bussbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Stefan Widén
bussbana
Är det nån som på rak arm kommer ihåg var försöket spårbuss görs.. och gärna med bilder på bussen..
har för mig att det va en artikel i mfss om det...
Sonen vill gärna se en dubbelledad buss...
Stefan
har för mig att det va en artikel i mfss om det...
Sonen vill gärna se en dubbelledad buss...
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Hej Stefan!
Jag vet inte riktigt vad du menar med spårbuss och dubbelledadbuss? Spårbussar finns som enkelledade i Essen, Tyskland och Adelaide, Australien. Andra spårförda historier är de sk gummihjulsspårvagnarna i Frankrike som finns i Nancy och Caen. Kanske dessa du menar som dubbelledade bussar. I Nancy lämnar dom spåret på delar av sträckningen.
Annars kan man alltid åka dubbelledad låggolvsbuss i Utrecht, Holland. Två linjer trafikeras från stationen till Universitetet, en genom centrum, med nya 25 meter långa bussar. En likanande buss går på prov i Hamburg. Geneve har en tvåledad 25-meterstrådbuss på prov på linje 10.

Utrecht september 2003
Kanske några tips som hjälper dig att planera semestern!
/PG
Jag vet inte riktigt vad du menar med spårbuss och dubbelledadbuss? Spårbussar finns som enkelledade i Essen, Tyskland och Adelaide, Australien. Andra spårförda historier är de sk gummihjulsspårvagnarna i Frankrike som finns i Nancy och Caen. Kanske dessa du menar som dubbelledade bussar. I Nancy lämnar dom spåret på delar av sträckningen.
Annars kan man alltid åka dubbelledad låggolvsbuss i Utrecht, Holland. Två linjer trafikeras från stationen till Universitetet, en genom centrum, med nya 25 meter långa bussar. En likanande buss går på prov i Hamburg. Geneve har en tvåledad 25-meterstrådbuss på prov på linje 10.
Utrecht september 2003
Kanske några tips som hjälper dig att planera semestern!
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
- stockholm79
Gaah! Jag som har problem när jag ska backa med en minibuss!PG skrev:Annars kan man alltid åka dubbelledad låggolvsbuss i Utrecht, Holland. Två linjer trafikeras från stationen till Universitetet, en genom centrum, med nya 25 meter långa bussar. En likanande buss går på prov i Hamburg. Geneve har en tvåledad 25-meterstrådbuss på prov på linje 10.
Utrecht september 2003
Måste va nåt som förarna ber att inte få på nästa tur.
/or
varför inte våra 20meters åbäken i uppsala då 
neoplan rakt igenom
kan försöka fixa en bild på dom
mvh jocke
knijtan@uppsalabuss.com

neoplan rakt igenom

mvh jocke
knijtan@uppsalabuss.com
Nä, det kan ju inte vara meningen att man skall fickparkera dessa bussar precis, men det kan väl inte vara ofårnkomligt att de då och då måste backas? Jag förutsäter att det finns "back-tv" (=Minnernas television) och att man inte får göra sådana manövrer utan medhjälpare på utsidan?
Bj.
Bj.
Vadå jag dyster?
Dom rullar i Göteborg också! fast nu är dom i ruttet skick!jocke b skrev:varför inte våra 20meters åbäken i uppsala då
neoplan rakt igenom
mvh jocke
knijtan@uppsalabuss.com
våre med,Anonymous skrev:Dom rullar i Göteborg också! fast nu är dom i ruttet skick!jocke b skrev:varför inte våra 20meters åbäken i uppsala då
neoplan rakt igenom
mvh jocke
knijtan@uppsalabuss.com
går sönder titt som tätt, kan knappt vara ute hela dagen, en brann förra veckan