Spånga stn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Är det trist att Sveriges fulaste station försvinner??

Ja
6
26%
Nej
14
61%
Vet ej
3
13%

Antal röster: 23

grepen
Kontakt:

Spånga stn

Inlägg av grepen »

Finns det nån ritning på hur nya Spånga stn ska se ut??

Nu försvinner ju Sveriges fulaste station :?
Sivert Lundewall

Tråkigt!

Inlägg av Sivert Lundewall »

Tråkigt tycker Jag!
Växte upp i närheten av stationen.
Ful eller inte, tråkigt är det i alla fall!
Sivert
henco

varför i hela fridens namn vill man spara en ful station?

Inlägg av henco »

Undrar hur det står fatt i huvudet på er? Om ni så gärna tycker att den "fulaste stationen" skulle vara kvar så har jag ett bra förslag åt er här;

Sälj ert hus/lägenhet och så ska jag "knacka upp ett temporärt skjul åt er där ni kan flytta in och rota er...låter väl bra?

/trött på idiotiska kommentarer.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Re: Spånga stn

Inlägg av mjtag »

grepen skrev:Finns det nån ritning på hur nya Spånga stn ska se ut??

Nu försvinner ju Sveriges fulaste station :?
Ursäkta men den försvinner väl inte? :) Den renoveras ju och blir finare.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Claes Thure Moberg

Re: Tråkigt!

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Sivert Lundewall skrev:Tråkigt tycker Jag!
Växte upp i närheten av stationen.
Ful eller inte, tråkigt är det i alla fall!
Sivert
Jag växte upp med Spånga gamla station. Bodde inte där men vi tågintresserade smågrabbar cyklade till Hässelby och åkte ångtåget fram och tillbaka mellan Hässelby och Spånga så länge kondisen tillät.

När Hässelbytåget lades ned började vi i stället cykla till Spånga och åka fram och tillbaka till Stockholm eller Kungsängen med lokaltåget. Dess värre var inte de kondisarna lika toleranta utan man fick köpa biljett för varje resa så det blev vanligen bara en runda per gång. Pengar till biljetterna intjänades som tillfälligt anställt cykelbud eller som kägelresare på bowlinghallen.

Gamla Spånga station var bemannad med en "riktig" stins, som satt bakom en lucka och sålde de gamla små pappbiljetterna. Denna service fanns också i Bromsten men där var det av någon anledning inte lika spännande att stiga på tåget.

På den östra sidan om stationshuset fanns en cykelparkering under plåttak av krigsmodell, ni vet där man fäster cykeln i en krok. Det rymdes oanade mängder med cyklar i de stativen. Ännu lite längre bort fanns en pissoir av typ "hedenhös". Ingen spolning utan enbart "naturligt fall" på rännan. Dörr med kraftig fjäder och naturlig ventilation genom snedställda spjälor, dvs i grunden open house. Samt en dj.....a stank. Om det fanns något "damernas" och hur där såg ut anar jag inte.

Och så var det planteringar av olika slag, rabatter, gräsmattor, välansade träd samt hållplats för SJ buss 3 och 4, samt SS buss 117.

Allt detta ersattes sedermera med ett modernt sterilt förortstorg, en förblåst busstation samt ett gigantiskt stationsskjul i korrugerad plåt.
Skriv svar