Vad var det som återanvändes i C14?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vad var det som återanvändes i C14?
C12, C13 och C14 sägs ha återanvänt elektronik från C1-C3 vad jag förstår. Just C12 är som C2:or med ny vagnskorg likt C6. Likaså C13 men med nya boggier lika som C8. Men C14?
C14 har ju tyristorpåfart och verkar vara väldigt annorlunda elektronikmässigt jämfört med C2, C3 C12 och C13. C15 är nästan lika C14 men helt nytillverkade. Så vad återanvändes till C14 mer specifikt? Banmotorer? Kablage?
C14 har ju tyristorpåfart och verkar vara väldigt annorlunda elektronikmässigt jämfört med C2, C3 C12 och C13. C15 är nästan lika C14 men helt nytillverkade. Så vad återanvändes till C14 mer specifikt? Banmotorer? Kablage?
Re: Vad var det som återanvändes i C14?
Ja inga kablar men drivmotorer, hjulpar eller åtminstone axlar, växellådor, koppel, vissa ventiler, hyttsignalutrustningar.ADDE skrev:C14 har ju tyristorpåfart och verkar vara väldigt annorlunda elektronikmässigt jämfört med C2, C3 C12 och C13. C15 är nästan lika C14 men helt nytillverkade. Så vad återanvändes till C14 mer specifikt? Banmotorer? Kablage?
Till C15 lär Asea ha köpt drivmotorer mm från SL så de räknas som nya fast de var begagnade i verkligheten. Sen har ju utrustningar flyttats runt mellan vagnarna så det som satt på t ex vagn 1267 när den var ny kan ju idag sitta på en annan vagn.
Hmm, så det är väl egentligen bara bromsarna som skiljer dem åt då?
Vad var skillnaden mellan C6 och C8 egentligen? De båda hade/har kampådrag väl?
Ja, av någon anledning är luftbromsen olika på C14 och C15. Kan vara någon mer grej som jag inte kommer ihåg nu.ADDE skrev:Hmm, så det är väl egentligen bara bromsarna som skiljer dem åt då?
C6 och C8 var ju i princip likadana vad beträffar huvudkretsarna men ganska olika på detaljer. Här kommer några skillnader:
- C6 saknar LBH, en extra effektbrytare i huvudkretsen som bara C8 har.
- Hastighetsbegränsaren i pådraget fungerar på olika sätt.
- C6 hade batteridriven kupébelysning med nån sorts vibratordon, numera ombyggt. C8 hade roterande omformare till belysningen.
- C6 hade inredning ungefär som C4, C8 hade ”nya” inredningen med smäckrare soffor.
- C6 var i huvudsak inte parkopplade och hade då fönster i B-änden, rangerkontroller mm. C8 var parkopplade och hade gemensam kompressor och HS-utrustning. HS-utrustningen var förresten olika, C8 hade utrustning av äldre typ som jag tror att man hade tagit från C2.
- Olika dörrsystem.
- C6 var gröna, C8 blå.
Att motorerna i C14/C15 kommer från första generationens tunnelvagnar var nytt för mig. Ja, pådragsljudet är ju ganska likt förutom ”surrandet” från C14/C15 (är det tyristorerna som åstadkommer detta ljud?).daniel_s skrev:Ja inga kablar men drivmotorer, hjulpar eller åtminstone axlar, växellådor, koppel, vissa ventiler, hyttsignalutrustningar.ADDE skrev:C14 har ju tyristorpåfart och verkar vara väldigt annorlunda elektronikmässigt jämfört med C2, C3 C12 och C13. C15 är nästan lika C14 men helt nytillverkade. Så vad återanvändes till C14 mer specifikt? Banmotorer? Kablage?
Till C15 lär Asea ha köpt drivmotorer mm från SL så de räknas som nya fast de var begagnade i verkligheten. Sen har ju utrustningar flyttats runt mellan vagnarna så det som satt på t ex vagn 1267 när den var ny kan ju idag sitta på en annan vagn.
Då tillverkades alltså inga nya drivmotorer till Cx-vagnar efter C10? Alla vagnar därefter fick begagnade motorer?
Tyristorerna som sådana låter ingenting, utan det är som en förstärkare att det induceras i praktiken en växelström i metallen som skapar mekaniska vibrationer i någonting som gör att det blir ljud. Det är bara det att i stället för högtalare så är det olika saker i och omkring strömkretsen som låter. I synnerhet på den lägsta frekvensen, som jag tror är 55 Hz, så brummar det rejält i hela underredet, jag misstänker att det är att man kommer nära vagnskorgens självsvängningsfrekvens eller något i den stilen. Den frekvensen passeras i allmänhet på någon sekund efter start, men vid start i backe och strömgap så att det går trögt att komma igång kan det ibland brumma nästan som på Roslagsbanan. Sedan går det upp på 110 Hz och sedan 270 Hz eller något sådant, och vid motståndsbromsning framträder ett vackert mygg-ljud med 540 Hz eller vad det nu blir när man dubblar den högsta frekvensen.Persson skrev:Att motorerna i C14/C15 kommer från första generationens tunnelvagnar var nytt för mig. Ja, pådragsljudet är ju ganska likt förutom ”surrandet” från C14/C15 (är det tyristorerna som åstadkommer detta ljud?).
Det som du kallar "pådragsljud" som låter ungefär likadant på alla tunnelvagnar tror jag nog kommer från motorkopplingar och/eller växellådor, det är ett vackert och lite ovanligt ljud.
Ja, dock ska de ha byggts om något för att funka med separatmagnetisering (ändrad lindning på fälten gissar jag).Persson skrev:Då tillverkades alltså inga nya drivmotorer till Cx-vagnar efter C10? Alla vagnar därefter fick begagnade motorer?
- Hechtwagen
HS-utrustning, koppel och förarbromsventiler är min första tanke.ADDE skrev:C12, C13 och C14 sägs ha återanvänt elektronik från C1-C3 vad jag förstår. Just C12 är som C2:or med ny vagnskorg likt C6. Likaså C13 men med nya boggier lika som C8. Men C14?
Jag tror även att delar av bromssystemet är återanvända på C14. Jag läste på lite och det står att C15 har ny bromsutrustning av typ RT2, sen blir jag inte riktigt klok på varför C14 låter så speciellt men det kanske är en konsvekvens av att det är annan rördragning och såna grejer.
Ska även göra en rättelse beträffande frekvenserna, de två högsta ska visst vara 261 Hz resp 522 Hz!
Ska även göra en rättelse beträffande frekvenserna, de två högsta ska visst vara 261 Hz resp 522 Hz!
Det behöver inte ens vara i resonans om fältet är tillräckligt kraftfullt. En högtalare har en resonansfrekvens och lite övertoner men ändå kan den upplevas som hyfsat linjär inom sitt designade frekvensspektrum och det underlättar att diskanter brukar vara små och bashögtalare brukar vara stora. Å andra sidan är de minsta bashögtalarelementen mindre än de största diskantelementen.
Så vi hör nog ofta resultatet av en oavsiktlig och primitiv högtalare när dessa ljud emitteras.
Det finns mängder med tongeneratorer på webben..
261 Hz, sågtand
522 Hz, sågtand
Så vi hör nog ofta resultatet av en oavsiktlig och primitiv högtalare när dessa ljud emitteras.
Det finns mängder med tongeneratorer på webben..
261 Hz, sågtand
522 Hz, sågtand
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tack för de länkarna, den där var sjukt kul att leka med! Om man byter några gånger mellan 261 och 522 så låter det precis som C14 låter på riktigt under en bromsning! (Egentligen ska det vara en tvärare övergång, men det bjuder vi på!)
Jag tänkte på det, kan det finnas någon anledning till att just dessa frekvenser användes?
Det finns/fanns säkerligen en hel del utrustning som skulle kunna tänkas störas ordentligt av sådana em-fält i dessa frekvenser och att man helt enkelt valde en frekvens som i sitt sammanhang gav färst störningar. Och att den högre frekvensen är just den dubbla av den lägre men det kanske är mer av en teknisk natur. Jag misstänker att det är pulsbreddsmodulering med återkoppling till styrkretsarna. Men att man byter frekvens, kan det ha något med induktanser och annat jox att göra när motorn går snabbare? Jag tycker mig höra att karaktären på ljudet ändras med motorströmmen och det borde ju vara att pulsbredden förändras.
Samma utrustning användes väl egentligen även för elbromsning fast man då matade från motorerna till motstånden i stället för från strömskenan till motorerna?
Det finns/fanns säkerligen en hel del utrustning som skulle kunna tänkas störas ordentligt av sådana em-fält i dessa frekvenser och att man helt enkelt valde en frekvens som i sitt sammanhang gav färst störningar. Och att den högre frekvensen är just den dubbla av den lägre men det kanske är mer av en teknisk natur. Jag misstänker att det är pulsbreddsmodulering med återkoppling till styrkretsarna. Men att man byter frekvens, kan det ha något med induktanser och annat jox att göra när motorn går snabbare? Jag tycker mig höra att karaktären på ljudet ändras med motorströmmen och det borde ju vara att pulsbredden förändras.
Samma utrustning användes väl egentligen även för elbromsning fast man då matade från motorerna till motstånden i stället för från strömskenan till motorerna?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Odd skrev:Jag tänkte på det, kan det finnas någon anledning till att just dessa frekvenser användes?
Varför skriver du i dåtid, än finns de ju kvar!
Att man byter frekvens vid ökande hastighet är nog för att utrustningen bara klarar av att lämna pulser upp till en viss längd i tiden. När man har kommit upp i den pulsbredden så behöver man börja om med smala pulser oftare. Att tredje frekvensen inte är 220 Hz gissar jag är för att det är för nära 225 = 3*75 Hz eller om det nu är så att 220 Hz är ok men 440 Hz (som det hade blivit från båda vagnarna tillsammans) är för nära 6*75 Hz (jämna övertoner är kanske inget problem när det gäller interferens med signalsystemet).
Ja, samma utrustning används även vid elbromsning och strömmen matas då i första hand ut i strömskenan. Går inte det så tar man till bromsmotstånden och det är då den högsta tonen uppstår, den kommer från överspänningsomriktaren. Om jag förstått rätt och dessutom kommer ihåg rätt, så ligger de två vagnarnas strömriktare i motfas mot varandra och överspänningsomriktaren går därför med deras sammanlagda frekvens.
Sen är faktiskt själva motståndet reglerbart i tre steg, det kan man känna tydligt om man vet att det finns där!
Jag gillar dessa vagnar, tyvärr har de väl inte så lång tid kvar nu.
Även jag gillar C14 o C15 numera och kommer sakna Cx enormt när de försvinner.
En ytterligare sak jag funderat på är att de monotona ljuden från frekvensomriktaren uppstår bara på vagnarna med jämna nummer, men inte på udda. Vad beror det på?
Ytterligare en fundering, som jag förstår är även C9 tyristorvagnar, men kollar man på Olle Nevensius* youtubekanal så verkar de låta helt annorlunda, med ett annat surrande ljud. jag minns det från barndomen men åkte väldigt lite på blå linjen då... Men hur funkade det där?
*ursäkta om jag stavade olles efternamn fel... :/
En ytterligare sak jag funderat på är att de monotona ljuden från frekvensomriktaren uppstår bara på vagnarna med jämna nummer, men inte på udda. Vad beror det på?
Ytterligare en fundering, som jag förstår är även C9 tyristorvagnar, men kollar man på Olle Nevensius* youtubekanal så verkar de låta helt annorlunda, med ett annat surrande ljud. jag minns det från barndomen men åkte väldigt lite på blå linjen då... Men hur funkade det där?
*ursäkta om jag stavade olles efternamn fel... :/
Ja visst är det märkligt att det inte går att tycka om en vagntyp medan den är ny?ADDE skrev:Även jag gillar C14 o C15 numera och kommer sakna Cx enormt när de försvinner.

Vissa saker är ju gemensamma för de två vagnarna och sitter då på ena vagnen. Jag skulle tro att du tänker på hjälpkraftomriktaren (den som driver kompressor, fläktar, belysning och batteriladdning), den sitter på vagnen med jämnt nummer.
Ja C7 och C9 var en äldre generation av tyristorvagnar, tillverkade på 70-talet. Principiellt sett fungerade de ungefär på samma sätt som C14-C15, men utrustningen var ju äldre som sagt. Bland annat så tror jag att det var lite mer grejer för att göra samma sak; om du hittar en bild på C7/C9 från sidan så ser du att underredet är helt fullproppat med lådor.ADDE skrev:Ytterligare en fundering, som jag förstår är även C9 tyristorvagnar, men kollar man på Olle Nevensius* youtubekanal så verkar de låta helt annorlunda, med ett annat surrande ljud. jag minns det från barndomen men åkte väldigt lite på blå linjen då... Men hur funkade det där?
"Surrandet" var förstås en del av det roliga med vagntypen, det var ju så att de startade på nån låg frekvens och sedan rampades det upp gradvis till den högre frekvensen mellan typ 5 och 10 km/h i stället för att göra ett momentant hopp som det är på C14. Från början vill jag minnas att detta hördes tydligt på C7 men dränktes av ljudet från den roterande hjälpkraftomformaren på C9, men på slutet byggde man om C9 med statiska omriktare och då kunde man plötsligt lyssna på samma musik från C9. Det var den absolut finaste vagntypen att köra, utan tvekan!
Ja, pådragsljud är kanske en oegentlig beteckning men vad jag tror att jag menar är ljudet från motorerna vid start med fullt pådrag, som efter cirka fem sekunder når ett ljudmaximum som åtminstone på C6 kan få det att skorra till lite i metallen. Det är i sanning ett vackert ljud, som påminner lite om tonen när man spelar såg, eller en lågfrekvent uppåtglidande vissling. Har aldrig hört något liknande ljud från andra tunnel- eller motorvagnar än Stockholms Cx-vagnar. Har någon annan stött på vagnar med liknande ljud?daniel_s skrev:Tyristorerna som sådana låter ingenting, utan det är som en förstärkare att det induceras i praktiken en växelström i metallen som skapar mekaniska vibrationer i någonting som gör att det blir ljud. Det är bara det att i stället för högtalare så är det olika saker i och omkring strömkretsen som låter. I synnerhet på den lägsta frekvensen, som jag tror är 55 Hz, så brummar det rejält i hela underredet, jag misstänker att det är att man kommer nära vagnskorgens självsvängningsfrekvens eller något i den stilen. Den frekvensen passeras i allmänhet på någon sekund efter start, men vid start i backe och strömgap så att det går trögt att komma igång kan det ibland brumma nästan som på Roslagsbanan. Sedan går det upp på 110 Hz och sedan 270 Hz eller något sådant, och vid motståndsbromsning framträder ett vackert mygg-ljud med 540 Hz eller vad det nu blir när man dubblar den högsta frekvensen.
Det som du kallar "pådragsljud" som låter ungefär likadant på alla tunnelvagnar tror jag nog kommer från motorkopplingar och/eller växellådor, det är ett vackert och lite ovanligt ljud.
Intressant med dessa svängningar där vagnskorgen och underredet blir själva förstärkaren — rena elektromusiken. Där har X10p ett liknande brummande, ja.
Jo, jag förstår att det är det du menar. Oslos tunnelbanevagnar T1-T8 hade liknande ljud, dock hade dessa (iaf T5-T7, är lite osäker på de övriga) forcerad motorventilation, eller om det nu var motståndsventilatorer, som väsnades en massa och dränkte transmissionsljudet för det mesta. Stockholms Cx-vagnar är nog ”ganska unika”Persson skrev:Ja, pådragsljud är kanske en oegentlig beteckning men vad jag tror att jag menar är ljudet från motorerna vid start med fullt pådrag, som efter cirka fem sekunder når ett ljudmaximum som åtminstone på C6 kan få det att skorra till lite i metallen. Det är i sanning ett vackert ljud, som påminner lite om tonen när man spelar såg, eller en lågfrekvent uppåtglidande vissling. Har aldrig hört något liknande ljud från andra tunnel- eller motorvagnar än Stockholms Cx-vagnar. Har någon annan stött på vagnar med liknande ljud?

Senast redigerad av daniel_s den torsdag 20 januari 2022 11:37, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, du har faktiskt rätt i att flera av Oslos tidigare vagntyper lät ganska likt Stockholms Cx-vagnar, vilket hörs i denna utmärkta video av Bussmicke: https://www.youtube.com/watch?v=UiPHRDiiUYgdaniel_s skrev:Oslos tunnelbanevagnar T1-T8 hade liknande ljud, dock hade dessa (iaf T5-T7, är lite osäker på de övriga) forcerad motorventilation, eller om det nu var motståndsventilatorer, som väsnades en massa och dränkte transmissionsljudet för det mesta.
Kul film! Är det en nästan rödkörning vi ser vid 1.40 månne? 

Jag tycker ändå att Type 69 låter väldigt likt Cx, baserat på denna förarhyttsfilm: