Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Hej!
Var tredje spårvagn är en buss har jag noterat de senaste veckorna, vagnbrist anges som orsak men jag överhörde ett samtal mellan spårvagnsföraren och konduktören där de diskuterade ersättningsnussarnas omfattning och deras förklaring var att det var brist på spårvagnsförare snarare än vagnar.
Huru härmed?
Var tredje spårvagn är en buss har jag noterat de senaste veckorna, vagnbrist anges som orsak men jag överhörde ett samtal mellan spårvagnsföraren och konduktören där de diskuterade ersättningsnussarnas omfattning och deras förklaring var att det var brist på spårvagnsförare snarare än vagnar.
Huru härmed?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Det är både brist på vagnar och förare. Vi krockade med vagnar nyligen och då vart det påverkan. Sen andra fel som CAF ska åtgärda men kanske inte hinner omgående.
Personalbristen har som alla förstår många olika orsaker. En del är ökade sjuktal men även andra faktorer som påverkat. Nu har vi satt full fart på utbildningen så hoppas den delen kommer att lösa sig så fort som möjligt.
Stefan
Personalbristen har som alla förstår många olika orsaker. En del är ökade sjuktal men även andra faktorer som påverkat. Nu har vi satt full fart på utbildningen så hoppas den delen kommer att lösa sig så fort som möjligt.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Ja det går ju bättre än på järnvägen i vart fall!Stefan Widén skrev:Det är både brist på vagnar och förare. Vi krockade med vagnar nyligen och då vart det påverkan. Sen andra fel som CAF ska åtgärda men kanske inte hinner omgående.
Personalbristen har som alla förstår många olika orsaker. En del är ökade sjuktal men även andra faktorer som påverkat. Nu har vi satt full fart på utbildningen så hoppas den delen kommer att lösa sig så fort som möjligt.
Stefan
Det blir lättare när Spårväg City sitter ihop med Lidingöbanan för då får man en större gemensam vagnpark.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Det är ju brist på spårvagnsförare hos både SS och Arriva. Även brist på tunnelbaneförare hos MTR. Vad beror detta på egentligen? Hög personalomsättning?
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Har du hört talas om något som kallas covid-19?Qus skrev:Det är ju brist på spårvagnsförare hos både SS och Arriva. Även brist på tunnelbaneförare hos MTR. Vad beror detta på egentligen? Hög personalomsättning?
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Bättre med ATO så behövs inga förare och det kan således inte bli förarbrist.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Har ABSS möjligen, förutom att ha drabbats av Covid-19, drabbats av CAF, något som Arriva drabbades av för ett antal år sedan?
Genius on call
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Odd skrev:Har ABSS möjligen, förutom att ha drabbats av Covid-19, drabbats av CAF, något som Arriva drabbades av för ett antal år sedan?
Kanske saknar man dessa lite ?
Bild från 2021-01-05 14.40.49 Foto Leif D
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
ÅÅÅ ja verkligen .... tur att du inte tog en bild när den var blå....fast ett par M33 skulle ju funka.... Kan man kidnappa 8 vagnar utan att någon märker det?leifd skrev:Odd skrev:Har ABSS möjligen, förutom att ha drabbats av Covid-19, drabbats av CAF, något som Arriva drabbades av för ett antal år sedan?
Kanske saknar man dessa lite ?
Bild från 2021-01-05 14.40.49 Foto Leif D
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Lite väl mycket ersättningsbussar på Spårväg city?
Ärligt talat. Spårvagnskonceptet rosar inte marknaden i Sverige just nu. På Linje 7 i Stockholm gick igår ”som vanligt” två (eller var det tre?) ersättningsbussar. Lite extra ironiskt eftersom man för dyra pengar byggt särskilda upphöjda hållplatskanter trots att spårvagnarna är av låggolvstyp. Men ersättningsbussarna har höga insteg! I Lund går väl fortfarande minst halva trafiken på nya spårvägslinjen med buss efter många månader. Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm. ”Tur det alltid går att köra buss” - men vilket blir då attraktionskraften hos den stora investeringen som spårväg trots allt innebär? Känns som det krävs ordentlig uppryckning snart om inte ”light rail” skall hamna i vanrykte! Är det bristande insikter hos beställare och planerare som gjort att de svenska satsningarna så ofta målar in sig i hörn med förarbrist och undermålig teknik?
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Kan ju hoppas att 5001 rullar i morgon men det lär den väl som vanligt inte göra..
/Bussmicke
www.bussmicke.se
/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Bara kolla alla förbudsskyltar längs tvärbanan för att inse att Stockholm är en minst sagd udda spårvägsstad...
Ser fan inte klokt ut vid ex. Liljeholmen och Mårtensdal.
Linje 7 trodde jag verkligen på men det är ju nästan lika många bussar som spårvagnar ute på den lilla snutten.
Skönt iaf att jag slipper se B9S som ersättningsbuss snart.
Ser fan inte klokt ut vid ex. Liljeholmen och Mårtensdal.
Linje 7 trodde jag verkligen på men det är ju nästan lika många bussar som spårvagnar ute på den lilla snutten.
Skönt iaf att jag slipper se B9S som ersättningsbuss snart.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Vad jag har hört så fungerar M33 alldeles utmärkt, så vad menar du med detta ?Stefan B skrev:Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Hänger inte riktigt med på vad det har med ersättningsbussarna på 7:an att göra. Men det har varit ganska mycket problem med bilar som kör fel och fastnar i spåret och därför har det experimenterats med en hel del olika skyltar och annat. Det som mer än något annat tycks ha minskat felkörningarna var när skyltarna flyttades ner till nära markytan, sen ska det provas med pyramidmattor och annat också.M224 skrev:Bara kolla alla förbudsskyltar längs tvärbanan för att inse att Stockholm är en minst sagd udda spårvägsstad...
Ser fan inte klokt ut vid ex. Liljeholmen och Mårtensdal.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Ja att vi drabbats av höga sjuktal är det ingen som inte förstår, nästan det tredubbla mot normalt.
Och det gäller ganska lika för alla operatörer, För spårtrafiken så blir det känsligare, den mängd utbildade förare på respektive bana och vagntyp sätter begränsningarna. Och man kan inte tro att man akut kan utbilda ett antal för att möta behovet.
Som alltid så gäller det att ha lite sunt bondförnuft.
Stefan
Och det gäller ganska lika för alla operatörer, För spårtrafiken så blir det känsligare, den mängd utbildade förare på respektive bana och vagntyp sätter begränsningarna. Och man kan inte tro att man akut kan utbilda ett antal för att möta behovet.
Som alltid så gäller det att ha lite sunt bondförnuft.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Det man kan tycka är ju att SL är ganska dåliga på reduceringsplaner. Att köra 10-minuterstrafik på Djurgården en måndagkväll är ju i och för sig galenskap redan i normala fall, men det är ännu dummare när man har brist på personal och vagnar. Att dra ner trafiken till hälften på måndagar och till 2/3 övriga dagar hade väl inte lett till några som helst problem denna vinter.Stefan Widén skrev:Ja att vi drabbats av höga sjuktal är det ingen som inte förstår, nästan det tredubbla mot normalt.
Och det gäller ganska lika för alla operatörer, För spårtrafiken så blir det känsligare, den mängd utbildade förare på respektive bana och vagntyp sätter begränsningarna. Och man kan inte tro att man akut kan utbilda ett antal för att möta behovet.
Som alltid så gäller det att ha lite sunt bondförnuft.
Stefan
Jag skriver "SL" för de måste nog nästan ta ett initiativ, idag tror jag inte att det är riktigt accepterat att operatörerna har reduceringsplaner för vilken trafik som ska dras in när det blir problem. Kan ha lite fel där dock, särskilt när det gäller de nyare avtalen som jag inte har koll på.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2237
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
En försiktig gissning är att det menas M32, SL95 samt A35.Harald skrev:Vad jag har hört så fungerar M33 alldeles utmärkt, så vad menar du med detta ?Stefan B skrev:Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm.
Ju förr dess bättre.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2237
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
OK, vad händer i din kropp då?M224 skrev: Linje 7 trodde jag verkligen på men det är ju nästan lika många bussar som spårvagnar ute på den lilla snutten.
Skönt iaf att jag slipper se B9S som ersättningsbuss snart.
Senast redigerad av Thomas Lange den onsdag 09 februari 2022 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
M32 började levereras 2004. Det är väl knappast en ny vagntyp, särskilt som det finns en nyare. SL95 låter också ganska gammalt.Thomas Lange skrev:En försiktig gissning är att det menas M32, SL95 samt A35.Harald skrev:Vad jag har hört så fungerar M33 alldeles utmärkt, så vad menar du med detta ?Stefan B skrev:Lägg därtill problemen med nya vagntypernas hållbarhet i Göteborg, Oslo och delvis i Stockholm.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Så länge man inte kör vagnen med en vev så är den inte gammal. Kan dock köpa att M25 börjar bli något av en gråzon.Harald skrev:M32 började levereras 2004. Det är väl knappast en ny vagntyp, särskilt som det finns en nyare. SL95 låter också ganska gammalt.