Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Det är märkligt att enskilda näringsidkare kan agera rättsväsende och förbjuda fullt legala betalmedel.
Förbjuda? Förbjuder är något som främst stater gör. Säljaren ger ett erbjudande (förslag på avtal). Sedan är det upp till köparen att acceptera detta erbjudande/avtal eller inte.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Här beskriver årets kontantprisvinnare hur Nordea motarbetar verksamheter som hanterar kontanter. Det går inte att sätta in kontanter på företagskonto I Nordea. Verkar vansinnigt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Odd skrev:Det är märkligt att enskilda näringsidkare kan agera rättsväsende och förbjuda fullt legala betalmedel.
Förbjuda? Förbjuder är något som främst stater gör. Säljaren ger ett erbjudande (förslag på avtal). Sedan är det upp till köparen att acceptera detta erbjudande/avtal eller inte.
I detta fall så är det de enskilda näringsidkarna som förbjuder sedlar och mynt. Det är ju inte staten som har gjort det.

Konsumenten är i detta fall alltid i underläge och har inget val, alltså är ett avtalsvillkor om att sedlar och mynt inte tillåts som betalmedel, troligen ett oskäligt villkor och är således inte giltigt.
Lagen stipulerar att ett avtalsvillkor inte är giltigt om det är oskäligt. Ett avtalsvillkor kan anses vara oskäligt när det inte blir en rimlig balans mellan näringsidkaren och konsumenten, som i detta fall när näringsidkaren förbjuder en konsument att använda de i landet officiella och giltiga betalmedel. Man kan sen tycka vad som helst om det men det är så lagen är formulerad.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Bara det att en minimal skylt på en dörr är nog för att ett avtal ska anses ha ingåtts är oskäligt. Speciellt i sådana fall där varan förbrukas före betalningstillfället, som vid restaurangbesök. Står sedan dörren öppen eller skylten på annat sätt är svår att observera är det ännu värre.

Många butiker skyltar inte vid ingången alls, utan först vid kassan. T.ex. Åhléns vid Odenplan i Stockholm och kedjan Granit.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Stefan Widén »

Hade en situation där jag var mycket sen till ett läkarbesök och beslutade mig för att ta en taxi. Väl framme fick föraren inte igång terminalen varpå jag halde fram kontanter i angiven summa inkl en väl tilltagen dricks. Föraren hade inte så mycket att välja på när jag bara hade några minuter kvar innan min tid. Han tog emot sedeln. Mao i en krissituation går det, speciellt i en "betalaeftersituation"

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: I detta fall så är det de enskilda näringsidkarna som förbjuder sedlar och mynt. Det är ju inte staten som har gjort det.
Staten förbjuder säljaren att bestämma över vilket betalmedel denna ska acceptera.
Konsumenten är i detta fall alltid i underläge och har inget val, alltså är ett avtalsvillkor om att sedlar och mynt inte tillåts som betalmedel, troligen ett oskäligt villkor och är således inte giltigt.
Där har du fel, kunden är inte alls alltid i underläge. Kunden har även möjligheten att avstå för att köpa och välja en annan säljare.

Jag har väldigt svårt att se hur avtalsvillkoret skulle vara oskäligt när det gäller den privata sektorn. Men du kanske har någon lagakraftvunnen dom, som gäller den privata sektorn, att hänvisa till?

Som redan har konstateras så vill du att staten ska gå in och detaljstyra folks liv och förbjuda privata säljare att välja vilka betalmedel denna ska ta emot. Denna typ av detaljstyrning mår vi alla mycket bättre av om staten håller sig ifrån.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Odd skrev: I detta fall så är det de enskilda näringsidkarna som förbjuder sedlar och mynt. Det är ju inte staten som har gjort det.
Staten förbjuder säljaren att bestämma över vilket betalmedel denna ska acceptera.

...
Näringsidkaren får visst bestämma vilka betalmedel som skall vara giltiga. Om de vill acceptera Bitcoin, bananer, kort eller Swish, det är upp till dom. Staten förbjuder inte några av dessa betalmedel, men en del av dem kan vara lite luriga i bokföringen. Det är därför rimligt att det i landet utgivna sedlar och mynt skall gälla och sist jag kollade så finns det inget förbud i lagen mot det. Möjligen kan staten föreskriva det, men något förbud, det är det inte.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Enligt en undersökning av Nets har Sverige lägst andel kontaktlösa betalningar av alla nordiska och tyskspråkiga länder i Europa. Danmark har 87 procent, Schweiz har 81 procent, Norge har 78 procent, Österrike har 77 procent, Tyskland har 73 procent, Finland har 70 procent och Sverige har 61 procent. Siffrorna avser slutet av år 2020. Beror den lägre andelen kontaktlösa betalningar i Sverige på de svenska storbankernas långsamma utrullning av kontaktlösa betalkort samt storbankernas ovanligt höga marknadsandel i Sverige?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Enligt en undersökning av Nets har Sverige lägst andel kontaktlösa betalningar av alla nordiska och tyskspråkiga länder i Europa. Danmark har 87 procent, Schweiz har 81 procent, Norge har 78 procent, Österrike har 77 procent, Tyskland har 73 procent, Finland har 70 procent och Sverige har 61 procent. Siffrorna avser slutet av år 2020. Beror den lägre andelen kontaktlösa betalningar i Sverige på de svenska storbankernas långsamma utrullning av kontaktlösa betalkort samt storbankernas ovanligt höga marknadsandel i Sverige?
En bidragande orsak kan vara att det är svårt att betala med kontanter. När de kontaktlösa betalningar med bankkort infördes så var det många som var skeptiska. I Sverige har de skeptiska i många situationer bara alternativet att betala genom att använda chippet. I resten av Europa kan man i stället använda kontanter. Och då blir andelen chipsbetalning av alla kortbetalning mindre.

Kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, eller finns det en beloppsgräns?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av NerdBoy »

I min hemkommun fanns tidigare två bankomater, nu är den ena "tillfälligt" borttagen sedan flera månader. Vän av ordning har kompletterat informationen.

Bild
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Enligt en undersökning av Nets har Sverige lägst andel kontaktlösa betalningar av alla nordiska och tyskspråkiga länder i Europa. Danmark har 87 procent, Schweiz har 81 procent, Norge har 78 procent, Österrike har 77 procent, Tyskland har 73 procent, Finland har 70 procent och Sverige har 61 procent. Siffrorna avser slutet av år 2020. Beror den lägre andelen kontaktlösa betalningar i Sverige på de svenska storbankernas långsamma utrullning av kontaktlösa betalkort samt storbankernas ovanligt höga marknadsandel i Sverige?
En bidragande orsak kan vara att det är svårt att betala med kontanter. När de kontaktlösa betalningar med bankkort infördes så var det många som var skeptiska. I Sverige har de skeptiska i många situationer bara alternativet att betala genom att använda chippet. I resten av Europa kan man i stället använda kontanter. Och då blir andelen chipsbetalning av alla kortbetalning mindre.

Kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, eller finns det en beloppsgräns?
Kontantanvändningen är väl ungefär lika låg i Norge och Danmark. Förvisso har dessa länder en starkare konsumentlagstiftning som begränsar möjligheten att avtala bort kontantbetalning, men jag är ändå tveksam till att just detta skulle vara grundorsaken. Jag minns när jag var på en gruppresa i London för ett flertal år sedan så var det bara några svenskar som behövde skaffa ett Oyster-kort eftersom deras betalkort inte stödde kontaktlös betalning.

Och apropå bankomater så är Sverige ett av få länder i Europa där det inte finns bankomater med kontaktlös betalning. Många unga personer går inte längre runt med fysiska betalkort. Det här utestänger en stor grupp från att använda kontanter i vardagen!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Enligt en undersökning av Nets har Sverige lägst andel kontaktlösa betalningar av alla nordiska och tyskspråkiga länder i Europa. Danmark har 87 procent, Schweiz har 81 procent, Norge har 78 procent, Österrike har 77 procent, Tyskland har 73 procent, Finland har 70 procent och Sverige har 61 procent. Siffrorna avser slutet av år 2020. Beror den lägre andelen kontaktlösa betalningar i Sverige på de svenska storbankernas långsamma utrullning av kontaktlösa betalkort samt storbankernas ovanligt höga marknadsandel i Sverige?
En bidragande orsak kan vara att det är svårt att betala med kontanter. När de kontaktlösa betalningar med bankkort infördes så var det många som var skeptiska. I Sverige har de skeptiska i många situationer bara alternativet att betala genom att använda chippet. I resten av Europa kan man i stället använda kontanter. Och då blir andelen chipsbetalning av alla kortbetalning mindre.

Kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, eller finns det en beloppsgräns?
Kontantanvändningen är väl ungefär lika låg i Norge och Danmark. Förvisso har dessa länder en starkare konsumentlagstiftning som begränsar möjligheten att avtala bort kontantbetalning, men jag är ändå tveksam till att just detta skulle vara grundorsaken. Jag minns när jag var på en gruppresa i London för ett flertal år sedan så var det bara några svenskar som behövde skaffa ett Oyster-kort eftersom deras betalkort inte stödde kontaktlös betalning.

Och apropå bankomater så är Sverige ett av få länder i Europa där det inte finns bankomater med kontaktlös betalning. Många unga personer går inte längre runt med fysiska betalkort. Det här utestänger en stor grupp från att använda kontanter i vardagen!
Bidragande orsak skrev jag.

Jag skulle ju skaffa ett oyster-kort hur som helst om jag åker till London. Det blir ju en souvenir. Tror många här på forumet förstår det! :)

Många bankomater har nu en platta med kontaktlös-symbolen, men det funkade inte när jag provade. Så jag antar att det är på gång. Det är ju också så att med fel kod tre gånger i rad så behåller bankomaten kortet. Det funkar ju inte man använder det kontaktlöst. Å andra sidan kan ju kortet spärras i alla fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, eller finns det en beloppsgräns?
Jag glömde svara på denna fråga. I en annan rapport sammanfattar Nets läget i de nordiska länderna enligt följande:
Nets skrev:Contactless payment are transactions initiated by contactless interaction between the consumer's card and the merchant terminal, even if a PIN-code may also be required when the payment exceeds a certain limit. To further facilitate adoption, Norway increased the transaction limit to pay contactlessly without inputting a PIN code from NOK 400 to 500, while Sweden doubled the amount from SEK 200 to 400 in mid-April. In Denmark, the limit has been DKK 350 for over two years. The contactless limit set by EU law is EUR 50, which is honoured in Finland.
Innan förra årets höjning hade Sverige alltså en betydligt lägre beloppsgräns än sina grannländer, vilket kan ha begränsat användningen av kontaktlösa betalningar i Sverige. Givetvis går det alltid att blippa med pinkod, men det är inte alls lika bekvämt.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Många bankomater har nu en platta med kontaktlös-symbolen, men det funkade inte när jag provade. Så jag antar att det är på gång. Det är ju också så att med fel kod tre gånger i rad så behåller bankomaten kortet. Det funkar ju inte man använder det kontaktlöst. Å andra sidan kan ju kortet spärras i alla fall.
Vad är poängen med att behålla ett spärrat kort? Om det har skett ett missförstånd så behöver kunden inte skaffa ett nytt fysiskt kort. Mindre krångel och bättre för miljön. :wink:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, eller finns det en beloppsgräns?
Jag glömde svara på denna fråga. I en annan rapport sammanfattar Nets läget i de nordiska länderna enligt följande:
Nets skrev:Contactless payment are transactions initiated by contactless interaction between the consumer's card and the merchant terminal, even if a PIN-code may also be required when the payment exceeds a certain limit. To further facilitate adoption, Norway increased the transaction limit to pay contactlessly without inputting a PIN code from NOK 400 to 500, while Sweden doubled the amount from SEK 200 to 400 in mid-April. In Denmark, the limit has been DKK 350 for over two years. The contactless limit set by EU law is EUR 50, which is honoured in Finland.
Innan förra årets höjning hade Sverige alltså en betydligt lägre beloppsgräns än sina grannländer, vilket kan ha begränsat användningen av kontaktlösa betalningar i Sverige. Givetvis går det alltid att blippa med pinkod, men det är inte alls lika bekvämt.
Men begränsningen gäller betalning utan PIN-kod. Det är väl naturligt att man inte ska få betala stora belopp utan PIN-kod. Men som jag förstått det så är det banken som tar risken. I alla fall efter att kortinnehavaren har förlustanmält kortet. Det är ingen djärv gissning att bankernas kostnader för att ersätta kunder vars kort används av andra än kortinnehavaren ökade stort när PIN-kod slopades för små belopp. Men bankerna tycker sig väl tjäna mer på att kortbetalningar ökar på kontanternas bekostnad.

Ett nytt kort måste aktiveras genom en betalning där chippet och PIN-kod används. Alltså man måste använda det fysiska kortet vid första användandet. Men tydligen kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, alltså utan det fysiska kortet.

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Många bankomater har nu en platta med kontaktlös-symbolen, men det funkade inte när jag provade. Så jag antar att det är på gång. Det är ju också så att med fel kod tre gånger i rad så behåller bankomaten kortet. Det funkar ju inte man använder det kontaktlöst. Å andra sidan kan ju kortet spärras i alla fall.
Vad är poängen med att behålla ett spärrat kort? Om det har skett ett missförstånd så behöver kunden inte skaffa ett nytt fysiskt kort. Mindre krångel och bättre för miljön. :wink:
Jag ser det inte heller som ett problem att ett kort inte "beslagtas" av bankomaten om man missar PIN-koden tre gånger. Det händer ju inte om man missar PIN-koden tre gånger i andra terminaler, trots att det blir spärrat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:... Men begränsningen gäller betalning utan PIN-kod. Det är väl naturligt att man inte ska få betala stora belopp utan PIN-kod. Men som jag förstått det så är det banken som tar risken. I alla fall efter att kortinnehavaren har förlustanmält kortet. Det är ingen djärv gissning att bankernas kostnader för att ersätta kunder vars kort används av andra än kortinnehavaren ökade stort när PIN-kod slopades för små belopp. Men bankerna tycker sig väl tjäna mer på att kortbetalningar ökar på kontanternas bekostnad.

Ett nytt kort måste aktiveras genom en betalning där chippet och PIN-kod används. Alltså man måste använda det fysiska kortet vid första användandet. Men tydligen kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, alltså utan det fysiska kortet.....
Det är inte riktigt korrekt. Det är visserligen inte kortets PIN-kod som används men själva förfarandet är överlämnat till enheten, exempelvis en telefon eller smart klocka, där du först måste identifiera dig med exempelvis pin-kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Och det är rätt logiskt gentligen eftersom PIN-koden tillhör det fysiska kortet.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, eller finns det en beloppsgräns?
Jag glömde svara på denna fråga. I en annan rapport sammanfattar Nets läget i de nordiska länderna enligt följande:
Nets skrev:Contactless payment are transactions initiated by contactless interaction between the consumer's card and the merchant terminal, even if a PIN-code may also be required when the payment exceeds a certain limit. To further facilitate adoption, Norway increased the transaction limit to pay contactlessly without inputting a PIN code from NOK 400 to 500, while Sweden doubled the amount from SEK 200 to 400 in mid-April. In Denmark, the limit has been DKK 350 for over two years. The contactless limit set by EU law is EUR 50, which is honoured in Finland.
Innan förra årets höjning hade Sverige alltså en betydligt lägre beloppsgräns än sina grannländer, vilket kan ha begränsat användningen av kontaktlösa betalningar i Sverige. Givetvis går det alltid att blippa med pinkod, men det är inte alls lika bekvämt.
Tror dom har tagit fel på beloppen, höjningen i Sverige var väl från 300 till 400kr.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[
Jag ser det inte heller som ett problem att ett kort inte "beslagtas" av bankomaten om man missar PIN-koden tre gånger. Det händer ju inte om man missar PIN-koden tre gånger i andra terminaler, trots att det blir spärrat.
För mer moderna bankomater gäller väl att dom kan inte fysiskt svälja ett kort, det går bara att stoppa in så långt som att chipet blir läst. Och som sagt bör det ju räcka med att kortet spärras, med dagens teknik så går det snabbt att spärra en kort. Lite skillnad mot en tid när man rentav satt och läste av tryckta spärrlistor.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:... Men begränsningen gäller betalning utan PIN-kod. Det är väl naturligt att man inte ska få betala stora belopp utan PIN-kod. Men som jag förstått det så är det banken som tar risken. I alla fall efter att kortinnehavaren har förlustanmält kortet. Det är ingen djärv gissning att bankernas kostnader för att ersätta kunder vars kort används av andra än kortinnehavaren ökade stort när PIN-kod slopades för små belopp. Men bankerna tycker sig väl tjäna mer på att kortbetalningar ökar på kontanternas bekostnad.

Ett nytt kort måste aktiveras genom en betalning där chippet och PIN-kod används. Alltså man måste använda det fysiska kortet vid första användandet. Men tydligen kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, alltså utan det fysiska kortet.....
Det är inte riktigt korrekt. Det är visserligen inte kortets PIN-kod som används men själva förfarandet är överlämnat till enheten, exempelvis en telefon eller smart klocka, där du först måste identifiera dig med exempelvis pin-kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Och det är rätt logiskt gentligen eftersom PIN-koden tillhör det fysiska kortet.
En telefon behöver inte vara låst, även om den bör vara det. Pinkod eller mönster är väl det som snart bör rekommenderas i Sverige, om regeringen får igenom sitt förslag. Förslaget är att polisen med våld ska kunna tvinga någon att öppna en telefon med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Demokrati och mänskliga rättigheter etc. är under avveckling även i Sverige, inte bara i Ungen och Polen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Men begränsningen gäller betalning utan PIN-kod. Det är väl naturligt att man inte ska få betala stora belopp utan PIN-kod. Men som jag förstått det så är det banken som tar risken. I alla fall efter att kortinnehavaren har förlustanmält kortet. Det är ingen djärv gissning att bankernas kostnader för att ersätta kunder vars kort används av andra än kortinnehavaren ökade stort när PIN-kod slopades för små belopp. Men bankerna tycker sig väl tjäna mer på att kortbetalningar ökar på kontanternas bekostnad.
För de flesta kommersiella tjänster gäller det att intäkterna överstiger kostnaderna, och betalningstjänster är inget undantag. Det finns många nischbanker som erbjuder betalkort utan några avgifter. I regel har de svenska storbankerna dessutom både årsavgift och valutapåslag. De tjänar definitivt pengar på sina betalkort.
LÅ1 skrev:Ett nytt kort måste aktiveras genom en betalning där chippet och PIN-kod används. Alltså man måste använda det fysiska kortet vid första användandet. Men tydligen kan man betala hur stora belopp som helst kontaktlöst, alltså utan det fysiska kortet.
Varför skulle det finnas begränsningar på kontaktlösa betalningar med pinkod?
Lennart Petersen skrev:Tror dom har tagit fel på beloppen, höjningen i Sverige var väl från 300 till 400kr.
Mastercard skriver också att gränsen höjdes från 200 SEK till 400 SEK.
Skriv svar