
Passöppna på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Passöppna på pendeltågen
Nu börjar sommaren och med det passöppna på pendeltågen i Stockholm. Det står så fint att det är för att behålla ett “bekvämt” klimat inne i vagnen, men varför är detta fina jämna “bekväma” klimat begränsat till just sommarmånaderna? Vintern kan vara bister vid flera tillfällen, det kyls ut rejält i vagnarna när alla dörrar slås upp och jag tycker nog att mycket skulle vara vunnet med denna lösning året runt. Lite ovetenskapligt tycker jag mig se att det trycks på de gröna lysande knapparna i tid och otid året runt ändå, speciellt som de tänds upp även om dörrarna öppnas centralt. Nu har vi väl även nått så Iångt i klimatdiskussionen att det vore väl vettigt att minska på energiåtgången för onödig uppvärming. Dessutom kan det väl vara vettigt med lite konsekvens i handhavandet av kollektivtrafiken?


Senast redigerad av GBerglund den torsdag 09 juni 2022 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Passöppna på pendeltågen
Håller med helt och hållet.
Det värsta i sammanhanget är all luftkonditionering som gör att det blåser iskall luft sommartid i många fordon. Hur det är i X60 vet jag inte för jag reser sällan med pendeltågen. Men i många bussar och i C30 är det outhärdligt på många ställen. Man är ju inte klädd för vintertemperaturer på sommaren.
På X2000 tar jag alltid på mig en extra tröja eller jacka när jag går på om det är varm ute. Men det är inte ovanligt att det är fel på AC:n på X2000-tågen.
Det värsta i sammanhanget är all luftkonditionering som gör att det blåser iskall luft sommartid i många fordon. Hur det är i X60 vet jag inte för jag reser sällan med pendeltågen. Men i många bussar och i C30 är det outhärdligt på många ställen. Man är ju inte klädd för vintertemperaturer på sommaren.
På X2000 tar jag alltid på mig en extra tröja eller jacka när jag går på om det är varm ute. Men det är inte ovanligt att det är fel på AC:n på X2000-tågen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Passöppna på pendeltågen
Kan tänka mig att man resonerar så att det är svårt att skydda sig mot värme medan på vintern har man ändå kläder på sig för att tåla utetemperaturen. Bäst svar kan nog dock SL/MTR ge.
Re: Passöppna på pendeltågen
I varje fall för några år sedan brukade det vara "pass-öppna" på pendeltågen även vintertid, just med hänvisning till kylan. Alltså var det endast vår och höst som dörrarna öppnades av tågvakten, vilket kan ha varit väl motiverat med X60:s ursprungliga dörröppningsknappar, som fungerade tillsynes slumpmässigt.
Jag anser inte att pendeltågens luftkonditionering ger störande kyla, däremot är den vid hög yttertemperatur dessvärre ofta trasig i delar av fordonet. Bussar är värre - antingen iskallt (passagerarna förutsätts vara försedda med vinterjacka, mössa och vantar) eller ingen kylning alls och inga öppna fönster. En amatörmässig gissning är att luftkonditioneringen kanske blir överbelastad av sina ansträngningar att frysa ner passagerarna, och därmed kollapsar?
Jag anser inte att pendeltågens luftkonditionering ger störande kyla, däremot är den vid hög yttertemperatur dessvärre ofta trasig i delar av fordonet. Bussar är värre - antingen iskallt (passagerarna förutsätts vara försedda med vinterjacka, mössa och vantar) eller ingen kylning alls och inga öppna fönster. En amatörmässig gissning är att luftkonditioneringen kanske blir överbelastad av sina ansträngningar att frysa ner passagerarna, och därmed kollapsar?
/Gunnar Ekeving
Re: Passöppna på pendeltågen
Just det. Förstår inte varför man ska ha så himla varmt på vintern när man ändå har varma kläder på sig.
X60 har värdelös luftkonditionering, kyler knappt märkbart. Samma sak bussar, om luftkonditioneringen fungerar alls, oftast är den trasig. Extra tröja är ju en struntsak, då har man ju ändå ett val. Mycket värre om det är för varmt.LÅ1 skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 17:00 Det värsta i sammanhanget är all luftkonditionering som gör att det blåser iskall luft sommartid i många fordon. Hur det är i X60 vet jag inte för jag reser sällan med pendeltågen. Men i många bussar och i C30 är det outhärdligt på många ställen. Man är ju inte klädd för vintertemperaturer på sommaren.
På X2000 tar jag alltid på mig en extra tröja eller jacka när jag går på om det är varm ute. Men det är inte ovanligt att det är fel på AC:n på X2000-tågen.
Re: Passöppna på pendeltågen
Att man ska ha behöva ha med sig extra kläder ökar precis inte kollektivtrafikens attraktionskraft. När jag cyklar vet jag när jag klär på mig hemma hur mycket kläder jag behöver. Vad är nästa steg? Att jag som kund förväntas knuffa på bussen à la Sällskapsresan vid behov? Ska jag ta med mig skyffel och sand vintertid också? Blir snabbt en hel del, då väljer jag nog hellre bilen då kan jag i alla fall lägga alla dessa saker i bakluckan.