Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
BSB101

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

När det gäller Ryssland så vet jag inte om sedlar (Rubel) är så gångbart i dessa dagar. Euro/USD går säkert men då ska man ha möjlighet att omsätta detta till något användbart. Jag har inget emot kontanter men i en riktig krissituation så är nog kontanter lika värdelösa som ett kort.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 06 mars 2022 14:10 När det gäller Ryssland så vet jag inte om sedlar (Rubel) är så gångbart i dessa dagar. Euro/USD går säkert men då ska man ha möjlighet att omsätta detta till något användbart. Jag har inget emot kontanter men i en riktig krissituation så är nog kontanter lika värdelösa som ett kort.
Kontanter är värdefulla så länge valutan har ett värde. Även om man inte kan handla på rätt sätt, med kvitton och moms och sånt, så går det ju att handla med pengarna så länge det finns något att köpa för dem.

Kortköp fungerar däremot inte alls när kommunikationerna är utslagna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rubels värde sjunker, så dollar och euro är nog det bästa att ha i Ryssland. Men sedan kanske man måste växla över dem till rubel precis innan man ska handla i vanliga butiker, om de bara tar rubel. Fast det kanske inte går att växla rubel mot västvaluta i Ryssland. Det kanske är stoppat?

Kan det gå så illa så att det är enklare och mer ekonomiskt att stoppa sedlarna direkt i vedspisen i stället för att köpa ved för dem? :D
Såg en bild på en person som eldade med de gamla tyska riksmarken. men bilden var nog skapat som ett skämt. Papper ger inte så mycket värme.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: söndag 06 mars 2022 15:06 Rubels värde sjunker, så dollar och euro är nog det bästa att ha i Ryssland. Men sedan kanske man måste växla över dem till rubel precis innan man ska handla i vanliga butiker, om de bara tar rubel. Fast det kanske inte går att växla rubel mot västvaluta i Ryssland. Det kanske är stoppat?
...
Det låter alltid bra i teorin, och fungerar bra i en normalsituation. Men när det är ett sådant läge som är just nu så kommer ingen valutaväxlare, lagliga eller olagliga, att växla om de inte får en väldigt god marginal på växlingen. Priset för brödlimpan kommer alltså vara ännu dyrare i dollar än i rubel.

Egentligen är det samma mekanism som inträffar vid alla ekonomiska sammanbrott. I Sverige manifesterades det i början på 90-talet genom att ingen bank litade på att någon annan bank kunde betala för sig vilket gjorde att det i praktiken inte gick att överföra pengar mellan bankerna under en kort period. Hur skall du som bank veta att du verkligen får det clearade beloppet vid dagens slut?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag var och köpte betongtavelkrokar på Biltema idag. Det var ganska lång kö och en skylt som talade om att de har problem med kortsystemet idag. Ungefär hälften, uppskattningsvis, fick lämna butiken tomhänta. Resten, förutom jag, betalade med Swish. Jag som gillar kontanter gled, när jag väl var framme i kassan, igenom snabbt. Kassörskan bara suckade över situationen när jag frågade om varför de inte bara skaffar in några Izettles, och svarade att de inte fick göra det.

Då undrar jag naturligtvis, kan det vara så att butikerna möjligen har avtal med kortinlösarna att de inte får använda konkurrenters apparater? Hade jag varit näringsidkare i "Biltemaklass" så skulle jag ha sett till att det åtminstonde finns en reservkortbetallösning och ett reservkassasystem med alla EAN och PLU-koder konstant synkade. Det hade ju varit en i dagsläget rätt enkel apparat med handhållen streckkodsscanner och kvittoskrivare.

Eller är det helt enkelt så att butikskedjorna inte räknar med att oförutsägbara saker skall inträffa eftersom det inte går att budgetera för oförutsägbara händelser? Eller är det helt enkelt så att de saknar insikten om vad deras system klarar av och vilka sårbarheter de har?

Numera verkar det som att kortinlösare inte accepterar offlinebetalningar längre med mindre än att varje transaktion måste godkännas över telefon, inte ens i händelse av sådana här händelser. Så var det väl inte förr? Visserligen fanns det spärrkataloger etc, men det var ju bara en fraktion av antal kort som cirkulerade då mot vad det är idag.
https://www.nets.eu/se/payments/custome ... s-offline/

Förhoppningsvis, men föga troligt, kommer den senaste tidens många och ökande antal tillfällen när kortsystemen inte fungerar samt den snabbt förändrade omvärlden, göra att systemen byggs robustare och att näringsidkarna, kanske med lag, tvingas införa rutiner för att klara av att hantera sådana händelser. Vad händer om flera matbutikkedjor samtidigt får sina system utslagna, receptsystemen slutar fungera och det inte längre går att köpa bränsle med kort, under flera dagar? Skall folk svälta och behöva dö bara för att några näringsidkare med nyckelpositioner på marknaden tycker att man inte behöver ha någon backup? Eller det kanske är så att det faktiskt måste inträffa för att det skall till en förändring?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det vore bättre om folk var vana att ha reda pengar på sig. Och att butiker och restauranger alltid kunde hantera sådana. Biltema tar alltid kontanter i utgångskassorna. Men inte i serveringen utanför kassorna. Alltså stora belopp kan betalas med kontanter, men inte små belopp som några kronor för en korv med bröd. Har läst att på Biltema kan man betala för fika eller korv i kassorna och sedan få ut serveringsvarorna mot kvittot.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Det allra bästa är att säljaren och köparen själva får avtala om vilket betalmedel som ska gälla.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Taxi tar kontanter. Kan tänka mig flera orsaker till det. Ett är väl att uppkopplingen inte är hundraprocentig ute i (o)bygderna.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: lördag 12 mars 2022 15:50 Det allra bästa är att säljaren och köparen själva får avtala om vilket betalmedel som ska gälla.
Exakt. Det vore fantastiskt om det vore så.

Tyvärr är det inte så med dagens lagstiftning. Säljaren har ett övertag och kan i praktiken diktera villkoren och exempelvis förbjuda de av landet utgivna officiella betalmedlen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev: lördag 12 mars 2022 18:25
BSB101 skrev: lördag 12 mars 2022 15:50 Det allra bästa är att säljaren och köparen själva får avtala om vilket betalmedel som ska gälla.

Tyvärr är det inte så med dagens lagstiftning. Säljaren har ett övertag och kan i praktiken diktera villkoren och exempelvis förbjuda de av landet utgivna officiella betalmedlen.
Ett av problemen är att man inte alltid meddelar detta "avtal"/diktat för än man står vid kassan, trots att riksbankslagen säger att riksbankens sedlar och mynt ska gälla. Underförstått om inget annat avtalats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Ja det har du sagt ett antal gånger. Men det är inte sätskilt jämnlikt för den enskilde kunden.
Ska man be att få prata med handlarn själv eller...
Men det finns också ett damhällspetspektiv att dagligvaruhandel med t.ex livsmedel ska fungera även om t.ex kortbetalningar inte fungerar.
Om detta åläggs alla butiker så är det ju konkurrensneutralt.
Och den som driver affär måste ju följa en mängd lagar och förordningar i verksamheten så det vore väl inte så märkvärdigt om man även har en regel om möjlighet att ta kontanter. Och i det sammanhanget bör bankerna åläggas att göra sin del.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: lördag 12 mars 2022 19:19

Ett av problemen är att man inte alltid meddelar detta "avtal"/diktat för än man står vid kassan, trots att riksbankslagen säger att riksbankens sedlar och mynt ska gälla. Underförstått om inget annat avtalats.
Dom kanske ändrar sig om det ligger typ en m3 hög med varor på bandet som man överger när man erbjudit kontant betalning.
Och så har vi ju verksamhet där betalning sker i efterskott som restaurang, taxi och liknande, där det borde vara svårt neka betalning med kontanter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: lördag 12 mars 2022 23:38
LÅ1 skrev: lördag 12 mars 2022 19:19

Dom kanske ändrar sig om det ligger typ en m3 hög med varor på bandet som man överger när man erbjudit kontant betalning.
Och så har vi ju verksamhet där betalning sker i efterskott som restaurang, taxi och liknande, där det borde vara svårt neka betalning med kontanter.
Taxi tar kontanter.

På Åhlens city duger kontanter, och det framgår av skyltar vid entrén. Inne i varuhuset finns restauranger som inte tar kontanter och som inte skyltar om det dåliga kundbemötandet. Inte ens längst ner på menyn som någon i personalen påstod. Jag frågade i förväg och lämnade platsen efter att jag talat om att riksbankslagen säger att man ska kunna betala kontant så länge man inte upplysts om något annat. Bad henne hälsa chefen.
Här hade jag nog inte kunnat äta gratis, men de hade fått en portion över om jag inget sagt för än vid kassan.

Tänk om man kunnat prata Italienska. Det verkar vara ett bra språk att skälla ut någon på. Man talar lite lagom dålig engelska och visar upp både SEK och EURO. När de nekar så går man över till italienska och skäller ut personalen och gör fula gester och går. :D Fast jag ser nog inte så italiensk ut, förstås. :?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag förstår inte riktigt vad du får ut av att fantisera om olika metoder att dryga sig mot oskyldig betjäningspersonal. Om du (mot förmodan) skulle lyckas driva t ex ett 20-årigt biträde till nervsammanbrott så att du faktiskt får tillfälle att tala med föreståndaren, vad blir ditt nästa steg?

Vet inte om du har tänkt på det men Åhléns har en ganska välutvecklad säkerhetspolicy och gott om vakter. Det mest sannolika är att du i stället får utveckla dina tankar på svenska, inför polisen. Då lär de göra dig uppmärksam på att riksbankslagen inte är den enda lagen som gäller här i landet…

Nä med dig som vän behöver nog inte kontantmotståndarna några fiender!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: lördag 12 mars 2022 23:55...
Tänk om man kunnat prata Italienska. Det verkar vara ett bra språk att skälla ut någon på....
Bred skånska fungerar också! :-D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Till daniel_s

Jag förstår inte vilka andra lagar du avser! Jag stjäl inga varor. Och det finns ingen lag om säger att jag måste ha kort med mig när jag handlar.

Jag har aldrig gått längre än att jag talat om att man lämpligen talar om att man inte accepterar kontanter innan man kommer till kassan. Och många gånger har jag lämnat varorna på disken. Många butiksanställda säger sig förstå problemet med att kontanter är på väg att försvinna. Jag skäller inte ut personalen men ber dem framföra mina åsikter uppåt i hierarkin. Det gäller även de gånger jag ser skylten vid kassan innan jag hunnit plocka på mig varor. Då säger jag också att de borde skylta vid ingången så hade jag inte behövt gå in i butiken. Ibland visar jag att jag har både bank- och kreditkort, men att jag ändå väljer att lämna utan varor.

En gång övervägde jag att lämna matbrickan vid kassan. Det var på Ikea i Kungens kurva. Det var hungern som fick mig att låta bli. På dörren in till varuhuset framgick att man kunde betala med kontanter. Ingen annan skylt vid ingången till restaurangen. Jag tittade noga. Och det fanns två kassor, varav den ena var försedd med skylt om att den var kontantfri. Den öppna kassan hade ingen sådan skylt. När jag vid ett tidigare tillfälle var där så var det bara den kontantlösa kassan som var öppen. Men då fixade de fram en kassör till den andra kassan när jag bad om det.

Som sagt, jag inser att det inte är kassapersonalen som bestämt att kontanter avvisas. Så jag skäller inte ut dem, men visar tydligt att jag är upprörd. Kanske överdriver jag medvetet den upprörda attityden. Många gånger mejlar jag butiken eller butikskedjan. Ibland får jag svar, ibland inte. Jag har en del prylar på landet som jag tänker lämna till välgörenhet, men även då tänker jag först kolla att kontanter accepteras. Annars går jag vidare.

Det är viktigt att butiker och företag förstår att möjlighet till kontantbetalning är viktigt.

Det talas mycket om säkerheten i sammanhanget. Konstigt då att taxi inte är kontantlösa.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hela din fantasi-argumentation tycks bygga på att du ”intet ont anande” ska lyckas åtnjuta någon irreversibel nyttighet och sedan på olika sätt komma ur situationen utan att betala. Det är dock ingen rättighet att äta utan att betala, och det kommer sannolikt att finnas en del som talar för att du i själva verket har gjort det där mot bättre vetande.

Så tills du faktiskt gör det där, så tänker jag påstå att du bara larvar dej. Och när du gör det så sker det på andras bekostnad, såsom att fördröja andra människors lunch och förpesta arbetsmiljön för redan utsatt och dåligt betald personal med ditt tjafsande. Tror att du har lite uppförsbacke med att få sympatier för det!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: söndag 13 mars 2022 12:44 Hela din fantasi-argumentation tycks bygga på att du ”intet ont anande” ska lyckas åtnjuta någon irreversibel nyttighet och sedan på olika sätt komma ur situationen utan att betala. Det är dock ingen rättighet att äta utan att betala, och det kommer sannolikt att finnas en del som talar för att du i själva verket har gjort det där mot bättre vetande.

Så tills du faktiskt gör det där, så tänker jag påstå att du bara larvar dej. Och när du gör det så sker det på andras bekostnad, såsom att fördröja andra människors lunch och förpesta arbetsmiljön för redan utsatt och dåligt betald personal med ditt tjafsande. Tror att du har lite uppförsbacke med att få sympatier för det!
Jag skulle aldrig komma så långt att jag äter utan att betala. I Ikea-fallet så var jag i god tro tills kassören sa att de inte tog kontanter. Hur kulle jag veta att restaurangen ändrat policy utan att på något sätt meddela det? Så då anser jag att jag hade haft full rätt att lämna brickan och gå!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Svante Linusson har skrivit en insändare i DN.
”Tvinga affärer att ta emot kontanter som behövs i kris”
DN har lagt insändaren bakom betalvägg, så jag kan inte läsa den. :evil:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: måndag 14 mars 2022 22:50 Svante Linusson har skrivit en insändare i DN.
”Tvinga affärer att ta emot kontanter som behövs i kris”
DN har lagt insändaren bakom betalvägg, så jag kan inte läsa den. :evil:
Särskilt inte som de inte tar kontanter på DN! Ironiskt så det förslår ;-)
Låst