Rabatterade gruppbiljetter har länge efterfrågats av familjer som egentligen inte vill ta bilen, men gör det av ekonomiska skäl. Frågan är dock hur dessa biljetter ska införskaffas och användas. Förhoppningsvis kan de nya biljetterna bli mer friktionsfria än gruppresor med SL Access.DN skrev:SL kommer att införa nya typer av biljetter, bland annat en familjebiljett som flera personer kan åka på tillsammans.
SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
SL höjer priset för månadskort 2022
Jag skulle med glädje blippa med vad som helst om jag visste att det inte blev dyrare än en dagsbiljett.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
De nya centrala systemen är även väldigt beroende av att allt fungerar. Delar av Västtrafiks biljettsystem är just nu nere vilket gör att systemet är satt i ett "nödläge" där det delas ut 30-minutersbiljetter som gäller i hela området.
Jag kan inte påminna mig om att hela systemet med remsor, stämplar och löskuponger någonsin var nere? Ibland fick man ju tillämpa en reservrutin i enstaka fall när stämpeln kärvade, men det var väldigt lokalt och drabbade oftast endast en enstaka avgång eller spärr.Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ursäkta ett totalt "OT-inlägg" ... !
Tillhör absolut inte "framtida betalsystem" utan fastmer "SS forntida betalsystem" - i detta fall år 1947.
Men eftersom jag själv är en rest från nämnda "forntid", kanske det kan accepteras.
Häromdagen gjorde jag ett fåfängt försök att städa undan "något ton" gamla biljetter för att frigöra en bordsyta för det ändamål den var avsedd - nämligen att servera måltider på.
Då fann jag avbildade "klippkort" SS typ 116. Det torde vara den till ytan största biljett jag träffat på i Stockholmsområdet; 205 x 77 mm! Utförd i tämligen tjock kartong och falsad 4 gånger så att den kan vikas ihop och stoppas ner i pluskan. Hälsar / Lena (som med detta inlägg fick en chans att testa det utökade bildformatet
)
Ps: Som också idag med detta inlägg upptäckte en ny funktion i min scanner Epson V700 Photo - trots att jag flitigt använt den under mer än 10 år!
För att på ett enkelt sätt demonstrera storleken på ett objekt, brukar man ju vid sidan avbilda en tändsticksask. Nu hade jag inget dylikt "forntida" tändmedel på mitt kontor och stoppade in en "tjuga", d.v.s. ett papperiserat betalmedel som kallades "kontanter" ... !
Men scanningen avbröts abrupt med varningstexten: "Denna applikation tillåter ej en icke auktoriserad bearbetning av bilder av sedlar". Jag kommer säkert ligga sömnlös kommande natt och fundera på hur mitt datamaskineri klarar av att kolla upp vad jag stoppar in ... !
Tillhör absolut inte "framtida betalsystem" utan fastmer "SS forntida betalsystem" - i detta fall år 1947.
Men eftersom jag själv är en rest från nämnda "forntid", kanske det kan accepteras.
Häromdagen gjorde jag ett fåfängt försök att städa undan "något ton" gamla biljetter för att frigöra en bordsyta för det ändamål den var avsedd - nämligen att servera måltider på.
Då fann jag avbildade "klippkort" SS typ 116. Det torde vara den till ytan största biljett jag träffat på i Stockholmsområdet; 205 x 77 mm! Utförd i tämligen tjock kartong och falsad 4 gånger så att den kan vikas ihop och stoppas ner i pluskan. Hälsar / Lena (som med detta inlägg fick en chans att testa det utökade bildformatet

Ps: Som också idag med detta inlägg upptäckte en ny funktion i min scanner Epson V700 Photo - trots att jag flitigt använt den under mer än 10 år!
För att på ett enkelt sätt demonstrera storleken på ett objekt, brukar man ju vid sidan avbilda en tändsticksask. Nu hade jag inget dylikt "forntida" tändmedel på mitt kontor och stoppade in en "tjuga", d.v.s. ett papperiserat betalmedel som kallades "kontanter" ... !
Men scanningen avbröts abrupt med varningstexten: "Denna applikation tillåter ej en icke auktoriserad bearbetning av bilder av sedlar". Jag kommer säkert ligga sömnlös kommande natt och fundera på hur mitt datamaskineri klarar av att kolla upp vad jag stoppar in ... !

Oj! Och en så gammal skannern känner igen en sedel som inte ens fanns när apparaten tillverkades! För det var väl en Astrid och ingen Selma du la upp?1 skrev:Ps: Som också idag med detta inlägg upptäckte en ny funktion i min scanner Epson V700 Photo - trots att jag flitigt använt den under mer än 10 år!
Jag skulle nyligen testa en nyköpt skanner, av det utmärkta märket Canon, och testade då med en 200-lapp utan problem.
Tändsticksask är egentligen dålig som stoleksmarkör, eftersom de finns i olika storlekar. (Är väl samma sak med fotbollsplaner tror jag, men det är ju aktuellt i helt andra sammanhang.) Bäst är kanske del av en linjal eller tumstock.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det är ett mönster, oftast i gult för att vara svår att se mot vit bakgrund, som trycks på och som Scannern eller drivrutinen reagerar på. Det är ett mönster av stjärnkonstellationen Orion som används, lekfullt kallat för EURion. En proprietär kodsnutt levererad från ett företag som tagit fram systemet, granskar alla bilder som scannas och reagerar om mönstret hittas. Mönstret används ofta på sedlar och andra pappersdokument som utfärdaren vill skall vara svåra att kopiera.1 skrev:...
Det är dock inte alla scanner och kopiatorer som använder sig av detta och ibland går det att stänga av. Det finns ju även legitima anledningar att scanna av en sedel eller ett dokument med mönstret.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
SL lanserar ny flexibel biljett
Det är ett begränsat antal resmönster som denna biljett lönar sig för jämfört med enkelbiljetter eller 30-dagarsbiljett. Varför krångla med olika biljettyper som resenären måste välja i förväg? Att tvingas planera en månad i förtid är verkligen inte flexibelt. Dags att införa capping...Mitt i skrev:Med den nya så kallade 10/30-biljetten som SL börjar sälja på måndag kan man resa 10 dagar per månad. 710 kronor kostar den.
Hade dom i stället sålt en 20-dagarsbiljett med 20 st 20-timmarsperioder under en giltighet på 90 eller 180 dagar, för samma pris som ett månadskort, så hade jag förstått upplägget bättre. Nu är det bara patetiskt.
S k capping ger väl egentligen inga affärsfördelar alls för SL, bara lägre intäkter.
Om det handlade om att ge folk så förmånliga priser som möjligt så är det väl bara att sänka priset, eventuellt till noll?
Jag tycker att det är en bra policy att det är 30-dagarsbiljetten som är grunden som alla ska ha, liksom, och att det är ett konkurrenskraftigt pris på den precis som det redan är idag.
Om det handlade om att ge folk så förmånliga priser som möjligt så är det väl bara att sänka priset, eventuellt till noll?
Jag tycker att det är en bra policy att det är 30-dagarsbiljetten som är grunden som alla ska ha, liksom, och att det är ett konkurrenskraftigt pris på den precis som det redan är idag.
"Kritik mot SL:s nya flexibla biljett".Enceladus skrev:SL lanserar ny flexibel biljett
Det är ett begränsat antal resmönster som denna biljett lönar sig för jämfört med enkelbiljetter eller 30-dagarsbiljett. Varför krångla med olika biljettyper som resenären måste välja i förväg? Att tvingas planera en månad i förtid är verkligen inte flexibelt. Dags att införa capping...Mitt i skrev:Med den nya så kallade 10/30-biljetten som SL börjar sälja på måndag kan man resa 10 dagar per månad. 710 kronor kostar den.
Ur artikeln
Håller med kritikerna. Väl dyrt. Men de som jämför med 20 enkelbiljetter glömmer att dessa bara gäller 75 minuter. Man kan alltså i stort sett inte åka något extra.Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons skrev:– Jag förstår att alla nya biljetter väcker frågor. Men vi räknar på hur biljetten ska förhålla sig till enkelbiljetter och månadskortet. Det är inte slumpartat hur priset sätts, det är nogsamt uträknat, säger han.
Har folk i allmänhet stenkoll på hur många dagar man reser under en 30-dagarsperiod? Ger en slags inlåsningseffekt.
För övrigt är ju alla app-biljetter i princip personliga till skillnad från biljetter på accesskort och dess efterföljare. I Västra Götaland har man något system för att låna ut biljetter som man har i sin app, har jag hört. Man kan alltså föra över biljetten till en annan telefon kortvarigt.
Visserligen inte vanligt, men det förekommer att betalkort debiteras av misstag.
"Kitty höll upp SL-kortet – då drogs pengar från betalkortet"
"Kitty höll upp SL-kortet – då drogs pengar från betalkortet"
Jag har dessa tankar om detta.
1. Då resenären omöjligen vid spärren kan få reda på om det är rätt kort draget, eller att det har betalats bara för att något kort kom för nära en valideringsutrustning, så borde det vara så att SL skall återbetala direkt vid anmälan och att tilläggsavgift inte kan utfärdas om resenären hävdar att ett betalkort har använts.
2. Då antal anmälningar verkar vara runt 500 av 500000 användningar så är det väl bara för SL att betala tillbaka så fort som en anmälan kommer, utan att vidare undersöka saken. Däremot kan man övervaka om samma personer återkommer, då kan det handla om försök till bedrägeri.
Om man inför ett nytt system som har fördelar och nackdelar, då kan man ju inte bara använda fördelarna utan man måste ju även hantera nackdelarna och inte bara blunda för det. Kanske är det så att det är superenkelt (och jag tycker det är enkelt då jag sällan är i Stockholm) men då måste man även ta stort ansvar när detta händer. Det är knappast rimligt att överlåta ansvaret för varje kantfall, även om det endast är en på 1000, till trafikanten, man kan ju inte ge varenda potentiell resenär en tredagarskurs i alla möjliga situationer som kan uppstå. Möjligen är det så att man till slut kommer fram till att det inte går att göra så här utan att för att kunna använda betal/kreditkort så måste man förregistrera det men att det kan ske mycket enkelt och endast en gång i en maskin eller via dator/mobil. Även avregistrering av kort skall kunna ske på samma sätt. Kanske är det även så att man får stå ut med att om man använder betal/kreditkort så tar det några sekunder innan spärren öppnas. Det är trots allt ett litet pris att betala för att ha ett rättssäkert system.
1. Då resenären omöjligen vid spärren kan få reda på om det är rätt kort draget, eller att det har betalats bara för att något kort kom för nära en valideringsutrustning, så borde det vara så att SL skall återbetala direkt vid anmälan och att tilläggsavgift inte kan utfärdas om resenären hävdar att ett betalkort har använts.
2. Då antal anmälningar verkar vara runt 500 av 500000 användningar så är det väl bara för SL att betala tillbaka så fort som en anmälan kommer, utan att vidare undersöka saken. Däremot kan man övervaka om samma personer återkommer, då kan det handla om försök till bedrägeri.
Om man inför ett nytt system som har fördelar och nackdelar, då kan man ju inte bara använda fördelarna utan man måste ju även hantera nackdelarna och inte bara blunda för det. Kanske är det så att det är superenkelt (och jag tycker det är enkelt då jag sällan är i Stockholm) men då måste man även ta stort ansvar när detta händer. Det är knappast rimligt att överlåta ansvaret för varje kantfall, även om det endast är en på 1000, till trafikanten, man kan ju inte ge varenda potentiell resenär en tredagarskurs i alla möjliga situationer som kan uppstå. Möjligen är det så att man till slut kommer fram till att det inte går att göra så här utan att för att kunna använda betal/kreditkort så måste man förregistrera det men att det kan ske mycket enkelt och endast en gång i en maskin eller via dator/mobil. Även avregistrering av kort skall kunna ske på samma sätt. Kanske är det även så att man får stå ut med att om man använder betal/kreditkort så tar det några sekunder innan spärren öppnas. Det är trots allt ett litet pris att betala för att ha ett rättssäkert system.
Jag skulle tro att mörkertalet är stort. Många tycks ha dålig koll på sitt bankkonto. Och beloppet är relativt litet.
Kanske är antalet oanmälda feldebiteringar betydligt fler än antalet reklamationer.
En förregistrering som Odd föreslår skulle göra människor medvetna om risken. Nu måste ju de som vill (och får) resa med reducerat pris göra en förregistrering för att få rätt pris. En tvingande förregistrering, en gång per kort, vore fullt rimligt. Då kan ingen sedan säga att man inte visste att risken för fel- eller dubbeldebitering föreligger.
Snart ska ju alla korttyper blippas i samma läsare, så ofrivillig dragning mot bankkonto är nog ett problem som kommer att öka.
Kanske är antalet oanmälda feldebiteringar betydligt fler än antalet reklamationer.
En förregistrering som Odd föreslår skulle göra människor medvetna om risken. Nu måste ju de som vill (och får) resa med reducerat pris göra en förregistrering för att få rätt pris. En tvingande förregistrering, en gång per kort, vore fullt rimligt. Då kan ingen sedan säga att man inte visste att risken för fel- eller dubbeldebitering föreligger.
Snart ska ju alla korttyper blippas i samma läsare, så ofrivillig dragning mot bankkonto är nog ett problem som kommer att öka.
Den höga bekvämligheten är en viktig orsak till kontaktlösa betalningars popularitet. Att införa obligatorisk förregistrering skulle vara en tillbakagång för kollektivtrafikens attraktivitet. Problemet är snarare att SL har valt att inte införa capping, vilket gör att resenärer som vill ha periodbiljetter behöver skaffa dedikerade biljetter. Gör en studieresa till London!Dina Pengar skrev:Andreas Strömberg påpekar att 509 klagomål motsvarar mindre än ett fall per 500 000 resor. Han betonar att SL har fått övervägande positiv respons på det nya sättet att betala resor. Enkelbiljetter som betalas genom att blippa betalkortet är också den biljettyp som ökar mest, enligt honom.
Helt klart är enkelheten en stor och attraktiv parameter, men hur långt får man göra det enkelt utan att det blir till för stort men för enskilda. Som jag ser det så finns det med nuvarande upplägg med Visa/MC-kort två brister. Det ena är att du som innehavare aldrig vet om du har en giltig biljett med mindre än att du måste gå in i en app och knappa in dina kortuppgifter, bara det en säkerhetsrisk i sig. Det andra är just det att du pga oinsikt, slarv, miss eller annat råkar blippa fel kort och du kan inte göra något åt det och det kanske inte ens är möjligt för dig att veta att det skett. Om du kollar upp din blipp med nån j%#a app och tror att du har använt ett visst kort så kommer ju tro att blippen inte har fungerat. Och om det blir en kontroll så kommer du ju att få en tilläggsavgift.Enceladus skrev:Den höga bekvämligheten är en viktig orsak till kontaktlösa betalningars popularitet. Att införa obligatorisk förregistrering skulle vara en tillbakagång för kollektivtrafikens attraktivitet. Problemet är snarare att SL har valt att inte införa capping, vilket gör att resenärer som vill ha periodbiljetter behöver skaffa dedikerade biljetter. Gör en studieresa till London!Dina Pengar skrev:Andreas Strömberg påpekar att 509 klagomål motsvarar mindre än ett fall per 500 000 resor. Han betonar att SL har fått övervägande positiv respons på det nya sättet att betala resor. Enkelbiljetter som betalas genom att blippa betalkortet är också den biljettyp som ökar mest, enligt honom.
Som resenär hamnar man i en situation där du i praktiken är rättslös och helt är i händerna på trafikhuvudmannens godtyckliga och oftast delegerade beslut. Det är en vågskål av skäl att ta hänsyn till.
När jag har tänkt på det så är det bättre att det tar en sekund extra att blippa i spärren och få en röd eller grön indikering än att bara få grönt och inte veta om huruvida det faktiskt är ok eller inte. Alternativet är att THM helt enkelt inte får ta ut tilläggsavgifter vid denna typ av validering utan trafikanten skall alltid ha en möjlighet att lösa rätt avgift. Så jag tror nog att den bästa kompromissen är att korten måste förvalideras för att kunna indikera grönt i spärrarna. Då kan även denna information rullas ut till samtliga valideringspunkter med som högst några minuters fördröjning och sedan vara direkt tillgängliga så att tiden vid spärrpassage minimeras.
De som reser med reducerat pris måste förregistrera. Risken är ju att många av dessa betalar för mycket!Enceladus skrev:Den höga bekvämligheten är en viktig orsak till kontaktlösa betalningars popularitet. Att införa obligatorisk förregistrering skulle vara en tillbakagång för kollektivtrafikens attraktivitet. Problemet är snarare att SL har valt att inte införa capping, vilket gör att resenärer som vill ha periodbiljetter behöver skaffa dedikerade biljetter. Gör en studieresa till London!Dina Pengar skrev:Andreas Strömberg påpekar att 509 klagomål motsvarar mindre än ett fall per 500 000 resor. Han betonar att SL har fått övervägande positiv respons på det nya sättet att betala resor. Enkelbiljetter som betalas genom att blippa betalkortet är också den biljettyp som ökar mest, enligt honom.
Jag tycker inte det är bekvämare att betala med bankkort. Speciellt då jag inte får ett kvitto. Väl hemma måste jag föra in summan av dagens kortbetalningar i excel-arket där jag håller reda på mina bankkonton mm. Bankappen underlättar förstås. Sedan blir det många transaktioner att kontrollera om banken och jag/exel inte är överens om saldot.
Alla behöver inte tycka om att betala med bankkort. Som tur är så är det valfritt. De som inte litar på systemet eller helt enkelt inte vill kan ju fortsätta att använda access-kortet eller det nya SL-kortet. Men den stora majoriteten uppskattar enkelheten att kunna betala med ett betalkort utan att behöva krångla med någon förregistrering.
Capping eller inte - det kommer aldrig att ersätta möjligheten eller behovet av att i förväg köpa t.ex. månads- eller årskort. Och inte ens London erbjuder capping på längre perioder än en vecka.
Capping eller inte - det kommer aldrig att ersätta möjligheten eller behovet av att i förväg köpa t.ex. månads- eller årskort. Och inte ens London erbjuder capping på längre perioder än en vecka.
Jag gav bara min syn på bankkortsberalningarnas fömenta enkelhet.kildor skrev:Alla behöver inte tycka om att betala med bankkort. Som tur är så är det valfritt. De som inte litar på systemet eller helt enkelt inte vill kan ju fortsätta att använda access-kortet eller det nya SL-kortet. Men den stora majoriteten uppskattar enkelheten att kunna betala med ett betalkort utan att behöva krångla med någon förregistrering.
En majoritet, bestående av de som ska betala fullprisbiljett, kanske uppskattar att slippa förregistreringen. Och de som är omedvetna om att bankkortet kan debiteras felaktigt får stå ut med att så sker. Utan möjlighet till rättelse och återbetalning.
Naturligtvis ska det vara möjligt att köpa biljetter i förväg och betala kontant hos ombud. Men det ena utesluter inte det andra. Det finns inga bra skäl att inte ha daglig capping, speciellt med SL:s relativt höga pris för en dygnsbiljett (motsvarande 4,21 enkelbiljetter).
Både Skånetrafiken och Östgötatrafiken har daglig capping, och Östgötatrafiken har dessutom månatlig capping. I båda fallen nås det dagliga taket redan efter den andra enkelbiljetten. Det är ju inte många som gör fler än fyra resor med 75 minuters mellanrum under ett dygn, men tryggheten med pristak skulle ändå uppskattas av de flesta.
Både Skånetrafiken och Östgötatrafiken har daglig capping, och Östgötatrafiken har dessutom månatlig capping. I båda fallen nås det dagliga taket redan efter den andra enkelbiljetten. Det är ju inte många som gör fler än fyra resor med 75 minuters mellanrum under ett dygn, men tryggheten med pristak skulle ändå uppskattas av de flesta.
Skånetrafiken varnar för att flera kort kan debiteras.
Rabatter, inklusive takpris, tycks variera beroende på hur man köper biljetten.
Men det verkar lätt att få kvitto på resan. Kan man få kvitto på resa betande med betalkort på SL?
Om du förvarar ditt reskort tillsammans med ett betalkort kan det hända att det dras pengar från betalkortet istället när du blippar det på bussen. Det är därför bäst att du alltid tar upp ditt reskort från din plånbok eller annat fodral när du ska använda det.
Men blippfunktionen finns inte på tåg och inte på alla busslinjer. Det betyder väl att man måste vara säker på att man inte ska resa med något av de trafikslag innan man köper resan med betalkort.Tänk på att ta upp ditt betalkort ur plånboken eller fodralet när du ska blippa om du har flera kort tillsammans. Annars finns det risk att läsaren inte vet vilket kort biljetten ska köpas med.
Rabatter, inklusive takpris, tycks variera beroende på hur man köper biljetten.
Men det verkar lätt att få kvitto på resan. Kan man få kvitto på resa betande med betalkort på SL?