Nytt upplägg: Korta tåg på vardagar och långa tåg på helger?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Nytt upplägg: Korta tåg på vardagar och långa tåg på helger?

Inlägg av Enceladus »

SL verkar ha förändrat pendeltågens trafikupplägg, åtminstone avseende tåglängden. De senaste helgerna, och speciellt på lördagar, har jag sett långa tåg på Mälarbanan. I vardagarnas mellantrafik har jag däremot sett korta tåg till Tumba, Nynäshamn och Märsta, vilket också är en förändring.

Att reducera tåglängden istället för turtätheten är en klok princip som vårt grannland i sydväst har bemästrat. Tidigare har SL påstått att det saknas förutsättningar för att införa ett liknande upplägg i Stockholm, men nu går det tydligen bra. Det vore dock ännu bättre att köra "högtrafik utan linje 44" med fler korta tåg. Mellantrafikens linjebytare ökar störningskänsligheten.

Det är även glädjande att SL äntligen har insett att Mälarbanan behöver mer än 15-minuterstrafik med korta tåg på helger. Men återigen skulle "högtrafik utan linje 44" med fler korta tåg vara en bättre lösning, av samma skäl som på vardagar.
Enceladus

Re: Nytt upplägg: Korta tåg på vardagar och långa tåg på helger?

Inlägg av Enceladus »

Även denna vecka hade Mälarbanan långa tåg på lördagar och korta tåg på söndagar. Jag har för mig att något enstaka tåg är långt på söndagar, men jag är inte helt säker. Södertäljelinjen hade långa tåg även på söndagar. När infördes långa tåg på helger på Mälarbanan? Jag har inte sett något dokument som bekräftar förändringen.

Nu har den värsta trängseln minskat på pendeltågen, men dessvärre fungerar inte busstrafiken särskilt bra i Barkarbystaden. I lördags såg jag flera avgångar med trängsel. Själv åkte jag med linje 175 till Stora torget och med linje 550 därifrån. På linje 175 var det knappt 10 resenärer totalt. På linje 550 var det minst 10 stående resenärer. De avgångar på linje 567 som jag såg köra förbi hade också stående resenärer.

Varför fungerar busstrafiken i Barkarbystaden så dåligt? Nu finns det många fler linjer, men fördelningen är väldigt ojämn. Det finns planer på att förlänga linje 175 till Barkarby station, vilket borde minska trängseln på övriga linjer. Men hur ska det fungera när tunnelbanan har 10-minuterstrafik och pendeltågen har 15-minuterstrafik?

Linje 178 hade betydligt lägre beläggning mellan Jakobsberg och Akalla än linje 567 på samma sträcka, och på den senare var det ganska fullt även efter Akalla. Jag förstår att stomlinjer ska gå snabbt, men linje 178 missar ju nästan hela resandeunderlaget i Barkarby! Kompletteringen med ringlinjerna 552V och 552H känns inte heller helt optimal. Begränsas busstrafiken av de få tåg som bussarna kan passa till?

En annan konstig konsekvens av det nya upplägget är att Nynäsbanan trafikeras av fler vagnar/h än Södertäljelinjen. Det är inte särskilt resurseffektivt...
Skriv svar