Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald skrev: ↑tisdag 26 april 2022 22:29
För att återgå till det som var trådens egentliga ämne så finns i det här inlägget en bild där man ser tunnelvagnskopplet rätt tydligt: viewtopic.php?p=381040&hilit=pappskylt#p381051 ..Klipp..
Bilden är tagen före den 24 november 1957.
Ja, juli 1957 som det står i inlägget är före den 24 november 1957.
Såg just det, tänkte radera inlägget men hann inte
Odd skrev: ↑tisdag 26 april 2022 21:27
Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Det kunde X1 och X10 göra om den halva som föraren inte var i efter frånkopplingen inte "aktiverats" och bromsats innan tägsättet delades. Inte bara kunde faktiskt, det hände ibland...
Odd skrev: ↑tisdag 26 april 2022 21:27
Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Det kunde X1 och X10 göra om den halva som föraren inte var i efter frånkopplingen inte "aktiverats" och bromsats innan tägsättet delades. Inte bara kunde faktiskt, det hände ibland...
Det kan/kunde väl alla varianter av X10-14. Men det är väl elementärt att utbilda sin personal så att de vet vad de pysslar med.
fast sånt kostar ju bara pengar såklart... Transdev här i stan låter ju inte sina spårvagnsförare göra något alls, mer är föra körspaken framåt och bakåt samt öppna och stänga dörrar. Allt annat ska verkstaden eller trafikbefäl göra. Otroligt smidigt att ha det så...