Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: måndag 14 mars 2022 23:12
LÅ1 skrev: måndag 14 mars 2022 22:50 Svante Linusson har skrivit en insändare i DN.
”Tvinga affärer att ta emot kontanter som behövs i kris”
DN har lagt insändaren bakom betalvägg, så jag kan inte läsa den. :evil:
Särskilt inte som de inte tar kontanter på DN! Ironiskt så det förslår ;-)
:D
Att "fjärrbetalningar" sker digitalt är väl inte konstigt. Det är i fysiska butiker jag vill kunna betala med kontanter. :!:
Framför allt små belopp. Upp till 700 eller något sånt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: måndag 14 mars 2022 22:50 Svante Linusson har skrivit en insändare i DN.
Och man kan inte ens betala med kort för en DN-prenumeration. I stället blir man bankkund hos Klarna, som skapar en kredit som du skall betala. Den krediten kan du dock betala med kort, oftast, men om det blir något fel så får du inte reda på det förrän Klarna skickar en faktura med tillhörande avgifter. Det är så DN och Klarna arbetar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev: tisdag 15 mars 2022 6:57 Och man kan inte ens betala med kort för en DN-prenumeration. I stället blir man bankkund hos Klarna, som skapar en kredit som du skall betala. Den krediten kan du dock betala med kort, oftast, men om det blir något fel så får du inte reda på det förrän Klarna skickar en faktura med tillhörande avgifter. Det är så DN och Klarna arbetar.
Borde inte finansinspektionen ha fått en massa klagomål mot Klarna och vidtagit lämpliga åtgärder? Eller anser myndigheten att allt är i sin ordning?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Eftersom "kunden kommer överens" med Klarna om upplägget så gäller ju avtalslagen. Kunden kan ju alltid välja nån annan mediasite om det inte duger. Upplägget skulle nog inte fungera om det vore ett statligt monopol, såsom Svenska Spel eller Systembolaget.

Att "kunden" är i ett underläge verkar inte ha någon betydelse längre, konkurrensverket och konsumentverket bryr sig nog egentligen inte längre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu blir det dyrare för butikerna när kunden handlar med kort.
Visa och Mastercard planerar att höja avgifter
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Kriget visar behov av säkra e-kronor
Di skrev:De senaste veckornas händelser bör vara en tydlig signal till politiker och Riksbanken att skynda på arbetet med att ta fram en e-krona. ”Se till att ha kontanter och e-kronor hemma i fall krisen eller kriget kommer”, skulle det kunna heta i en framtida broschyr från MSB.
Det är inte ofta Dagens industri går emot kapitalet. Storbankerna har verkligen misslyckats med att övertyga allmänheten om att deras lösningar är säkra!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: tisdag 15 mars 2022 15:44 Nu blir det dyrare för butikerna när kunden handlar med kort.
Visa och Mastercard planerar att höja avgifter
USA har redan mycket högre avgifter än Europa:
PYMNTS.com skrev:Swipe fees in Europe have been regulated since 2015 through the Interchange Fee Regulation (IFR), which imposed caps at 0.2% for debit cards and 0.3% for credit cards. Meanwhile, in the U.S. fees can be as high as 2.22% of transactions, like the levels seen in Europe before the introduction of the IFR. Europe reviewed the IFR in 2020 and it concluded that it increases the volume of card payments and lowers costs for merchants and consumers. Thus, it decided to keep the same caps, at least until the next revision or until new forms of payments can exert enough pressure to Visa and Mastercard.
Nu ska de tydligen höjas ytterligare. Enligt samma artikel planerar den amerikanska detaljhandeln att lobba för att USA ska kopiera Europas regleringar:
PYMNTS.com skrev:Retailers in the U.S. have different routes open if they would like to challenge Visa and Mastercard's fees. The first one is trying to convince regulators to adopt similar regulations to the IFR in Europe, imposing caps on swipe fees. This option has probably more chance of success in the Biden administration with Lina Khan at the helm of the FTC than before.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är ju egentligen rätt bra, ökade avgifter, som ju kommer de utfärdade instituten till del, gör att många aktörer kan slopa kortavgifter mot kortinnehavaren. Om dom vill. Inget är ju gratis och "gratiskort" som en del institut delar ut betalas ju på annat sätt, och notan hamnar ju ändå hos den enskilde personen till slut.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: tisdag 15 mars 2022 6:57
Och man kan inte ens betala med kort för en DN-prenumeration. I stället blir man bankkund hos Klarna, som skapar en kredit som du skall betala. Den krediten kan du dock betala med kort, oftast, men om det blir något fel så får du inte reda på det förrän Klarna skickar en faktura med tillhörande avgifter. Det är så DN och Klarna arbetar.
Jag får en faktura från DN som betalas över bankgiro.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 15 mars 2022 17:07 Det är ju egentligen rätt bra, ökade avgifter, som ju kommer de utfärdade instituten till del, gör att många aktörer kan slopa kortavgifter mot kortinnehavaren. Om dom vill. Inget är ju gratis och "gratiskort" som en del institut delar ut betalas ju på annat sätt, och notan hamnar ju ändå hos den enskilde personen till slut.
Storbankerna har inte årsavgifter och valutapåslag för att de behöver dessa intäkter, utan för att de kan få dessa intäkter. Den av EU reglerade mellanbanksavgiften (0,2 procent för bankkort och 0,3 procent för kreditkort) är tillräckligt hög för att kortutgivare inte ska behöva fler intäkter. Det finns många kortutgivare som inte har årsavgifter eller valutapåslag (t.ex. Klarna, Revolut, Rocker, Lunar, Northmill).

Storbankerna har ett oligopol med tjänster som BankID och kan därför ta ut högre avgifter än konkurrenterna. De har så höga avgifter som de kan komma undan med. Att höja mellanbanksavgiften som i USA skulle inte ta bort storbankernas årsavgifter och valutapåslag. Att konkurrensutsätta oligopoltjänster som BankID skulle däremot kunna få en sådan effekt.

Notera att de flesta storbanker inte har höjt sina avgifter efter införandet av bankskatten - de har ju redan så höga avgifter som de kan komma undan med.

Skribenten måste förstå att branscher utan fungerande konkurrens inte beter sig som vanliga branscher. När EU reglerade mellanbanksavgiften halverades butikernas kostnader bara sådär. Marginalerna var för höga på grund av bristande konkurrens. Ingen förutom storbankerna vill gå tillbaka dit igen.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 15 mars 2022 19:43, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev: tisdag 15 mars 2022 17:55 ...
Det går inte på nya prenumerationer. Det finns endast ett betalsätt och det är via Klarna.

Bonniergruppen gjorde en investering i Klarna för knappt två år sedan och det är väl en naturlig utveckling att DN då har Klarna som enda möjliga betalväg, det gynnar ju moderbolagets investering, så att säga.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Betaltjänstlagens 9:e kapitel, paragraf 1
Betaltjänstlagen skrev:9 kap. Skyldighet för kreditinstitut att tillhandahålla kontanttjänster
Platser för kontantuttag och dagskasseinsättningar
1 § Sådana kreditinstitut och filialer till utländska kreditinstitut som till konsumenter tillhandahåller betalkonton med grundläggande funktioner, ska tillhandahålla tjänster som gör det möjligt att ta ut kontanter från dessa konton (platser för kontantuttag) i betryggande utsträckning i hela landet.

Sådana kreditinstitut och filialer till utländska kreditinstitut som till företag tillhandahåller betalkonton, ska tillhandahålla tjänster som gör det möjligt att sätta in kontanter på dessa konton (platser för dagskasseinsättningar) i betryggande utsträckning i hela landet.

Första och andra styckena gäller endast institut och filialer som den 1 juli närmast föregående år hade mer än 70 miljarder kronor i inlåning från allmänheten. Lag (2019:1226).
För att kunna nyttja bankens skyldighet enligt denna lag så räcker det inte att ha ett konto i banken. Man måste också ha ett bankkort. Ett bankkort hade tidigare en årsavgift. Numera gäller årsavgiften ett helt paket, som även innehåller själva kontot. Är det kanske ett sätt att slippa kritik för för att man annars skulle behöva betala ganska mycket för att kunna utnyttja de tjänster som banken enligt lagen måste tillhandahålla?

Det som fick mig att fundera på detta var en insändare i vlt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: lördag 19 mars 2022 15:56För att kunna nyttja bankens skyldighet enligt denna lag så räcker det inte att ha ett konto i banken. Man måste också ha ett bankkort. Ett bankkort hade tidigare en årsavgift. Numera gäller årsavgiften ett helt paket, som även innehåller själva kontot. Är det kanske ett sätt att slippa kritik för för att man annars skulle behöva betala ganska mycket för att kunna utnyttja de tjänster som banken enligt lagen måste tillhandahålla?

Det som fick mig att fundera på detta var en insändare i vlt.
Både bankkonto och bankkort är gratis hos de flesta banker. Det är i princip bara de stora bankerna som tar betalt för dessa tjänster. Tyvärr är det bara de stora bankerna som utfärdar BankID. Ett sätt att kringgå dessa ockerpriser är att skaffa BankID hos Skandiabanken och övriga tjänster hos mindre banker.

Bankerna får betalt för varje användning av deras bankkort, Swish och BankID. Således ger även gratiskunder intäkter. De stora bankerna är dock vana vid höga vinstmarginaler och har svårt att tänka sig något annat.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: lördag 19 mars 2022 19:41
Både bankkonto och bankkort är gratis hos de flesta banker. Det är i princip bara de stora bankerna som tar betalt för dessa tjänster. Tyvärr är det bara de stora bankerna som utfärdar BankID. Ett sätt att kringgå dessa ockerpriser är att skaffa BankID hos Skandiabanken och övriga tjänster hos mindre banker.

Bankerna får betalt för varje användning av deras bankkort, Swish och BankID. Således ger även gratiskunder intäkter. De stora bankerna är dock vana vid höga vinstmarginaler och har svårt att tänka sig något annat.
Jo, men det är storbankerna som enligt lag är skyldiga att tillhandahålla möjlighet att ta ut och sätta in kontanter. Men de tar betalt av oss kunder för att vi ska kunna utnyttja dessa lagliga rättigheter. Man kan fråga sig om dessa ganska stora avgifter var vad lagstiftaren tänkte sig.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: söndag 20 mars 2022 9:59
Enceladus skrev: lördag 19 mars 2022 19:41

Jo, men det är storbankerna som enligt lag är skyldiga att tillhandahålla möjlighet att ta ut och sätta in kontanter. Men de tar betalt av oss kunder för att vi ska kunna utnyttja dessa lagliga rättigheter. Man kan fråga sig om dessa ganska stora avgifter var vad lagstiftaren tänkte sig.
Det finns banker som tillhandahåller kontanttjänster frivilligt. Alla banker förutom Klarna erbjuder möjligheten att ta ut kontanter, och ICA Banken erbjuder även möjligheten att sätta in kontanter. Avgifterna varierar, men är i regel lägre än hos storbankerna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: tisdag 22 mars 2022 21:00
Det finns banker som tillhandahåller kontanttjänster frivilligt. Alla banker förutom Klarna erbjuder möjligheten att ta ut kontanter, och ICA Banken erbjuder även möjligheten att sätta in kontanter. Avgifterna varierar, men är i regel lägre än hos storbankerna.
Avgiften jag tänkte på är den års- eller månadsavgift som krävs för att man ska kunna ha ett bankkort. Utan det kan man inte ta ut kontanter från sitt konto I en storbank.

Ica har väl en unik service just genom att livsmedelsbutikernas kassor också blir bankkassa.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev: tisdag 22 mars 2022 21:19
Avgiften jag tänkte på är den års- eller månadsavgift som krävs för att man ska kunna ha ett bankkort. Utan det kan man inte ta ut kontanter från sitt konto I en storbank.

Ica har väl en unik service just genom att livsmedelsbutikernas kassor också blir bankkassa.
Men nog finns det väl fler affärskedjor som erbjuder möjligheten att ta ut kontanter med ett bankkort.
Och det är väl rätt välkommet för butiken att bli av med kontanter, förutsatt då att det är en riktig butik som tar kontanter.
Lennart Petersen

Odd skrev: tisdag 15 mars 2022 19:40
Det går inte på nya prenumerationer. Det finns endast ett betalsätt och det är via Klarna.

Bonniergruppen gjorde en investering i Klarna för knappt två år sedan och det är väl en naturlig utveckling att DN då har Klarna som enda möjliga betalväg, det gynnar ju moderbolagets investering, så att säga.
Ja nu har jag nyss förnyat över bankgiro, 6900kr-nått
Men tittar man på nya prenumerationer så kommer man till en punkt:” välj betalningssätt ” , då finns det väl mer än ett sätt att betala ?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: tisdag 22 mars 2022 22:18
LÅ1 skrev: tisdag 22 mars 2022 21:19

Men nog finns det väl fler affärskedjor som erbjuder möjligheten att ta ut kontanter med ett bankkort.
Och det är väl rätt välkommet för butiken att bli av med kontanter, förutsatt då att det är en riktig butik som tar kontanter.
Jo, ta ut, men inte att sätta in. För det kan man väl på ICA?
Men framförallt är min invändning är att det inte går att ta ut kontanter från storbankerna utan bankkort, vilka kostar pengar. Hur rimmar det med lagen om kontanttjänster?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev: tisdag 22 mars 2022 22:23
Odd skrev: tisdag 15 mars 2022 19:40

Ja nu har jag nyss förnyat över bankgiro, 6900kr-nått
Men tittar man på nya prenumerationer så kommer man till en punkt:” välj betalningssätt ” , då finns det väl mer än ett sätt att betala ?
Ja, men samtliga betalsätt förutsätter att du blir bankkund hos Klarna. Det framgår om man läser det finstilta.
Låst