Dokumentärfilm! 100 med spårväg i Norrköping

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Jonas L
Kontakt:

Dokumentärfilm! 100 med spårväg i Norrköping

Inlägg av Jonas L »

Unga Spårvagnsentusiaster är i dagarna klara med deras historiska dokumentärfilm om Norrköpings Spårväg som den 10:e mars firar 100 år. Filmen kommer att vara över 60 minuter lång och behandla viktiga händelser i spårvägens historia.

Projektet är skapat inom skolämnet Historia A och har en mycket seriös framtoning. Filmen kommer att främst visas på gymnasieskolor i Norrköping men om privata intressen finns att se den så är det inga problem.

Lev väl alla kära kollektivtrafikälskare!
/USI
Senast redigerad av Jonas L den lördag 19 juni 2004 22:26, redigerad totalt 2 gång.
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bra iniativ! Men en fråga, samarbetar ni något med Svenska Spårvägssällskapet och dess lokalavdelning Östgötaavdelningen?

Jag tycker deet är ju synd att splittra de spårvägintresserade i Norrköping i två små föreningar, istälelt för att ha en stor!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Skitkulfilm!

Ska ni sälja den eller så? Kontaklta Trafik-Nostalgiska Förlaget (http://www.trafiknostalgiska.se) om han är intresserad. TNF kommer med en Norrköpingsbok i vår, så det vore väl ett bra paket; bok + film?!
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Tack Bruse! Det har kommit på tal om medlemskap, men dagens studenters plånböcker är ganska tomma av sig tyvärr... :?

Filmen kommer nog kunnas köpas om så intresse finns! Vi tar en bit i taget, först ska den bli klar, och den är väldigt omfattande :D
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

J. Löfgren skrev:Tack Bruse! Det har kommit på tal om medlemskap, men dagens studenters plånböcker är ganska tomma av sig tyvärr... :?

Filmen kommer nog kunnas köpas om så intresse finns! Vi tar en bit i taget, först ska den bli klar, och den är väldigt omfattande :D
Eller så går ni ihop med Östgötaavdelningen, å blir en del av SSS, å betalar då bara en medlemsavgift! Men får då Sveriges eldande spårvägstidning, åka fritt påmuseispårvägarna i Malmö, Malmköping och Stockholm. mm...

http://www.ss.se/sss/blimedlem.php
Användarens profilbild
jonsson

Inlägg av jonsson »

Okej jag kan väll erkänna att jag är lite sent ute men går det att se trailern någonannstans eller? föresten hur går det med filmen?
// Jonsson
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Ja, var är den?

Inlägg av Reimersholme71 »

jonsson skrev:Okej jag kan väll erkänna att jag är lite sent ute men går det att se trailern någonannstans eller? föresten hur går det med filmen?
Den borde väl vara klar nu med tanke på att pågarna har slutat skolan för terminen? Den var väl ett "projektarbete" (som kallades "specialarbete" när vi 70-talister gick i plugget)?

M
Byt politik - inte klimat!
tomsa
Kontakt:

Re: Ja, var är den?

Inlägg av tomsa »

Reimersholme71 skrev:
jonsson skrev:Okej jag kan väll erkänna att jag är lite sent ute men går det att se trailern någonannstans eller? föresten hur går det med filmen?
Den borde väl vara klar nu med tanke på att pågarna har slutat skolan för terminen? Den var väl ett "projektarbete" (som kallades "specialarbete" när vi 70-talister gick i plugget)?

M
Heter det inte C-uppsats?! Eller är det B-uppsats som är gymnasiet och C-uppsats på högskola/universitet? Oxå nyfiken på detta alster!
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

tomsa skrev:Heter det inte C-uppsats?! Eller är det B-uppsats som är gymnasiet och C-uppsats på högskola/universitet? Oxå nyfiken på detta alster!
Nä, uppsatser på B- C- och D-nivå gör man på motsvarande nivå på Högskolan/univeristetet (tror jag i alla fall - jag har mina examina från ett amerikanskt universitet, så jag har ingen egen erfarenhet av sådana bokstäver :wink: ). Det som vi för 15 år sedan kallade "specialarbete" i gymnasiet och gjorde på individuell basis heter numera "projektarbete" och görs i grupp.

Att jag gissade att filmen är ett projektarbete på gymnasienivå beror på att grabbarna och tjejerna i USI :D går/gick på Hagagymnasiet i Norrköping.
Jakob

Inlägg av Jakob »

Reimersholme71 skrev:
tomsa skrev:Heter det inte C-uppsats?! Eller är det B-uppsats som är gymnasiet och C-uppsats på högskola/universitet? Oxå nyfiken på detta alster!
Nä, uppsatser på B- C- och D-nivå gör man på motsvarande nivå på Högskolan/univeristetet (tror jag i alla fall - jag har mina examina från ett amerikanskt universitet, så jag har ingen egen erfarenhet av sådana bokstäver :wink: ). Det som vi för 15 år sedan kallade "specialarbete" i gymnasiet och gjorde på individuell basis heter numera "projektarbete" och görs i grupp.

Att jag gissade att filmen är ett projektarbete på gymnasienivå beror på att grabbarna och tjejerna i USI :D går/gick på Hagagymnasiet i Norrköping.
Där gissade du fel. Vår historialärare skulle resa bort ett par veckor och för att vi inte skulle vara utan historia den tiden så skulle vi skriva en historiarapport på nåra sidor. Vi kom på att vi ville göra en film istället. Vi hade först tänk att den max skulle bli 10 minuter lång.
Läraren höll på att strypa oss när hon fick reda på att slutresultatet blev 55 minuter lång.
Hade vi fört loggbok under den tiden hade vi kunnat kalla det för projekarbete och fått ca 100 timmar mindre skola nästa år. Men icke då, den räknas som en helt vanlig historiarapport och bara en av oss lyckades höja sitt betyg med den.
/Jakob - ledamot i USI's styrelse.
Besök gärna http://www.sparvagn.tk
Användarens profilbild
jonsson

Inlägg av jonsson »

okej men hur blev det med filmen? :D
PS. Varför finnsdet inga bilder längre på usi:s hemsida?
// Jonsson
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Jakob skrev: Hade vi fört loggbok under den tiden hade vi kunnat kalla det för projekarbete och fått ca 100 timmar mindre skola nästa år. Men icke då, den räknas som en helt vanlig historiarapport och bara en av oss lyckades höja sitt betyg med den.
Inget hindrar att ni gör den ännu bättre över sommaren med bilder från alla jubileumsjippon och sånt - för att sedan ha ert projekt klart redan i oktober och inte behöva oroa er för den saken. Jag broderade själv ut på ett litet "paper" om Wagners Nibelungens Ring till en hel kursuppsats en gång - halva jobbet gjort är bra att ha... Mer tid över till att planera studentbaler och sånt alltså... ...och balen skulle ni visst ha ombord på en spårvagn? :lol: :wink:

M
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Angående filmen så vet vi inte i nuläget hur vi ska göra med den. Det råder delade uppfattningar inom styrelsen. Vissa vill absolut inte visa den medan andra (däribland jag själv) vill gärna visa upp den. Försäljning kommer det i alla fall inte på några vägar bli tal om. Med visning så menas det med att vi gärna skulle vilja visa den på något möte vid SSS-Östgötaavdelning som kanske i sin tur kan skicka vidare till intresserade eller något.

Dock vet jag inte hur pass intresserade SSS-Ö och dess medlemmar är i dagsläget. Har varit i kontakt med Willy men jag vet inte om han verkade intresserad eller tvärtom. Finns det intresse så är det självklart att vi visar den och därefter kanske folk kan få kopior. Men det gäller ju också att styrelsen i den lilla föreningen är med på det, som jag ser det så är i alla fall en majoritet för det. Finns det intresse?

Bildsidan på http://www.sparvagn.tk håller på att uppdateras som en del i att få sidan till den absolut bästa sidan om Norrköpings spårvagnar. Ni kan själva se på M98 och M97-sidan som nu ligger uppe.
Björne

Inlägg av Björne »

Jonas L skrev:Angående filmen så vet vi inte i nuläget hur vi ska göra med den. Det råder delade uppfattningar inom styrelsen. Vissa vill absolut inte visa den medan andra (däribland jag själv) vill gärna visa upp den. Försäljning kommer det i alla fall inte på några vägar bli tal om. Med visning så menas det med att vi gärna skulle vilja visa den på något möte vid SSS-Östgötaavdelning som kanske i sin tur kan skicka vidare till intresserade eller något.

Dock vet jag inte hur pass intresserade SSS-Ö och dess medlemmar är i dagsläget. Har varit i kontakt med Willy men jag vet inte om han verkade intresserad eller tvärtom. Finns det intresse så är det självklart att vi visar den och därefter kanske folk kan få kopior. Men det gäller ju också att styrelsen i den lilla föreningen är med på det, som jag ser det så är i alla fall en majoritet för det. Finns det intresse?

Bildsidan på http://www.sparvagn.tk håller på att uppdateras som en del i att få sidan till den absolut bästa sidan om Norrköpings spårvagnar. Ni kan själva se på M98 och M97-sidan som nu ligger uppe.
Jag är då iaf väldigt intresserad av att se ert arbete Jonas :)

Dock så tycks inte föreningens hemsida funka här i macen. varken i Safari eller IE eller Netscape :cry:
Skriv svar