Det finns inget egenvärde i standardisering heller, vilket dina inlägg ibland kan verka antyda. De tänkbara effekterna du skriver kan säkert tänkas vara verkliga. Men de måste ju konkretiseras och kvantifieras. Det är inte särskild troligt att de är stora nog för att uppväga de stora kostnader det skulle innebära. Och därmed faller hela förslaget.Odd skrev:Då tycker vi olika. Jag ser flera fördelar med minskat antal system. Samlad kompetens, effektivare reservdelshantering och hantering av högvärdeskomponenter, bättre resurshantering och effektivare underhåll är några tänkbara positiva effekter. Det finns inget egenvärde i att ha ett isolerat och unikt system.twr skrev:...
Det du säger är i stort sett en rent estetisk fråga, och kan inte räknas som en motivering. Vad är nyttan?
Saltsjöbanans vagnbrist
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Får x60 plats på Saltsjöbanan? Är inte de rätt mycket bredare?
Professionell tyckare
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Saltsjöbanans vagnsprofil
Nu börjar minnet svika om vilket som var vilket, men på den tiden Saltsjöbanan fortfarande hade godstrafik var banan bemärkt för att den hade vagnprofil A, vilket den tillsammans med Nuoljatunneln på Malmbanan var ensam om i Sverige. Övriga normalspårsnätet hade den generösare vagnprofil B.
Även på Saltsjöbanan var det en tunnel, den genom stadsberget, som begränsade.
Jag är hyfsat säker på att gamla vagnprofil A är identisk med den europeiska vagnprofilen (Storbritannien självfallet undantagen), och om SL inte har byggt bort sig (vilket det i och för sig vore typiskt för SL att göra) borde vilket tåg som helst byggt för allmän trafik på kontinenten kunna köra på Saltsjöbanan.
Även på Saltsjöbanan var det en tunnel, den genom stadsberget, som begränsade.
Jag är hyfsat säker på att gamla vagnprofil A är identisk med den europeiska vagnprofilen (Storbritannien självfallet undantagen), och om SL inte har byggt bort sig (vilket det i och för sig vore typiskt för SL att göra) borde vilket tåg som helst byggt för allmän trafik på kontinenten kunna köra på Saltsjöbanan.
Saltsjöbanans vagnbrist
Nästan rätt fast tvärtom. Lastprofil A är den normala i Sverige. Lastprofil B var lika bred som lastprofil A men lite lägre.Stefan Isaksson skrev:Nu börjar minnet svika om vilket som var vilket, men på den tiden Saltsjöbanan fortfarande hade godstrafik var banan bemärkt för att den hade vagnprofil A, vilket den tillsammans med Nuoljatunneln på Malmbanan var ensam om i Sverige. Övriga normalspårsnätet hade den generösare vagnprofil B.
Även på Saltsjöbanan var det en tunnel, den genom stadsberget, som begränsade.
Jag är hyfsat säker på att gamla vagnprofil A är identisk med den europeiska vagnprofilen (Storbritannien självfallet undantagen), och om SL inte har byggt bort sig (vilket det i och för sig vore typiskt för SL att göra) borde vilket tåg som helst byggt för allmän trafik på kontinenten kunna köra på Saltsjöbanan.
https://www.greencargo.com/sv/godsvagns ... r/sverige/
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Då ligger C30 kanske nära till hands för SB.daniel_s skrev:C30 går enkelt att koppla isär ungefär som C10/C11, fast i fyra delar då, och köra på var sin trailer.
X60 är svårare då man behöver använda verkstadsboggier samt lyfta vid isär- och ihopkoppling.
(Och C20 är ännu svårare då änd-delarna måste lyftas på och av trailern.)
/Gunnar Ekeving
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
ja, eftersom de bullrar kraftigt att tågen ibland hörs på flera kilometers avstånd. Även bullret inne i vagnarna är kraftigt, och gångegenskaperna mediokra.Hechtwagen skrev:Skulle Cx kräva bulleråtgärder men nya vagnar inte kräva det?
/Gunnar Ekeving
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Jag fick för mig att man smalat in banans profil för fria rummet (dock förstås inte i plattformsnivå) efter att godstrafiken upphörde, men kanske har jag övertolkat en uppgift om att "profil B" inte finns kvar sedan godstrafiken på SB lades ned.Harald skrev:Varför skulle det inte gå att sätta in bredare vagnar? De nuvarande är väl för smala, och har fått breddas nedtill för att det inte ska bli för stort avstånd mellan vagnen och plattformen.
/Gunnar Ekeving
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
En mycket oinitierad fråga! Vad tror Herrn att kjolarna på C10-11 fyller för funktion?Kantorn skrev:Får x60 plats på Saltsjöbanan? Är inte de rätt mycket bredare?
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Jag tycker frågan är befogad och varför skulle man inte få ställa den frågan om man inte vet svaret?Hechtwagen skrev:En mycket oinitierad fråga! Vad tror Herrn att kjolarna på C10-11 fyller för funktion?Kantorn skrev:Får x60 plats på Saltsjöbanan? Är inte de rätt mycket bredare?
Om man inte känner till Saltsjöbanans banprofil så är frågan i högsta grad relevant. "Kjolarnas" utfyllande funktion behöver ju inte nödvändigtvis matcha bredden på just X60.
Genius on call
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Jag trodde faktiskt inte kjolarna var så vidlyftiga. Och ja - vad gäller Saltsjöbanan är jag mycket oinitierad. Jag tar det som ett faktum snarare än en oförskämdhet om det är ok.Hechtwagen skrev:En mycket oinitierad fråga! Vad tror Herrn att kjolarna på C10-11 fyller för funktion?Kantorn skrev:Får x60 plats på Saltsjöbanan? Är inte de rätt mycket bredare?
Professionell tyckare
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Hej!gek skrev:Då ligger C30 kanske nära till hands för SB.daniel_s skrev:C30 går enkelt att koppla isär ungefär som C10/C11, fast i fyra delar då, och köra på var sin trailer.
X60 är svårare då man behöver använda verkstadsboggier samt lyfta vid isär- och ihopkoppling.
(Och C20 är ännu svårare då änd-delarna måste lyftas på och av trailern.)
Ur dagens DN Sthlm:
https://www.dn.se/sverige/saltsjobanan- ... ardbelopp/
Torbjörn Jansson
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Vad menar de med detta? Om det är 16 vagnar på ~30 fordon (och om de med fordon menar hela tåg) skulle alla tåg bara ha två vagnar. Menar de att C10 & C11 är fast sammankopplade?DN skrev: I dag trafikeras Saltsjöbanan av totalt 16 vagnar av typerna C10 och C11.
[...]
I dagsläget trafikeras Saltsjöbanan av ett trettiotal fordon.
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Det är för att artikeln är skriven av en journalist utan kunskap i ämnet och som inte ids konsultera någon med kunskap i ämnet.Fyrgeit skrev:Vad menar de med detta? Om det är 16 vagnar på ~30 fordon (och om de med fordon menar hela tåg) skulle alla tåg bara ha två vagnar. Menar de att C10 & C11 är fast sammankopplade?DN skrev: I dag trafikeras Saltsjöbanan av totalt 16 vagnar av typerna C10 och C11.
[...]
I dagsläget trafikeras Saltsjöbanan av ett trettiotal fordon.
Nu har jag inte de exakta siffrorna, det finns det andra som har, men en C10 sitter permanent ihop med en C11. Med "permanent" menar jag att de delar vissa komponenter mellan sig och att kopplingen mellan vagnarna kräver mer arbete för att ta isär.
Men det torde handla om runt 15 vagnpar eller så. Dessa går då normalt i konstellationer med 2, 4 eller 6 vagnar som då bildar ett tåg.
Genius on call
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Även SL använder fel terminologi:Odd skrev:Det är för att artikeln är skriven av en journalist utan kunskap i ämnet och som inte ids konsultera någon med kunskap i ämnet.Fyrgeit skrev:Vad menar de med detta? Om det är 16 vagnar på ~30 fordon (och om de med fordon menar hela tåg) skulle alla tåg bara ha två vagnar. Menar de att C10 & C11 är fast sammankopplade?DN skrev: I dag trafikeras Saltsjöbanan av totalt 16 vagnar av typerna C10 och C11.
[...]
I dagsläget trafikeras Saltsjöbanan av ett trettiotal fordon.
Nu har jag inte de exakta siffrorna, det finns det andra som har, men en C10 sitter permanent ihop med en C11. Med "permanent" menar jag att de delar vissa komponenter mellan sig och att kopplingen mellan vagnarna kräver mer arbete för att ta isär.
Men det torde handla om runt 15 vagnpar eller så. Dessa går då normalt i konstellationer med 2, 4 eller 6 vagnar som då bildar ett tåg.
Enligt signaturen "CS" har Saltsjöbanan 15 fordon. Ett äldre fordon består av två sammankopplade vagnar (en motorvagn och en släpvagn) och kallas därför också ibland för vagnpar. Ett långt tåg har tre fordon (sex vagnar) och ett kort tåg har två fordon (fyra vagnar). Har det någonsin gått tåg med bara ett fordon (två vagnar) på Saltsjöbanan?SL skrev:I dag trafikeras Saltsjöbanan av 16 äldre vagnar, typ C10 och C11. Åtta av dessa vagnar kommer att skrotas och resterande åtta behålls för att stötta upp under rusningstrafik.
Åtta vagnpar ska behållas och åtta vagnpar ska avvecklas. Således behöver SL bygga om två C6 till ett sextonde C10/C11-par. Blir det vagnparet 2783-84?
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Exakt, vi ska inte vara för hårda mot journalisten. Vederbörande har bara läst innantill och kopierat felaktigheterna från Region Stockholms egen sida i ämnet där de själva inte kan hålla isär begreppen "vagn" och "fordon".Enceladus skrev: Även SL använder fel terminologi:
Enligt signaturen "CS" har Saltsjöbanan 15 fordon. Ett äldre fordon består av två sammankopplade vagnar (en motorvagn och en släpvagn) och kallas därför också ibland för vagnpar. Ett långt tåg har tre fordon (sex vagnar) och ett kort tåg har två fordon (fyra vagnar). Har det någonsin gått tåg med bara ett fordon (två vagnar) på Saltsjöbanan?SL skrev:I dag trafikeras Saltsjöbanan av 16 äldre vagnar, typ C10 och C11. Åtta av dessa vagnar kommer att skrotas och resterande åtta behålls för att stötta upp under rusningstrafik.
Åtta vagnpar ska behållas och åtta vagnpar ska avvecklas. Således behöver SL bygga om två C6 till ett sextonde C10/C11-par. Blir det vagnparet 2783-84?
https://www.regionstockholm.se/verksamh ... as-sb-fut/
Tvåvagnarståg har tidigare använts på Saltsjöbanans stomline (25), men nuförtiden går sådana enbart på grenbanan (linje 26).
C6 2783-84 är enligt uppgift i skrivande stund under ombyggnad till C10/C11 men det lär då bli det sista.
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Jag antar att Saltsjöbanan hade nattrafik med tvåvagnarståg. Frågan är om SL någonsin låter andra trafikslag än tunnelbana få nattrafik igen. Även Nockebybanan hade ju nattrafik tidigare.JohanB skrev:Tvåvagnarståg har tidigare använts på Saltsjöbanans stomline (25), men nuförtiden går sådana enbart på grenbanan (linje 26).
Enligt Saltsjöbanans tidtabell går de två sista tågen "via Solsidan till Saltsjöbaden". Hur många vagnar har dessa tåg?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Då när jag jobbade på Saltsjöbanan i slutet av 60-talet som kondis gick första tåget samt sista tåget via Solsidan, kondisen öppnade samt stängde väntsalarna med dom tågen.Enceladus skrev:Jag antar att Saltsjöbanan hade nattrafik med tvåvagnarståg. Frågan är om SL någonsin låter andra trafikslag än tunnelbana få nattrafik igen. Även Nockebybanan hade ju nattrafik tidigare.JohanB skrev:Tvåvagnarståg har tidigare använts på Saltsjöbanans stomline (25), men nuförtiden går sådana enbart på grenbanan (linje 26).
Enligt Saltsjöbanans tidtabell går de två sista tågen "via Solsidan till Saltsjöbaden". Hur många vagnar har dessa tåg?
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Två vagnar, som alla andra tåg efter 22-tiden på kvällen.Enceladus skrev: ↑fredag 18 februari 2022 16:14Jag antar att Saltsjöbanan hade nattrafik med tvåvagnarståg. Frågan är om SL någonsin låter andra trafikslag än tunnelbana få nattrafik igen. Även Nockebybanan hade ju nattrafik tidigare.JohanB skrev:Tvåvagnarståg har tidigare använts på Saltsjöbanans stomline (25), men nuförtiden går sådana enbart på grenbanan (linje 26).
Enligt Saltsjöbanans tidtabell går de två sista tågen "via Solsidan till Saltsjöbaden". Hur många vagnar har dessa tåg?
Nattrafiken på 90-talet kördes oftast med 1 vagn (C16) enligt vad jag fått veta.
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Det gick kvällstid (eventuellt även dagtid på t ex söndagar) enkelvagnar på grenbanan, troligen på 1990-talet.
/Gunnar Ekeving
Re: Saltsjöbanans vagnbrist
Det är ju positivt att SL fortfarande drar ner på tåglängden istället för turtätheten (Näsbyparksgrenen har ju timmestrafik på natten). Men jag undrar ändå om det blir 12-minuterstrafik även på helger. Det skulle fungera utmärkt med variabel tåglängd. Dock är det länge sedan SL prioriterade turtäthet framför tåglängd...
12-minuterstrafik med fyravagnarståg på huvudbanan (6 omlopp) och tvåvagnarståg på grenbanan (2 omlopp) kräver 28 vagnar eller 14 vagnpar. Det skulle ge en reserv på 2 nya vagnpar och 8 gamla vagnpar.