Enceladus skrev:Det är mycket enklare att kopiera en kod än ett fingeravtryck, bland annat genom övervakning eller hot.
En OTP-kod är oerhört svårt att förfalska, framför allt då den enbart kan användas en gång och sedan är den förbrukad. Använder man dessutom PIN-kod på sin enhet i stället för på knappsats på exempelvis betalterminalen, då är det ännu svårare att komma åt den för en utomstående.
Enceladus skrev:Sedan finns oviljan att använda smutsiga knappsatser, vilken har tvingat marknaden att slopa 2-faktorsautentisering för
lägre belopp.
Alltså, jag trodde att man höjde beloppen generellt för att undvika att använda kod för mindre betalningar eftersom man 1) exponerar koden vid betydligt färre tillfällen och 2) reklamation av småbelopp är enklare för kund och kortutgivare att hantera ur flera perspektiv. Smutsigaknappsats-teorin håller inte av den enkla anledningen att många köp ändå är högre än 400 kr och varför skulle det vara mindre, eller större, risk för dessa? Dessutom verkar det inte finnas några som helst bevis för att någon signifikant smitta överförs på detta sätt, inte vad jag har sett i falla fall.
Enceladus skrev:Med biometriska betalkort kan 2-faktorsautentisering göras obligatorisk för alla betalningar (möjligen förutom
kollektivtrafikresor).
Återigen, det har egentligen inte med den biometriska implementationen att göra. Det går att införa obligatorisk 2-faktorsautentisering med alla möjliga valideringssätt. Fingeravtryckssensorer har dessutom visat sig kunna luras med ett (relativt) enkelt falskt avtryck med lim.
Det viktiga är att multifaktorsautentisering faktiskt används. Om man vill tvinga någon så spelar det dock ingen roll eftersom de flesta värderar sina liv högre än lite pengar.
Dessutom är en av nyckelfaktorerna för att kort har tagit över så mycket av kontanthanteringen att det är enklare att använda. Om man måste börja krångla med multifaktorsautentisering så förlorar man en del av den fördelen. Människan är av naturen lat.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.