Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Och ännu märkligare, om du loggar in för att spärra dig så ger du samtidigt Klarna rätt att spåra dig på samtliga webbplatser som använder sig av Klarnas betaltjänst men även andra siter. Spärren innebär bara att du inte kan betala med Klarna, men de ger sig den oåterkalleliga rätten att registrera uppgifter om dig inklusive särskilt skyddsvärda personuppgifter såsom medicinska, politiska, fackliga, religiösa, sexuella och ekonomiska uppgifter och förehavanden. Denna rätt ges Klarna även om någon kapar din identitet då du ur klarnas perspektiv har gått med på deras villkor ändå. Deras långa policys och villkor är snåriga, men det är avsiktligt.

Om Klarna inte har för avsikt att använda sig av dessa uppgifter, varför ger dom då sig själva rätten att samla in dem?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Bankanställd nära komma över 30 miljoner
UNT skrev:En bankanställd i Uppsala som skapade bank-id i förmögna kunders namn var nära att komma över 30 miljoner kronor. Nu döms han för svindelplanerna.
Är det någon som är förvånad över att samma banker som sysslar med penningtvätt och narkotikasmuggling även ägnar sig åt bedrägerier? Frågan är snarare hur samhället fortfarande kan ha förtroende för dessa banker och deras representanter i riksdagen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

ICA Maxi i Västerås har problem just nu. Det enda som funkar är Swish och kontanter. Kön till de enda två kontantkassorna är fyra gånger längre än till endast-kort-kassorna. En anställd sa att dom byggde bort övriga kontantkassor för ett tag sen. Litet taktiskt misstag…

Men jag fascineras av att en så stor ICA-handlare inte ens har exempelvis Paypal eller Izettle i reserv.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Bankanställd nära komma över 30 miljoner
UNT skrev:En bankanställd i Uppsala som skapade bank-id i förmögna kunders namn var nära att komma över 30 miljoner kronor. Nu döms han för svindelplanerna.
Är det någon som är förvånad över att samma banker som sysslar med penningtvätt och narkotikasmuggling även ägnar sig åt bedrägerier? Frågan är snarare hur samhället fortfarande kan ha förtroende för dessa banker och deras representanter i riksdagen.
Lite åtskillnad mellan det ena och det andra får man väl ändå göra. Här är det en bankanställd som fallit för frestelsen att på brottslig väg försöka berika sig på kundernas bekostnad. Sådant händer tyvärr ibland. Genom inside information vet jag att ett sådant försök gjordes i SEB för ca. 30 år sedan, då en anställd genom ingrepp i bankens IT-system försökte plundra ett antal kundkonton. Då rörde det sig om ett betydligt mindre belopp, "bara" 3 - 4 Mkr.

Ett "bättre" upplägg hade varit att gå in i annan bank och med ett förfalskat ID öppnat ett konto i någon av de förmögna kundernas namn, och därefter skapa ett bankID åt sig själv. Sedan hade det varit fritt fram att logga in och tömma kontona. Tillitskedjan står och faller med de fysiska ID-handlingarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Bankanställd nära komma över 30 miljoner
Lite åtskillnad mellan det ena och det andra får man väl ändå göra. Här är det en bankanställd som fallit för frestelsen att på brottslig väg försöka berika sig på kundernas bekostnad. Sådant händer tyvärr ibland. Genom inside information vet jag att ett sådant försök gjordes i SEB för ca. 30 år sedan, då en anställd genom ingrepp i bankens IT-system försökte plundra ett antal kundkonton. Då rörde det sig om ett betydligt mindre belopp, "bara" 3 - 4 Mkr.

Ett "bättre" upplägg hade varit att gå in i annan bank och med ett förfalskat ID öppnat ett konto i någon av de förmögna kundernas namn, och därefter skapa ett bankID åt sig själv. Sedan hade det varit fritt fram att logga in och tömma kontona. Tillitskedjan står och faller med de fysiska ID-handlingarna.
Det så beryktade kakelugnsmordet nu för snart 60år sedan kan ju vara av intresse:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kakelugnsmordet
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:ICA Maxi i Västerås har problem just nu. Det enda som funkar är Swish och kontanter. Kön till de enda två kontantkassorna är fyra gånger längre än till endast-kort-kassorna. En anställd sa att dom byggde bort övriga kontantkassor för ett tag sen. Litet taktiskt misstag…

Men jag fascineras av att en så stor ICA-handlare inte ens har exempelvis Paypal eller Izettle i reserv.
Men dom har ju uppenbarligen inte gjort sig av med kontanter helt.
Jämför med Coop som stängde helt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:ICA Maxi i Västerås har problem just nu. Det enda som funkar är Swish och kontanter. Kön till de enda två kontantkassorna är fyra gånger längre än till endast-kort-kassorna. En anställd sa att dom byggde bort övriga kontantkassor för ett tag sen. Litet taktiskt misstag…

Fungerade verkligen swish?
Fick följande två mejl från Swish i dag:
2022-02-15 15:33

Just nu förekommer en driftstörning hos ICA Banken och inga betalningar till eller från denna bank kan genomföras. Tekniker arbetar för fullt med att lösa problemet och vi återkommer så snart störningen är avslutad.
Vi ber om ursäkt för besväret.
Vänliga hälsningar,
Swish
2022-02-15 16:26

Det förekommer fortfarande en driftstörning hos ICA Banken och inga betalningar till eller från denna bank kan genomföras. Tekniker arbetar för fullt med att lösa problemet och vi återkommer så snart störningen är avslutad.
Vi ber om ursäkt för besväret.

Vänliga hälsningar,
Swish
Eller har ICA Maxi en annan bank? :D
Jag har fått totalt 25 liknande mejl den här månaden. Nästan en driftstörning per dag.
Under hela januari 17 och december 2021 bara 11 mejl.
Det brukar komma ett mejn när det är en störning och ett när störningen är över. Är störningen långvarig kan det komma ett mejl om att det fortfarande är problem. Och ibland förvarnas det om kommande avbrott.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lennart Petersen skrev:Det så beryktade kakelugnsmordet nu för snart 60år sedan kan ju vara av intresse:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kakelugnsmordet
Ja, alltså, man behöver ju inte gå till sådana ytterligheter. Dessutom fungerade kontorsavstämningen dåligt förr, har jag hört (det var det som de hade för sig efter kl. 3) och var lätt att manipulera.

Rättshistoriskt är det ett exempel på den tidens kriminalpolitik. Bank- och kakelugnsmördaren Rodius dömdes till livstid (man dömde ut mycket livstid förr), men regeringen Erlander benådade regelmässigt livstidsdömda till 14 år, med villkorlig frigivning efter 7 år. Så det kostade ganska lite att slå ihjäl någon förr. Arkitekten bakom detta var Karl Schlyter (s) och hans efterföljare, den piprökande Lennart Geijer (s). Den straffrättsideologi de lämnade efter sig har visat sig vara illa anpassad för att bekämpa den grova brottslighet som vuxit fram de senaste 20 - 25 åren.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:

Men dom har ju uppenbarligen inte gjort sig av med kontanter helt.
Jämför med Coop som stängde helt.
Ja, de borde ha lärt sig något av det. Det som verkade ha gjort kontantkön extra lång verkade vara att de även hanterade swishbetalningar. Om de hade varit smarta så skulle de haft dessa två kassor enbart öppna för kontanter och hänvisa alla andra till de andra 6 kassorna + ett antal självbetjäningskassor (som också var bemannade, troligen för att kunna ta emot Swish). Men det är klart, ett sådant förfarande skulle ha fått det att framstå som ett misslyckande att ha gjort sig så beroende av att kortsystemet fungerar...
LÅ1 skrev:

Fungerade verkligen swish?...
Ja. Tanten framför mig i kön använde Swish. Först slog kassörskan in beloppet i nån app (ej swish-appen) på en surfplatta som sitter vid kassan, rabblar sedan upp ett 123-nummer för kunden, varefter kunden swishade. När kunden hade visat att beloppet betalats genom den där tryck-så-händer-det-något-funktionen i Swish så slog kassörskan ut kvittot, som kunden fick skriva sitt namn på. Gissar att det är för att matcha belopp/namn med swish-inbetalningen. Något kvartsautomatisk med andra ord.

Det intressanta är ju faktiskt vad som händer när cheferna och arbetsledarna går igenom vad som blev fel, vad som gjordes rätt och vad som kan göras för att det inte skall repeteras i framtiden. Om de hade haft möjlighet till kontanthantering i samtliga kassor i nödfall och hade haft ett reservkortsystem, såsom Izettle, på plats, så skulle handlaren ha kunnat visa sina kunder att hen faktiskt gör allt för att deras kunder inte skall behöva stå i köer för att ett enskilt system brakar samman. Om problemen repeteras nästa gång en liknande händelse inträffar så kan dom enbart skylla på inkompetens!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag passade på att gå in och på ICA Nära vid Sergels torg bara för att jag hört att det varit strul för kortbetalningar på Ica i dag. Och det bekräftades av kassören utan att jag behövde fråga. Jag bara sa att jag använder kontanter för att jag inte vill att de ska försvinna.

Men nu fungerar Swish även för ICA banken.
2022-02-15 19:36

Störningen hos ICA Banken är nu löst och Swish-betalningar till och från denna bank fungerar som de ska igen.

Vänliga hälsningar
Swish
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Det intressanta är ju faktiskt vad som händer när cheferna och arbetsledarna går igenom vad som blev fel, vad som gjordes rätt och vad som kan göras för att det inte skall repeteras i framtiden.
Är inte så säker på att enskilda ICA-handlare tillämpar den formen av utredningar. Det som kan få dem att gå till botten med något är väl om det fattas stora summor pengar på något sätt, men bara att allt tog för lång tid så kunderna tröttnade på att vänta och försäljningen blev skit den dagen tror jag nog bara att man lägger till handlingarna, vänder blad och börjar om på ny kula nästa dag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Aftonbladet skriver också om Agnes Wolds problem med Klarna. Den artikeln är hårdare i tonen mot Klarna än de jag läst tidigare.
– Jag hade glömt bort allt det här. De hade sagt att problemet skulle lösas, men så kom ett till mejl. Varje gång jag ser ordet Klarna så får jag frossbrytningar och kastar mig bort, säger Agnes Wold.
Hon höjer ett varningens finger till de som överväger att använda sig av bolagets betaltjänster.

– Det löser sig aldrig med Klarna, de är som små onda ålar. Man tror att det ska lösa sig, eftersom de själva säger att de kommer lösa det... Sen hör någon annan stackars underhuggare av sig och förklarar att inget är löst, säger Agnes Wold.
Andreas Cervenka skriver i samma tidning om "Collector, Svea, Resurs och inte minst köp-nu-betala-sen-pionjären Klarna" och hur de skuldsätter unga människor och sedan tar hjälp av statens indrivare, Kronofogden. "En cynisk rovdrift på unga människor – finansierad av staten".

Kronofogden beskriver han så här: "Tänk snubbe i motorcykelväst, bara artigare och betydligt mer effektiv."
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Aftonbladet skriver också om Agnes Wolds problem med Klarna. Den artikeln är hårdare i tonen mot Klarna än de jag läst tidigare.
– Jag hade glömt bort allt det här. De hade sagt att problemet skulle lösas, men så kom ett till mejl. Varje gång jag ser ordet Klarna så får jag frossbrytningar och kastar mig bort, säger Agnes Wold.
Hon höjer ett varningens finger till de som överväger att använda sig av bolagets betaltjänster.

– Det löser sig aldrig med Klarna, de är som små onda ålar. Man tror att det ska lösa sig, eftersom de själva säger att de kommer lösa det... Sen hör någon annan stackars underhuggare av sig och förklarar att inget är löst, säger Agnes Wold.
Andreas Cervenka skriver i samma tidning om "Collector, Svea, Resurs och inte minst köp-nu-betala-sen-pionjären Klarna" och hur de skuldsätter unga människor och sedan tar hjälp av statens indrivare, Kronofogden. "En cynisk rovdrift på unga människor – finansierad av staten".

Kronofogden beskriver han så här: "Tänk snubbe i motorcykelväst, bara artigare och betydligt mer effektiv."
Framför allt sätter de de mest utsatta i skuldfällan, exempelvis ensamstående med barn som ser en ständig nödlösning att handla på Klarnakredit på Citygross. De väljer det blå pillret framför det röda och kör på tills det går helt åt helsike, helt enkelt för att det är enklast för stunden, i stället för att faktiskt ta den hjälp som finns och ta tag i de verkliga problemen. Skillnaden är att i slutändan så får dessa stackare ta hjälp från det allmänna, men då dessutom med en gigantisk Klarnaskuld som många sällan klarar av att reda ut ens med hjälp. Det skapar ett enormt lidande hos enskilda i samhället.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

På vilket sätt drabbas Klarnas kunder negativt av att slippa storbankernas ockerpriser för att betala i utländsk valuta? Även Collectors betalkort saknar valutapåslag. Jag förstår verkligen inte hur onödiga avgifter ska gynna de mest utsatta... :roll:
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ett "bättre" upplägg hade varit att gå in i annan bank och med ett förfalskat ID öppnat ett konto i någon av de förmögna kundernas namn, och därefter skapa ett bankID åt sig själv. Sedan hade det varit fritt fram att logga in och tömma kontona. Tillitskedjan står och faller med de fysiska ID-handlingarna.
Det är inte så lätt att förfalska svenska pass och nationella id-kort. Den som godtar andra id-handlingar borde göra det på egen risk.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ett "bättre" upplägg hade varit att gå in i annan bank och med ett förfalskat ID öppnat ett konto i någon av de förmögna kundernas namn, och därefter skapa ett bankID åt sig själv. Sedan hade det varit fritt fram att logga in och tömma kontona. Tillitskedjan står och faller med de fysiska ID-handlingarna.
Det är inte så lätt att förfalska svenska pass och nationella id-kort. Den som godtar andra id-handlingar borde göra det på egen risk.
Tja, det kan man ju tycka. Men nu accepteras ju körkort som ID-handling, tyvärr: https://www.expressen.se/dinapengar/sak ... t-bank-id/
NFC vill inte ha körkort som ID-handling

Det finns överhuvud taget ingen lagreglering av vilka id-handlingar som ska godtas, utan det avgör varje aktör, som har anledning att verifiera personers identitet, själv. Och den där ID-kortsutredningen som nämns ovan vid flera tillfällen verkar ha runnit ut in sanden. Den remissades 2019 och har sedan inte föranlett någon Kungl. Maj:ts (som man sade före 1975) åtbörd. Höga vederbörande har väl tagit Lars Gunnar Bodins och mitt valspråk ad notam: "Låt oss tala klarspråk och rinna ut in sanden"!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
Tja, det kan man ju tycka. Men nu accepteras ju körkort som ID-handling, tyvärr: https://www.expressen.se/dinapengar/sak ... t-bank-id/
NFC vill inte ha körkort som ID-handling
Det är dock inte bara fysiska id-handlingar som brister. Ett vanligt bedrägeri är att ett offer fås att utfärda ett nytt BankID på bedragarens telefon med sitt befintliga BankID. För att utfärda en ny e-legitimation borde det krävas en id-handling som har utfärdats av Polismyndigheten, d.v.s. varken körkort eller BankID ska kunna användas för att utfärda en ny e-legitimation. Det fanns en utredning som föreslog något i den stilen, men av detta blev intet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev:Det är dock inte bara fysiska id-handlingar som brister. Ett vanligt bedrägeri är att ett offer fås att utfärda ett nytt BankID på bedragarens telefon med sitt befintliga BankID. För att utfärda en ny e-legitimation borde det krävas en id-handling som har utfärdats av Polismyndigheten, d.v.s. varken körkort eller BankID ska kunna användas för att utfärda en ny e-legitimation. Det fanns en utredning som föreslog något i den stilen, men av detta blev intet.
Det är många länkar i tillitskedjan som brister, därom kan vi vara överens. Den utredning som nämns av Enceladus-kollektivet ovan, var inte det den utredning ( SOU 2019:14 ) som jag refererade till? Annars kunde det ju vara intressant att få SOU-nr. där också.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Det är dock inte bara fysiska id-handlingar som brister. Ett vanligt bedrägeri är att ett offer fås att utfärda ett nytt BankID på bedragarens telefon med sitt befintliga BankID. För att utfärda en ny e-legitimation borde det krävas en id-handling som har utfärdats av Polismyndigheten, d.v.s. varken körkort eller BankID ska kunna användas för att utfärda en ny e-legitimation. Det fanns en utredning som föreslog något i den stilen, men av detta blev intet.
Det är många länkar i tillitskedjan som brister, därom kan vi vara överens. Den utredning som nämns av Enceladus-kollektivet ovan, var inte det den utredning ( SOU 2019:14 ) som jag refererade till? Annars kunde det ju vara intressant att få SOU-nr. där också.
Ja, det är samma utredning (skribentens inlägg saknade denna referens när jag svarade). Utredningens förslag föreslogs träda i kraft den 1 januari 2022 (se sidan 25). Detta skedde uppenbarligen inte, även om de svenska passen och nationella id-korten fick ett nytt utseende. Polisen skryter till och med om att Sverige blev först i världen med så kallade "flytande bilder". Det är ju jättebra att Sverige har fått pass och nationella id-kort med en säkerhet i världsklass, men det finns ett litet problem: Bedragare kan fortfarande använda lättförfalskade körkort!
SvD skrev:Ett förfalskat körkort kostar runt 10 000 kronor. Det som krävs är ett ifyllt internetformulär med personuppgifter och ett bifogat identitetsdokument, signatur och en bild. På fem till sex arbetsdagar sägs det falska körkortet vara levererat.
Att Sverige är marknadsfundamentalismens högborg hjälper inte heller den här typen av förslag som minskar privata aktörers makt i samhället.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:På vilket sätt drabbas Klarnas kunder negativt av att slippa storbankernas ockerpriser för att betala i utländsk valuta? Även Collectors betalkort saknar valutapåslag. Jag förstår verkligen inte hur onödiga avgifter ska gynna de mest utsatta... :roll:
Det är för att du tror att det är det som är problemet.
Låst