1x C30 på linje 13/14
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
1x C30 på linje 13/14
Sitter och väntar på mitt tåg och ser att de kör en C30 på linje 13 och 14. Givetvis stannar tågen längst fram så att trafikanter får springa halva plattformen...
Re: 1x C30 på linje 13/14
Vad menas med "längst fram"? Vilken station?
Enkelvagnar brukar de ju köra med under tester, men jag har aldrig sett det i trafik.
Enkelvagnar brukar de ju köra med under tester, men jag har aldrig sett det i trafik.
Liljeholmen, Hägerstensåsen. De stannade där fullängdståg stannar. Det var flertalet som fick lubba 70+ meter.
Du får väl ge dig ut en söndagkväll.
Numera finns det bara ”KT” och ”LT” på bana 2. För att sätta upp ”KT” måste det rymmas minst 93 (i praktiken oftast 105) meter tåg fram till märket och dessutom ska det finnas ITV i de fall det är aktuellt. Dessutom sätts ju sådana skyltar bara upp när man är på väg bort från uppgången (på de stationer som bara har en) respektive primäruppgången (på de som har två som inte är jämbördiga). Är det inte uppfyllt så blir ju platsen identisk med den för fullängdståg. Tyvärr har man väl helt tagit bort korttågsmarkeringarna för allmänheten på bana 2, så inte ens de som vill kan riktigt räkna ut var tåget kommer att stanna om de inte kan lösa tunnelbanans interna gåtorM224 skrev:Liljeholmen, Hägerstensåsen. De stannade där fullängdståg stannar. Det var flertalet som fick lubba 70+ meter.

På Liljeholmen norr ut blir det tokigt. Det finns två nergångar till den perrongen. En i södra änden och en ungefär på mitten. Men korta tåg stannar i norra änden av perrongen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ja det är under all kritik.
- Stefan Widén
Fast med C20 har man ju lyckats stanna med korta tåg så slutänden hamnar närmast utgången ex i Hagsätra. Men på Tce får man springa om man står långt bak. Felet är att skyltningen om tågets längd kommer upp för sent. Redan när nästa tåg kommer upp och det är ex 4 min kvar ska det komma upp om längden.
PÅ pendeln har man lyckats med det. och då kan man på centralen väja väg ner så man kommer till rätt ände på tåget.
Stefan
PÅ pendeln har man lyckats med det. och då kan man på centralen väja väg ner så man kommer till rätt ände på tåget.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C30 Ankommer Liljeholmen (Kort tåg)
https://www.youtube.com/watch?v=iVQj1ved2fs
https://www.youtube.com/watch?v=iVQj1ved2fs
Tyvärr har man fått för sig att en C30-enhet (70 meter) ska räknas som 1 tunnelvagn i stället för 4. Då dög inte de gamla hållmärkena utan det behövde sättas upp nya. Och då tyckte man att det fick räcka med ”KT” för både 1 C30 (70 meter) och 2 C20 (93 meter). Så när det kommer en C30 i Hagsätra kommer den att stanna 23 meter från uppgången.Stefan Widén skrev:Fast med C20 har man ju lyckats stanna med korta tåg så slutänden hamnar närmast utgången ex i Hagsätra. Men på Tce får man springa om man står långt bak.
På pendeln ligger det som en text i tidtabellen så därför kommer det upp tillsammans med väntetidsvisningen trots att systemet mig veterligen inte alls hanterar tåglängder. Tunnelbanans skyltsystem har en funktion för tåglängdsangivelse (det som föraren har ställt in överförs till skyltsystemet) men där saknas i gengäld möjligheten att ange den i tidtabellen. (Uppgiften ”Kort tåg” som står på pendelns skyltar tror jag förresten inte heller kommer från SLs databas utan den matas nog in manuellt via operatörsgränssnittet men nu gissar jag!)Stefan Widén skrev: Felet är att skyltningen om tågets längd kommer upp för sent. Redan när nästa tåg kommer upp och det är ex 4 min kvar ska det komma upp om längden.
Stefan
- Stefan Widén
Oavsett system skulle den funktionen underlätta för många och just i övergångstiden då det kommer både korta och långa tåg är detta viktigt. Inte minst ur ett tillgänglighetsperspektiv. Vi får hoppas att det kommer även i tuben.
/Stefan
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Man borde stanna mitt på plattformen typ, Allt går om man Vill..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Förmodligen blir det också svårt att hålla tabellen. Vill se den förare i ögonen som kör ifrån folk som springer utefter plattformen. Då kommer nog telefonerna gå varma!!