagligen försvårat arbetena. Och sträckan Liljeholmen- Sickla hade i vilket fall inte kunnat trafikeras med spårvagn eftersom spår saknas på flera ställen där det under avstängningen pågår arbeten.
Det går numera mycket trafik på Tvärbanan och det är förhållandevis höga axellaster för att vara en spårväg. Med ett snabbt överslag så är det en vanlig vardag 300 vagnar à 50-60 ton eller ungefär 16000 axelton. Kurvorna slits naturligtvis ned snabbare med denna trafik än med den trafik vi hade de första 10-12 åren.
Den där kurvan i söderspåret vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen var påfallande sliten och borde ha bytts redan 2014 men den ligger ingjuten i något slags betongplatta och jag tror att det bidrog till att den inte byttes då. När man nu har stängt av trafiken i flera veckor är det väl jättebra att man byter räls även i norrspåret spåren vare sig det behövs just nu eller inte, det är ju värt en del att slippa stänga av så ofta - särskilt på denna sträcka där man inte gärna kan köra enkelspår.
daniel_s skrev: ↑fredag 15 juli 2022 14:05
Det går numera mycket trafik på Tvärbanan och det är förhållandevis höga axellaster för att vara en spårväg. Med ett snabbt överslag så är det en vanlig vardag 300 vagnar à 50-60 ton eller ungefär 16000 axelton. Kurvorna slits naturligtvis ned snabbare med denna trafik än med den trafik vi hade de första 10-12 åren.
Den där kurvan i söderspåret vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen var påfallande sliten och borde ha bytts redan 2014 men den ligger ingjuten i något slags betongplatta och jag tror att det bidrog till att den inte byttes då. När man nu har stängt av trafiken i flera veckor är det väl jättebra att man byter räls även i norrspåret spåren vare sig det behövs just nu eller inte, det är ju värt en del att slippa stänga av så ofta - särskilt på denna sträcka där man inte gärna kan köra enkelspår.
Huru med snörjning med smörja i sagda kurva? Sådant kan väsentligt minska slitaget!
Aktuella bilder från den utslitna kurvan vid Lustikulla nära Liljeholmen:
Vid Årstaberg är spåret i vägkorsningen borttaget, och nytt underlag liknande det i Liljeholmen läggs ut. För att möjliggöra passage från pendeltågsstation och busstation till ersättningsbuss har man lagt ut en spång över spåren: