Saltsjöbanans vagnbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Saltsjöbanans vagnbrist

Inlägg av LÅ1 »

Man kan inte bara köpa fler tåg. Man måste ha någonstans att ställa dem också.

"Fler tåg till Saltsjöbanan kräver större depå".

Från artikeln:
SL hittade pengar till 16 nya vagnar på Saltsjöbanan.
Var hittade man dom pengarna? På spåret? Mellan stationerna? Kan vara bra att veta om man vill leta själv! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: måndag 21 februari 2022 16:22 Man kan inte bara köpa fler tåg. Man måste ha någonstans att ställa dem också.

"Fler tåg till Saltsjöbanan kräver större depå".

Från artikeln:
SL hittade pengar till 16 nya vagnar på Saltsjöbanan.
Var hittade man dom pengarna? På spåret? Mellan stationerna? Kan vara bra att veta om man vill leta själv! :cheesygrin:
Region Stockholm har gjort rekordöverskottet under pandemin. Att lägga pengarna på långsiktiga investeringar är en klok idé. Nacka växer, och Saltsjöbanan förblir Nackas primära förbindelse med Södermalm (samt Fisksätras enda förbindelse med omvärlden). SL skrotade nyligen några investeringar som berör Saltsjöbanan. Dessa borde ses över igen i ljuset av det faktiska ekonomiska utfallet. Den senaste fordonssatsningen tyder på att det är nya tider.
Mitt i skrev:– Det blir olika sätt att hantera de tåg vi inte kan ställa tillfälligt på avställningsspår under nattetid. Långsiktigt ska vi ha våra tåg inom en depåverksamhet som bland annat rymmer skalskydd, säger Kristoffer Tamsons.
Alla fordon behöver dock inte ställas upp under nattetid (de kan ju också användas!). Annars går det säkert att parkera några fordon i närliggande bostadshus...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

gek skrev: söndag 20 februari 2022 20:10 Det gick kvällstid (eventuellt även dagtid på t ex söndagar) enkelvagnar på grenbanan, troligen på 1990-talet.
Så var det även på min tid utom helger på min tid. På söndagar under sommaren kunde det vara 6 vagnar på stomlinjen 4 vagnar på grenbanan under eftermiddagar, alla gick fullpackade till Slussen
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Saltsjöbanan hade två enkelvagnar C16 2917 och 2919, ombyggda från C6 1987
Med dessa kunde man skapa tåg med udda antal vagnar 1,3,5 beroende på efterfrågan .
Finns i vagnförteckningen i SLM 2000 men inte SLM 2003 och lär väl ha skrotats däremellan
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

2005 stod C16-vagnarna i uppställningshallen i Hammarby. Det lär ha funnits tankar om att göra någon form av arbetsfordon av dom. När dom till slut skrotades vet jag inte.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Lars Stegenius skrev: tisdag 22 februari 2022 9:55 2005 stod C16-vagnarna i uppställningshallen i Hammarby. Det lär ha funnits tankar om att göra någon form av arbetsfordon av dom. När dom till slut skrotades vet jag inte.
Togs C16 bort från Saltsjöbanan för att man trodde sig verkligen behöva dem som arbetsfordon i tunnelbanan men att när man sen kom på att arbetsfordonen inte behövdes så var det försent att ta tillbaka dem till Saltis? Eller hade de tagits bort från Saltsjöbanan ändå, i så fall varför?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

JohanB skrev: tisdag 22 februari 2022 13:28
Lars Stegenius skrev: tisdag 22 februari 2022 9:55 2005 stod C16-vagnarna i uppställningshallen i Hammarby. Det lär ha funnits tankar om att göra någon form av arbetsfordon av dom. När dom till slut skrotades vet jag inte.
Togs C16 bort från Saltsjöbanan för att man trodde sig verkligen behöva dem som arbetsfordon i tunnelbanan men att när man sen kom på att arbetsfordonen inte behövdes så var det försent att ta tillbaka dem till Saltis? Eller hade de tagits bort från Saltsjöbanan ändå, i så fall varför?
När SB:s vagnar byggdes om för ATC (ABB:s ATC-projekt som aldrig slutfördes på SB) ansågs C16 för udda och ersattes med två C8-par (2819-22).

De sparades som sagt i flera år i Hammarby men till slut skrotades de.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

En ombyggnadstanke man hade för C16-vagnarna var att bygga om en av dom till dragvagn för tunnelskrotningståget som ersättare för A203 9360 som är ombyggd från A13 360. Men 9360 lever visst kvar.
F.ö. var det rätt kul att botanisera i uppställningshallen i Hammarby. Jag hade ibland ärende in där å tjänstens vägnar. Och ibland gjorde jag mig ärende.
Skriv svar