Gröna linjens trafikering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gröna linjens trafikering
Är det någon som har, eller kan länka till, en enkel sammanställning över hur Gröna linjen trafikeras idag, inklusive mellantrafik etc? I Västerort förekommer ju ett antal varianter. Förekommer det fortfarande vändningar vid Odenplan? När vänder man i Alvik, Åkeshov, Vällingby? Vilken turtäthet har Skarpnäcksgrenen och Farstagrenen under olika tider på dygnet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gröna linjens trafikering
Gröna linjens trafikering har ändrats en del med åren, till exempel vilken linje som går till Hässelby strand eller vilken gren som har den nattliga lillpendeln (tidigare Skarpnäcksgrenen, nu Hagsätragrenen). Själva trafikutbudet har dock inte ändrats så mycket. Generellt sett har gröna linjen samma trafikutbud som röda linjen, med förstärkningar i högtrafik, lågtrafik kvällar samt tunnelbanans unika mellantrafik (helger 18-21). Observera att tiderna är ungefärliga.
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)
Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar
Mellantrafik vardagar 9-14, 19-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)
17 Skarpnäck-Åkeshov (några enstaka tåg till Vällingby på kvällar)
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Hässelby strand
Mellantrafik helger 9-18 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)
17 Skarpnäck-Åkeshov
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik
Mellantrafik helger 18-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)
17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik
Lågtrafik 21-1 (tre linjer med 15-minuterstrafik, totalt 12 tåg/h; halverad turtäthet på vardagar 0-1, totalt 6 tåg/h)
17 Skarpnäck-Odenplan/Åkeshov (den senare på fredagar och lördagar)
18 Farsta strand-Alvik (några enstaka tåg till Vällingby på söndagar)
19 Hagsätra-Hässelby strand
Nattrafik 1-3 (tre linjer med 30-minuterstrafik, totalt 6 tåg/h)
17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Åkeshov
Nattrafik 3-6 (två linjer med 30-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 4 tåg/h)
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Lågtrafik helger 6-9 (två linjer med 15-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 8 tåg/h)
17 Skarpnäck-Hässelby strand
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Sträckan Odenplan-Alvik riskerar alltså försämringar under stora delar av dygnet när Arenastadsgrenen öppnar...
Gröna linjen och röda linjen har förvånansvärt lik trafik på de gemensamma sträckorna. Nattrafiken är rentav identisk.
Den enda tiden på dygnet då blå linjen har högre turtäthet är helger 1-2. Se även detta inlägg för andra absurditeter i tunnelbanans trafikering.
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)
Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar
Mellantrafik vardagar 9-14, 19-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)
17 Skarpnäck-Åkeshov (några enstaka tåg till Vällingby på kvällar)
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Hässelby strand
Mellantrafik helger 9-18 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)
17 Skarpnäck-Åkeshov
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik
Mellantrafik helger 18-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)
17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik
Lågtrafik 21-1 (tre linjer med 15-minuterstrafik, totalt 12 tåg/h; halverad turtäthet på vardagar 0-1, totalt 6 tåg/h)
17 Skarpnäck-Odenplan/Åkeshov (den senare på fredagar och lördagar)
18 Farsta strand-Alvik (några enstaka tåg till Vällingby på söndagar)
19 Hagsätra-Hässelby strand
Nattrafik 1-3 (tre linjer med 30-minuterstrafik, totalt 6 tåg/h)
17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Åkeshov
Nattrafik 3-6 (två linjer med 30-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 4 tåg/h)
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Lågtrafik helger 6-9 (två linjer med 15-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 8 tåg/h)
17 Skarpnäck-Hässelby strand
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Sträckan Odenplan-Alvik riskerar alltså försämringar under stora delar av dygnet när Arenastadsgrenen öppnar...
Gröna linjen och röda linjen har förvånansvärt lik trafik på de gemensamma sträckorna. Nattrafiken är rentav identisk.
Den enda tiden på dygnet då blå linjen har högre turtäthet är helger 1-2. Se även detta inlägg för andra absurditeter i tunnelbanans trafikering.
Re: Gröna linjens trafikering
Ja vid varje tidtabellsskifte brukar man lägga alla ettans ändstationer i en hatt och dra några nya kombinationer; numera gärna olika för olika veckodagar också. Det kan faktiskt variera från varv till varv, vilket medger en mer effektiv användning av vagnparken än det gamla systemet med fasta linjer som var anpassat till att tågen hade tryckta sidoskyltar som tog flera minuter per tåg att skylta om.
Att det är linje 19 som vänder vid Gullmarsplan i nattrafiken är i alla fall bra då det är vad bangårdslayouten där är byggd för. Genom den tillfälliga (nyspråk för ”permanenta”) ombyggnaden har den faktiskt kommit att passa ännu bättre för det då man nu kan ha samtidiga tågvägar i båda riktningarna. De där två minuternas omstigningstid skulle egentligen kunna minskas till noll, eller åtminstone till en minut.
”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.
Re: Gröna linjens trafikering
Jag lärde mig detta uttryck av skribenten själv!
Re: Gröna linjens trafikering
Man är ju bara människa!
Re: Gröna linjens trafikering
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?Enceladus skrev: ↑lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)
Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar
...
(Svar: Mellan kl 06:30-09:00 vänder ett tåg vid Odenplan. Mellan kl 16:00 och 18:00 vänder 0 tåg vid Odenplan. Det kommer bli en väldigt gles trafikering av blindtarmen Gulalinjen under rusningstid...)
Genius on call
Re: Gröna linjens trafikering
Noll.Odd skrev: ↑lördag 18 juni 2022 19:36Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?Enceladus skrev: ↑lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)
Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar
...
Re: Gröna linjens trafikering
Det beror väl på när högtrafiken anses börja. Som sagt vänder några avgångar vid Odenplan klockan 6. Men inte i maxtimmen.Odd skrev: ↑lördag 18 juni 2022 19:36Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?Enceladus skrev: ↑lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)
Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar
...
(Svar: Mellan kl 06:30-09:00 vänder ett tåg vid Odenplan. Mellan kl 16:00 och 18:00 vänder 0 tåg vid Odenplan. Det kommer bli en väldigt gles trafikering av blindtarmen Gulalinjen under rusningstid...)
Re: Gröna linjens trafikering
Innan man förstörde banan med nytt signalsystem och nya vagnar så vände vart femte tåg vid Odenplan i rusningen, men numera är det tyvärr inte en fungerande trafiklösning. Nu är det ju inget självändamål att vända tåg där, och när solnagrenen öppnas bortfaller ju behovet ännu mer. Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Re: Gröna linjens trafikering
Jag har åkt med ett tåg som vände vid Odenplan en gång för inte allt för länge sedan. Senaste året i alla fall. Men det var väl då till följd av någon trafikstörning antar jag.daniel_s skrev: ↑söndag 19 juni 2022 13:19 Innan man förstörde banan med nytt signalsystem och nya vagnar så vände vart femte tåg vid Odenplan i rusningen, men numera är det tyvärr inte en fungerande trafiklösning. Nu är det ju inget självändamål att vända tåg där, och när solnagrenen öppnas bortfaller ju behovet ännu mer. Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Gröna linjens trafikering
Det ser ut som att det kommer finnas kvar:
https://www.nyatunnelbanan.sll.se/wp-co ... 1_RevA.pdf (spårplan, sidan 56)
Re: Gröna linjens trafikering
Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.kildor skrev: ↑söndag 19 juni 2022 13:46Det ser ut som att det kommer finnas kvar:
https://www.nyatunnelbanan.sll.se/wp-co ... 1_RevA.pdf (spårplan, sidan 56)
Re: Gröna linjens trafikering
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?daniel_s skrev: ↑söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Re: Gröna linjens trafikering
Inte alla tåg, men om ett tåg närmar sig Sep från Fhp samtidigt som tågväg är låst från Hgs* till Odp så tänker jag att det skulle kunna dra mot vändspåret om detta är ledigt. Då slipper tåget från Fhp krypa in till Sep. Även om det tåget inte kommer fram tidigare till Odp den vägen (vilket det kan i några fall) så minskar sannolikheten att bakomvarande tåg också behöver bromsa = kapacitetsökning.Diripsi skrev: ↑söndag 19 juni 2022 14:03Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?daniel_s skrev: ↑söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
* HGS är förkortningen för den station som hellre borde ha hetat till exempel ”Torsplan”.
Re: Gröna linjens trafikering
Jag förstår inte riktigt. Innebär inte detta att bakomvarande tåg måste krypa från Sep till Odp istället?daniel_s skrev: ↑söndag 19 juni 2022 14:14Inte alla tåg, men om ett tåg närmar sig Sep från Fhp samtidigt som tågväg är låst från Hgs* till Odp så tänker jag att det skulle kunna dra mot vändspåret om detta är ledigt. Då slipper tåget från Fhp krypa in till Sep. Även om det tåget inte kommer fram tidigare till Odp den vägen (vilket det kan i några fall) så minskar sannolikheten att bakomvarande tåg också behöver bromsa = kapacitetsökning.Diripsi skrev: ↑söndag 19 juni 2022 14:03Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?daniel_s skrev: ↑söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
* HGS är förkortningen för den station som hellre borde ha hetat till exempel ”Torsplan”.
Skillnaden blir ju att konfliktpunkten förflyttas från att vara mitt på linjen till att vara precis innan stationen. Är det det som är den avgörande skillnaden? Får man i allmänhet högre kapacitet om konfliktpunkterna är precis innan stationer, jämfört med om konfliktpunkterna är mittemellan stationer?
Re: Gröna linjens trafikering
Året innan pandemin hade gröna linjen 553 000 påstigande per vintervardag medan röda linjen hade 508 000 påstigande per vintervardag. Hagsätragrenen hade 37 800 påstigande per vintervardag, och ungefär lika många påstigande på resten av linjen som åkte till Hagsätragrenen. Därmed är det sannolikt att gröna linjen får ungefär lika många resenärer som röda linjen när Hagsätragrenen kopplas loss.
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
Re: Gröna linjens trafikering
Att flytta konfliktpunkten längre fram i körriktningen är i allmänhet positivt för kapaciteten. Det finns ju en viss, men bara en liten överkapacitet i systemet och ju tidigare tågen börjar bromsas desto snabbare är den förbrukad och desto mer omfattande förseningar blir det totalt sett.Diripsi skrev: ↑söndag 19 juni 2022 14:28 Jag förstår inte riktigt. Innebär inte detta att bakomvarande tåg måste krypa från Sep till Odp istället?
Skillnaden blir ju att konfliktpunkten förflyttas från att vara mitt på linjen till att vara precis innan stationen. Är det det som är den avgörande skillnaden? Får man i allmänhet högre kapacitet om konfliktpunkterna är precis innan stationer, jämfört med om konfliktpunkterna är mittemellan stationer?
Re: Gröna linjens trafikering
Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.Enceladus skrev: ↑söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)
Genius on call
Re: Gröna linjens trafikering
Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.