Däremot är Nyårsafton en lämplig dag att blicka tillbaka på året som gått; fundera över positiva upplevelser, men självklart även förhoppningar som icke infriats. Och i den, tack och lov tämligen begränsade gruppen, finns det gamla projekt som jag tydligen aldrig får uppleva att de förverkligades.
Något som verkligen gnager, är det faktum att när vi i ABSS vann upphandlingen av "Spårväg City" resp. Lidingöbanan, ingick i entreprenadavtalet att även ansvara för trafiken på "sammanbindningsbanan" mellan linjerna 7 och 21. Den skulle byggas och kunna tagas i trafik runt år 2014. Av detta blev intet ... !
I min lilla värld; framför allt med tanke på att man investerade miljardbelopp i den nya AGA-depån, vilken även dimensionerades för att härbärgera Spårväg Citys vagnpark, var hopkopplingen av de befintliga spårvägslinjerna en av de mest självklara investeringar som borde ha genomförts.
Men nu är Regionens målsättning att prioritera utbyggnaden av Tunnelbanenätet. Linjesträckningen mellan Djurgårdsbron och Ropsten plockas bort och läggs längst ner i något arkivs nedersta byrålåda.
– Svåra tider kräver svåra beslut. Som ett led i att skaffa oss hängslen och livrem i en orolig tid, krismarginaler helt enkelt, har vi gjort en rejäl översyn av våra investeringar kommande år. Det innebär att totalt 11,5 miljarder kronor i investeringar nu effektiviseras, bantas, skjuts på framtiden eller stryks helt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett uttalande om de slopade investeringarna.
Som en liten påminnelse om huru det fram till den 27 maj 1967 existerade en sammankoppling mellan innerstadsnätet och Lidingö, kan vi ju kika på den aktuella sträckan med start vid Norrmalmstorg; Den här bilden är lite kul. Först noterade jag att det var Stureplan. Men därefter upptäckte jag på att det var något fel, vid denna tidpunkt fanns inga spår upp mot Kungsgatan. Så småningom kom jag på; att när jag för drygt 60 år sedan, satt i dåvarande SSS fotorum på Nybrogatan och "framkallade" bilder från svart/vita negativremsor, måste jag haft dålig koll på bildrutorna och dragit remsan genom förstoringsapparaten lite för långt alt. kort och fått med del av Norrmalmstorg!

Tänk om man hösten 1967 hade tagit samma beslut, som faktiskt gjordes betr. linje 7 - "hörni - vi river inte upp spåren mellan Norrmalmstorg och Ropsten, utan bara asfalterar över alltihopa - vem vet, kanske kan vi i likhet med linje 7 skrapa fram delar av dem i framtiden ... !"
Tänk vilken elegant och funktionell sammanbindning hade vi då kunnat fixa till redan år 2010 ... !
Gott Nytt År hälsar jag Er alla / Lena
Som nu begiver mig för att fira in det nya året genom att åka "Sista Resan" med Viking Amorella till Åbo. "Den Sanne Diggarens" dagböcker är full av farvälresor med olika transportmedel. Men tack och lov, numera även kryddade med Premiärturer!