Tätskiktsarbeten vid Östermalmstorg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tätskiktsarbeten vid Östermalmstorg
Nu behöver SL se över T-banans tätskikt under Östermalmstorg. "SL behöver gräva upp Östermalmstorg för att rädda tunnelbanan".
Det lär bli ett djupt schakt.
På Söder ska ju tätskiktet bytas över grön linje, under Götgatan. Men det har väl senarelagts minst en gång. Men det tätskiktet är betydligt äldre än det vid Östermalmstorg. Så det verkar lite tidigt att behöva göra detta arbete på röd linje redan nu.
På Söder ska ju tätskiktet bytas över grön linje, under Götgatan. Men det har väl senarelagts minst en gång. Men det tätskiktet är betydligt äldre än det vid Östermalmstorg. Så det verkar lite tidigt att behöva göra detta arbete på röd linje redan nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Re: Tätskiktsarbeten vid Östermalmstorg
Stationen ligger 38m under mark.LÅ1 skrev:Nu behöver SL se över T-banans tätskikt under Östermalmstorg. "SL behöver gräva upp Östermalmstorg för att rädda tunnelbanan".
Ja, ca 38 m vid Östermalmstorg. (27 m vid Birger jarlsgatan.) Det blir väl ett rejält schakt. Men när Stationen byggdes hade man väl ett ännu djupare schakt mer till stationens grundläggning, antar jag.Lennart Petersen skrev:Stationen ligger 38m under mark.LÅ1 skrev:Nu behöver SL se över T-banans tätskikt under Östermalmstorg. "SL behöver gräva upp Östermalmstorg för att rädda tunnelbanan".
Men förresten, vilken nivå i stationen är det som ligger på angivet djup? Är det perrongen eller spåret eller någon annan del? Schaktet blir kanske "bara" cirka 30 meter?
Det jag funderar över är hur man underhåller tätskiktet på de delar där man inte kommer åt uppifrån.
Handlar det inte om biljetthallen? Den ligger direkt under torget.
Tja, tänker man efter så borde det bara vara biljetthallen och rulltrappsschaktet som ligger under torget. Men i artikeln i Mitt i står det så här:mapem skrev:Handlar det inte om biljetthallen? Den ligger direkt under torget.
Så jag vet inte. Men tidningar är ju sällan sanningsvittnen!Skälet är bland annat att trafikförvaltningen i regionen (SL) behöver behöver gräva upp stora delar av torget för att fixa tätskiktet ovanför tunnelbanan så att vatten inte rinner ner och förstör stationen och delar av spårtunnlarna som ligger under torget.

Varför inte? Vattnet rinner väl vidare ner längs hiss- och rulltrappsschakt till spårnivån och gör så att allt vittrar sönder, kan jag tänka mig.LÅ1 skrev:Tja, tänker man efter så borde det bara vara biljetthallen och rulltrappsschaktet som ligger under torget. Men i artikeln i Mitt i står det så här:mapem skrev:Handlar det inte om biljetthallen? Den ligger direkt under torget.Så jag vet inte. Men tidningar är ju sällan sanningsvittnen!Skälet är bland annat att trafikförvaltningen i regionen (SL) behöver behöver gräva upp stora delar av torget för att fixa tätskiktet ovanför tunnelbanan så att vatten inte rinner ner och förstör stationen och delar av spårtunnlarna som ligger under torget.
Hypotesen att vatten rinner neråt verkar rimlig tycker jag!daniel_s skrev:Varför inte? Vattnet rinner väl vidare ner längs hiss- och rulltrappsschakt till spårnivån och gör så att allt vittrar sönder, kan jag tänka mig.LÅ1 skrev:Tja, tänker man efter så borde det bara vara biljetthallen och rulltrappsschaktet som ligger under torget. Men i artikeln i Mitt i står det så här:mapem skrev:Handlar det inte om biljetthallen? Den ligger direkt under torget.Så jag vet inte. Men tidningar är ju sällan sanningsvittnen!Skälet är bland annat att trafikförvaltningen i regionen (SL) behöver behöver gräva upp stora delar av torget för att fixa tätskiktet ovanför tunnelbanan så att vatten inte rinner ner och förstör stationen och delar av spårtunnlarna som ligger under torget.
Men man brukar inte ta hand om vatteninträngning i en bergtunnel genom att lägga ett tätskikt i marknivå, det är helt enkelt inte särskilt effektivt. Jo handlar det om enorma mängder ytvatten som rinner ner så är det bäst att stoppa dessa så högt upp som möjligt, men så det är det väl inte här? Oavsett tätskikt i markytan måste man ändå räkna med grundvatten i bergtunnlar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag har egentligen bara vaga begrepp om vad ett tätskikt är och vad det gör. Men jag tror hur som helst inte att man tänker gräva sig ner till bergtunnlarna. Rimligtvis handlar det väl om att täta de olika betongkonstruktionerna och dessa är väl i huvudsak biljetthallen samt de övre delarna av hiss- och rulltrappsschakten (för även dessa är väl till stor del anlagda i berg).TKO skrev:Men man brukar inte ta hand om vatteninträngning i en bergtunnel genom att lägga ett tätskikt i marknivå, det är helt enkelt inte särskilt effektivt. Jo handlar det om enorma mängder ytvatten som rinner ner så är det bäst att stoppa dessa så högt upp som möjligt, men så det är det väl inte här? Oavsett tätskikt i markytan måste man ändå räkna med grundvatten i bergtunnlar.
/TKO
Liten kurs i byggnadskonstruktion:daniel_s skrev:Jag har egentligen bara vaga begrepp om vad ett tätskikt är och vad det gör. Men jag tror hur som helst inte att man tänker gräva sig ner till bergtunnlarna. Rimligtvis handlar det väl om att täta de olika betongkonstruktionerna och dessa är väl i huvudsak biljetthallen samt de övre delarna av hiss- och rulltrappsschakten (för även dessa är väl till stor del anlagda i berg).TKO skrev:Men man brukar inte ta hand om vatteninträngning i en bergtunnel genom att lägga ett tätskikt i marknivå, det är helt enkelt inte särskilt effektivt. Jo handlar det om enorma mängder ytvatten som rinner ner så är det bäst att stoppa dessa så högt upp som möjligt, men så det är det väl inte här? Oavsett tätskikt i markytan måste man ändå räkna med grundvatten i bergtunnlar.
/TKO
Tätskikt är ett tunt (vatten)tätt konstruktionselement, som kan bestå av asfalt, asfaltspapp, gummiduk eller något annat som hindrar fukt/vatten att tränga igenom. T ex under keramiska plattor i ett badrum bör det finnas ett tätskikt... Ovanpå betongplattor används ofta pappskikt som limmas med asfaltsklister, även gjutasfalt kan förekomma. Även i ytterväggar finns ofta tätskikt, dessa benämns vanligen "diffspärr" eftersom de är diffusionstäta, det vill säga stoppar inte bara vatten i flytande form utan även vatten i gasform, så kallad ånga.
/TKO
Tack så mycket! Vad tror du då om min hypotes kring vad det är man faktiskt tänker göra?TKO skrev:Liten kurs i byggnadskonstruktion:
Tätskikt är ett tunt (vatten)tätt konstruktionselement, som kan bestå av asfalt, asfaltspapp, gummiduk eller något annat som hindrar fukt/vatten att tränga igenom. T ex under keramiska plattor i ett badrum bör det finnas ett tätskikt... Ovanpå betongplattor används ofta pappskikt som limmas med asfaltsklister, även gjutasfalt kan förekomma. Även i ytterväggar finns ofta tätskikt, dessa benämns vanligen "diffspärr" eftersom de är diffusionstäta, det vill säga stoppar inte bara vatten i flytande form utan även vatten i gasform, så kallad ånga.
Detv ar inte så många år sedan som man renoverade Biljetthallen, var tätskicket tillräckligt bra då? :/
Den förstö... renoveringen gjordes väl innanför väggarna? Nu handlar väl detta om det som är utanpåADDE skrev:Detv ar inte så många år sedan som man renoverade Biljetthallen, var tätskicket tillräckligt bra då? :/

- stockholm79
Såvitt jag vet så sprutar man in nån flytande betongblandad tätningsmassa efter att ha avklarat en/ett par ringar i en tbm-tunnel.
Kanske nåt att prova här?
/or
Kanske nåt att prova här?
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Ungefär så ja!daniel_s skrev:Den förstö... renoveringen gjordes väl innanför väggarna? Nu handlar väl detta om det som är utanpåADDE skrev:Detv ar inte så många år sedan som man renoverade Biljetthallen, var tätskicket tillräckligt bra då? :/
På den tiden bestod SL:s fastighetsavdelning av två delar, en "teknisk" och en "kommersiell". Den senare hade hand om uthyrning och sådant - och det var den som var drivande vid renoveringen - jag tror det moderna begrepp man själv använde var "förädling" eller möjligen "utveckling" av tunnelstation Östermalmstorg. Naturligtvis utfördes en massa byggtekniska arbeten, men de var främst "miljöskapande" skulle jag vilja påstå. Någon genomgripande förnyelse av t ex tätskikt gjordes inte då, utan man höll sej i möjligaste mån innanför betongskalet. Det hela handlade mest om att skapa en "positiv trafikantmiljö", det vill säga få plats med fler kommersiella lokaler!
Idag vet jag inte om Trafikförvaltningen har någon "fastighetsavdelning" att tala om, det kanske är konsulter som sköter även det?
/TKO
Nu startar arbetet med tätskiktet snart. Närmare bestämt natten mot 11 april.
https://www.regionstockholm.se/ostermalmstorg
Och det är tätskiktet på taket till biljetthallen som ska bytas.
https://www.regionstockholm.se/ostermalmstorg
Och det är tätskiktet på taket till biljetthallen som ska bytas.