Utredning om utbyggd museispårväg i Malmö på gång.
https://www.skd.se/2022/01/31/museispar ... UZunSsTHjM
Låt oss hoppas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Låt oss hoppas
Jag följde länken i går, men nu när jag skulle titta mer noga så funkar den inte.Jim Hansson skrev:Utredning om utbyggd museispårväg i Malmö på gång.
https://www.skd.se/2022/01/31/museispar ... UZunSsTHjM
Efter vad jag minns av kartskissen så ser det bra ut. Det enda jag sett av museispårvägen i Malmö är en vagn som åkte iväg från hållplatsen nära den fina biblioteksbyggnaden. Med spår i ring och hållplats på Gustav Adolfs torg så blir museispårvägen mer synlig.
Lyckades hitta en annan länk. Betalvägg tyvärr, men man får se en fin bild.
(Hittade också ett dokument som nog är värd en egen tråd.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Låt oss hoppas att utbyggnaden också innebär att spårvägen får en tillräckligt stor vagnhall för åretrunt-förvaring av vagnar. Detta har väl hela tiden varit ett problem, som förvärrats genom att det blivit bökigare att komma åt vinterförvaringshallen.
En annan svårighet för museispårvägen har varit brist på aktiva under senare år. Kanske är förhoppningen att ökad synlighet för vagnarna skall ge en tillströmning av personer som vill arbeta ideellt med spårvägstrafiken och vagnunderhållet?
En annan svårighet för museispårvägen har varit brist på aktiva under senare år. Kanske är förhoppningen att ökad synlighet för vagnarna skall ge en tillströmning av personer som vill arbeta ideellt med spårvägstrafiken och vagnunderhållet?
/Gunnar Ekeving
Det är ju fantastiskt kul. Det som jag ser spännande med detta projekt är att det väl, om jag förstår det rätt, kan fortsätta vara museispårväg till 100% även om det skulle råka beslutas om en ordinarie spårväg i framtiden. Ännu bättre om de dessutom får en spårförbindelse mellan ordinarie trafikspår och museispåret så kan man utväxla trafik mellan dem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Thomas Lange
Det positiva med den nya spårvägen i Lund är att den också skapat intresse från ett par av de anställda där att även engagera sig i museispårvägen i Malmö. Så för första gången på flera år har antalet volontärer vid museispårvägen kunnat öka!gek skrev:En annan svårighet för museispårvägen har varit brist på aktiva under senare år. Kanske är förhoppningen att ökad synlighet för vagnarna skall ge en tillströmning av personer som vill arbeta ideellt med spårvägstrafiken och vagnunderhållet?
Ju förr dess bättre.